Kohtuullinen aika potalla istumiseen?

  • Viestiketjun aloittaja pottailua
  • Ensimmäinen viesti
pottailua
Näin esimerkiksi aamulla. Kuinka pitkään tyttöä tuossa istuttelen? Vaipassa ei ollut pissaa, joten tod.näk. semmonen olisi tulossa jossain vaiheessa. Pph sanoo että tyttö tekee pissat pottaan ruoan jälkeen jne ja on kuulemma "tajunnut" että pottaan pissataan.

Tyttö on 2v 3kk

Mä olen vähän erimieltä tosta tajuamisesta. Eilenkin esim päivällisen jälkeen istui potalla--> ei pissannut, mutta hetken päästä oli pissat vaipassa. En ole huolissani/hermostunut/turhautunut, kuin korkeintaan pph:n kannustukseen, ku tulee tunne että hän on jotenkin kiireinen asian kanssa. Olen monta kertaa sanonut, että kesällä voidaan paremmin paneutua asiaan. Mielessäni lisännyt, että jos ei sittenkään, niin sit myöhemmin. ;)

Joo, mut kauan teillä pottatreenaajat istuksii?
 
Meillä tyttö jaksoi istua vaikka tuntikaupalla (tasan 2-vuotiaana), koska tuon ikäinen oikeasti jo kykenee pidättämään pisuaan. Sillai mäkin olin vähän myöhässä, et se helppo vaihe, jolloin pisu aina tulee ruoan jälkeen, oli ohitettu.
Mä sitten otin vain vaipan pois, ja koetin kannustaa esim pienillä suklaapaloilla yms pottailemaan. Kiittelin ja kehuin, en torunut vahingoista. Kaksi päivää hän pissaili housuja märiksi, kolmantena alkoi osua pottaankin. Joitain viikkoja piti muistaa kytätä, nyt osaa jo itse pyytää potalle. Kakka tulee vieläkin välillä housuun, mut silti en enää vaippaan palaisi. Ulkoillessa ja kylässä on varoiksi vaippa.
Voit miettiä haluaisitko itse yrittää tällä tavalla :)
 
*.*
Uskoisin, että päälle kaksivuotias tajuaa pottaidean. Meillä tyttö 1 v 4 kk ja on tammikuusta lähtien käytetty potalla. Itse en varmaan olisi alkanut noin aikaisin käyttää, mutta päiväkodissa aloittivat - ja kun näitä pissa tuli pottaan -juttuja kuuntelin aikani, niin ajattelin, että kokeillaanpa sitten sopivina aikoina (eli heti herättyä, ruoan jälkeen yms.). Nyt saattaa jopa itse sanoa välillä "kakka" ja hetken päästä kakkaa.

Pitkään en istuta, 5 minuuttia ehkä ja jos ei ole siinä ajassa tullut niin pois. Yleensä meillä on viihdykettä, katsotaan jotain kirjaa tms. niin aika menee nopsasti eikä tule ikävää fiilistä pottailusta. Meillä tyttö tykkää käydä potalla ja taputtaa sitten kun on onnistunut sinne jotain tekemään :D
 
Uskoisin, että päälle kaksivuotias tajuaa pottaidean. Meillä tyttö 1 v 4 kk ja on tammikuusta lähtien käytetty potalla. Itse en varmaan olisi alkanut noin aikaisin käyttää, mutta päiväkodissa aloittivat - ja kun näitä pissa tuli pottaan -juttuja kuuntelin aikani, niin ajattelin, että kokeillaanpa sitten sopivina aikoina (eli heti herättyä, ruoan jälkeen yms.). Nyt saattaa jopa itse sanoa välillä "kakka" ja hetken päästä kakkaa.

Pitkään en istuta, 5 minuuttia ehkä ja jos ei ole siinä ajassa tullut niin pois. Yleensä meillä on viihdykettä, katsotaan jotain kirjaa tms. niin aika menee nopsasti eikä tule ikävää fiilistä pottailusta. Meillä tyttö tykkää käydä potalla ja taputtaa sitten kun on onnistunut sinne jotain tekemään :D
Tajuaa tai sitten ei. siinäkin on eroja. Sitte on nää jotka selvästi tajuaa mutteivat millään tee. Pantataan vaan sinnillä kunnes lorisee vaippaan tai housuun.
 
"..."
Meillä toi 2.5v istuu kanssa vaikka puol päivää, jos on niin päättänyt. Ei yleensä halua potalle mennä, mutta sitten kun menee niin yleensä sinne pissat tekeekin. Sitten on näitä jääräpää-päiviä, kun haluaa potalle, ei tee sinne mitään, mutta poiskaan ei suostu tulemaan... Nostan sitten 5-10 min. päästä väkisin pois.
 
errääs
Meillä auttoi tällainen: lapsi potalle vessaan, vesihana hitusen loriseen ja minä pesin hampaita, en kiinnittänyt lapseen mitään huomiota. Melkein heti kuului: pissa tuli. Tämä siis aamulla, jos vaippa kuiva. Kannattaa ainakin kokeilla.
 
pottailua
Kyllähän toi siinä potalla istuu vaikka huomiseen, mutta ajattelinki et kuinka kauan olis hyvä istua et on "tarpeeksi". ;) Lomalla otetaan projektiksi vaipattomuusharjoitukset, mutta nyt ei vielä siihen energia riitä. Justikään oli 3h ilman vaippaa, kävi neljä kertaa potalla ja pissas kaks kertaa lattialle. :D
 

Yhteistyössä