Koira hautausmaalla

Kävin justiinsa lenkillä koiran kanssa ja kuljettiin lähellä olevan hautausmaan poikki. Porteilla ei ollut kieltokylttejä muuta kuin polkupyörille, joten käveltiin läpi. Tarkistin, ettei koira tehnyt tarpeitaan mihinkään vaan ihan vaan mentiin läpi.

Kotiin kun tultiin niin oli pakko ihan tarkistaa, tuliko tehtyä rikosta ja syntiä. Ei tullut. Järjestyslaki sallii koiralenkin hautausmaalla vaikka monilla kalmistoalueilla kieltokylttejä onkin. Tästä kävin miettimään vaan, että löytyipä jälleen kaksijakoinen juttu. Aivan varmasti tässä asiassa ollaan puolesta ja vastaan ja mua kävi melkein naurattamaan. Mikäpä siis on täällä ihmisten kanta asiaan?
 
Höh, eikö nyt yhtään hysteerikkoa voi olla paikalla kertomassa, miten koirat ei sovi hautausmaalle? Mun mielestä se on ihan normaalilla järjellä ajateltavissa,että siellä (kuten muuallakin) pitää kattoa mitä koira tekee. Just ettei lirauttele kivien päälle jne.. Ja mitä ymmärsin niin edes ne kieltokyltit ei ole ihan päteviä. Mä kyllä en lähtis mihinkään paikkaan, missä on koirat kieltävä kyltti oli se sitten lainmukainen tai ei.
 
"Marianna"
No en nyt mikään hysteerikko ole, mutta minun mielestäni koirat eivät kuulu hautausmaalle ja sen tulisi olla kiellettyä. Sen vuoksi, että on olemassa ihmisiä joita ei sitten taas kiinnosta vaikka koira lirauttelisikin sinne tänne ja mielestäni hautarauhan tulisi suojata koiran merkkauksilta. Ja itselläni on koira myös.
 
"Marianna"
[QUOTE="Marianna";26818297]No en nyt mikään hysteerikko ole, mutta minun mielestäni koirat eivät kuulu hautausmaalle ja sen tulisi olla kiellettyä. Sen vuoksi, että on olemassa ihmisiä joita ei sitten taas kiinnosta vaikka koira lirauttelisikin sinne tänne ja mielestäni hautarauhan tulisi suojata koiran merkkauksilta. Ja itselläni on koira myös.[/QUOTE]

Lisäisin tähän vielä, että ylipäänsä minusta hautausmaa on niin "herkkää" aluetta, että en itse ainakaan ottaisi sitä riskiä että joku pahoittaa mielensä vielä entistä enemmän sen vuoksi että kuljen koiran kanssa hautausmaalla, jos se ei jonkun mielestä soveliasta ole ja siksi en koiraani hautausmaalle veisi.
 
Saraldo
Turun hautausmaalla on muistaakseni kieltomerkki ja olen itsekin sitä mieltä, että koirat eivät kuulu hautausmaalle. Se ei kuitenkaan ole mikä tahansa puisto, vaan aika herkkä alue, joka herättää ihmisissä kaikenlaisia tunteita. Omaistaan sureva haudallakävijä voi hyvinkin häiriintyä haukkuvista koirista. Ja koirat tuntien, jos yksi onnistuu pissaamaan jonkun haudalle, seuraava löytää siitä vainun ja merkkaa myös jne jne. Meilläkin on koira enkä veisi sitä hautausmaalle, kun muitakin lenkkipaikkoja löytyy.
 
t3ht
Minusta koirat voivat varsin hyvin olla hautausmaalla. Esim. meidän koira on käynyt isäni haudalla. isäni rakasti koiria ja niin moni muukin. Se koira on voinut olla vanhuksen viimeinen ystävä tai ainoa ystävä. Paras kaveri, perheenjäsen. Kyllä koirillakin on oikeus käydä läheisen ihmisen haudalla.
 
"timo"
Asiasta on sisäasiain ministeriön päätös: Hautausmaata ei rinnasteta uimarantoihin, leikkipuistoihin ja toreihin toriaikana, joten olkaa hyvä koirat, mielellään valistuneen taluttajan kanssa.
 
