Kohdunkaula kadonnut,paikat auki 2cm?!

Heips!

Viikko sitten kävin vimosella raskausajan lekurilla ihan rutiinivisiitillä.. Selvisi, että kohdunkaula on tipotiessään ja aukikin ollaan 2cm! Toista lasta odottelen ja edellinen meni mallikkaasti, syntyi ajallaan ja kiinnittyikin vasta päivää ennen.
Nyt ollaan 38+4 ja kipeät supistukset ovat öisin aika muikeita..2tuntia tuli 6min välein ja sitten loppuivat kuin seinään :/
Olen monelta kuullut että ovat olleet paikat auki jo viikoista 30, mutta jokaisella heillä on edellinenkin raskaus ollut hieman kuoppainen.
Haluaisin siis teiltä kanssaodottajat kuulla kokemuksia? Milloinka lähtö sitten koitti kun vauva oli kiinnittynyt/kohdunsuu auki/kipeät "työtä" tekevät supistukset tulivat kuvioihin?
Oon koko ajan pelko persiissä kun ekan lapsen kanssa kerkesin juuri ja juuri sairaalaan.. :/
 
Jos lekuri ei käsikopelolla tunne kohdunkaulaa enää, siellä voi olla vielä kuitenkin jotakin jäljellä. Mutta voin luvata, että hoppu taitaa tulla sinulle. Toivottavasti ei ole pitkä matka synnärille...:)
Itselläni oli vimppa lekuri kaksi viikkoa sitten eli rv 34. Ja paikat aivan kiinni ja paikat kiinteät. Yleensä minulla ollut tossa vaiheessa kohdunsuu auki 2-3cm ja eivät kuitenkaan ole lähteneet syntymään ennen käynnistystä. Tosin käynnistykset tehty rv39+3-42+1 välillä.
Synnytykseni ovat olleet nopeita, sitten kun lähteneet kunnolla käyntiin. Eli meiltä ei keretä sairaalaan, jos annetaan sponttaanisti synnytyksen alkaa. Viidennen synnytyksen jälkeen on aina käynnistetty automaattisesti. Toi 42+1 käynnistetty vauva syntyi 55min sen jälkeen, kun eka supistus tuli. Eli toi aika sis. avautumisen ja ponnistamisen. Seuraava syntyi sponttaanisti ja kesto n. 2h. Kerettiin vain ponnistamaan sairaalaan. Se synnytys alkoikin jo heti välittömästi mielettömillä kivuilla ja heti olivat säännöllisiä.
Minulla on kaikki synnytykset alkaneet eri tavalla, ettei niistä voi ennustaa, miten sujuu seuraava. Tämä lapsi jos saisi päättää, syntyisi varmaan rv 43...:) Ja sitten varmaan tunnen supistukset vasta, kun olen aivan auki...:)heh.
Ainakin silloin, jos tunnet napakoita supistuksia, lähde heti synnärille. Mieluummin turhan takia kuin liian myöhään.
Kiinnittymisestä ei kannata ennustaa mitään. Toisilla saattaa olla kiinnittynyt jo monia viikkoja aikaisemmin, kun toisilla vasta synnytyksen yhteydessä laskeutuu.
Ymmärrän, että pelottaa, koska pelkään itsekin. Käynnistys kuitenkin meillä tehdään vasta 39 ja risat. eli lähellä laskettua-aikaa. Jos synnytys lähtee aikaisemmin käyntiin, ei ole varmuutta synnytänkö tien poskessa, kotona tai kerkeenkö sairaalaan. Matka kuitenkin kestää 1,5h ja sitä ennen vietävä muut lapset hoitoonkin(menee n. 2h).
Tänäänkin ollut maha kipee ja selkä. Kivut alkoi yöllä jo. Ei kuitenkaan ole supistuksia, mutta ei voi tietää, miten milloinkin synnytys alkaa.:) Tosin rv 36+1 vasta. Tuskin siis tarkoittavat mitään...
 

Yhteistyössä