KOIRA IHMISET auttakee..

  • Viestiketjun aloittaja "liina"
  • Ensimmäinen viesti
"liina"
Mitä pitäis tehdä ja mistä kertoo seuraavanlainen.

Koira on kuuliainen kun ollaan kotona, esim. sohvalle koiralla ei ole asiaa, eikä sinne mene mutta, kun me ollaan pois, menee heti sohvalle.

Menen nyt saunaan ja sillä aikaa te ootte keksiny mulle hyvi vinkkejä ettei koira menis sohvalle.

:)
 
"Liina"..taitaa karvakorva kokeilla rajojaan - onko kuinka vanha?

Meillä hauveli 6kk ja kyllä kovin riehaantuneena,(lapsen kera riehkaa) tai kun silmä vältää(harvemmin enään)saattaa soffalle hypätä.

..ennemminhin tämä tapahtuu sellaisina hetkinä kun koira o i k e i n villissään.:D

Ps. Alkuun laiteltiin soffan reunalle tyynyjä - ei päässy töpöjalkainen hyppäämään..nyt jo 12kg saavuttaneena, wurrukka helposti oikein leeeeentäääää sinne halutessaan!..:LOL:
(KK mäyris&Bretagnen basset mix)

Meillä koira on esim. kotoa pois ollessamme, vielä pienellä rajatulla alueella.

Pitipä ihan miettiä kun: mies kävi minua edellä saunassa illasta ja meni nukumaan..sitten mie menin yksin..sieltä tullessain, koira makoili olkkarin lattialla oikoisenaan - ei soffalla.;)
..ei siis taida mitään kauhiaa hinkua sinne ollakaan..mutta miten käy sitten kun tilaa ei rajatakkaan enään niin tiukasti kotoa poissa ollesamme?..hmmm..:whistle:
 
Viimeksi muokattu:
"Liina"
Siis koira menee silloin sohvalle kun ollaan kokonaan pois, nään sen kynnen jäljistä valkoisen nahkasohvan selkänojalla ja käsinojilla..AAAAARGH. Koira on 3 vuotias kääpiö pinseri, asunut meillä 4kk.

Oon laittanu tuolia ja pyykkitelinettä mutta tuo pyöriäinen vaan pääsee soffalle jostain rakosesta loikkaamaan.. Kerran vaklasin sitä ikkunasta ja esim isäni sanoi ku oli käyny mein pihassa ku oltii pois, että koira makas sohvalla eikä ees heränny vaikka faija koputti ikkunaan (mahti vahti).

Koira tekee muutenki välillä ihan kummia juttuja, esim. kusee vesikuppiinsa..häh!!!!
 
Koira tekee muutenki välillä ihan kummia juttuja, esim. kusee vesikuppiinsa..häh!!!!

..härre gyyyd..:D:LOL:

..vaan, tämä juttu on tosi..

Miulla oli kissa, joka kerran kiimoissaan, työnsi peffansa mikroaaltouuniin ja ruikki sinne ISOT kuset!
..arvatkaas vaan, otitko okulaattorista|O ja meinasiko kisu päästä harppua soittelemaan silloin..noooo, onneksi lepyin..:saint:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä kanssa 3vuotias kokeilee rajojaan aika useasti. Meillä toimii koiran täysvaltanen huomioimattomuus. Liikaa kun nunnuttelee, se alkaa perseilemään. Nyt on kussu sohvalle ja tänään mun sänkyyn yksinollessaan!! Ei koskaan pääse sohvalle, saatikka mun sänkyyn |O
 
Voin 20-vuoden koirankoulutuskokemuksella (olen myös kisannut koirieni kanssa ja opettanut koirakoulussa) sanoa seuraavaa: Jos koira on fiksu, mikään EI AUTA! :D Valitan!

