Kissa ja vauva samassa huoneessa?

Mitäs mieltä porukka on kissojen ja vauvan yhteiselosta? Meillä on 3 kisua ja vauva tulossa, ja itse olin ajatellut että vauva nukkuisi ovi kiinni huoneessaan. Kissat saisivat vain tottua siihen (tällä hetkellä kaikki ovet ovat aina auki). Joten, ihmiset, kokemuksia? :)
 
Meillä myöskin kolme kissaa, ja tyttö tätä nykyä reilu 2,5-vuotias, toinen tulossa ihan koht'sillään. Mitään ongelmia ei ole ollut, katit aluksi ihmettelivät tulokasta, mutta jättivät rauhaan. Vaavi-sänky oli kätevä arjessa, sinne eivät hyppineet vauvan ollessa sängyssä ja harvoin muutenkaan. Samoin vaunut jättivät rauhaan muutaman komennuksen jälkeen, turvakaukalossa tykkäsivät makoilla sen ollessa tyhjänä. Makuuhuoneeseen ei enää päästetty tytön ollessa pieni, nyt on siitäkin taas lipsuttu :). Kaikella kyllä peloteltiin, mutta itse osattiin suhtautua kylmäpäisesti, kun kissa alkavat olla kolmisen kertaa vanhempia kuin tyttö ja tiedettiin, että kaikki kolme ovat peruskesyjä kotikissoja ilman vakavia luonnevaurioita :). Totta kai pitää valvoa, mutta voisin kokemuksesta sanoa, että sekä kissat että lapsi oppivat yhteiselon säännöt, kissat kokeilemalla ja lapsi opastamalla. Hankalinta oli varmaankin opettaa tytölle, ettei kissanruokia saa syödä :D.
 
  • Tykkää
Reactions: demdem
Meillä on yksi kissa, joka nukkui ennen lapsen tuloa ajoittain meidän sängyn jalkopäässä (ilman lupaa :D). Päätimme etukäteen, että vauvan synnyttyä kissalla ei ole asiaa makuuhuoneeseen. Ostimme myös pinnasänkyyn kissaverkon. Kissaa alettiin totuttaa tähän ajatukseen etukäteen ostamalla sille uusi nukkumapatja ja siirtämällä yöllä kissa pois sängystä.

Vauvan tultua kotiin kissa kiersi vauvan kaukaa. Ei ollut mitään ongelmia pitää sitä poissa makuuhuoneesta, sillä ei sinne tullut edes pyydettäessä samaan aikaan kuin vauva oli siellä. Kissaverkkoa ei käytetty kertaakaan, sillä se oli hankala ja aivan turha laite. Kissamme kuitenkin stressaantui vauvan tulosta ihan isommissa määrin, oireet alkoivat jo minun ollessa raskaana. Synnytyksen jälkeen pissaili ja kakkaili sisälle, oksenteli ja oli alakuloinen. Eläinlääkäri sanoi johtuvan stressistä, joka aiheutui vauvasta. Jouduttiin jopa nesteyttämään.

Nyt kun 5 kk on mennyt, on kissa tottunut vauvaan ja kaikki on hyvin. Vauva saa jopa käydä häntä silittämässä välillä :) Kissa ei tee lapselle mitään, jos on lattialla mönkimässä. Kissa kiertää tuolloin vauvan ja menee omia menojaan. Makuuhuoneessa käy nykyään, mutta nukkuu muualla metelin (= yösyötöt) takia. Meillä ei vielä ryömitä / kontata / kävellä, tämä on vielä edessä :whistle:
 

Yhteistyössä