Kissanpennun luovutusikä..

Mikä ihme siinä on, että esim. Apulassa todella monissa ilmoituksissa missä annetaan/myydään kissanpentuja, niin pennut annetaan 8-10vko:n ikäisinä?? :eek: Ja suurimmassa osassa oli vielä 8vko:n iässä... Eikö ihmiset oikeasti tiedä, että kissanpentujen luovutusikä on 12 vko:a??
 
Jup
Ja suositushan on, että pentuja ei luovutettaisi ennen 16vkon ikää, mutta vähintään se 12 pitäs olla. + painon pitää olla yli kilon, alle kilon painosta ei saa luovuttaa. :whistle:
 
ööö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:16 vieras kirjoitti:
minä en ainakaan tiennyt. :eek: meidän kissa on otettu 8vkon ikäsenä. eikö ne silloin ole luovutuskelpoisia, kun pennut syö itse kissojen ruokaa, ei enää emän maitoa?
No niiden pitäisi siinä viaheessa kyllä vielä syödä sitä emän maitoa sen ruuan lisäksi + ovat niin pieniä että tarvitsevat vielä sitää emon turvaa.
 
emo
Ihmiset kun haluaa ne nurkistaan pian pois. Valitettavaa.
Niiden syöttäminen vie rahaa, sotkut pitää siivota ja vaikka mitä. Itse en luovuta pentuja koskaan ennen kuin 12 viikkoisina.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:18 Teppana kirjoitti:
Luultavasti eivät tiedä. Itse olen tärmännyt myös hyvin usein siihen, että ihmiset luulevat luovutusiän olevan 8vko. Olisko se joskus ennenmuinoin ollut tuo 8vko?
Voi olla, mutta luulisi kun ihmiset pentuja tekevät, että ottavat selvää ensin siitä miten asiat nykyään menevät? Sen ymmärrän, etteivät vielä tuota 16vkon suositusta tiedä, mutta tuo vähintään 12vkoa on ollut olemassa jo niin pitkään että outoa jos ei sen verran viitsitä selvää ottaa. :whistle:
 
Se on totta, että kissan luovutusikä on 12viikkoa, ennen se oli 10 viikkoa. Olen kasvattanut rotukissoja toistakymmentä vuotta ja toki noudattanut luovutusikää. Mutta en silti ole sitä mieltä etteikö maatiaispentua voisi luovuttaa vähän aikaisemmin, jos emo ei enää hoida pentujaan.
Minulle on eka kotikissa tullut joskus 5 viikkoisena ja se oli maailman ihanin ja seurallisin kissa eikä todellakaan mitään emon kaipuu traumoja sillä ollut, sen emo ei vaan hoitanut pentujaan enää.
Meillä se sai pian kissakaverin ja koiran kanssa se oli ylin ystävä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:19 emo kirjoitti:
Ihmiset kun haluaa ne nurkistaan pian pois. Valitettavaa.
Niiden syöttäminen vie rahaa, sotkut pitää siivota ja vaikka mitä. Itse en luovuta pentuja koskaan ennen kuin 12 viikkoisina.
Herää kysymys miksi tällaisilla ihmisillä on niitä pentuja? :whistle:
 
höh
Tosi moni luulee että riittää kun syö kiinteitä yms... Mielestäni voi verrata ihmislapseen, kyllä kymmenvuotias syö itse, peseytyy, on "itsenäinen", mutta ei henkisesti valmis eroon äidistä.
 