Itsellä tälläinen neropatti. Varsin hyvin se tietää, milloin se voi mennä sohvalle jäämättä siitä kiinni. Jälkikäteen koiraa on turha rankaista (ts. jos tiedät karvoista, että se on sohvalla ollut). Siinä ei voita mitään, tulee vain epäluuloinen koira.
Meillä koirat ovat kodinhoitohuoneessa/ulkotarhassa, jos talossa ei ole muita (tällä hetkellä hyvin harvinaista), ja nukkuvat kodinhoitohuoneessa yönsä, just tuon sohvajutun takia. Muuten ihan normisti koko talossa, mutta tämä veijari ei mene sohvalle koskaan, kun ihmisiä on läsnä.

Muoks: Tai ehkä joku semmoinen, että pistät siihen jonkun painehälyttimen, joka vetää hirveen mekkalan, kun koira hypähtää sohvalle. (Kiva ylläri yöllä sitte. :D) Siis joku shokkihoito voi tehota, mutta itse neuvon kyllä ostamaan koiraportin ja koirale porttikielto olkkariin, kun ette oo läsnä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Virität sille ansan. Kun koira hyppää sohvalle jotain kovaäänistä tippuu viereen (esim. hernepussi, avainnippu tai jotain rämisevää). Tai laitat siihen sohvan reunalle vaikka kattilankansia, jotka tipahtaa samalla hetkellä kun koira hyppää. Nahkasohvan olleessa kyseessä voisi myös joku inhottava märkä rätti säikäyttää koiran. Hyvä voisi olla myös pienet vesi-ilmapallot ilmalla täytettynä, jotka sopivasti räjähtävät kun koirankynnet osuvat niihin.

Konstit on monet, kunhan se on jotain koiran mielestä inhottavaa, mutta ei vaarallista.
 
Tuo Koirien ku****nen ja pas*******nen - jopa ihan isännän/emännän silmäin alla, on AINA mielen osoitusta jostahin(miun kokeman mukaan)..
Myös eroahdistus aiheuttaa tätä hyvin usein.
 
Viimeksi muokattu:
Virität sille ansan. Kun koira hyppää sohvalle jotain kovaäänistä tippuu viereen (esim. hernepussi, avainnippu tai jotain rämisevää). Tai laitat siihen sohvan reunalle vaikka kattilankansia, jotka tipahtaa samalla hetkellä kun koira hyppää. Nahkasohvan olleessa kyseessä voisi myös joku inhottava märkä rätti säikäyttää koiran. Hyvä voisi olla myös pienet vesi-ilmapallot ilmalla täytettynä, jotka sopivasti räjähtävät kun koirankynnet osuvat niihin.

Konstit on monet, kunhan se on jotain koiran mielestä inhottavaa, mutta ei vaarallista.
Terrierejä ja pinsereitäkin tietävänä arvaan, että ei taida ihan vähästä säikähtää. Jos pyykkitelineet ei estä kiipeilyä, niin ei taida mitkään rämisevätkään auttaa. Oma terrierini todennäkösiesti tuuppisi vain kaiken ylimääräisen HÄNEN sohvaltaan veke... :D
 
meidän
Meidän koira, joka oli superkuulianen ja totteleva tapaus ei saanut mennä sängylle eikä sohvalle. Se ei ikinä mennytkään siihen kun oltiin kotoa. Silti niitä karvoja oli aina mystisesti sänky täynnä ja joskus koira yllätettiinkin sieltä. Annettiin vaan olla, koska kyllä se mokoma tiesi ettei sielä saanut olla kun koitti parhaansa mukaan sinne hiipimistä aina peitellä :D
 
Oon mur murin kanssa samaa mieltä, mielenosotustaan tuota tekee. Nyt Uutena Vuotena sai aika paljon olla vieressä ja silittelin kun pelkäsi raketteja ja nyt tänään kusi sänkyyn kun jäi 2h yksin. Jep jep... Ja pidätyskyvyssä ei ole vikaa, kun nukkuu 10h yöunia kusematta sisälle.
 
