Kirkosta eronneet (kysymyksiä)

1. En usko jumalaan tms. joten miksi omalta osaltani kuulun tällaiseen yhteisöön tai miksi sitä nyt sanoisi, joka ajaa asiaa, johon minä en edes usko, saati kannata. En maksa jäsenmaksua mihinkään sellaiseen yhdistykseen tms. jonka toimintaa en kannata, joten miksi maksaisin kirkollisveroakaan?

2. Ei vaikuttanut, ihan oma päätös oli.

3. En.

4. Päivän selvä, oli ollut jo kauan suunnitelmissa mutta toteutuspuoli kestikin sitten muutaman vuoden.

5. Ei ole.
 
Keittiönoita
- mikä sai eroamaan? Tietenkin se, etten uskonut, mutta lisäksi uskonnonvapauslain muuttuminen

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö? Ei vaikuttanut

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta? Kyllä

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään? Kyllä ja kyllä. Olisin eronnut kirkosta jo aiemmin, mutta siihen maailman aikaan se olisi vaiikuttanut myös junnuun. Lakimuutoksen jälkeen junnua ei erotettu kirkosta minun siitä erotessani.

- onko joku paheksunut tekoasi? Aivan varmasti.

 
Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- mikä sai eroamaan?

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?

- onko joku paheksunut tekoasi?
-Se että vihdoin oli siihen oikeus, kun täytin 18. Päätös oli kypsynyt jo aikoja sitten. En nähnyt mitään järkeä kuulua yhteisöön, jonka arvot eivät vastaa omiani.
-Ei. Tai no kenties isän kasvatus :)
-En.
-Kyllä.
-Ei.

 
- mikä sai eroamaan?
En usko. En halua maksaa.
- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?
Ei.
- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?
Erosin. Ihanan helppoa.
- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?
En harkinnut.
- onko joku paheksunut tekoasi?
Ei ainakaan kaverit. Vanhemmat ja suku ei tieda, parempi niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- mikä sai eroamaan?

En halua tukea organisaatiota, joka ei hyväksy naispappeutta ja paheksuu homoliittoja ym., vastaava syrjintä.
En myöskään usko Raamatun opetuksiin, ja on aivan hölmöä kuulua tavan vuoksikaan!


- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö? Ei.

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?

En. Erosin jo 2000, eikä se silloin ollut mahdollista. Menin kirkkoherranvirastoon.

-oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?

Mietin tarkkaan.

- onko joku paheksunut tekoasi?
Vanha ystävä, joka hiljattain soitteli vuosien jälkeen. Hän ei ymmärtänyt päätöstä.

 
wh
Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- mikä sai eroamaan?

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?

- onko joku paheksunut tekoasi?
-En usko jumalaan

-Ei

-Kyllä

-Harkitsin sitä noin vuoden ennen kun erosin

-Osa sukulaisista kauhisteli ensiksi, mutta eivät enää
 
Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- mikä sai eroamaan?
En halua kuulua yhteisöön, joka tekopyhästi paasaa suvaitsevaisuuden puolesta ja samaan aikaan riitelee sisäisesti mm. naispappeudesta ja homoseksuaalien oikeudesta avioliittoon, sekä nyt viimeisimpänä tapauksena sukupuolenkorjauksessa käyvän kirkkoherran mahdollisuudesta jatkaa virassaan. En usko kirkkoon instituutiona enkä halua maksaa kirkollisveroa.

Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?
Ei

Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?
Kyllä. Ihanan helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?
Harkitsin asiaa pidempään ja itse asiassa vetkuttelin päätöksenteon kanssa taikauskoisesti aika pitkäänkin, esimerkiksi yhden työhaastattelun yli... Mutta loppupeleissä päätös itsessään oli kokolailla selvää pässinlihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- onko joku paheksunut tekoasi?
Ei, tosin eipä siitä kukaan taida vielä tietääkään. Mutta vaikka tietäisikin, enpä usko, että kukaan paheksuisi.
 
