Kohdun repeämän jälkeen raskautuneita tai muuten kohdun paksuudesta raskausaikana tarkkailtuja?

Olisin ihan kysellyt onko kukaan joutunut tarkkailuun liian ohuen kohdun seinämän vuoksi?

Itse tänään rv 28+1 kävin kontrollissa äitipolilla ja siellä sitten katsottiin jo aiemmin epäiltyä vanhojen sektioarpien ohenemaa. Se oli 3,4mm ja lääkärin mielestä ohut. ( en tajunnut kysyä mikä olisi ollut normaali, enkä mistään löytänyt sellaisia arvoja) Ja oli sitä mieltä, että joudutaan leikkaamaan aiemmin pois ettei kohtu pääse repeämään. Seuraava kontrolli 3 viikon päästä ja sitten viikon välein tilanteen mukaan.

Olisinkin siis kysellyt miten muilla? ja tietääkö kukaan tuota kohdun seinämän normaalipaksuutta?
 
Sektio on siis tulossa joka tapauksessa kuten aloituksessa mainitsin. En ole ensimmäisen sektion jälkeen saanut synnyttää alakautta kun siinä tehtiin viilto kohtuun kahteen suuntaan ns. T-viilto.
 
"Nasu"
Mulla selvisi kun tehtiin kolmas sektio että kohtu paikoitellen todella ohut eli paksuudeltaan vain 1-2mm.Lääkäri sanoi ettei suosittele enää uusia raskauksia joten sektion yhteydessä minulle tehtiin sterilisaatio.
 
täällä
Mulla repesi 2009 kohtu t-mallisesti kohdunsuulle asti kun synnytys käynnistettiin. Seuraavassa raskaudessa kohtua seurattiin suht tiuhaan,mutta en musita kyllä millejä paljonko oli,mutta sektiossa kohtua ei tarvinnut leikata auki erikseen kun avautui itsekseen kun päälikerrokset oli pois tukemasta.
En saanut raskautumiskielto.
Minulla neljä lasta mistä 1. käynnistysyrityksen jälkeensektio 2. alatiesynnytys 3. käynnistyksen johdosta repeytyneen kohdun seurauksena sektio ja 4. suunniteltusektio
Edelleenkään en saanu raskautumiskieltoa
 
Oli kanssa
Mulla oli kanssa ongelmia toisen raskauden kanssa, ilmeisesti ekan sektio (kiireellinen) meni aika lailla pieleen ja jostai syysta kohtu ei palautunut normaalisti. Itsehan en tata tiennyt ennekuin toisessa raskaudessa mentiin siihen 3kk:n ultraan. Mulla oli siis jo siina vaiheessa se kohdun seinama pakoin vaan pari millia paksu. En minakaan tieda, mika se normaali on, mutta mulle laakari sanoi, etta se seinama oli kuin yleensa on ihan loppuraskaudesta.

Raskaus meni sitten niin, etta paljoa ei saanut tehda. Ei siis taysin vuodelepoa, mutta mitaan ei saanut nostaa tms. Kohtua seurattiin tarkkaan ja ultrattiin (omalaakari) joka kuukausi ja sitten tarkempia ultria oli muutama ylimaarainen.

Tama toinen ultraaja oli viikolla 30 sita mielta, etta sairaalaan ja sitten viikolla 36 sektio. Omalaakari kuitenkin oli sita mielta, etta oma valinta ja olin sitten kotona kuitenkin. Sektio tehtiin 37+5 vissiin ja siina vaiheessa kohdun seinamassa oli noin 15cm reika, siis siina oli pelkka kalvo, ei seinamaa ollenkaan. Etta ehka se oli hyvaa tuuria vaan ettei revennyt.

Mun kohtu ei ainakaan olisi kestanyt supistuksia, eika varmaan vauvaakaan enaa kauaa. Raskautumis"kieltoa" tuli ainakin 3vuotta, mutta sterkkaa en kuitenkaan saanut siihen sektion yhteyteen (olisin itse halunnut). Itse synnytin siis ukomailla, eli voi olla eri systeemit.

Mutta kannattaa olla varovainen, valta turhia ponnisteluja ja nostelua. Koita saada sektio aiemmin kuin LA ainakin. Mulla ainakin oli todella kivuliaitakin ne vauvan liikkeet ja potkut loppuaikoina, ilmeisesti tasta johtuen.
 

Yhteistyössä