Kissat piikille vai uuteen kotiin, kumpi armollisempaa?

  • Viestiketjun aloittaja Itkijänainen
  • Ensimmäinen viesti
Itkijänainen
Miehen allergia on vähitellen muuttunut astmaksi, joten eivät voi asua saman katon alla enää. Sydän särkyy kun näkee että mies on tukehtua, mutta myös siitä, että kissoista pitää luopua.

Kumpi on teidän mielestä armollisempaa, kissat nukutetaan ikiuneen vai se, että niille etsitään uusi koti?

Kissat ovat jo vähän iäkkäämpiä, ja toinen varsinkin niin arka, että hirvittää sopeutuminen uuteen paikkaan ja vieraisiin ihmisiin. Toisella taas on jokailtaista lääkitystä vaativa sairaus - kuka sellaisen edes ottaa? :/

Kauhistuttaa ajatus kissojen kuolemisesta, mutta myös siitä, että joutuvat huonoihin oloihin tai kiertopalkinnoksi jollekin vastuuttomalle. Olen lellinyt nuo pilalle, myönnän sen. Syöttänyt pelkkää laaturuokaa, terveydenhuolto on pelannut ja virikkeitä ja hellyyttä on ollut tarjolla vähintään riittävästi.
 
Olen miettinyt samaa :/ Olen ehkä tullut allergiseksi, en ole vielä iljennyt mennä testeihin. Meillä kolme kissaa ja kukaan tuskin ottaisi niitä kaikkia samaan paikkaan. yhden ehkä ottaisi anoppi mutta nuo kaksi. Niitä en halua erottaa ja toisella on iensairaus ja toisella välillä oireileva ihosairaus+ei tykkää yhtään lapsista tai mistään yllättävistä tilanteista.
 
"vieras"
Kissa on reviirieläin ja sopeutuu uuteen kotiin hyvin. Se ei siis välttämättä ole niin sidoksissa omistajiinsa kuin omistaja niihin. Joskus muutto voi jopa olla onnellisempi ratkaisu kuin mitä kissan elämä oli entisessä kodissa Olen itse ottanut aikuisia kissoja ja esim. entisestä piileskelijästä tuli meillä kaikesta päättävä neitikissa. Ja toisesta stressikimpusta iloinen juoksentelija. Ja molemmat siis kissaihmiseltä, jolla oli hyvä koti. Niinpä suosittelen ensin kysymään eläinsuojeluyhdistyksen kantaa sekä edes yrittämään kissoille uutta kotia. On minunlaisia ihmisiä, jotka eivät halua pentukissaa ja ovat kiinnostuneita kissasta kuin miettimään sopiiko se kivasti sohvan väritykseen.

Jos kissojen sairaudet ovat kohtuuttomia kustantaa ja vievät älyttömästi aikaa, niin sitten voi jo itsekin miettiä onko kiduttanut eläinparkaa riittävästi. Se, että käyttää kissan sairautta tekosyynä piikittää se on minusta aika julmaa selittelyä. Kyllä asia on yleensä asiantuntijan neuvon varassa, koska tänne tuskin eksyy montaakaan eläinlääkäriä pohtimaan asiaa näkemättä kissoja.

Aina voi myös miettiä, että jos hvä koti löytyy voi kissan hoitamista avustaa. Jos se kerran on ollut niin niin rakas kissa.....
 
Itkijänainen
Ei tuo kissa oman väen kanssa ole arka, mutta vieraiden aikana ei tule edes esille. Nukkuu joka yö mun vieressä.

Olen pitänyt netissä kodinetsintäilmoitusta ja kysellyt tutut ja sukulaiset läpi. Olen tarjoutunut maksamaan kissojen ruuat ja hiekat ja eläinlääkärit vaikka niiden loppuelämän, kunhan vain voin olla varma, että koti on hyvä. Mutta ei ole ketään kiinnostanut. :(
 
Itkijänainen
Toisella kissalla on siis virtsakiteitä ja usein myös pissitulehduksia. Hoito ei minun makuuni ole kallista (~5e päivässä) eikä vaikeaa, mutta eipä toisaalta ole kisu parantunutkaan. Sen takia mietin, että onko oikein, että kissa kärsii? Saa kyllä kipulääkettä, mutta en tiedä auttaako se 100%.
 
  • Tykkää
Reactions: miksa
"Kattila"
Ehdottomasti uudet kodit. Virtsakieteisiin tehoaa helpotkin konstit joskus kalliita paremmin, ruokavalion muutos pois kuiva- ja markettimuonista ja c-vitamiini, joka muuttaa pissan pH:ta niin että ne kiteetkin liukenee. Tietota löytyy netistä.

7-v. on kissan iässä vielä nuori, sillä peruskatti saattaa kevyesti elää 20 vuotta ja ylikin hyvässä hoidossa.

Uutta kotia voi etsiä esimerkiksi Lemmikkipalstojen Apulan kautta.
 