JONSERED Karhunkantaja
Syynä oli se, että minusta on väärin kuulua kirkkoon, jos ei usko. Heti täysi-ikäiseksi tultuani erosin, asia oli minulle päivän selvä. Ainakin kummeksuntaa, jos ei selvää paheksuntaa ole tullut...
 
- mikä sai eroamaan?
Kirkollisvero ja isot mätkyt :D muun muuassa. Uskonpuute, kirkossa olon järjettömyyden ymmärtäminen.

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?
Ei. Kyllä tämä oli ihan ikioma päätös.

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?
En, silloin ei sellaisia tainnut edes olla.

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?
Oli, kristallinkirkas. En vain tiedä, miksi ylipäätään siihen liityin. (Tai tiedän ja se oli puhtaasti itsekäs teko ja ainoa, jota kadun vähän vieläkin)

- onko joku paheksunut tekoasi?
Kyllä, siellä virastossa oli nainen vähän paheksuva ja soimaavalla äänellä kyseli, että miksi sitä oikein tahdotaan erota.
 
- mikä sai eroamaan? en usko ja halusin ettei mun tulevia lapsia kasteta (erosin kirkosta 18v ja eka lapsi syntyi kun olin 23v) eli saavat samanlaisen vapauden valita kuin mitä minulla oli ollut

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?
ei

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?
en vaan maistraatissa

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?
päivänselvä, mutta muutaman kuukauden jouduin odottamaan ollakseni 18v

- onko joku paheksunut tekoasi?
ei enemmän ihmetystä herätti haluni saada kaste 15 vuotiaana
 
Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- mikä sai eroamaan?

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?

- onko joku paheksunut tekoasi?
En ole koskaan uskonut Jumalaan tai Jeesukseen, ja luterilainen kirkko ei nauti mun suurta kunnioitusta, joten siksi erosin.

Ihan itse tein päätökseni. Olin miettinyt sitä jo pitkään, alaikäisestä asti. Päätös oli itsestään selvä.

Erosin eroakirkosta.fi sivuston kautta.

En tiedä, onko joku paheksunut päätöstäni. En ole pitänyt siitä kovaa meteliä, esim. tietyt sukulaiset tuskin tietävät asiasta, kerron toki jos kysyvät.
 
- mikä sai eroamaan? Se, etten ole uskossa. En näe syytä kuulua seurakuntaan, jos en ole uskossa, enkä ymmärrä muitakaan ihmisiä jotka kuuluvat johonkin seurakuntaan vain tavan vuoksi. Minun mielestäni se on oikeastaan toisten uskonnon pilkkaamista.

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö? Ei.


- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta? En.

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään? Se oli ollut päivänselvä vuosia, ja erosin kun sain erota.

- onko joku paheksunut tekoasi? Kyllä.
 
Rii
-En koe tarpeelliseksi maksaa jostakin mihin ei usko.
- Ei
- Kyllä. Oli helppo nakki.
- Olin päättäny sen jo ala-ikäisenä. Meni muutama vuosi ennenku sain aikaseks ja sitte oliki jo mahdollista erota netissä joten heti hyödynsin nettisivuja :)
- Ei ainakaan suoraan ole kukaan sitä ilmaissu. Enkä oo kummemmin huudellu asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- mikä sai eroamaan? Ei ollut mitään tarvetta kuulua kirkkoon.

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö? Ei

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta? Ei ollut silloin vielä mahdollista, piti tehdä vaikeimman kautta

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään? Oli aika selvä.

- onko joku paheksunut tekoasi?
Ei ole.

 
Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- mikä sai eroamaan?

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?

- onko joku paheksunut tekoasi?

-ku en usko jumalaan.

-ei vaikuttanu.

-kyllä erosin.

-olin miettiny sitä jonkii aikaa,vaik iha selvä juttuha tuo ol.