Terrierejä ja pinsereitäkin tietävänä arvaan, että ei taida ihan vähästä säikähtää. Jos pyykkitelineet ei estä kiipeilyä, niin ei taida mitkään rämisevätkään auttaa. Oma terrierini todennäkösiesti tuuppisi vain kaiken ylimääräisen HÄNEN sohvaltaan veke... :D
Jep, toisiin toimii, toisiin ei. Oma mäyris ei paljosta säikähdä ja tosiaan kans tuuppii tavaraa pois tieltään, mutta kun iso märkä talouspaperituppo putosi päälle ei herra hienohelma enää mennyt nojatuolille...
 
Ja meillä tosiaan hyvin nopeasti auttaa se kun koiraa ei olisi olemassakaan. En koske, en puhu, en katso koiraa. Tytär sen kaa saa tehdä noita kaikkea, mutta minä en. Hyvin pian palaa ruotuun noilla.
 
"Liina"
Just juu.. Eli porttia vaan kehiin, tuo pinserinpaholainen ei selvästi ole mikään vähämielinen otus vaan aika ovela.. Lutunen ku mikä, mutta perkele se teloo mu sohvaaaaaaaaaan AAAAARGH. Teen siitä rukkaset ;)
 
"Liina" ei siitä "paholaisesta" kunnon rukkasia saisi kummiskaan..;)

..hommaa vain suosiolla portit, niin mekin tehdään!(nyt kyllä jo makkareiden oviaukoissa)

Meillä keittiön/olkkarin oviaukko vain yli 2m leviä..mistä mie niin leviän portin?:eek:
..ja kun löytyy, on varmasti k a l l i s..eikä se ole sisustuksellisesti varmaankaan kaunis:rolleyes:

Lapsen huoneeseen ei voi koiraa yksin ollessaan jättää, on leluja niin paljon hokuttimena..ja meidän makkarissa on johtojahin niin pirskatisti..ei niitä seinillekkään saa nosteltua..kodinhoitohuonetta ei ole..ja en veskiin raski toista jättää..

Nyt meillä koiruli yksin ollessaan(Tämä pisin aika kerrallaan: 2x/vko 5h kerrallaan)pentuaitauksessaan ja viihtynyt hyvin - mönkiin pesästään haukotellen ja venytellen(kankainen kevythäkki), ilolla meidät vastaan ottaen.=)
..on vain karvakorva kasvanut siihen mittaan, että mielestäni aitaus(n. 120cmx120cm)alkaapi olla liian pieni..

Jätämme aina TV:n(radion)auki koiran yksin ollessaan, ei näin ollen kuule niin tarkasti kenties ääniä(koirien)ulkoa pihalta?..esim. naapuri ei ole koiramme kuulut päivällä haukkuvan.
 
Viimeksi muokattu:
"palma"
Oon mur murin kanssa samaa mieltä, mielenosotustaan tuota tekee. Nyt Uutena Vuotena sai aika paljon olla vieressä ja silittelin kun pelkäsi raketteja ja nyt tänään kusi sänkyyn kun jäi 2h yksin. Jep jep... Ja pidätyskyvyssä ei ole vikaa, kun nukkuu 10h yöunia kusematta sisälle.
Ei taas tätä... Siis oikeastiko sä uskot, että koira ajattelee näin: Olipas mukavaa kun mua eilen rapsuteltiin, vaan eipä rapsutella tänään. Tyhmää. Haluan pomolle pahan mielen, milläs onnistuisin. Kusenpa sänkyyn, se varmaan ärsyttää ja sit voidaan olla yhdessä pahalla päällä.
 
  • Tykkää
Reactions: LauhkeaLehmä
"palma" ..ehkä enemminhin koira virtsasi sänkyyn eroahdistustaan..

Itse en ainakaan tarkoittanut koiran "mielenosituksella" tuollaista mitä kirjoittelit..

