Köyhä joulu tulossa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
asennetta nyt
Ihan suotta hirveitä odotuksia ladata, hukkuu koko joulun merkitys tässä hypetyksessä. Toisella sentään on töitä, joten varmasti piparitaikina tarpeet kaupasta saatte ja luo jouluntunnelmaa mukavalla yhdessä olemisella ja tekemisellä lahjojen ja suklaavuorien sijasta.
Kun itse ette tilannetta kovaan ääneen voivottele niin ei tartu lapsiinkaan ja saatte varmasti oikein mukavan joulun viettää vaikka ette tonneja olisikaan päässeet käyttämään kaupoille
 
vierailijaniin täälläkin
Pienet muistamislahjat vain kaikille lapsenlapsille ja muille. Eikös ole pääasia, kun muistaa, Joulu on paljon muutakin, rauhaa ja hyvää mieltä. Mentävä vain varojensa mukaan näin pienituloisena työssäkäyvänä.
 
vierailija
No on se kumma jos ei työssäkäyvä perhe (vaikka onkin vain toinen vanhemmista töissä) yhtä joulua saa järjestettyä. Kyllä ne sossun elätitkin joulun saa vietettyä ihan hyvin, varsinkin jos vähän tinkii muista menoista.
 
vierailija
En ymmärrä mikä siinä joulussa maksaa? Voisiko joku vähän avata minulle? Itse syömme normaalia "parempaa" ruokaa. Itse tehtyä graavilohta, perunaa, tuoretta leipää, savulohta, salaattia ym. Jos söisi laatikoita niin pääsisi vielä halvemmalla. Leivon kakun, kävin just hakemassa kaupasta ainekset ja ne maksoi alle 10€. Lapsille ostin jo aikaisemmin syksyllä yhdet lahjat kun saavat sukulaisilta muutenkin niitä liikaa. Pipareita leivomme ja valmistaikina maksaa jonkun 3€. Mitä muuta tarvitsee. No jos joku haluaa käydä kirkossa niin taitaa olla ilmaista.
 
vierailija
No on se kumma jos ei työssäkäyvä perhe (vaikka onkin vain toinen vanhemmista töissä) yhtä joulua saa järjestettyä. Kyllä ne sossun elätitkin joulun saa vietettyä ihan hyvin, varsinkin jos vähän tinkii muista menoista.
Voin vannoa sinulle tällaisena sosiaalitoimen asiakkaan hyvänä ystävänä että joulun järjestäminen toimeentulotuella on heille yhtä helvettiä. Mitä oikein kuvittelet että sieltä jaellaan? Joululahjarahoja? Lahjoja lapsille? Ruokaa? Voin kertoa että ei mitään noista. Hieman nyt empatiaa peliin vai meneekö se kaikki elintasopakolaisille?

Onneksi pystyn jotenkin auttamaan ystäväni perhettä, voit varmasti kuvitella millainen joulu on lapsilla, kun normaalistikaan eivät saa yhtään mitään ylimääräistä, ei lomia, eikä joulunakaan ei saisi heille lahjoja hankkia. Ihmetyttää nämä että joulussa on tärkeintä yhdessäolo, sano se lapsille joiden arki on jo muutenkin todella ankeaa, ja se ei heidän vikansa ole eikä edes sairastuneen vanhemman.

Huvittaa kun toisessa ketjussa kysytään vinkkejä 12-vuotiaalle. Ehdotetaan melkein kaikkea muuta kuin matkaa kuuhun, mutta köyhän lapselle riittää puuro ja iltasatu. Niinkuin joka ikinen ilta.
 
vierailija
Voin vannoa sinulle tällaisena sosiaalitoimen asiakkaan hyvänä ystävänä että joulun järjestäminen toimeentulotuella on heille yhtä helvettiä. Mitä oikein kuvittelet että sieltä jaellaan? Joululahjarahoja? Lahjoja lapsille? Ruokaa? Voin kertoa että ei mitään noista. Hieman nyt empatiaa peliin vai meneekö se kaikki elintasopakolaisille?

Onneksi pystyn jotenkin auttamaan ystäväni perhettä, voit varmasti kuvitella millainen joulu on lapsilla, kun normaalistikaan eivät saa yhtään mitään ylimääräistä, ei lomia, eikä joulunakaan ei saisi heille lahjoja hankkia. Ihmetyttää nämä että joulussa on tärkeintä yhdessäolo, sano se lapsille joiden arki on jo muutenkin todella ankeaa, ja se ei heidän vikansa ole eikä edes sairastuneen vanhemman.

