Koira puri lasta

  • Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Näin tänään, kuinka pieni somalityttö kirkui vietävästi, kun koira oli purrut häntä jalkaan kaupan edessä. Menin kysymään tytöltä, mikä hänellä on ja tyttö näytti, että jalkaan puri. Sillä oli farkut jalassa, enkä siis nähnyt oliko haavaa, luulen, että ei ehkä ollut, mutta tyttö oli tosi pelästynyt ja polven kohdassa housunpuntissa oli painauma, ihan kuin koiran kulmahampaasta.

Halasin tyttöä ja lohdutin, niin siihen tuli vanhempi somalinainen ja klysyin tytöltä, että onko tuo sun äiti. Ei kuulemma ollut. sanoin naiselle, että koira oli purrut tyttöä, mutta nainen ei katsonut minuun päin, vaan otti tyttöä käsistä ja huusi tälle jotain ja tyttö rimpuili.

En mä osannut tehdä mitään. En tiennyt oliko se nainen tytölle ennestään tuttu. Nainen ei lohduttanut sitä tyttöä, vaan repi kädestä ja huusi. Käski ilmeisesti lähteä kotiin. Kun se nainen jäi siihen kaupan kulmalle ja tyttö lähti kotiinsapäin, kysyin tytöltä vielä, että meneekö hän kotiin ja sanoin, että jos polvessa on haava, pitää mennä lääkäriin, koska koirilla on pöpöjä. Silloin se nainen huusi sieltä kauempaa taas jotain sille tytölle.

Oliko se vihainen siitä, että minä puhuin sille tytölle, koska siltä se vaikutti? Toivottavasti ei tullut tytölle isoa pipiä, käskin sen kertoa kotona äitille, että koira puri.
 
Rukoilijasirkka
jaa, olikos liian pitkä teksti. Mietin, että teinkö minä väärin, kun halasin vierasta lasta... Lohdutusta se oli vailla, se toinen täti siinä vain huusi sille.
 
sivusta seurannut
Mä oon huomannut somikeskuudessa, että he kasvattavat lapsiaan NIIN toisella tavalla kuin esim. suomalaissyntyiset. Monesti olen törmännyt siihen että vanhempi ei tosiaan lohduta itkevää lasta vaan retuuttaa kädestä ja raahaa mukaan tai just huutaa kovalla äänellä omaa kieltään. Se on ilmeisesti kulttuurista kiinni miten lapsia kohdellaan. Itselleni tulee usein paha mieli lapsen puolesta ku niitä ei kuunnella. Toki voi olla eroja myös näiden ihmisten kesken, mutta mulle on jäänyt tämä mieleen. Luulen että nainen ei ollut sinulle vihainen vaan ei kertakaikkisesti vaan halunnut asiaa puida sen enempää. Tiedä ja mene
 
Rukoilijasirkka
Minusta näytti, että se alkoi aina huutaa, kun puhuin tytölle tai koskin siihen. En tiedä sitten... Olinko jotenkin niin saastainen tai väärä, etten olisi saanut yrittää auttaa.
 
minä oon aina ollu siinä käsityksessä et somalit inhoo koiria, tai pitää niitä jotenkin epäpuhtaina...onko muut törmänny tähän käsitykseen? tosin voihan olla et lapset eri asia, mutta minä hermostuisin oikeasti siitä että joku vieras lapsi menee kaupan edessä olevan koiran luo silittämään ja vetämään hännästä jne...argh! oli sitten tuttu tai vieras tai mitä siltä väliltä, voisin ruveta rähjäämään lapselle siitä että on mennyt vieraan koiran luo...
 
hehän eivät saisi mennä lähellekkään koiraa jos olen oikein ymmärtäny..ja kasvatus tapa on kuin toiselta planeetalta niinkun "sivusta seurannut" kirjoitti.
se mitä tyttö oli koiralle tehnyt (ainakin liian lähelle oli mennyt jos puraisemaan pääsi) ei selviä varmastikkaan koskaan.
ja voihan olla että nainen oli vihainen tytölle eikä sinulle..ja jos ei kerran mitään sinulle sanonut uskon että sekin johtui puhtaasti kielimuurista.
toivottavasti vanhempansa vievät tytön lääkäriin jos on tullut ihan haava,oli jäykkäkouristusrokotteen paikka..jos niitä sitten edes "saa" antaa .