emo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:21 niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:19 emo kirjoitti:
Ihmiset kun haluaa ne nurkistaan pian pois. Valitettavaa.
Niiden syöttäminen vie rahaa, sotkut pitää siivota ja vaikka mitä. Itse en luovuta pentuja koskaan ennen kuin 12 viikkoisina.
Herää kysymys miksi tällaisilla ihmisillä on niitä pentuja? :whistle:
Vahinkopentuja nääs... Nartut kun juoksentelee irrallaan, niin tottakai pentuja on tiedossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:21 niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:19 emo kirjoitti:
Ihmiset kun haluaa ne nurkistaan pian pois. Valitettavaa.
Niiden syöttäminen vie rahaa, sotkut pitää siivota ja vaikka mitä. Itse en luovuta pentuja koskaan ennen kuin 12 viikkoisina.
Herää kysymys miksi tällaisilla ihmisillä on niitä pentuja? :whistle:
No siksi kun eivät viitsi viedä kissojaan sterilisaatioon ja antavat kuitenkin kuljeskella pitkin pihoja...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:20 Malviina kirjoitti:
Se on totta, että kissan luovutusikä on 12viikkoa, ennen se oli 10 viikkoa. Olen kasvattanut rotukissoja toistakymmentä vuotta ja toki noudattanut luovutusikää. Mutta en silti ole sitä mieltä etteikö maatiaispentua voisi luovuttaa vähän aikaisemmin, jos emo ei enää hoida pentujaan.
Minulle on eka kotikissa tullut joskus 5 viikkoisena ja se oli maailman ihanin ja seurallisin kissa eikä todellakaan mitään emon kaipuu traumoja sillä ollut, sen emo ei vaan hoitanut pentujaan enää.
Meillä se sai pian kissakaverin ja koiran kanssa se oli ylin ystävä.
Siltikin vaikea kuvitella, että maatiaiskissa painaisi esim. 5-8 viikkoisena yli kiloa, mikä on se "turvaraja". :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:14 Greeata kirjoitti:
Mikä ihme siinä on, että esim. Apulassa todella monissa ilmoituksissa missä annetaan/myydään kissanpentuja, niin pennut annetaan 8-10vko:n ikäisinä?? :eek: Ja suurimmassa osassa oli vielä 8vko:n iässä... Eikö ihmiset oikeasti tiedä, että kissanpentujen luovutusikä on 12 vko:a??
Se on niin kauhean kiistelty asia, tuo luovutus. Ite en usko pätkän vertaa, että juuri siinä 12 viikon maagisessa iässä kissa olis täysin valmis muuttamaan uuteen kotiin. Enkä muuten usk siihenkään, että koira jotenkin ihmeellisesti muuttuisi kypsäksi, lähtiessään 8vk ikäisenä uusille omistajille. Tässäkin voisi käyttää eläimen luovuttaja omaa järkeä. Jos on esim. useamman pennun poikue, jonka pennut ovat joutuneet aikaisin oppimaan syömään kiinteetä ruokaa, koska maito ei kaikille riitä, ja jonka emo on jo ihan uupunut ja laihtunut, niin voisin hyvin harkita kissojen luovuttamista jo 10-11 vk ikäisenä, mikäli ne olisi asianmukaisesti madotettu, osaisivat sisäsiisteyden alkeet ja söisivät ja joisivat itsenäisesti. Kun taas jos näyttää siltä, että pennulla ei vielä 12 vk ikäisenä ole mitään hajua sisäsiisteydestä, eikä kiinteä ruoka maistu, niin pitäisin sitä niin kauan kuin tarve vaatii ja luovuttaisin vasta, kun kissalla olisi kissanelämän perusjutut hallussa.

Sama juttu koirien kanssa. Ei se ole mikään pakko luovuttaa koiraa 8 vk ikäisenä, varsinkaan pieniä rotuja, eikä kovin suuriakaan. Eläin on valmis luovutettavaksi, kun se osaa syödä, madotukset ja mahd. rokotukset on kunnossa, sillä on joku haisu sisäsiisteydestä ja se on alustavasti sosiaalistettu.

Missään tapauksessa en tarkoita, että alle 10 vk ikäinen kissanpentu olisi valmis uuteen kotiin, vaikka olisi miten kehittynyt, niin nuoren luovuttaminen eläinsuojelullisesti erittäin epäilyttävää. Mutta joissain, tarkoin valikoiduissa tilanteissa ymmärrän kyllä, että kisu luovutetaan vaikka 10-11 viikkoisena. Ja vastaavasti ymmärrän, miksi joku haluaa pitää pidempään. Pari viikkoa sinne tai tänne, tärkeintä on kissan kehitystaso. Rotukissojen omistajat pitävät kissat poikkeuksetta 12 vk ikäisiksi, jolloin penturokotukset on kunnossa. Jos pentujen luovuttaja ei aio pentuja rokottaa, niin parempikin saada pentu 10 viikkoisena, jolloin rokotusohjelma voidaan kuitenkin aloittaa ajoissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:21 emo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:21 niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:19 emo kirjoitti:
Ihmiset kun haluaa ne nurkistaan pian pois. Valitettavaa.
Niiden syöttäminen vie rahaa, sotkut pitää siivota ja vaikka mitä. Itse en luovuta pentuja koskaan ennen kuin 12 viikkoisina.
Herää kysymys miksi tällaisilla ihmisillä on niitä pentuja? :whistle:
Vahinkopentuja nääs... Nartut kun juoksentelee irrallaan, niin tottakai pentuja on tiedossa.
Niinpä niin, sitäpä juuri tarkoitin, että olis vähän oppimista siellä päässä. ;)
 
