Kohdun paksuuden seuranta sektion jälkeen

Haluaisin tietää, että miten muilla on seurattu sektion jälkeen seuraavissa raskauksissa kohdun paksuutta raskauden loppupuolella? Millaisia mittoja teillä on ollut ja millä viikoilla ja miten synnytys on sitten mennyt? Onko synnytyksen aikana kohdun kestävyyttä seurattu jotenkin muutenkin kuin oireiden perusteella?

Itselläni pian edessä synnytys ja toivoisin voivani alateitse synnyttää, mutta nyt on alkanu arveluttamaan tuo kohdun kestäminen. Minulla on yksi sektio takana ja arven kohdalta kohtu on kuulemma 2mm paksu ja muualta 4mm ja mennään 37. raskausviikolla. Minulle oli ylllätys kun synnytystapa-arviossa sairaalassa kohdun paksuutta ei lainkaan mitattu ja sanottiin, ettei sitä kannata mitata, kun ei kerro mitään. Olin myös luullut, että synnytyksen aikana edes olisi keinoja kohdun kestävyyttä jotenkin sairaalassa seurata, mutta kuulemma silloinkin sitä seurataan vain oireiden perusteella. Nuo mitat kohdun paksuudesta sain siis yksityisellä puolella ja koska julkisen puolen ja yksityislääkärin suhtautuminen tuohon kohdun kestävyyden arviointiin tuntuivat todella toisistaan poikkeavilta, niin olen tällä hetkellä aika sekavissa ajatuksissa tuon lähestyvän synnytyksen osalta.
 
Ei minullakaan ole seurattu kohdun paksuutta.

Keskimmäinen syntyi siis kiireisellä sektiolla runsaan verenvuodon vuoksi. Synnytys pelästytti minut todella, ja sen vuoksi seuraavalla kerralla istukan sijaintia seurattiin tarkkaan, ja olisin saanut sektion pyydettäessä. Riskejä pohdittiin, mulla mm. synnytykset pitää yleensä käynnistää ja se on riski, kun on sektio takana, koska siinä juuri kohtu herkemmin repeää. Minä myöskin toivoin alatiesynnytystä, sillä kotona oli alle 3-vuotias, jota edelleen piti nostella, ja se olisi ollut sektioarven kanssa mahdotonta, ja lapsen hoitaminen siis aika vaikeaa. Missään vaiheessa ei kuitenkaan kohdun paksuutta mitattu.

Alatiesynnytykseen pääsin ja kaikki meni hyvin.
 
Joku tuossa jo laittoikin, että seuraava synnytys oli mennyt hyvin, mikä on kiva kuulla. Piti kysymykseeni vielä lisätä juuri tuo, että miten seuraava synnytys on sitten mennyt, jos on ollut alatiesynnytys ja onko jollain sektion jälkeen synnytys käynnistetty tai sen edistymistä jotenkin avitettu? Jos ekasta synnytyksestä mitään voi päätellä, niin tarve käynnistää sekä synnytyksen edistäminen lääkkeillä saattaa tulla minulla eteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Avatar:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mulla on ihan ultralla seurattu kun oli sellaista oiretta että kohdun arpi kipuili. En mä mitään mittoja muista, en tiedä sanottiinkokaan.
Seurattiinko ultralla jo raskauden aikana vai vasta synnytyksessä?
Mä vastasin vähän kysymyksen ohi, ammupöhnäisillä aivoilla. :ashamed: Siis raskauden aikana, lapsi kun syntyi sektiolla. Mutta ekan sektion jälkeen olen vielä synnyttänyt alateitse, silloin ei seurattu mitenkään.
 
Niiskunen
Mulla tuli viiltäviä kipuja kolmannessa raskaudessa arven kohdalle. Ja ne oli 36 viikolla. Silloin ultrattiin ja paksuus oli 6 mm. 38 viikolle sovittiin sektio, noiden kipujen takia. Mulla takana oli 2 sektiota ja tämäkin oli sektio. Lääkäri sanoi, että ohuempiakin on nähty. Tosin mulla oli sit suunniteltu sektio. Mut ei mulla muuten olla seurattu tuota paksuutta. Kahta ensimmäistä kyllä kokeiltiin normaalisti synnyttää. Silloin toiselta, kun kävin synnytystapa-arviossa, niin ei puhuttu mitään tuosta paksuudesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Avatar:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mulla on ihan ultralla seurattu kun oli sellaista oiretta että kohdun arpi kipuili. En mä mitään mittoja muista, en tiedä sanottiinkokaan.
Seurattiinko ultralla jo raskauden aikana vai vasta synnytyksessä?
Mä vastasin vähän kysymyksen ohi, ammupöhnäisillä aivoilla. :ashamed: Siis raskauden aikana, lapsi kun syntyi sektiolla. Mutta ekan sektion jälkeen olen vielä synnyttänyt alateitse, silloin ei seurattu mitenkään.
Johtuiko tuo jälkimmäinen sektio nimenomaan siitä, että arpi kipuili ja oli mahdollisesti ohut kohtu?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Mulla tuli viiltäviä kipuja kolmannessa raskaudessa arven kohdalle. Ja ne oli 36 viikolla. Silloin ultrattiin ja paksuus oli 6 mm. 38 viikolle sovittiin sektio, noiden kipujen takia. Mulla takana oli 2 sektiota ja tämäkin oli sektio. Lääkäri sanoi, että ohuempiakin on nähty. Tosin mulla oli sit suunniteltu sektio. Mut ei mulla muuten olla seurattu tuota paksuutta. Kahta ensimmäistä kyllä kokeiltiin normaalisti synnyttää. Silloin toiselta, kun kävin synnytystapa-arviossa, niin ei puhuttu mitään tuosta paksuudesta.
Kovin nyt kyselen, kun näköjään paikalla tästä kokemuksia omaavia. :) Olivatko sinulla Niiskunen nuo arpikivut jatkuvia ja miten kovia? Itselläni ei ole arpi muuten tuntunut lainkaan, mutta nyt ihan muutaman kerran tullut sellainen lyhyt vihlaisu ja nuo vihlaisut sitten kylläkin ovat olleet samassa kohtaa arpea. Saako vielä kysyä, että miksi nuo pari ekaa sinulla lopulta päätyivät sektioon?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Avatar:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Avatar:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mulla on ihan ultralla seurattu kun oli sellaista oiretta että kohdun arpi kipuili. En mä mitään mittoja muista, en tiedä sanottiinkokaan.
Seurattiinko ultralla jo raskauden aikana vai vasta synnytyksessä?
Mä vastasin vähän kysymyksen ohi, ammupöhnäisillä aivoilla. :ashamed: Siis raskauden aikana, lapsi kun syntyi sektiolla. Mutta ekan sektion jälkeen olen vielä synnyttänyt alateitse, silloin ei seurattu mitenkään.
Johtuiko tuo jälkimmäinen sektio nimenomaan siitä, että arpi kipuili ja oli mahdollisesti ohut kohtu?
Poika olisi muutoinkin syntynyt sektiolla, mutta sitä jouduttiin aikaistamaan.
 