Mitäpä itse kokisit syyksi jos koira ku*ta lirittelee siun edessäsi lattialle, vieläpä kauniisti silmiin killittäen..TAI pa**oo sitten sinne emännän sänkyyn hiukka salaa?;)
(ei ole siis 100% varmasti hätää, ripulia tai esim. Vt-tulehdusta)
 
Viimeksi muokattu:
Oon mur murin kanssa samaa mieltä, mielenosotustaan tuota tekee. Nyt Uutena Vuotena sai aika paljon olla vieressä ja silittelin kun pelkäsi raketteja ja nyt tänään kusi sänkyyn kun jäi 2h yksin. Jep jep... Ja pidätyskyvyssä ei ole vikaa, kun nukkuu 10h yöunia kusematta sisälle.
Koiralla saattaa hyvinkin olla edelleen stressi päällä noista raketeista, se ku on vaan eläin joka ei kykene loogiseen ajatteluun ihmisen tavoin.
 
Eli sulla on aikuinen kodinvaihtaja siellä.

Jos se on saanu edellisessä paikassa tehdä noita omia juttujaan muiden poissaollessa sä tuskin saat niitä siltä pois muulla tavoin ku just estämällä kokonaan pääsy tekemään niitä. Portit on ihan pop juttu :) nelisenkymmentä vuotta koirien kans elettyä elämää takana joista monia vuosia kouluttajanakin, mutta edelleenkään kaikille ei vaan kaikkea saa opetettua
 
"riikkis"
Nyt kun näin paljon kokeneita koiraihmisiä paikalla, uskaltaudun kysyä apua ongelmaani.

Miten OIKEASTI koira opetetaan kulkemaan hihnassa kauniisti ja kuuluuko se osata jo puolivuotiaana?
Miljoonaa keinoa jo kokeiltu, pysähtelyä ja suunnanvaihtoja,kieltämistä ja kauniisti kulkiessa palkkausta.
Ei ole vielä toiminut.
Tuo koira on kyllä todella itsepäinen, voiko olla vaan se kuuluisa johtajuusongelma?
 
[QUOTE="riikkis";25355614]Nyt kun näin paljon kokeneita koiraihmisiä paikalla, uskaltaudun kysyä apua ongelmaani.

Miten OIKEASTI koira opetetaan kulkemaan hihnassa kauniisti ja kuuluuko se osata jo puolivuotiaana?
Miljoonaa keinoa jo kokeiltu, pysähtelyä ja suunnanvaihtoja,kieltämistä ja kauniisti kulkiessa palkkausta.
Ei ole vielä toiminut.
Tuo koira on kyllä todella itsepäinen, voiko olla vaan se kuuluisa johtajuusongelma?[/QUOTE]


Koira vaatii toistoja samassa paikassa todella paljon. Jos sanon että 200 toistoja ja sit voit sanoa koirasi osaavan oikeasti asian jonka olet opettanut sille. monesti "virhe" tapahtuu siinnä vaiheessa, kun koira on hieman hiffanut asiaa ja ihminen meneekin tästä innostuneena eteenpäin, vaikka todellisuudessa sillon pitäis just takoa sitä samaa asiaa, koska sillon se koira on sen asian suhteen vastaanottavaisin.

Sanoisin että pysähtyminen ja samalla puhumattomuus on erittäin tehokas. Se vaatii ihan pirusti kärsivällisyyttä, mutta suurimmalle osalle (niille kovapäisiksikin kutsutuille) tuolla konstilla se menee kyllä perille. Treenien tulee myös olla riittävän lyhytkestosia ajallisesti joloin sit myös tehdään tehokkaasti. 10min treeniä jonka jälkeen sama aika ihan vaan oloa sit uus 10min treeniä ja taas vaan oloa, näin koiran pää saa myös sen rentoutuksen, jotta se kykenee taas ottamaan vastaan. Treenejä päivittäin. Mikäli toi ei viikossa tuo mitään muutosta keskustellaan asiasta tarkemin jos haluat. laita mulle viestiä jos haluut osotteeseen mellu1964@msn.com asiaan pitää sit oikeasti sitoutua kaikkien jotka koira ulkoiluttaa.

Palkitse koira rauhallisesti vain kun se itse ottaa sinuun katsekontaktin ja tee palkkaus välittömästi
 

Yhteistyössä