Huvittaa kun toisessa ketjussa kysytään vinkkejä 12-vuotiaalle. Ehdotetaan melkein kaikkea muuta kuin matkaa kuuhun, mutta köyhän lapselle riittää puuro ja iltasatu. Niinkuin joka ikinen ilta.
Kuulun ihan itsekin näihin sossun elätteihin ja olen hyvin tietoinen mitä sieltä sossusta saa ja mitä ei. Ja ei voi muuta sanoa kuin että taloudenhallinnassa on ongelmia jos ei yhtä joulua saa perheelle järjestettyä, etenkin kun apn perheellä on vielä toinen vanhemmista TÖISSÄ. Ja asia erikseen kaikki hometalohelvettiin joutuneet ja sairastuneet jne., mutta normaali sossun elätti perhe saa kyllä joulun hyvin järjestettyä jos ei aivan idioootteja ole (tai vaadi kuuta taivaalta).
 
sivusta seurannut
Kuulun ihan itsekin näihin sossun elätteihin ja olen hyvin tietoinen mitä sieltä sossusta saa ja mitä ei. Ja ei voi muuta sanoa kuin että taloudenhallinnassa on ongelmia jos ei yhtä joulua saa perheelle järjestettyä, etenkin kun apn perheellä on vielä toinen vanhemmista TÖISSÄ. Ja asia erikseen kaikki hometalohelvettiin joutuneet ja sairastuneet jne., mutta normaali sossun elätti perhe saa kyllä joulun hyvin järjestettyä jos ei aivan idioootteja ole (tai vaadi kuuta taivaalta).
Todella kylmää tekstiä. Minä ymmärrän apta ja heitä on paljon tässä maassa.
Eivät ole tieten tahtoen siihen tilanteeseen itseään laittaneet. Ja jos toisella on työ ei sano vielä mitään. Kaikilla ei ole yli 3k palkkatulot. Toivon aloittajan perheelle hyvää joulua ja toivon myös, että saisitte jostain lisäapuja joulun järjestämiseen. Joulu on juhlapäivä. Silloin pitäisi olla jotain erikoista ja lapsille lahjoja avattavaksi.
 
vierailija
Todella kylmää tekstiä. Minä ymmärrän apta ja heitä on paljon tässä maassa.
Eivät ole tieten tahtoen siihen tilanteeseen itseään laittaneet. Ja jos toisella on työ ei sano vielä mitään. Kaikilla ei ole yli 3k palkkatulot. Toivon aloittajan perheelle hyvää joulua ja toivon myös, että saisitte jostain lisäapuja joulun järjestämiseen. Joulu on juhlapäivä. Silloin pitäisi olla jotain erikoista ja lapsille lahjoja avattavaksi.
No hohhoijaa.
Ei hirveästi empatiaa heru täältäkään, itse opiskelen ja mies sossun elätti tällä hetkellä.
Silti saadaan joulu järkättyä.
Laatikothan on tosi halpoja, lisäksi tehdään salaatti ja kalkkunaa ja voi olla jotain pientä kuten pipareita ja suklaata.
Kalkkuna se kallein, mutta sekään ei mitenkään pakollinen.
Ruokakuluihin ei mene enempää kuin normaalisti.
Me emme osta miehen kanssa lapselle kuin pari pientä lahjaa tai yhden isomman, saa sitten sukulaisiltaan ja kummeilta lisää.
 
vierailija
Todella kylmää tekstiä. Minä ymmärrän apta ja heitä on paljon tässä maassa.
Eivät ole tieten tahtoen siihen tilanteeseen itseään laittaneet. Ja jos toisella on työ ei sano vielä mitään. Kaikilla ei ole yli 3k palkkatulot. Toivon aloittajan perheelle hyvää joulua ja toivon myös, että saisitte jostain lisäapuja joulun järjestämiseen. Joulu on juhlapäivä. Silloin pitäisi olla jotain erikoista ja lapsille lahjoja avattavaksi.
Jos sun mielestä on kylmää olla "köyhä" niin ok. Faktaa vain kirjoitin.
 
vierailija
Miten se sossun asiakas saa muuten sitten ruokaa pöytään, jos jouluna ei ole varaa. Jouluruoat eivät mitään kalliita ole, etenkin jos tekee itse. Esim. lanttua ja porkkanaa saa todella halvalla tällä hetkellä. Joulukoristeita varmaan kaikilla on entuudestaan, vai heitättekö ne joka vuosi roskikseen joulun jälkeen. Lahjojen kohdalla varmaan on tiukempaa, mutta halvallakin saa, tosin ne ei ehkä ole niitä kaikkein toivotuimpia, mutta onhan edes jotain. Ei kannata opettaa lapsia liian vaativiksi, niin ovat tyytyväisiä pienempäänkin.
 