ja somaliellehan koira on "paha",siksi kiertävät kaukaa ja pelkäävätkin
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
hehän eivät saisi mennä lähellekkään koiraa jos olen oikein ymmärtäny..ja kasvatus tapa on kuin toiselta planeetalta niinkun "sivusta seurannut" kirjoitti.
se mitä tyttö oli koiralle tehnyt (ainakin liian lähelle oli mennyt jos puraisemaan pääsi) ei selviä varmastikkaan koskaan.
ja voihan olla että nainen oli vihainen tytölle eikä sinulle..ja jos ei kerran mitään sinulle sanonut uskon että sekin johtui puhtaasti kielimuurista.
toivottavasti vanhempansa vievät tytön lääkäriin jos on tullut ihan haava,oli jäykkäkouristusrokotteen paikka..jos niitä sitten edes "saa" antaa .

ja somaliellehan koira on "paha",siksi kiertävät kaukaa ja pelkäävätkin
Maahan muuttajat ilmeisesti rokotetaan aika tarkkaan, olettaisin. En usko, että se tyttö oli koskenut koiraan, kun jos käyn koiran kanssa ulkona, kaikki somalilapset kiertää sen kaukaa, vaikka se on pieni ja kiltti. Minullakin on se käsitys, että koira on heille saastainen. Ja luulen, että osa tytön paniikista johtui siitä, että juuri koira puri, jos on käsketty pysyä kaukana koirista ja opetettu inhoamaan ja pelkäämään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ja somaliellehan koira on "paha",siksi kiertävät kaukaa ja pelkäävätkin

Suunnilleen kaikki afrikkalaiset pelkäävät koiria. Siellä päin maailmaa kun on lemmikkikoirat harvassa ja harvat yksilöt ovatkin sitten ihmisiin tottumattomia vahtikoiria.
 
näin
toisten koiriahan ei mennä lääppimään jos ne ovat sidottuna kaupan edessä. jos koira esim. pelkää, ja se on sidottuna lyhyeen naruun, se näkee ehkä välttämättömäksi puraista "uhkaa" eli lasta joka tunkee rähmäkäpäläänsä koiraa kohti.
 
nii
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
toisten koiriahan ei mennä lääppimään jos ne ovat sidottuna kaupan edessä. jos koira esim. pelkää, ja se on sidottuna lyhyeen naruun, se näkee ehkä välttämättömäksi puraista "uhkaa" eli lasta joka tunkee rähmäkäpäläänsä koiraa kohti.
koira siis pelätessään lähtisi karkuun mutta sidottuna ei karkuun pääse joten seuraava vaihe on puolustautuminen
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ja sehän on selvää että jos kävelet kiltisti,kierrät koiran kauempaa niin ei se puremaan pääse :saint:
Tyttö ei olisi päässyt siitäkohtaa niin kaukaa ohi, ettei koira olisi ylettynyt menemättä autotielle.