"Mie"
Nuoria kissojahan nuo vielä on! Ja kissat sopeutuu todella nopeasti. Minulla on ollut siskoni kissa muutaman kerran hoidossa, ihan vaan 2-3 päivää aina. Ensin kissa on tietty ollut vähän peloissaan, mutta tosiaan vain sen 1-2 tuntia, eli samana päivänä on jo rohkeasti alkanut merkata paikkoja puskemalla huonekaluja ja seiniä ja ottanut meidän kodin omaksi kodikseen ja sitten kun siskoni on tullut kissaa hakemaan niin ei ole millään halunnut lähteä :D

Eli minä etsisin tuossa tapauksessa kissoille uudet kodit, no kissat on vielä nuoria joten ei mitään järkeä lopettaa. Kissat elää usein yli 15 vuotiaaksi.
 
Itkijänainen
Jos vaan olis joku hyvä koti jossain... Sellainen jossa kissoista oikeasti tiedetään, eikä kuvitella että "ne protestoi", jos toinen naukuu kipua tai nälkää. Ja jossa ei huudeta, jos kissa menee pöydälle tai puree johtoja. Ja jossa sais laadukasta ruokaa ja sopivassa suhteessa rauhaa ja virikkeitä. Ja jossa olis matala kynnys mennä eläinlääkäriin, jos tulee jotain oireita. Eikä jätetä pihalle kylmään ja märkään, vaan pidetään huolta.

Tuntuu että tosi iso osa kissanomistajista on ihan pihalla. Annetaan kaurapuuronjämät ruuaksi tai jotain marketin kuraruokaa, pidetään ulkokissana vaan ja sitten ihmetellään kun ei kisua näy enää. Ei rokoteta eikä viedä eläinlääkäriin, kun "ei sitä mikään vaivaa".
 
Itkijänainen
Kattila: Ei ole syönyt kuivamuonaa eikä markettimuonaa vuosiin. Kiteet ei lähde edes liuotusruualla, johon pitkin hampain siirryin, vaikkei se ole yhtä laadukasta ole kuin Applaws ja AlmoNature, mitä lähinnä ovat syöneet. Välillä lisäksi CosmaThai ja muut viljattomat eläinkaupan ruuat. Virtsan pH on itseasiassa normaali, mittailen sitä itsekin kotona ja kontrollipissanäytteet olen vienyt kuukauden välein labraan. Nyt kokeillaan mielialalääkitystä, josko mystinen stressi aiheuttaisi nuo vaivat.
 
"vieras"
Aikuisille, nuorille ja terveillekään kissoille ei meinaa löytyä ottajia. Puhumattakaan vanhemmasta kissasta joka tarvitsee säännöllisen lääkityksen. Minusta olisi parempi, että veisit piikille mikäli et löydä uutta kotia ihan sukulais- ja ystäväpiiristäsi.
Tuolle toiselle, joka ei tarvitse lääkitystä, voisit tietysti yrittää löytää uuden kodin eläinsuojeluyhdistyksen kautta.
 
Itkijänainen
Kun toi virtsavaivainen kissa on vaan niin ihana luonteeltaan, tykkää lapsistakin (mutta ei koirista), ja olis tosi ihana lemmikki kenelle tahansa, joka vaan jaksaisi paneutua sairauden hoitoon. :/

Toi "terve" kissa taas viihtyy omissa oloissa, pelkää lapsia, miehiä ja kovaäänisiä ihmisiä, muita eläinlajeja ja jopa monia kissoja, niin sääliksi käy heivata sitä uusiin ympyröihin. :'( Ja on silläkin vilja-allergia, mutta se nyt ei ole minusta iso juttu.

En vaan millään haluais luopua, en piikille enkä mihinkään sellaiseen kotiin, mistä en ole satavarma. En kertakaikkiaan kestä ajatusta siitä, että pystynytkään huolehtimaan noista niiden loppuelämää. Ja kyllä on elämä tyhjää ilman kissoja, ne kun on joka yö nukkunut vieressä ja muutenkin niistä on ollut valtavasti iloa.
 
Hkvkl
Hei mietis nyt itsekin: kumpi on suurempi paha, se että kissasi saavat jatkossa ehkä sitä markettiruokaa uudessa kodissa, vai se että ne lopetetaan?

7-vuotias kissa ei todellakaan ole "iäkäs".
 
Itkijänainen
Tosi hyviä kommentteja olette laittaneet. Tuntuu vaan niin vaikealta tehdä päätöstä mihinkään suuntaan, siksi ehkä kuulostan siltä, että väitän vain vastaan. Mutta onhan tässä asiassa monta puoltakin.
 
Itkijänainen
Hei mietis nyt itsekin: kumpi on suurempi paha, se että kissasi saavat jatkossa ehkä sitä markettiruokaa uudessa kodissa, vai se että ne lopetetaan?

7-vuotias kissa ei todellakaan ole "iäkäs".
Markettiruoka on todella todella paha siinä mielessä, että toinen kissa ripuloi ja oksentaa vilja-allergian takia ja se pahentaa toisen kissan virtsavaivoja (liikaa magnesiumia yms). Enkä ole edes keksinyt tätä omasta päästäni, vaan eläinlääkärin ohjeet on.
 
