kohdunpoistosta

Kyselen täällä vanhempien palstalla, onko kellään kokemusta kohdunpoistosta? Kauanko joutuu olla sairaalassa, mitä maksaa, kuinka pitkä sairasloma, toivuitko nopeasti, tuntemukset sen jälkeen ym. kokemuksia? Itselläni edessä leikkaukseen meno!
 
Kohtuni poistettiin yli kymmenen vuotta sitten, joten leikkaustapa varmasti jo muuttunut. Sairaalassa olin n. viikon, sairaslomaa oli kolme viikkoa ja tuntemuksena oli helpottuneisuus, ei enää jatkuvia kivuliaita, runsaita kuukautisia. Olen siis todella nauttinut poistonjälkeisestä elämästä ja en näe siinä mitään huonoja puolia.
 
Minulta poistettiin kohtu vajaa vuosi sitten. Tähystyksellä leikattiin ja sairaalassa olin neljä päivää ja sairaslomaa oli reilu kaksiviikkoa. Palautuminen tapahtui pikkuhiljaa. Jos leikataan kunnan sairaalassa niin vuorokausi maksu on 27 euroa jos oikein muistan. Tsemppiä ja muista levätä kunnolla niin palautuminenkin tapahtuu nopeemmin =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 17:17 äityli72 kirjoitti:
Minulta poistettiin kohtu vajaa vuosi sitten. Tähystyksellä leikattiin ja sairaalassa olin neljä päivää ja sairaslomaa oli reilu kaksiviikkoa. Palautuminen tapahtui pikkuhiljaa. Jos leikataan kunnan sairaalassa niin vuorokausi maksu on 27 euroa jos oikein muistan. Tsemppiä ja muista levätä kunnolla niin palautuminenkin tapahtuu nopeemmin =)
Anteeks, saanko kysyä, millaista vaivaa sinulla oli, kun noin nuorena (olet syntynyt 1972?) kohtu jo poistettiin? Itseäni vaivaa endometrioosi ja olen taas varaamassa aikaa gynelle kipujen takia. Laparoskopiassa endoa on poistettu 3,5 v sitten, mutta se on varmaan taas levinnyt. Onko endometrioosi sellainen vaiva, että sen takia voidaan kohtu joutua poistamaan vai voiko laparoskopialla poistaa endopesäkkeitä useamman kerran?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 11:29 Marjaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 17:17 äityli72 kirjoitti:
Minulta poistettiin kohtu vajaa vuosi sitten. Tähystyksellä leikattiin ja sairaalassa olin neljä päivää ja sairaslomaa oli reilu kaksiviikkoa. Palautuminen tapahtui pikkuhiljaa. Jos leikataan kunnan sairaalassa niin vuorokausi maksu on 27 euroa jos oikein muistan. Tsemppiä ja muista levätä kunnolla niin palautuminenkin tapahtuu nopeemmin =)
Anteeks, saanko kysyä, millaista vaivaa sinulla oli, kun noin nuorena (olet syntynyt 1972?) kohtu jo poistettiin? Itseäni vaivaa endometrioosi ja olen taas varaamassa aikaa gynelle kipujen takia. Laparoskopiassa endoa on poistettu 3,5 v sitten, mutta se on varmaan taas levinnyt. Onko endometrioosi sellainen vaiva, että sen takia voidaan kohtu joutua poistamaan vai voiko laparoskopialla poistaa endopesäkkeitä useamman kerran?
Kovat ja kipeät vuodot. Tuntui että kohtu roikkuu alavatsaa vasten. Kipuja en osaa sanoin kuvata. Mitkään muut hoidot eivät auttaneet. Tutkimuksissa selvisi että mulla ei ollut pahemmin kohdunlihasseinää jäljellä ja kohtu oli muutenkin ihan oudon oloinen. Takan a on neljä synnytystä joista kaksi viimeistä jouduttiin tehdä sektiolla. Diagnoosi oli lopulta adenomyoosi. En osaa tohon endometrioosiin sanoa kyllä mitään. Siihen osaa varmasti paremmin vastata gynegologi tai naistentautien lääkäri. Toivottavasti saat hoitoa jotta kipusi loppuisivat.<br><br>
 

Yhteistyössä