Kiusaaja eskarissa

  • Viestiketjun aloittaja yx äiti
  • Ensimmäinen viesti
yx äiti
Tyttäreni on nyt alkanut takertua minuun ja itkeä, kun pitäisi jäädä eskariin. Tänään sanoi, ettei halua jäädä, koska "Liisa" on siellä. On monesti puhunut, miten Liisa kiusaa ja nimittelee. Olen itsekin huomannut Liisan "erikoisen" käytöksen. Esim. tänä aamuna haukkui yhtä poikaa läskiksi ja yhtä tyttöä vauvaksi, kun tämä ei ollut ehtinyt vielä pukea loppuun. Hoitaja oli siinä paikalla eikä puuttunut siihen mitenkään. Jos olen puhunut hoitajille noista tyttöni mainitsemista asioista, sanovat he vain, että Liisa on "voimakas hahmo" ja että kiusaamista ja härnäämistä on molemmin puolin. Mitähän tässä pitäisi tehdä? Olenko vaan sinisilmäinen, etten usko omasta lapsestani, että hänkin kiusaisi? Tyttöni on kyllä temperamenttinen ja kiivaskin, mutta kuitenkin herkkä eikä missään nimessä pahantahtoinen. Jotain siinä kuitenkin on, koska tyttö ei enää eskariin haluaisi jäädä. :(

Heitän vielä tähän loppuun ajatuksen, että eikö Liisan käytökseen haluta puuttua, koska hän on, hmm, etnisen vähemmistöryhmän edustaja.
 
Kyllä musta haukkumiseen ja kiusaamiseen pitäisi puuttua vaikka se olisi miten molemminpuolista. Kummallista ettei täti korvaansa lotkauta jos lapsi vieressä haukkuu toisia. Eskarilaiset ei kuitenkaan ole enää mitään ihan pikkusia.
 
"vieras"
Vaikka olisi molemminpuolista, ketään ei nimitellä läskiksi tai vauvaksi tai miksikään muuksi. Kun kerran puhe tädille ei auta, mene sitten hänen johtajansa puheille.
 
yx äiti
Tuolla eskarissa on tapana puhua koko ryhmälle, jos jotain syytä ilmenee eikä ilmeisesti kenellekään henkilökohtaisesti. Olen omaa tyttöä kehottanut sanomaan tälle Liisalle takaisin, jos nimittelee. Itse en pienenä osannut puolustautua vaan otin nöyränä vastaan kaiken paskan, enkä halua samaa omalle lapselle. Ajattelin vielä kerran keskustella oman lapsen kanssa asiasta ja puhua hoitajalle. Jos ei sitten tule mitään muutosta niin otan johtajaan yhteyttä.
 
Neljän lapsen mami
Monesti voi olla se,että se ken lyö tai satuttaa toista on se mitä nähdään.Ei nähdä sitä tai kuulla kun tätä lyöjää on nimitelty tai härnätty.Nimittely eikä mikään oikeuta satuttamaan toista,mutta helposti kaikki syy menee sen niskaan kuka on lyönyt.
 
Meillä 5v poika alko yks kaks inhota tarhaan menoa ja itki päivät siellä kun halusi kotiin. Viimein pika kertoi että siellä kiusataan. Tämä yksi poika oli ottanut poikani maalitaulukseen.
Kerroin heti henkilökunnalle ja asiaan puututtiin heti. Hienoa toimintaa.

Sinuna marssisin johtajan puheille ja vaatisin asiaan puuttumista oitis! Tsemppiä!
 
"huokaus"
Meidänkin lapsen eskarissa on tällainen "Liisa" ja samaa sanotaan heti, Liisa on voimakasluonteinen, kaikkien kun on vaan hyvä opetella tulemaan toimeen.
Liisa saa hyppiä silmille kun muita jo komennetaan :(
Liisan äiti ei myöskään reagoi ja on kauhusta kankeana leukaluu lattialle tippuneena jos omaa lastani menen samaan aikaan hakemaan ja joudun kunnolla komentamaan omaa lasta (tyyliin leikkii pukemisten kanssa)
Liisa saa temppuilla kuinka haluaa.
Jos Liisa haluaa jäädä matkalla puistoon niin Liisa pääsee, jos Liisa pyytää minun lasta mukaan ja en anna mennä alkaa Liisa kiljumaan pää punaisena kuinka hänkin pääsee ja kuinka olen kamala,
näin siis ihan oman äitinsä kuullen.
Jos menen siihen jotakin sanomaan haukkuu Liisan äiti minut :(
Joten nykyään sanonkin omalleni että sinäpä et ole Liisa ja sinä tottelet minua.
Mutta usein jos ollaan samaan aikaan hakemassa lapsiamme niin minä mielummin kierrän vaikkapa tuosta kaupan kautta.
Mutta autahan armias jos Liisa on äitinsä kanssa myös tulossa kauppaan,
hän juoksee ja saa kaiken mitä tahtoo.
Tulee sitten lällättelemään kun omani ei saa.
 
"huokaus"
Myös taannoin kävi tilane kuinka Liisa tahtoi karkkia ja äiti sanoi että ei ole rahaa, Liisa itki potki ja sai taas tahtonsa läpi :)
Liisa sai karkkia kun liisa tahtoi.
Pelottaa minkälainen mummonpotkija tuostakin Liisasta kasvaa :(
 
yx äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Neljän lapsen mami;25118762:
Monesti voi olla se,että se ken lyö tai satuttaa toista on se mitä nähdään.Ei nähdä sitä tai kuulla kun tätä lyöjää on nimitelty tai härnätty.Nimittely eikä mikään oikeuta satuttamaan toista,mutta helposti kaikki syy menee sen niskaan kuka on lyönyt.
Mitään fyysistä en ole kuullut olevan. Tai edes provosointia. Ainakaan tuossa mitä aamulla todistin.
 
yx äiti
[QUOTE="huokaus";25118789]Meidänkin lapsen eskarissa on tällainen "Liisa" ja samaa sanotaan heti, Liisa on voimakasluonteinen, kaikkien kun on vaan hyvä opetella tulemaan toimeen.
[/QUOTE]

Joo ja myös näiden voimakasluonteisen pitäisi oppia tulemaan toimeen muiden kanssa. Mutta minkäs teet, jos kasvatus on tuollaista.
 

Yhteistyössä