Meillä kun oli pentuja ja niitä oltiin myymässä/antamassa uusiin koteihin niin monella tuntui menevän ajatus niin että saahan koiranpennunkin luovuttaa jo 7 viikkosena niin miksei kissanpentuakin, kun en suostunut pennuista luopumaan ennen kuin 12 viikkosena.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:23 niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:20 Malviina kirjoitti:
Se on totta, että kissan luovutusikä on 12viikkoa, ennen se oli 10 viikkoa. Olen kasvattanut rotukissoja toistakymmentä vuotta ja toki noudattanut luovutusikää. Mutta en silti ole sitä mieltä etteikö maatiaispentua voisi luovuttaa vähän aikaisemmin, jos emo ei enää hoida pentujaan.
Minulle on eka kotikissa tullut joskus 5 viikkoisena ja se oli maailman ihanin ja seurallisin kissa eikä todellakaan mitään emon kaipuu traumoja sillä ollut, sen emo ei vaan hoitanut pentujaan enää.
Meillä se sai pian kissakaverin ja koiran kanssa se oli ylin ystävä.
Siltikin vaikea kuvitella, että maatiaiskissa painaisi esim. 5-8 viikkoisena yli kiloa, mikä on se "turvaraja". :whistle:
Ei todellakaan se 5 viikkoinen pentu painanut, enkä missään nimessä tarkoita että 5 viikkoisena voisi pennut luovuttaa :eek:
10 viikkoisena maatiaiskissa hyvinkin painaa jo sen 1kg, mikäli on hyvin ruokittu ja madotettu.
 
ei tajua ei
Ei se maidon juonti/kiinteän syönti ole ainoa asia, miksi pennun tulisi olla emon seurassa sinne 12 ikäviikkoon saakka. Pentu myös oppii emolta taitoja ja saa riittävän turvallisuuden tunteen, kun se saa vielä vähän kasvaa mamman kyljessä.

Turha parkua, jos kissalla ilmenee ongelmakäyttäytymistä, jos se on vieroitettu emosta liian varhain.

Tiedän mistä puhun, sillä toinen kateistani on ollut ilman emoa noin 2-3 viikon iästä lähtien. Pulloruokinnalla siis hengissä pidetty. Ongelmia oli pitkään sen suhteen, mihin niitä tarpeita kuuluu tehdä ja vielä tänäkin päivänä (kissa nyt 5v) saattaa se tarpeita muualle tehdä. Toinen katti taas tekee sinne, minne pitääkin, hällä elämään muutoinkin paremmat lähtökohdat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:25 Malviina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:23 niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:20 Malviina kirjoitti:
Se on totta, että kissan luovutusikä on 12viikkoa, ennen se oli 10 viikkoa. Olen kasvattanut rotukissoja toistakymmentä vuotta ja toki noudattanut luovutusikää. Mutta en silti ole sitä mieltä etteikö maatiaispentua voisi luovuttaa vähän aikaisemmin, jos emo ei enää hoida pentujaan.
Minulle on eka kotikissa tullut joskus 5 viikkoisena ja se oli maailman ihanin ja seurallisin kissa eikä todellakaan mitään emon kaipuu traumoja sillä ollut, sen emo ei vaan hoitanut pentujaan enää.
Meillä se sai pian kissakaverin ja koiran kanssa se oli ylin ystävä.
Siltikin vaikea kuvitella, että maatiaiskissa painaisi esim. 5-8 viikkoisena yli kiloa, mikä on se "turvaraja". :whistle:
Ei todellakaan se 5 viikkoinen pentu painanut, enkä missään nimessä tarkoita että 5 viikkoisena voisi pennut luovuttaa :eek:
10 viikkoisena maatiaiskissa hyvinkin painaa jo sen 1kg, mikäli on hyvin ruokittu ja madotettu.
Niin siis kirjoitinkin että 5-8 viikkoisena, viittasin siihen kun täällä on sen ikäisistä luovutetuista puhuttu ja 8vkoa on yleisesti ihmisten mielissä se ikä. ;)