vierailija103
Joo,itse olen oppinut vuosien myötä pistämään vähän säästöön mitä on pystynyt ja pitkin vuotta ostanut pikkuhiljaa jemmaan ettei tle paniikki sitten jouluna.Minä olen 7 lapsen yh opiskelija äiti ja ei tästä selviäis jos ei ois taktiikka hallussa.Itse teen kaikki jouluksi niin ruuat kuin leivonnaisetkin ja lahjoja ei tule roppakaupalla.Isommat lapsetkin jo hehkuttaa sitä kuinka jouluna on niin ihana olla yhdessä ja nauttia jne...Mutta nyt kouluun...
 
vierailija
Niinpä niin... kun se vasemmistoämmä väitti sulle kirkkain silmin, että "ei se pakolaisten tänne ottaminen ole keneltäkään pois", niin se valehteli. Teillä ja monella muullakin on köyhä joulu, eikä valtio auta. Se ei voi auttaa, koska rahalle on nyt olemassa se parempi kohde.
 
vierailija
Huvittaa kun toisessa ketjussa kysytään vinkkejä 12-vuotiaalle. Ehdotetaan melkein kaikkea muuta kuin matkaa kuuhun, mutta köyhän lapselle riittää puuro ja iltasatu. Niinkuin joka ikinen ilta.
Itse asiassa siinä kysyttiin, että mitä annat. Sen ap. mietti, mitä ehkä muiden lahjoista keksisi omallee. Jos vielä oli ehdotellut uutta puhelinta, niin tuskin oli ihan minimibudjetilla liikkellä.

Pakko sanoa, että kumman monella jotka IRL valittavat siitä, ettei ole varaa lahjoihin ja on köyhää, niin varaa kuitenkin löytyy niin mäyräkoiraan kuin jatkuvaan ketjupolttamiseen. Siinä vaan on oma napa lähempänä kuin lasten ilo.
 
vierailija
Köyhä ja köyhä joulu, suhteellista.
Meillä myös toinen vaan töissä ja toisella vasta kelassa käsittelyyn viety päiväraha laput (käsittelyaika kuulemma 3viikkoa ja eilen laput viety, sitä ennen olin karenssissa kun en tiennyt että saan 5kk karenssin kun olin omaishoitajana vuosia ja ei ole valitettavasti ammatillista koulutusta)
joten kirjaimellisesti eletään vaan yhden tuloilla. Silti meille tulee joulu,
lapsille on kaikille 1 lahja hankittu ja joululaatikot saamme jotenkin ostettua :)
Isovanhempia ei ole kuin yksi ja häneltäkään ei lapsille lahjoja tule kun hänkin elää pienillä tuloilla jotka ei riitä joten me ollaan sitten häntäkin autettu taloudellisesti.
Laskut on rästissä mutta ei ulosotossa ja saatu soviteltua onneksi niihin maksuaikaa.
Mutta eiköhän se joulu tule meillekin :)
kaikesta tavara paljoudesta tai sen vähyydestäkin :)
Ehkä meillä on ensivuonna enemmän rahaa ja voimme ostaa enemmän kuin yhdet lahjat :)
Nyt mennään näin ja enempään ei ole varaa, ei siinäkään olisi mitään järkeä ottaa kalliita pikavippeja ja ostaa lahjoja ja elää joulu leveästi ja sitten sen jälkeen vasta kusessa olsimmekin.
Soskusta emme saa rahaa kun heidän laskelmien mukaan meillä tarpeeksi joten moiset joulupuu lahjat voitiin sitten siltäkin osin unohtaa.
No ehkä ne menee vielä enemmän tarvitseville <3 joten hyvä näin :)

Kaikesta huolimatta kaikille hyvää joulua ja jos niin kovin harmittaa lahjattomuus niin ainahan sitä voi vaikka joulun jälkeenkin muistaa lahjoilla :)
 
Huvittaa kun toisessa ketjussa kysytään vinkkejä 12-vuotiaalle. Ehdotetaan melkein kaikkea muuta kuin matkaa kuuhun, mutta köyhän lapselle riittää puuro ja iltasatu. Niinkuin joka ikinen ilta.
Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että joulussa on parasta kiireetön yhdessäolo ja jouluinen tunnelma, mutta lapsille lahjat ovat joulussa kyllä merkittäviä, turha sitä kieltää.
 