-äiti on vähä ihmetelly ja varmaa niitä muitaki on,mut äiti on ainoo joka siitä on äänee maininnu.
 
mie
-En usko niin kuin kirkko opettaa. Paheksun myös kirkon negatiivista suhtautumista naispappeuteen ja yleisemmin sitä, että kirkko hyväksyy tietynlaisen sukupuolten välisen epätasa-arvon. Ennemmin myös käytän kirkollisveroina perittävän rahasumman henkilökohtaiseen kulutukseeni. Mielestäni on myös väärin kuulua mihinkään yhteisöön, jos ei kannata sen ajatuksia tai oppeja ("tapakristityt").
-Ei. Tällaiset asiat ovat vakaasti henkilökohtaisia omantunnon asioita, eikä muiden mielipiteellä saa olla niihin vaikutusta. Uskoisin tosin, että sosiaalinen paine lykkäsi eroni toteuttamista useammalla vuodella.
-En. Olen eronnut kirkosta kauan ennen eroakirkosta.fi-sivuston keksimistä. Silloin eroaminen tapahtui maistraatissa tai kirkkoherranvirastossa. Itse asioin ensinmainitussa. Jos olisin eroamassa nyt, saattaisin tehdä sen netin kautta.
-Kirkosta eroaminen oli mielessäni jo teini-ikäisenä, enkä koskaan käynyt rippikouluakaan. Erosin kuitenkin vasta yli kaksikymppisenä, enkä ole päätöstäni kertaakaan katunut. Siihen aikaan kirkosta eroaminen oli epätavallisempaa, ja tämä saattoi hidastaa eroamistani. Nykyisin nuorten aikuisten keskuudessa kirkkoon kuulumattomuus on ainakin kaupungeissa niin yleistä, ettei siihen liity mitään poikkeavuuden leimaa. Uskoisin, että nykynuorena olisin eronnut jo 18- tai 19-vuotiaana.
-Äitini paheksui asiaa suoraan, muutama tuttava epäsuorasti. Varmaan selän takana vielä useampi. :)

 
- mikä sai eroamaan?: Kirkon ahdasmielisyys

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?: Ei

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?: Kyllä

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?: Olin pitkään miettinyt asiaa ja olin tyytyväinen kun sain asian pois päiväjärjestyksestä

- onko joku paheksunut tekoasi?: Mieheni mummo kysyi vielä puhelimessa mieheni siskolta, että onko se "Jaana" nyt tosiaan eronnut kirkosta. Järkyttyi kai vähän kun kyseli koska mennään papin aamenelle ja minä sanoin ettei siinä papit auta jos naimisiin mennään :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
- mikä sai eroamaan?
En halua kuulua yhteisöön, joka tekopyhästi paasaa suvaitsevaisuuden puolesta ja samaan aikaan riitelee sisäisesti mm. naispappeudesta ja homoseksuaalien oikeudesta avioliittoon, sekä nyt viimeisimpänä tapauksena sukupuolenkorjauksessa käyvän kirkkoherran mahdollisuudesta jatkaa virassaan. En usko kirkkoon instituutiona enkä halua maksaa kirkollisveroa.
Terveitä mielipiteitä teillä

:) hyvä näin, olen täysin samaa mieltä.
 
- mikä sai eroamaan?

* Ahdasmieliset julkikristityt esim. Päivi Räsänen kumppaneineen

- vaikuttiko päätökseesi joku toinen henkilö?

* Ei sen enempää kuin edellä mainittu

- erositko eroakirkosta.fi -sivustojen kautta?

* Kyllä

- oliko päätöksesi päivänselvää, vai harkitko asiaa pidempään?

* Oli päivänselvää

- onko joku paheksunut tekoasi?

* Ei

 
no
Alkuperäinen kirjoittaja sivullinen:
- en usko, en halunnut maksaa veroa
- ei
- virastoon kävelin sisään ja erosin
- oli päivänselvää, miettinyt pitkään
- varmaan seläntakana. kummiksi kyselevät ihmettelevät
täysi peesi plus että anoppi ei oikein ymmärtänyt (mieheni erosi myös). anoppi ei sinänsä ole uskovainen, mutta perinteinen ihminen joka lähinnä miettii että mitä muut (suku ja hänen tuttavansa) tästä ajattelevat.
 

Yhteistyössä