Koira sai isolta saksanpaimenkoiralta kyytiä..

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
oltiin koirapuistossa ja sellainen iso täysikasvuinen uros sakemanni päätti löylyttää meidän mastiffi (seropi) pennun. Koira satutti jalkansa ja huuti kuin julmettu. Ei innostunut enää juoksemaan siellä vaan kyhjötti vaan minun vieressä ja takana turvassa ja läähätti. Jalkaansa kyllä linkkaa ihan kävelyvauhdissakin.

Paraneeko tuo itsestään vai olisiko syytä mennä eläintohtorin paikkeille?
 
Blue
Vastaisuuden varalta, jos toisten koirien kanssa sattuu vahinkoa niin ota heti vahingon satuttua toisen koiran omistajan tiedot ylös. Hänen kuuluu maksaa koirasi ell-kulut jos hänen koiransa kerran satutti. Muuten eräät eivät ikinä opi jos niitä ei pistetä vastuuseen koiriensa tekosista!!
 
"aloittaja"
Taas voi olla vaan tyytyväinen, ettei tule koirapuistoissa käytyä.

Vie pentu lääkäriin ja ulkoile vastedes muualla.
Me ollaan käyty useaan kertaan tuolla, siitä saakka kun koira meillä ollut ja tää tyyppi oli ekaa kertaa tän julmetun kokoisen koiransa kanssa siellä. Jostain syystä otti meidän koiran silmätikukseen ja läksytti sitä pariinkin otteeseen. Ekalla kerralla meni tuo jalka ja sit toisen kerran kun hyökkäs kun ei kuunnellut omistjaansa yhtään tuli meidän koiralta suusta verta, ilmeisesti kielestä.

En ymmärrä mikä meidän koirassa siinä otti pattiin kun olis koko ajan vaan halunnut tulla pieksää meidän koiraa ja siel oli muitakin uroksia.
 
"aloittaja"
Vastaisuuden varalta, jos toisten koirien kanssa sattuu vahinkoa niin ota heti vahingon satuttua toisen koiran omistajan tiedot ylös. Hänen kuuluu maksaa koirasi ell-kulut jos hänen koiransa kerran satutti. Muuten eräät eivät ikinä opi jos niitä ei pistetä vastuuseen koiriensa tekosista!!
Niin ja mä tiedän kuinka tän tyypin tavoittaa niin voin kyllä hälle ystävällisesti ojentaa ne laskut ja kulut jos jotain tulee.

Mä olen sitä tassua kokeillut ja vähän käännellyt eikä ainakana ulahda kun siihen kosken. Mut linkuttaa kyllä.
 
"aloittaja"
[QUOTE="xyz";24939378]Hyvä yksinkertaisuus taas.. Omistajan tiedot ylös heti tuollaisen satuttua ja koira nyt eläinlääkärille.[/QUOTE]

No se mies olis ihan joku vissiin koirankouluttaja tai asiansa osaava ja tutki myös jalkaa ja sanoi et vaan vähän venähtänyt eikä siinä mitään vakavaa oo..

Kun taas minun omasta mielestä se saattoi olla hieman turvoksissa ja sanoinkin mut mies sanoi ettei olis..
 
"vierailija"
Pennun kannattaa antaa leikkiä VAIN luotettavien koirakaverien kanssa. Siis sellaisten, jotka tunnet ja tiedät ettei tee pennulle mitään. Jalka varmasti paranee, mutta pennulle saattoi jäädä ikuiset traumat tilanteesta. Erityisesti urospennun kanssa kannattaa olla varovainen, leikkiminen vain tunnetusti kilttien urosten kanssa, muuten voi tulla ongelmia. Eli en menisi koirapuistoihin
 
"sipsi"
Kysytkö nyt ihan tosissasi, onko aihetta viedä pentu lääkäriin?

Herranen aika, jos arkoo ja linkuttaa, viet tietenkin! Ja älä hyvä ihminen päästä pentua puistoon aikuisten isojen koirien kanssa irti. Ystävän koiralla murtui kasvulevy raajasta ym. "mukavaa" pentuna sellaisessa tilanteessa. Isot operaatiot tuli, ja koiralle paljon kipua ja harmia, ennenkuin raaja oli joltisenkin kunnossa taas :(
 
Blue
[QUOTE="aloittaja";24939397]Niin ja mä tiedän kuinka tän tyypin tavoittaa niin voin kyllä hälle ystävällisesti ojentaa ne laskut ja kulut jos jotain tulee.

