Koeputkihedelmöitys lisää raskauden riskejä

Due
Oletteko muut lukeneet ko. juttua? Ja olikos tällä puolella muita ko. tavalla raskautuneita?

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1867977&pos=hl-vi-3

Itse luin jutun ja tottakai vähän hirvittää.. Tiedän että näin on, mutta sitä ole kiva lehdestä vielä lukea :/

Due, rv 13+5
 
Mä luulen että toi johtuu ihan luonnollisista syistä.
Yleensä jos ollaan lapsettomuushoidoissa niin taustalla on joku syy. Ja se syy voi johtaa noihin keskenmenoihin yms. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Älä murehdi, nautri raskaudestasi :) Itse sain rakkaan tytön 2008 6 vuoden yrityksen jälkeen ICSIn pakastealkionsiirrolla lääkkeelliseen kiertoon. Ja nyt myöhemmin olen saanut tietää että ei pitänyt olla edes mahdollista ;)
 
Due
Harmailija :)

Joo, ainahan kaikkeen, ja varsinkin raskauteen, liittyy riskejä. Silti kaikki voi mennä hyvin.
Ja hyvä että teillä on mennyt. Toivon itselle samaa, jotta kesällä olisi kaksi pientä kääröä maailmassa =)
 
Iltalehdessä varmaan unohdettiin mainita, että vaikka koeputkihedelmöitetyssä raskaudessa on enemmän riskejä kuin luomuraskaudessa, niin silti todennäköisyys, että jotain menee pieleen on hyvin pieni (siis sen ekan 12 viikon jälkeen, joka on suuren riskin aikaa kaikissa raskauksissa). koeputkihedelmöitetyissä raskauksissa muutamassa prosentissa oli muistaakseni vaikeuksia, lisäksi tietenkin monisikiöisissä raskauksissa on AINA suuremmat riskit esim. ennenaikaisuudelle, mutta näin on riippumatta siitä, miten raskaus on saanut alkunsa.

70-80% kaksosraskauksista on saanut alkunsa luomusti. eli on harhaa kuvitella että tuplaraskaudet olisivat "yleensä" hoitojen tulosta, yleensä nekin raskaudet ovat nimenomaan luomuja.
 

Yhteistyössä