Kohta kaljuko??

Moi!

Vauva nyt n. 2,5 kk ja hiukset lähteneet mulla rajusti. Esikoisen kanssa ei niinkään tätä ongelmaa ollut, tai jos oli, niin en muista. Puhun nyt rajusta hiustenlähdöstä, mulla on lähtenyt hiusraja näyttäytymään samana kuin mun miehellä...

Mutta lisäksi on päänahka alkanut rasvoittua hurjasti. Ihan joka päivä sais pestä tai alkaa tuntumaan sellainen inhottava haju päänahasta. Tätä ollut muistaakseni n. kuukauden. Kutiseekin aina välillä, mutta ei silleen raivokkaasti. Ja sellaista ihan pientä hilsettä tulee, mutta ei sillä tavalla, että näkyis tai haittais. Tuntuu koko ajan, niinkuin kuumottaisi päänahkaa jotenkin.

Voiko nämä liittyä hormooneihin ja imetykseen? Muilla samoja kokemuksia?
 
Kyllä mä ainakin uskon että voi liittyä, vaikka en asiantuntija ole! Murrosiässähän myös juuri hormonit aiheuttaa rasvoittumista. Kysy ihmeessä vaikka neuvolassa kun vauva on noin pieni niin käyntejä on vielä aika tiuhaan. Apteekistahan saa jotain erikoisshampoita päänahan ongelmiin, joista ei varmaan mitään haittaa ole kokeilla kunhan kysyy henkilökunnalta sopiiko käytettäväks jos imetät...mulla lähti kanssa hiuksia n. 5 kk:n ajan ja kamalalta tuntui, no nyt on tilanne jo parempi :)
 
Kaikilta synnyttäneillä äideillä lähtee hiuksia, kun hormonitoiminta käynnistyy uudelleen. Jos on oikein ymmärtänyt, raskausaikana hiukset eivät uudistu samassa määrin, joten myöskään vanhat ns. kuolleet hiukset eivät tipu pois. Jollain lähtee enemmän ja jollain vähemmän. Mutta oleellisinta on, että hiukset kasvavat kyllä takaisin. Meillä on kotona ollut jo useamman kuukauden minun hiuksia aivan joka paikassa. Vahvistin asian kampaajaltani ja hän sanoi tämän olevan aivan normaalia. Ihmetteli myös, miksi tästä asiasta ei puhuta neuvoloissa äideille. Yleensä hiustenlähtö käynnistyy imetyksen lopettamisen / vähenemisen jälkeen ja / tai kun kuukautiset alkavat. Rasvoittuminen on myös hormonitoiminnan tekosia.
 
minä oon aina syöny ootus ja imetysajat kalsium lisää ja magnesiumia eikä yhestäkään raskaudesta tai imetysajasta oo lähteny hiuksia.5lasta.hilsesamppoota käytän kun päänahka hilseilee kun niin paksut hiukset ettei ilma kule.
 

Yhteistyössä