Kivahan se on jos melatoniini tehoaa ja nukahtaa, mutta ne painajaiset

"vieras"
Aika usein uni- ja nukahtamislääkkeet aiheuttaa monille ihmisille painajaisia. Olettaisin sen johtuvan siitä, että ne muuttaa ihmisen unen "koostumusta". No tosin melatoniini ei ole unilääke vaan hormoni jota ihmisellä on omassa elimistössä, mutta pilleri muodossa se toki on keinotekoinen valmiste.
Tuo on siis aika yleinen vaiva, painajaisunet jos ottaa jotaki troppia sen unen saamiseksi. Työni puolesta olen asian kanssa tekemisissä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;28642293:
Ootko just aloittanut niiden käytön? Viikon päästä on jo tasaisempaa ehkä... Mulla ainakin ekat pari yötä oli hankalia, mutta ei sek jälkeen ole mitään ihmeellistä ollut.
Otan kuureina tarvittaessa, koska aiheuttaa vähiten haittavaikutuksia kaikista muista mahdollisista vaihtoehdoista. Tarkoitus on estää unettomuutta kroonistumasta. Ehkä aivot tottuisivat pidempiaikaisemmassa käytössä, mutta viikko ei ole aiemmin siihen riittänyt. Taitaa olla erityisen tavallinen tämä elävien unien ongelma juuri melatoniinille. Mietin myös sitä, että koska näen usein muutenkin vauhdikkaita unia ja minulla on muihinkin unihäiriöihin taipumusta kuin vain unettomuuteen, että melatoniini pääsee vaikuttamaan erityisesti aivojen metaboliaan? Ja kumman sitten otan. Unettomuuden ja siitä seuraavat ikävät vaikutukset henkisesti ja fyysisesti vai painajaiset. Ehkä jälkimmäinen on kuitenkin mukavampi vaihtoehto.

Tänä aamuna en herännyt itse painajaismaisiin kummituksiin, kuolleisiin ihmisiin, tai väkivallan uhkaan, mutta siihen heräsin, että mieheni karjaisi nimeni ja huusi siihen päälle "SYÖPÄ!" Oikeasti mies nukkui, mutta kallon sisällä raikasi niin että muka tärykalvoja särki.
 
Mä oon nyt syönyt neljä vuotta päivittäin, paitsi pidin taukoa raskausajan ja imetysajan. Enkä näe yhtään enempää painajaisia kuin mutenkaan. Itse asiassa vähemmän, koska sekaisin oleva pari tuntia siellä, pari täällä -nukkuminen aiheuttaa pelkkää painajaisentäyteistä torkkumista.
 
Minulla melatoniini ei edes auta. Ongelmani on unessa pysyminen ja liian aikaiset aamunousut, joskus myös nukahtamisongelmat. Melatoniinilla nukahdan nopeammin, mutta normaali yöuneni on niin heikkoa, että heräilen melatoniinista huolimatta jatkuvasti, enkä näe unia kuin hyvin satunnaisesti todennäköisesti juurikin siksi, etten ehdi niitä näkemään ennen seuraavaa heräämistä. Melatoniini ei siis aiheuta minulle painajaisia, enkä ole kuullut muidenkaan valittavan moista. Sen sijaan varsinaiset unilääkkeet ovat aiheuttaneet niitä monille. Itse en ole aikoinaan niitä uskaltanut ottaa, koska nuorempana olin niin holtiton ja nyt vanhemmiten lähinnä neuroottisuuteen taipuvainen.
 
Viimeksi muokattu:
yjtjytj
Googlailkaa vähän artikkeleita melatoniinista. Ei se ole niin vaaraton kun annetaan ymmärtää. Se on hormoni ja hormonit vaikuttaa ihmisiin; 7-vuotiaalla alkoi menkat kun melatoniini lopetettiin ja vaihdevuosi-iän ylittäneellä alkoi menkat uudelleen melatoniinin takia.
Mä en ymmärrä miten ihmiset uskaltaa syödä tollaisia (hormoneja) ja pitää niitä vaarattomina "kun lääkäri määrää"... Unettomuuden syy selville ja jos mahdollista syy pois ja päivärytmi kohdilleen.
 
Googlailkaa vähän artikkeleita melatoniinista. Ei se ole niin vaaraton kun annetaan ymmärtää. Se on hormoni ja hormonit vaikuttaa ihmisiin; 7-vuotiaalla alkoi menkat kun melatoniini lopetettiin ja vaihdevuosi-iän ylittäneellä alkoi menkat uudelleen melatoniinin takia.
Mä en ymmärrä miten ihmiset uskaltaa syödä tollaisia (hormoneja) ja pitää niitä vaarattomina "kun lääkäri määrää"... Unettomuuden syy selville ja jos mahdollista syy pois ja päivärytmi kohdilleen.
Huvikseen tätä ei popsita tai syödä. Eikä ilman tietoisuutta, että sillä saattaa olla riskejä. Punnitessa muiden lääkkeiden riskejä tai unettomuuden riskejä tähän päätyminen ajaa asiansa.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
Googlailkaa vähän artikkeleita melatoniinista. Ei se ole niin vaaraton kun annetaan ymmärtää. Se on hormoni ja hormonit vaikuttaa ihmisiin; 7-vuotiaalla alkoi menkat kun melatoniini lopetettiin ja vaihdevuosi-iän ylittäneellä alkoi menkat uudelleen melatoniinin takia.
Mä en ymmärrä miten ihmiset uskaltaa syödä tollaisia (hormoneja) ja pitää niitä vaarattomina "kun lääkäri määrää"... Unettomuuden syy selville ja jos mahdollista syy pois ja päivärytmi kohdilleen.
Toinen vaihtoehto on valvoa tai syödä "oikeita" unilääkkeitä, mitkä aiheuttaa monin verroin enemmän ongelmia. Syy ei ole poistettavissa eikä rytmi käännettävissä koska olen syntymästäni lähtien ollut tällainen ja lähes kaikki muut vaihtoehdot on jo kokeiltu. Voisin varmaan elää juuri ja juuri ilmankin, mutta sitten voisin heittää hyvästit normaallille päivällä valvomiselle. Eikä mulle ole tullut yhtäkään haittavaikutusta melatoniinista. Muutamaa ensimmäistä pilleriä lukuunottamatta. Sen sijaan kaikista muista unettavista lääkkeistä tulee niin pökkyräinen olo etten uskalla ajaa autolla moneen päivään.

Hormoneista yleisesti oon kuitenkin aika samaa mieltä. Ihan käsittämättömän paljon jengi mutustaa mm. ehkäisypillereitä vaikka niissä on todistetusti melkoisen paljon vakavampia hattavaikutuksia.
 
mielenkiintoista..Sällille noita määrättiin tossa 4v sitten (oli 16v ) ja se ei suostunut muutaman yön jälkeen enää syömään niitä kun oli ihan ihmeellinen olo (painajaiset jne ) ja sille yrittivät sanoa ettei niistä voi mitään vaikutuksia tulla.

no, onneks en pakottanut pidempään syömään.Varmasti ahdistava olo jo muutenkin ahdistuneelle teinille.
 

Yhteistyössä