Kitkerä totuus suklaasta

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakettu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin:
Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakettu:
Nyt olisi hyvä sauma jonkun firman tuoda markkinoille eettinen suklaa.
Urtekramilla on. K-kaupoista on saanu sitä ainakin ennen, ekokaupoista saa vieläkin.
Olen joskus ostanut, on ihan hyvää. Lähinnä ajattelin näitä isompia suklaanvalmistajia, jotka voisivat ottaa myyntivaltikseen eettisesti tuotetun suklaan. Kauhean halpaahan suklaan ei tarvitse olla. Sitä ostetaan maun vuoksi, ei hinnan.
Totta! Sillai mäkin ajattelen, että maksan mieluummin vähän enemmän ja syön sitten vähemmän vaikka. Ja samaa mieltä, että vaihtoehtoja vois olla enemmän, muutkin valmistajat vois tarttua tähän. Tykkään kyllä Urtekramin tuotteista, joten kannatan mielellään eettisesti toimivaa tuottajaa :)
 
Tähän perään kysymys
Eli tietääkö kukaan mistä tulevat Punnitse ja Säästä-kaupan kaakao nibs:it? Purkissa ei ole mitään etikettiä, enkä kiireessä kerinnyt ostaessani katsoa mitä hyllyn reunassa luki. Siis onko tuo nyt puolen litran purkki tms.. Osahan on reilua kauppaa, osa taas vissiin ei.

Kiitos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Vaihtoehdot ovat joskus todella kakkoja. Monisyinen ongelma, enkä ole vuosien pähkäilyjenkään jälkeen saanut mitään yhtäpitävää mielipidettä aikaiseksi. Suomessakin esim. tekstiiliteollisuudessa ollut normi ennen.
Vähän sama juttu täälläkin. Pohdin ja pohdin, kenen vika, kenen pitäisi puuttua asiaan, mikä muuttuisi jos joku muuttuisi...
 
tämäkin tietämätön
Kysymys kuuluu, haluaisitteko omat lapsenne tuonne töihin? Pieniä lapsia raskaaseen työhön heilumaan isojen viidakkoveitsien kanssa ilman palkkaa, alttiina tuholaismyrkyille. Olin aivan tyrmistynyt, itsekään en ole tiennyt, että lapsiorjatyövoimalla (vielä pahempi asia kuin lapsityövoima) teetetään työt, kun euron kilohinnalla ei ole varaa palkata työntekijöitä. Nämä firmat, mm. Nestle ja Mars jotka käärivät voitot, taatusti tietävät mitä siellä viljelijämaissa tapahtuu. Mutta kun ei välitetä, voitto on ainoa, mikä länsimaita kiinnostaa. Jos viljelijät saisivat kaakaopavuista edes vähän enemmän kilohinnalta, voitaisiin plantaaseille palkata oikeita työntekijöitä, sen sijaan että sinne salakuljetetaan vanhempien myymiä, tai kaapattuja lapsia.
 
ugh
Alkuperäinen kirjoittaja huihai:
Ihan sama. Ei maailmasta paha lopu vaikka lopettaisin suklaan syönnin.
Just toi asenne tätä inhottavaa toimintaa tukee. Kyllä mä ainakin olen valmis jättämään ne perus (riisto) suklaat kauppaan. Joko reilua kauppaa tai ei ollenkaan meidän perheessä. Ja nestle kerää rahat, kun lapset kärsii.
 
ugh
Alkuperäinen kirjoittaja .:
mites esim. banaanien viljely? viljelijöille maksetaan monilla tiloilla viinapalkalla ja nämä isät alkoholisoituvat ja loput voi itse päätellä...
Älkää hyvät ihmiset ostako sitä chiquitaa! Mä ainakin jätän banaanit ostamatta, jos tarjolla ei ole reilun kaupan bantskuja.
 
Joo
Sulkekaa silmänne maailmalta, pääasiahan on että omassa pikku elämässä menee hyvin. Viis siitä vaikka koko muu maailma kärsisi. Helppohan on mennä sen taakse, että "ei tästä maailmasta paha lopu vaikka lopettaisin suklaan syönnin". Mikään paha ei lopu tästä maailmasta sillä, että mennään aina tuollaisen taakse.
Eikö se oma elämäkin tuntuisi edes pikkuisen mielekkäämmältä, jos tuntisi auttavansa toisia. Jos ihmiset ajattelee tuolla tavalla, että viis edes lapsista, kyllä hävettää olla ihminen.
 
JonnaÄiti
Mä teen suklaani ite. Siis AITOA sellaista. Jauhettua kaakaopapua, kookosöljyä, aitoa vaniljaa, agavesiirappia ja mausteita maun mukaan. Ite suosin luomuchiliä.
Kans ehkä cacaonibsejä sekaan.
Aito voittaa mennentullen!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja JonnaÄiti:
Mä teen suklaani ite. Siis AITOA sellaista. Jauhettua kaakaopapua, kookosöljyä, aitoa vaniljaa, agavesiirappia ja mausteita maun mukaan. Ite suosin luomuchiliä.
Kans ehkä cacaonibsejä sekaan.
Aito voittaa mennentullen!
No voi hyssykät taas.
 
Ea
Olisi kiva tietää tuleeko fasun sinisen suklaan pavut lapsiorjatyönä Norsunluurannikolta. Alkoi ohjelman jälkeen suklaa heti maistua pahemmalta. Nyt otan kyllä selvää mistä saa oikeasti eettistä suklaata.
 

Yhteistyössä