Luutarhuri
Olen töissä hautausmaalla ja yleisesti ei katsota kovin hyvällä jos koiria lenkkeilytetään hautuumaan läpi. Kieltokylttejä meillä ei ole, joten ei sekään nyt kiellettyä ole koiran kanssa sinne tulla, mutta pitäisi olla erittäin tarkka ettei lemmikki tee minkäännäköisiä tarpeitaan hautausmaalle eikä sitä ympäröiville kirkon puistoalueille, uurnalehtoon tai edes muihin metsäntapaisiin, hauku eikä kävele hiekkahautojen päältä. Ihmiset aika hyvin kunnioittavat tätä ja jättävät koiransa autoonsa haudalla käydessään tai kiertävät hautausmaan lenkeillään. Jotkut ovat joskus tulleet juoksuttamaan ja leikittämään koiriaan kirkon nurmialueille ja heidät on kyllä täytynyt pyytää poistumaan, se ei ole koirapuisto.
 
En suosittele
En menisi omien koirien kanssa, koska en pysty ennakoimaan tai estämään jos joku noista päättäisi nostaa jalkaa jonkun hautakivelle. On niin paljon muitakin lenkkeily paikkoja ettei onneksi ole pakko sinne hautausmaalle tunkea.
 
lirutus
Mulla on itsellä koira, enkä osaa ymmärtää., että miten sitä voi vahtia ja sitten salamanä estää, että se ei ehdi lirauttaa hautausmaalla.. Eli en veisi, riittäähän noita paikkoja jossa koiraani kävelytän.
 
Topi espanjanvesikoira
Ymmärrän koiran käymisen "rakkaansa" haudalla. Ei kuitenkaan vain ulkoiluttamiseksi. Koiranomistajalla pitää olla riittävä määrä pusseja molempien tarpeitten siivoamiseksi. Koira tulee ehdottomasti pitää kytkettynä ja pienetkin jäljet tulee siivota. Täyttä kieltoa en kannata mutta täyttä siivoamista kannatan. Tuntuu aika tiukalla kieltää omaisen ja rakkaan käynti haudalla muistohetkellä. Tietty arvokkuus täytyy säilyttää. Mutta millä esimerkiksi poikakoiran lirauttaminen yllättävästi voidaan estää. Ei millään, mutta pusseja mukaan ja paikka siistiksi.Jos niin käy on paikka ehdottomasti siivottava. Ymmärrän mielipiteet puolesta ja vastaan. Itse mietin mitä teen, etten loukkasi ketään?
Hyvä ystävä espanjanvesikoira Topi
 
topi k.
Ymmärrän koiran käymisen "rakkaansa" haudalla. Ei kuitenkaan vain ulkoiluttamiseksi. Koiranomistajalla pitää olla riittävä määrä pusseja molempien tarpeitten siivoamiseksi. Koira tulee ehdottomasti pitää kytkettynä ja pienetkin jäljet tulee siivota. Täyttä kieltoa en kannata mutta täyttä siivoamista kannatan. Tuntuu aika tiukalla kieltää omaisen ja rakkaan käynti haudalla muistohetkellä. Tietty arvokkuus täytyy säilyttää. Mutta millä esimerkiksi poikakoiran lirauttaminen yllättävästi voidaan estää. Ei millään, mutta pusseja mukaan ja paikka siistiksi.Jos niin käy on paikka ehdottomasti siivottava. Ymmärrän mielipiteet puolesta ja vastaan. Itse mietin mitä teen, etten loukkasi ketään?
Hyvä ystävä espanjanvesikoira Topi
Mitä teen, jos koiran edesmennyt omistaja on halunnut, että koira käy hänen haudalla ainakin juhlapäivinä? Kumpaa käymällä tai käymättä jättämisestä loukkaan. Omaisen hyvää ystävää vai muita omaisia?
Topi
 
Onhan se vähän kornia. Me asutaan hautausmaan lähellä ja tuossa pyörii useita kissoja, käyvät myös hautausmaalla.
Kerran olen koiran kanssa kävellyt hautausmaan poikki ja sekin yöllä, kun muut eivät nähneet. Voisin kuvitella, mitä tapahtuisi jos keskellä päivää menisin, joku älähtäisi. Vaikka sallittua se onkin. Täällä muutenkin muilla on tapana jättää koiranpaskat korjaamatta, vaikka olisivat hyvin keskeisellä paikalla. ällöttävää ja inhottavan itsekästä ja laiskaa. Itse korjaan tieltä pois, tai vähintäänkin potkaisen syrjään, jos ei sattunutkaan kakkapussia mukaan.
 

Yhteistyössä