vierailija
Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että joulussa on parasta kiireetön yhdessäolo ja jouluinen tunnelma, mutta lapsille lahjat ovat joulussa kyllä merkittäviä, turha sitä kieltää.
Kyllä. Lapset odottavat nimenomaan niitä lahjoja. Se on lasten joulun kohokohta. Ei se sitä tarkoita että niitä pitää olla kymmenen per lapsi, mutta entäs kun edes ne pari pitäisi järjestää yh-äitinä, joka jäi yllättäen ilman töitä syksyllä...työttömyyskorvaus ja asumistuki ei riitä edes vuokraan kokonaan , sossusta eI tule penniäkään...laskuja ei ole saanut maksettua käytännössä yhtään, rahaa elämiseen ei vaan ole. Onneksi isovanhemmat hommaavat parit lahjat, mutta ei se kaikilla niin hyvin mene ihan oikeasti. Jos jollain työttömällä ja sossun asiakkaalla menee paremmin niin hyvä, mutta se ei tarkoita että kaikilla on näin. Tähän ettei sossu anna mitään vaikuttaa mm. Edellisten parin kuukauden tulot..Entäs sitten vaikka niillä olisikin maksettu vuokrat, ruoat ja laskut..eikä pienistä tuloista tasan rilluteltu menemään..niin ne on tuloja kuitenkin.
 
vierailija
Voin vannoa sinulle tällaisena sosiaalitoimen asiakkaan hyvänä ystävänä että joulun järjestäminen toimeentulotuella on heille yhtä helvettiä. Mitä oikein kuvittelet että sieltä jaellaan? Joululahjarahoja? Lahjoja lapsille? Ruokaa? Voin kertoa että ei mitään noista. Hieman nyt empatiaa peliin vai meneekö se kaikki elintasopakolaisille?

Onneksi pystyn jotenkin auttamaan ystäväni perhettä, voit varmasti kuvitella millainen joulu on lapsilla, kun normaalistikaan eivät saa yhtään mitään ylimääräistä, ei lomia, eikä joulunakaan ei saisi heille lahjoja hankkia. Ihmetyttää nämä että joulussa on tärkeintä yhdessäolo, sano se lapsille joiden arki on jo muutenkin todella ankeaa, ja se ei heidän vikansa ole eikä edes sairastuneen vanhemman.

Huvittaa kun toisessa ketjussa kysytään vinkkejä 12-vuotiaalle. Ehdotetaan melkein kaikkea muuta kuin matkaa kuuhun, mutta köyhän lapselle riittää puuro ja iltasatu. Niinkuin joka ikinen ilta.
Kaikki lapset eivät saa iltasatua...
 
vierailijaaaaa
Tarvitseeko sen lahjan olla aina uusi, kaupasta ostettu?
Kävisikö mahdollisesti kirppikseltä ostettu?
Mietin voisiko näin säästää ja saada lapsille sen muutaman lahjan?
 
vierailija
Kyllä. Lapset odottavat nimenomaan niitä lahjoja. Se on lasten joulun kohokohta. Ei se sitä tarkoita että niitä pitää olla kymmenen per lapsi, mutta entäs kun edes ne pari pitäisi järjestää yh-äitinä, joka jäi yllättäen ilman töitä syksyllä...työttömyyskorvaus ja asumistuki ei riitä edes vuokraan kokonaan , sossusta eI tule penniäkään...laskuja ei ole saanut maksettua käytännössä yhtään, rahaa elämiseen ei vaan ole. Onneksi isovanhemmat hommaavat parit lahjat, mutta ei se kaikilla niin hyvin mene ihan oikeasti. Jos jollain työttömällä ja sossun asiakkaalla menee paremmin niin hyvä, mutta se ei tarkoita että kaikilla on näin. Tähän ettei sossu anna mitään vaikuttaa mm. Edellisten parin kuukauden tulot..Entäs sitten vaikka niillä olisikin maksettu vuokrat, ruoat ja laskut..eikä pienistä tuloista tasan rilluteltu menemään..niin ne on tuloja kuitenkin.
Mitäpä suomalaisista, pääasia on se, että mamuilla riittää rahaa kaikkeen, just valtio myönsi mamuille LISÄrahaa 450.000.000 euroa, jokaiselta suomalaiselta satanen mamuille, ois varmaan kelvannut sekin raha tuomaan iloa suomalaisen köyhän jouluun.
 

Yhteistyössä