Kissalla maksan vajaatoimintaa?

Tossa kuukausi sitten meidän 8v narttukissa meni yhtäkkiä ihan tosi huonoon kuntoon. Oksenteli ja lopetti syömisen kokonaan.. Varasin ajan eläinlääkärille. Kissa oli jo pahasti kuivumassa, joten laitettiin hetkeksi tiputukseen, sai jotain lääkettä myös, sekä otettiin verinäyte. Annoin kotona saamani lääkkeet, sekä lääkeruokia ja saatiin Sohvi taas hyvään kuntoon. Mutta labrakokeista selvis että kissalla on munuaisarvot alhaiset. Eläinlääkäri taas tuumasi että eikun maksa-arvot. Määräsivät Sohville niiden lääkeruokia kuukaudeksi ja sitten uus verikoe kuukauden päästä. Kävin hakemassa sieltä ruokia lisää ja juttelin hoitajan kanssa samalla. Se tuumasi että eikun kyllä nää onkin munuaisarvot jotka on alhaiset, vaikka sillä ei kuulema merkitystä silleen, että sama ruokavalio kuitenkin.. Eilen oltiin sitten uudessa verikokeessa, jonka tuloksia soitin tänään. Kerrottiin että kyllä ne MAKSA-arvot on edelleen pysyneet samana ja että Sohvilla nyt on sitten maksan vajaatoiminta. Kysyin että, niin se on siis kuitenkin maksan eikä munuaisten? Ja näin kuulemma oli. Hoitaja varmisti vielä lääkäriltä hoito-ohjeet ja kertoi sitten että lääkeruokinnalla jatketaan ja uus verikoe vuoden päästä jos kunto pysyy hyvänä.

Mä olen nyt lueskellut sen vähän, mitä tietoa googlettamalla löytyy maksan vajaatoiminnasta. Joku kirjoitti mm. että heillä oli heti verikokeen perusteella todettu että on maksan vajaatoimintaa, mutta kun kävi toisella lääkärillä niin tämä otti kilpirauhaskokeen, josta selvis että kyseessä onkin kilpirauhasen liikatoiminta, joka aiheuttaa nuo maksa-arvot..

Kysynkin nyt että onko täällä kenelläkään moisesta kokemuksia? Pitäisikö käydä esim. puolen vuoden kuluttua toisella lääkärillä ja katsoa mitä sielä tuumataan, vai tyytyäkö tähän diagnoosiin? Vähän ihmetyttää tuo etteivät oikein osanneet päättää että onko vika maksassa vai munuaisissa ja se että mä en saanut itselleni mitään arvoja paperilla. Kun lueskelin jostain foorumilta että moni saanut ihan mustaa valkosella tuloksista. Mä meen tässä lähipäivinä hamstraamaan sitä kallista lääkeruokaa kaappeihin, niin kysyn nyt ainakin että katsoivatko kilpirauhas-arvoja ollenkaan..

Mutta jos täällä kellään on mitään kokemuksia noista, niin kuulen mielelläni! :)
 

Yhteistyössä