Tiedättekö miksi niitä 30km/h nopeusrajoituksia on juuri sellaisilla alueilla kuin kaupunkien keskustat tai omakotialueet. Siksi että kun nopeudesta tiputetaan 25% pois niin jarrutusmatka lyhenee 50%.. Siis jos rajoitus olisi 40 km/h jarrutusmatka olisi x metriä ja kun nopeusrajoitusta pienennetään 25%, joka tässä tapauksessa on tuo 30 km/h, jarrutusmatka on x/2 metriä. Sama tulee esiin myös jos 80km/h rajoitus muutetaan 60km/h rajoitukseksi. Tätä totuutta ei mielestään paraskaan autoilija pysty kumoamaan. Tästä syystä monessa paikkaa rajoitus tuntuu järjettömän alhaiselta hiljaisen liikenteen ajanjaksolle, mutta kun on päiväaika ja paljon liikennettä, pienemmällä rajoituksella säästetään monia ihmishenkiä
Otetaan vielä yksi esimerkki. Jos ajat kilometrin matkan nopeudella 30 km/h siihen menee aikaa 2 minuuttia, jos ajat ko matkan nopeudella 40 km/h siihen menee aikaa 1,5 minuuttia. Suojatielle astuu lapsi, et ehdi pysähtyä, koska et aja rajoituksen mukaista 30 km/h vaan 40 km/h, joka on "vain" 10 km/h ylinopeutta, voittaaksesi 0,5 minuuttia eli 30 sekunttia matka-ajassa. Lapsi kuolee saamiinsa vammoihin. Miltä mahtaa lapsen vanhemmista tuntua, kun jollakin oli niin kiire, ettei ollut 30 sekunttia aikaa ajaa rajoituksen mukaan.
Ja muuten alinopeutta ei edelleenkään ole lakiterminä olemassa, on vain nopeusrajoitus, joka on suurin sallittu nopeus, jota ei ole pakko ajaa. Ja kyllä minuakin ärsyttää, jos joku ei aja sitä suurinta sallittua nopeutta, mikäli olosuhteissa ei ole jotakin, joka selvästi edellyttää tilannenopeudeksi alle nopeusrajoituksen mukaista nopeutta, kuten esimerkiksi todella rankka vesisade, jolloin ei meinaa eteensä nähdä tai suurissa nopeuksissa, varsinkin uraisella tiellä, on vesiliirron vaara.