Niiskunen
Noi vihlaisut kesti pari päivää. JA ne oli just samassa kohdassa. Ne kivut oli tosi kovia, kun ei pystynyt liikkumaankaan. Kannattaa kyllä olla yhteydessä synnärille, kun mulle sanottiin, että heti jos niitä tulee uudestaan, niin pitää aika äkkiä lähteä takas. Siinä voi kolla kyseessä se että kohtu voi revetä. Tutkimuksen jälkeen niitä ei sit enää tullut. Molemmat päätyivät sektioon pysähtyneen synnytyksen takia. Aukesi vain 2 senttiä ja sit molemmilta romahti sydänäänet. 2 vuorokautta molempia yritettiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Noi vihlaisut kesti pari päivää. JA ne oli just samassa kohdassa. Ne kivut oli tosi kovia, kun ei pystynyt liikkumaankaan. Kannattaa kyllä olla yhteydessä synnärille, kun mulle sanottiin, että heti jos niitä tulee uudestaan, niin pitää aika äkkiä lähteä takas. Siinä voi kolla kyseessä se että kohtu voi revetä. Tutkimuksen jälkeen niitä ei sit enää tullut. Molemmat päätyivät sektioon pysähtyneen synnytyksen takia. Aukesi vain 2 senttiä ja sit molemmilta romahti sydänäänet. 2 vuorokautta molempia yritettiin.
Auts! Kuulostaa nyt liian tutulta taustasi, kun vertaan omaani. Mulla kylläkin nuo vihlaisut on nyt olleet vain tosi lyhyitä eikä mitenkään hirmu kovia. Pitää seurailla ja jos pahenee tai lisääntyy niin lähteä sitten näytille.
 
Niiskunen
Alkuperäinen kirjoittaja Avatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Noi vihlaisut kesti pari päivää. JA ne oli just samassa kohdassa. Ne kivut oli tosi kovia, kun ei pystynyt liikkumaankaan. Kannattaa kyllä olla yhteydessä synnärille, kun mulle sanottiin, että heti jos niitä tulee uudestaan, niin pitää aika äkkiä lähteä takas. Siinä voi kolla kyseessä se että kohtu voi revetä. Tutkimuksen jälkeen niitä ei sit enää tullut. Molemmat päätyivät sektioon pysähtyneen synnytyksen takia. Aukesi vain 2 senttiä ja sit molemmilta romahti sydänäänet. 2 vuorokautta molempia yritettiin.
Auts! Kuulostaa nyt liian tutulta taustasi, kun vertaan omaani. Mulla kylläkin nuo vihlaisut on nyt olleet vain tosi lyhyitä eikä mitenkään hirmu kovia. Pitää seurailla ja jos pahenee tai lisääntyy niin lähteä sitten näytille.
Juu ne oli sellaisia veitsen viiltoja. Eli lyhytkestoisia.
 
vieras
Kiinnostava aihe. Mulla kohtu tokassa sektiossa vain 3 mm paksu. Sanottiin, että 12 kk pitää olla väliä, ennenkuin tulee raskaaksi. Voiko kohtu paksuntua tuosta? Mitä olen muualta lukenut, jotkut ovat sitä mieltä, että ei voi, jotkut sitä mieltä että voi. Yhdellä oli tokassa sektiossa tosi ohut kohtu, mutta kolmannessa sektiossa se olikin ihan paksu taas.

En ollu itse kuullutkaan, että kohdun paksuutta voisi seurata. Ei mulla seurattu mitenkään sitä, vaikka muuten ravasinkin ultrassa kahden viikon välein. Kun vatsa leikattiin auki, niin sit tuli yllätyksenä, että ohut kohtu. Mutta uskaltaako sitä kolmatta sitten yrittää?

Mites Avatarella sitten kaikki sujui ja minkäpaksuinen oli kohtu?
 

Yhteistyössä