N.10-11vko voi sen jo painaa jos on tosi hyvin kasvanut jne. Mutta se että on hyvin kasvanut jne. ei välttämättä tarkoita että kissa on valmis uuteen kotiin, kyllä se kasvattajan pitäisi nähdä missä vaiheessa kissa on siihen valmis.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:27 niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:25 Malviina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:23 niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:20 Malviina kirjoitti:
Se on totta, että kissan luovutusikä on 12viikkoa, ennen se oli 10 viikkoa. Olen kasvattanut rotukissoja toistakymmentä vuotta ja toki noudattanut luovutusikää. Mutta en silti ole sitä mieltä etteikö maatiaispentua voisi luovuttaa vähän aikaisemmin, jos emo ei enää hoida pentujaan.
Minulle on eka kotikissa tullut joskus 5 viikkoisena ja se oli maailman ihanin ja seurallisin kissa eikä todellakaan mitään emon kaipuu traumoja sillä ollut, sen emo ei vaan hoitanut pentujaan enää.
Meillä se sai pian kissakaverin ja koiran kanssa se oli ylin ystävä.
Siltikin vaikea kuvitella, että maatiaiskissa painaisi esim. 5-8 viikkoisena yli kiloa, mikä on se "turvaraja". :whistle:
Ei todellakaan se 5 viikkoinen pentu painanut, enkä missään nimessä tarkoita että 5 viikkoisena voisi pennut luovuttaa :eek:
10 viikkoisena maatiaiskissa hyvinkin painaa jo sen 1kg, mikäli on hyvin ruokittu ja madotettu.
Niin siis kirjoitinkin että 5-8 viikkoisena, viittasin siihen kun täällä on sen ikäisistä luovutetuista puhuttu ja 8vkoa on yleisesti ihmisten mielissä se ikä. ;)

N.10-11vko voi sen jo painaa jos on tosi hyvin kasvanut jne. Mutta se että on hyvin kasvanut jne. ei välttämättä tarkoita että kissa on valmis uuteen kotiin, kyllä se kasvattajan pitäisi nähdä missä vaiheessa kissa on siihen valmis.
Näin se on, mutta nyt kun maatiaiskissoista puhutaan, niin usein niillä alkaa seuraava kiima jo noilla main ja lähtevät reissuihinsa, eikä vanhat pennut enää kiinnosta.
 
Miulle itselleni tuli toinen kissamme luovutuiässä ja sen ja siskonsa oli emo hylännyt 2 viikon ikäisinä. Sisäsiisteyden kanssa oli alkuun ongelmia, mutta niistä onneksi päästiin. Ainut "vaiva" mikä kissalle jäi, oli se, että sillä oli hirmuinen pakkomielle kaikkea villaista kohtaan. Villa märkänä tuoksuu jotenkin houkuttelevalle ja olenkin monesti kuullut, että liian aikasin emoistaan vieroitetut kissat imeskelevät ja mutustelevat ja tassivat kaikkea villaista emon kaipuussaan. Meillä se vain meni siihen, että samalla imeskellessään villaisia, niin kissa pureskeli niitä myös...meillä meni monet pipot, lapset, villapaidat ym. pilalle kun olivat koppuraisia ja reikäisiä... Harmitti vain kisun puolesta :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:17 Jup kirjoitti:
Ja suositushan on, että pentuja ei luovutettaisi ennen 16vkon ikää, mutta vähintään se 12 pitäs olla. + painon pitää olla yli kilon, alle kilon painosta ei saa luovuttaa. :whistle:
Painaako pieni kissanpentu kilon? aikäs ne oo sellasia rääpäleitä vielä sillon 12 viikkosina?
 
meille kun tuli tuo kissa 8vkon ikäisenä niin se osasi jo syödä kiinteitä ja käydä hiekkalaatikolla eikä sillä mitään käytöshäiriöitä ole ollut eikä emon kaipuuta ole esiintynyt.
ei voi yleistää että kaikki 8 viikkoset ois käyttäytymishäiriöisiä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:42 CrystalBlue kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:17 Jup kirjoitti:
Ja suositushan on, että pentuja ei luovutettaisi ennen 16vkon ikää, mutta vähintään se 12 pitäs olla. + painon pitää olla yli kilon, alle kilon painosta ei saa luovuttaa. :whistle:
Painaako pieni kissanpentu kilon? aikäs ne oo sellasia rääpäleitä vielä sillon 12 viikkosina?
Kyllä hyvin syötetty ja madotettu pentu painaa kilon jo 10 viikkoisena, mysö pienempien rotujen pennut.
 

Yhteistyössä