Mitä jos koiratkin pelkää somaleita, kun omistaja varmaan pitää silloin aina koiran ihan vieressä, kun menee somaleita ohi?
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
toisten koiriahan ei mennä lääppimään jos ne ovat sidottuna kaupan edessä. jos koira esim. pelkää, ja se on sidottuna lyhyeen naruun, se näkee ehkä välttämättömäksi puraista "uhkaa" eli lasta joka tunkee rähmäkäpäläänsä koiraa kohti.
MInä en ole koskaan voinut edes käsittää, miten joku haluaa tai uskaltaa jättää koiran ihmisten armoille kaupan eteen? Pari kertaa on tullut todistettua, kun pojat ovat kiusanneet koiria ja ei tulisi mieleenkään altistaa omaa moiselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
toisten koiriahan ei mennä lääppimään jos ne ovat sidottuna kaupan edessä. jos koira esim. pelkää, ja se on sidottuna lyhyeen naruun, se näkee ehkä välttämättömäksi puraista "uhkaa" eli lasta joka tunkee rähmäkäpäläänsä koiraa kohti.
No eihän tässä tiedetä, onko lapsi mennyt koiraan koskemaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Sillä oli farkut jalassa, enkä siis nähnyt oliko haavaa, luulen, että ei ehkä ollut, mutta tyttö oli tosi pelästynyt ja polven kohdassa housunpuntissa oli painauma, ihan kuin koiran kulmahampaasta.
:whistle: Niin, eli sekään ei selviä, oliko koira oikeesti edes purrut vai vaan ärähtänyt sen merkiksi, jotta nyt riitti.
Voihan lapsi parkua myös pelästyessään koiran ääntä :) .
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
toisten koiriahan ei mennä lääppimään jos ne ovat sidottuna kaupan edessä. jos koira esim. pelkää, ja se on sidottuna lyhyeen naruun, se näkee ehkä välttämättömäksi puraista "uhkaa" eli lasta joka tunkee rähmäkäpäläänsä koiraa kohti.
Jotkut vaan pitävät koiraansa niin pitkässä hihnassa, että ne hyökkäävät pitkällekin, ja koira voi myös hyökätä ilman provosointia. Vihaiselle koiralle kuonokoppa.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Sillä oli farkut jalassa, enkä siis nähnyt oliko haavaa, luulen, että ei ehkä ollut, mutta tyttö oli tosi pelästynyt ja polven kohdassa housunpuntissa oli painauma, ihan kuin koiran kulmahampaasta.
:whistle: Niin, eli sekään ei selviä, oliko koira oikeesti edes purrut vai vaan ärähtänyt sen merkiksi, jotta nyt riitti.
Voihan lapsi parkua myös pelästyessään koiran ääntä :) .
No se ainakin sanoi, että koira puri. Tietty aina parempi, jos ei purrut. En usko, että tuli haavaa.
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä luulen, ettei sille tullut haavaa, mutta se oli tosi pelästynyt, se tyttö. Ei se halunnut, että katson sitä jalkaa, joten annoin olla.
Siis miksi aloituksesi otsikko sitten oli koira puri lasta?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä luulen, ettei sille tullut haavaa, mutta se oli tosi pelästynyt, se tyttö. Ei se halunnut, että katson sitä jalkaa, joten annoin olla.
Siis miksi aloituksesi otsikko sitten oli koira puri lasta?
Mitä, etkö lukenut? Kyllä se puri, tyttö sanoi niin. Sitä en tiedä, tuliko tytölle haavaa vai ei, koska en ruvennut siinä kadulla repimään pikkutytön housuja pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä luulen, ettei sille tullut haavaa, mutta se oli tosi pelästynyt, se tyttö. Ei se halunnut, että katson sitä jalkaa, joten annoin olla.
Siis miksi aloituksesi otsikko sitten oli koira puri lasta?
Luulen, jotta sen takia, että mahdollisimman moni avaisi viestiketjun...Eik niin Sirkka? Mut munkin mielestä sä kyllä voisit muuttaa sen. :|
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä luulen, ettei sille tullut haavaa, mutta se oli tosi pelästynyt, se tyttö. Ei se halunnut, että katson sitä jalkaa, joten annoin olla.
Siis miksi aloituksesi otsikko sitten oli koira puri lasta?
Mitä, etkö lukenut? Kyllä se puri, tyttö sanoi niin. Sitä en tiedä, tuliko tytölle haavaa vai ei, koska en ruvennut siinä kadulla repimään pikkutytön housuja pois.
Luin kyllä ja siksi kysyinkin. Eli et itse nähnyt tilannetta ja olet heti valmis syyttämään koiraa siksi, että sinulle tuntematon pikkutyttö niin sanoi, vaikket edes usko että tuli haavaa eli vertakaan ei tullut eikä housutkaan olleet rikki...Tämä on taas näitä turhanpäiväisiä koiravihan lietsomisia, joita on ihan tarpeeksi muutenkin.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä luulen, ettei sille tullut haavaa, mutta se oli tosi pelästynyt, se tyttö. Ei se halunnut, että katson sitä jalkaa, joten annoin olla.
Siis miksi aloituksesi otsikko sitten oli koira puri lasta?
Luulen, jotta sen takia, että mahdollisimman moni avaisi viestiketjun...Eik niin Sirkka? Mut munkin mielestä sä kyllä voisit muuttaa sen. :|
Ei, vaan tottakai minä uskon, jos tyttö sanoo minulle, että häntä sattuu ja että häntä purtiin. Miksi pitää heti epäillä lapsen sanaa? :headwall:

Ja en muuta otsikkoa, koska uskon, että koira puri lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No se ainakin sanoi, että koira puri. Tietty aina parempi, jos ei purrut. En usko, että tuli haavaa.
Voimme myös ajatella, että lapsi kokee puremaksi "päin ärähdyksen", eli koira on vaikka noussut takajaloilleen ja haukahtanut tyttöä kohti ja jos sinä Sirkka olet mennyt viereen samalla hetkellä ja kysynyt "Puriko koira?", voimme varmasti jokainen aikuinen kuvitella, jotta lapsi vastaa kysymykseen "JOO".
 

Yhteistyössä