"hmmm"
Hei mietis nyt itsekin: kumpi on suurempi paha, se että kissasi saavat jatkossa ehkä sitä markettiruokaa uudessa kodissa, vai se että ne lopetetaan?

7-vuotias kissa ei todellakaan ole "iäkäs".
Miksi kissoille pitäisi syöttää markettiruokaa? Ap:han olisi valmis vaikka maksamaan niitten ruoat uudessa kodissa, kunhan ne vaan saisivat sen uuden, hyvän kodin? Niinhän hän tuossa kirjoitteli.
 
"vieras"
Siis teillä on mies jatkuvasti henki ahtaalla ja sää itket kun et raski laittaa kissoja pois. Pidä kissas ja muuta miehestä erilleen. Ne kissat on ELÄIMIÄ. Ei ihmisiä. Jos ei viikossa uutta kotia löydy niin sit piikille.
 
"vieras"
Itse en pystyisi viemään kissoja piikille. Eihän 7vuotiaat ole mtään vanhoja - voivat elää vielä 20 vuotta. Itse yrittäisin etsiä kissoille uuden kodin, sopeutuvat varmasti, onhan niillä toisensa. Itse jouduin ongelmakäyttäytymisen takia luopumaan omasta kissasta, koska meille tulee vauva. Kissa on erittäin leimautunut minuun, mutta uudessa kodissa sopeutuminen on sujunut todella hyvin.
 
Voi jessus
Voi hemmetti, että ihmiset menee ostaan kalliita eläinkaupan paskaruokia kissoillensa, ja sitten itketään kun kissa sairastaa. Ruokkikaa kissanne kunnolla! Meillä kissa syö raakaa possunlihaa, kananmunia, juustoa ja hieman parsakaalia, ja ensimmäistäkään terveysongelmaa ei ole ollut. Kissa terve kuin pukki, hyvänpainoinen. Ei kissan kuulu mitään raksuja ja kaupan märkäruokia syödä, oli se hintalappu sitten 3 tai 30 e/kg! Katsokaapa mistä roskasta ne on valmistettu. Tulee sekä halvemmaksi että miljoona kertaa paremmaksi kissallenne syöttää niille kunnon ruokaa.
 
"vieras"
Voi hemmetti, että ihmiset menee ostaan kalliita eläinkaupan paskaruokia kissoillensa, ja sitten itketään kun kissa sairastaa. Ruokkikaa kissanne kunnolla! Meillä kissa syö raakaa possunlihaa, kananmunia, juustoa ja hieman parsakaalia, ja ensimmäistäkään terveysongelmaa ei ole ollut. Kissa terve kuin pukki, hyvänpainoinen. Ei kissan kuulu mitään raksuja ja kaupan märkäruokia syödä, oli se hintalappu sitten 3 tai 30 e/kg! Katsokaapa mistä roskasta ne on valmistettu. Tulee sekä halvemmaksi että miljoona kertaa paremmaksi kissallenne syöttää niille kunnon ruokaa.

Täysin samaa mieltä. Kissa on 100% lihansyöjä. Iki-ihanissa Whiskaseissa sun muissa "parasta kissallesi, tätä kissa valitisi" ns lihaa on 4%, joka sekin on jotain lihaan verrattavaa tuotetta.
 
Voi jessus
En ymmärrä mistä on kyse. Onko ihmiset niin laiskoja, ettei jaksa jääkaapista asti ottaa ruokaa ja antaa kissalle, ostaa lihaa tasaisin väliajoin kaupasta, vai onko ihmiset vaan niin kertakaikkisen tyhmiä, että kuvittelevat automaattisesti, että kissanruoan on oltava hyväksi kissalle, kun mainoksessakin on niin söpö kisuli? Välittämättä siitä, että ainesosien lista pakkauksessa on jumankavita käsivarren pituinen, ja täynnä aineita, joita ostaja ei edes tunnista? Huh huh.
 
Voi jessus
Maissia taisi muistaakseni olla paljon kissanruoissa, kun kaupassa katselin. Märkäruoatkin yks kunnon kusetus, ne palasethan saadaan näyttään lihapaloilta, mutta on jotain aivan muuta...
 
"vieras"
En ymmärrä mistä on kyse. Onko ihmiset niin laiskoja, ettei jaksa jääkaapista asti ottaa ruokaa ja antaa kissalle, ostaa lihaa tasaisin väliajoin kaupasta, vai onko ihmiset vaan niin kertakaikkisen tyhmiä, että kuvittelevat automaattisesti, että kissanruoan on oltava hyväksi kissalle, kun mainoksessakin on niin söpö kisuli? Välittämättä siitä, että ainesosien lista pakkauksessa on jumankavita käsivarren pituinen, ja täynnä aineita, joita ostaja ei edes tunnista? Huh huh.
Tämä ei ollut nyt kissanruokintaketju. Ap kysyi, veisikö kissat piikille kun ei löydä niille kotia.
 

Yhteistyössä