Kohta 11 kk, ei nouse itse istumaan!

Meillä poika kohta 11 kuukautta. Ryömii aika kyytiä eteenpäin, mutta ei vielä nouse itse istumaan (ei edes minkäänlaista yritystä että nousis istumaan) eikä pysy itsekseen istuallaan vaan kellahtaa hetken päästä selälleen.
Ei siis konttaa. Jossain vaiheessa yritti paljon nousta itse kontalleen mutta nyt sekin yritys jäänyt pois. Käytiin neuvolan määrämässä fysioterapiassa joka näytti jotain jumppa liikkeitä ym. kikkoja konttauksen tukemiseksi, mutta eivät näytä auttavan. Mä olen sitä mieltä ettei jumppaaminen ym. auta jos lapsen aivot eivät vielä ole kehittyneet sille asteelle että osaisi konttauksen.

Mutta siis lähinnä tämä istumis kysymys kiinnostaa, onko muita!!??

Meillä esikoinenkin lähti konttaamaan vasta vuoden ikäisenä (9kk-1v ryömi) mutta nousi itse kuitenkin jo 8kk ikäisenä istualleen ja myös pysyi istuallaan ilman tukea.
 
Meillä tyttö oppi nouseen istumaan tasan 11kk ikäisenä. Istumassa kyllä on pysynyt n.8kk ikäisestä lähtien, mitä nyt vähän vieläkin pää kopsahtelee lattiaan kun innoissaan ei muista ettei se tasapaino vielä aivan täydellinen ole...Istumaan nousu tapahtu ihan yllättäen, huomasin vaan että juurihan tuo ryömi ja nyt on istumassa! Meillä on muutenkin hitaammanlaista tuo motorinen kehitys, ryömiin oppi 9kk iässä ja nyt 11,5kk iässä konttailee vähän huojuvin askelin ja jos nopeeta pitää mennä niin sitten ryömitään. Ei ole käyty fysioterapissa vaikka hitaasti kehittynyt, kyllä ne jumpat varmaan jonkin verran auttaa mutta samaa mieltä myös että lapsi kehittyy omaan tahtiin ja varmasti kaikki temput oppii. Mutta hyvä fysioterapiassa on käydä, huomaavat varmaan sielä jos jotain oikeasti on vialla.
 
Meillä tyttö kohta 10kk.Ei ryömi eikä konttaa vaan kierii eteenpäin. Istuvilleen ei osaa itse mennä mutta istumaan laittaessa istuu jämäkästi. Meillä ei ole vaan konttailusta kiinnostuttu kun pyöriminen on niin mukavaa =)
 
Meidän pian 11kk ei myöskään nouse itse istumaan, eikä edes yritä. Ryömii, muttei konttaa, nyt vasta on noussut edes konttaus asentoon. Minulle neuvolasta sanottiin juurikin tuo, että lapsi kyllä tekee ja opettelee, kun hänellä siihen on valmius. Itse en ainakaan hätäile, poika on oppinut kaiken, mutta vain "jälkijunassa" moneen muuhun verrattuna.
 
Meillä on 1v 2kk tyttö ja ei nouse istumaan! Vain muutaman kerran yöllä noussut ja kerran "vieraassa" pinnasängyssä, kun yritin nukuttaa.
On osannut toki istua 8kk iästä, kun laitettu. Hän ei liikkunut ennen 10kk mitenkään (muutaman kerran työns ittee mahallaan taaksepäin) ja nyt sitten n. 4kk peppukiitäen, mikään muu uusi juttu EI KIINNOSTA.
 
Meidän poika oppi 11kkja 3vkoa iässä nousemaan istumaan, konttamaan ja tukea vasten seisomaan. Sitä ennen oli siis vain ryöminyt. Rytinällä sitten tapahtui kaikki ja ihmeissään olikin (myös me).
 
Tyttö 9 kk nousee istumaan, istuu tukevasti, mutta ei ryömi eikä konttaa. Mahalleen kun laittaa nousee heti istumaan, eli enää ei mahallaankaan työnnä itseään taaksepäin. Sopiva tuki kun sattuu näkösälle (mm. oman sängyn laita) niin nostaa itsensä polvien varaan. Kevyesti tuettuna seisoo aika hyvin. En ole huolissani kehityksestä eikä neuvolassakaan ole asiaa kommentoitu; kaikki oppivat aikanaan ja tavallaan :) Pikemminkin nautin vielä kun ei tarvitse joka hetki mennä perässä ja vahtia tekemisiä. Toki joskus neiti hermostuu kun varmaan tekisi mieli eteenpäin, mutta kun ei osaa/ jaksa/ kiiinosta... vielä B)
 
Meillä poika 10 kk 10 päivää, ei ole edes yrittänyt nousta istumaan. Istuu kyllä, kun laitetaan, nousee hetkeksi konttausasentoon mutta ei konttaa, ryömii vauhdilla. Miusta kehittynyt ihan normaalisti, tosin monien tuttujen samanikäiset jo kävelee. Kestääpähän paremmin perässä :)
 
Meidän poika n.10,5kk ei myöskään nouse istumaan. On vasta viikon verran pysynyt jonkun aikaa pystyssä kun on itse laitettu istumaan.
Ei konttaa, saatikka nouse pystyyn. Ryömii kyllä hurjaa vauhtia eteenpäin. Konttausasentoon nousee kyllä silloin tällöin, tosin silloinkaan ei suorille käsille vaan kyynärpäiden varaan. 10kk neuvolassa terveydenhoitaja ei ollut huolissaan, koska on jäntevä poika ja varaa hyvin jo jaloilleen. :)
 
Meillä sitten taas vaan istutaan.eli tyttö ei millään muotoa osoita mielenkiintoa liikkeellelähdön suhteen.ikää nyt 8kk ja kaksviikkoa päälle.
Istuminen tapahtuu niin että hänet laitetaan istumaan ,eli ei edes itse siihen ponkaise.tuetta istunut noin 3kk.siinä pyllynsä ympäri pyöriskelee istuallaan ympyrää lattialla . :) neuvolassa eivät olleet ollenkaan huolissaan ,kaikki ovat niin yksilöllisiä.
 

Yhteistyössä