kodinHH yläkerrassa?

  • Viestiketjun aloittaja huushollaaja
  • Ensimmäinen viesti
huushollaaja
piirustukset on jo valmiit mutta nyt on mietitty uutta ratkaisua kodin pyykkihuoltoon. Alun perin KHH oli alakerrassa, saunaosaston yhteydessä toimien samalla pukuhuoneena.Makkarit on kuitenkin yläkerrassa ja samoin vaatehuone. Yläkertaan on piirretty melko tilava kylppäri ja sinne sais mahtumaan pyykkikoneen ja kuivurin sekä jäis tasoa missä vois pyykit "hoidella". Matka kaikkien vaatekaapeille olis lyhyt. Alakertaan pukeutumistilaan ajattelin jättää tilan ompelukoneelle ja silityspaikan koska sitä tarvitsen lähinnä ommellessa.
Näiden muutosten jälkeen saunaosastoon jää enemmän tilaakin ja onhan yläkerrassa parveke jos haluaa joskus viedä pyykit ulos kuivumaan.
Mies on asiasta erimieltä, mutta minähän niitten pyykkien kanssa joudun yleensä touhuamaan ja ajattelin nimenomaan toimivuutta, siis ei tarttis tehdä kymmentä reissua portaissa puhtaan pyykin jakelun kanssa.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta ratkaisusta, toimiiko hyvin käytännössä?
Uudessa SUOMELAssa oli rakennettu ullakolle vastaavanlainen ja muistaakseni jossain Oulun asuntomessutalossa oli tällainen ratkaisu.
 
Peesaan. Kyllä mielestäni sen joka nuo pyykkäkset ym hoitaa pitäisi olla päättävässä asemassa tälläisten suunnittelussa.

Itsekin olin joskus ajatellut talomme huonesijoittelua näin, siis aina siihen saakka kun ajattelimme rakentavamme rinnetalon. Minä tosin olisin halunnut kodinhoitotilasta ison ja ehdottomasti niin, että siellä olisi voinut silittää, koska silitän lähes kaikki pyykit. Ja todellakin käytännöllisyyden kannalta lähelle makuuhuoneita.
 
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta,helpottaa omaa työtä.
Nykyään tehdään kaikkia jänniä ratkaisuja koneiden sijoittelun suhteen.
Pieniin asuntoihin koneet piilotetaan kaappiin jopa makuuhuoneisiin.
 
Kuulostaa minustakin hyvältä idealta vaatteiden kaappeihin viemisen kannalta. Onko alakerran suihkutila kuitenkin se "yleissuihku" mitä käytätte? Sen kannalta mietin, että kun minusta on kätsyä kun kaikki suihkuun ja saunaan mennessään laittavat itse likavaatteet pyykkikaappiin, jossa vielä erikseen vaaleiden ja tummien vaatteiden korit. Pyykit on sitte valmiiks lähellä peukonetta josta mun tarttee vaan lapata ne koneeseen. Ei tartte likaisia vaatteita kuskailla enää mihinkään.

Olen myös jo suunnitellut helpotusta siihen vaatteiden kaappiin viemiseen. Jokainen lapsi osaa kohta myös itse napata portaalta mukaan puhtaan vaatepinkkansa ja laittaa ne kaappiinsa paikoilleen. =)
 
Järkevää on! :)

Meillä entisessä asunnossa, joka oli kaksikerroksinen rivari, oli sauna/pesutilat ja pukuhuone ylhäällä ja pyykinpesu -tila alhaalla. Ja kyllä musta ainakin oli rasittavaa aina kiikutella niitä likapyykkejä alakertaan pesuun ja tuoda sit puhtaana yläkertaan kaappiin!

Pari vuotta sitten muutettiin vanhempaan omakotitaloon, joka kahdessa kerroksessa. Pyykinpesutila/ kodinhoitohuone oli alakerrassa... remontin yhteydessä tehtiin kodinhoitohuone ylös. Ja kyllä toimii! =)
Meillä siis varsinaiset asuinhuoneet yläkerrassa.<br><br>
 
äeppä-73
Minä olen haaveillut sellaisesta järjestelystä, että kodinhoitohuoneen yhteyteen tulisi ISO vaatehuone. Eli pyykkejä ei kuskailtais sieltä sitten muualle kun sinne vaatehuoneeseen.
En tiedä miten se sitten ihan oikeasti käytännössä toimisi, siis jos koko perheen vaatteet jne olis sijoitettu yhteen vaatehuoneeseen.
Sieltä sitten vois ottaa puhdasta päälle, kun tulee pesulta.Ja likapyykit jättää sinne khh:een pyykkikoriin.
Mitä mieltä muut? En sitten ole vielä ajatellut sen tarkempaan kuinka paljon se vaatisi tilaa...mutta kun tätä rakentamista suunnitellaan, niin
tällaisia on ollut haaveissa. Voihan se olla että se ei ehkä ole niin toteuttamis kelpoinen juttu.Mitä muut mieltä???
 
Jos ei kodinhoitohuone toimi kuravaatteiden ym. ulkovaatteiden puhdistus- ja/tai asemapaikkana niin sitten kuulostaa hyvältä ajatukselta.
Monta kertaahan kodinhoitohuone on se paikka, missä on kuraeteinen, mutta jos (sellaiselle on tarvetta ja) se on tilaa laittaa eteisen yhteyteen niin khh olis rauhoitettu pyykkihuoltoon.
 
Riippuu siitä, kuivaatko pyykkiä ulkona. Minä totesin, etten halua kuskata märkiä vaatteita portaikossa, mieluummin sitten kuivia. Mutta meillä tulee kyllä vanhempien makuuhuonekin alas, mutta kuitenkin. Kuivauspaikasta kai se riippuu. Turhaan niitä kamppeita kilometritolkulla kantaa! =)
 

Yhteistyössä