Mä olen sitä tassua kokeillut ja vähän käännellyt eikä ainakana ulahda kun siihen kosken. Mut linkuttaa kyllä.[/QUOTE]

Se on vaan yleensä huono jälkikäteen niitä laskuja enää ojentaa kun on periaatteeessa jo "hyväksynyt" sen että vahinko on tapahtunut kun lähtenyt mitään sanomatta pois. Tyyppihän voi kiistää kaiken sanomalla että vahinko ei sattunut siinä kun et asiaan heti huomiota kiinnittänyt. Toivottavasti korvaa jälkikäteen jos jotain tulee..

Pennun tassuvammojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Pieneltä vaikuttava vamma voi vammauttaa koiran aikuisena täysin. Soita ainakin lääkäriin arviota siitä että pitääkö viedä näytille.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vierailija";24939427]Pennun kannattaa antaa leikkiä VAIN luotettavien koirakaverien kanssa. Siis sellaisten, jotka tunnet ja tiedät ettei tee pennulle mitään. Jalka varmasti paranee, mutta pennulle saattoi jäädä ikuiset traumat tilanteesta. Erityisesti urospennun kanssa kannattaa olla varovainen, leikkiminen vain tunnetusti kilttien urosten kanssa, muuten voi tulla ongelmia. Eli en menisi koirapuistoihin[/QUOTE]

On "jo" vuoden ikäinen.

Niinkuin jo aijemmin kirjoitin niin ollaan siellä aina ihan omalla porukalla missä kivoja koiria ja kaikki sujunut tähän saakka aina hyvin eikä mitään kränää ollut siellä, mut tää oli ihan uus tuttavuus ja sanoivat et iha ok kaveri hyvin voivat leikkiä keskenään, mut sit kävikin näin.
 
Vastaisuuden varalta, jos toisten koirien kanssa sattuu vahinkoa niin ota heti vahingon satuttua toisen koiran omistajan tiedot ylös. Hänen kuuluu maksaa koirasi ell-kulut jos hänen koiransa kerran satutti. Muuten eräät eivät ikinä opi jos niitä ei pistetä vastuuseen koiriensa tekosista!!
Paitsi että koirapuistossa ollaan aina omalla vastuulla. Fiksu korvaa, mutta minkäänlaista korvausvelvollisuutta ei ole.
 
Totta tämäkin. Ja totta myös se että jo ekasta liian kovasta kontaktista olisin ap:na vienyt oman koirani pois.
Juurikin näin. Tosin mä en olisi alunperinkään ottanut sitä riskiä että noin pääsee käymään, eli mun pentuni leikkii vain tuttujen (ja itsensä kanssa samankokoisten) koirien kanssa.

Mutta mitä siihen tuli, että oliko koira hyvä vai paha...niin se jalka olisi kyllä voinut mennä minkä tahansa leikin tiimellyksessä. Eli ei se mun nähdeäkseni oli yhdenkään koiran syy, jos joltakulta venähtää jalka. Eri asia selvät puremistapaukset.

Mä en ap:lle korvais jos mun koirani hyvässä tai pahassa on mahdollisesti aiheuttamassa pennun jalan revähtymää. Mutta ihan takuuvarmana korvaisin, mikäli koirani puree jotakuta, naarmuttaa jonkun auton tms. joka ihan oikeasti on koirani syy.
 
"vieras"
Itse en olisi suinkaan lähtenyt tilanteesta pois koska silloin varsinkin koiralle olisi jäänyt traumoja ja pelkoja toisia koiria kohtaan.

Ja jalkaakin seurailisin vielä tämän päivän, huomenna varmasti jo parempi.Pennuilla paranee yleensä nopeasti tuollaiset pikku jutut.
 
"vieras"
Juurikin näin. Tosin mä en olisi alunperinkään ottanut sitä riskiä että noin pääsee käymään, eli mun pentuni leikkii vain tuttujen (ja itsensä kanssa samankokoisten) koirien kanssa.

Mutta mitä siihen tuli, että oliko koira hyvä vai paha...niin se jalka olisi kyllä voinut mennä minkä tahansa leikin tiimellyksessä. Eli ei se mun nähdeäkseni oli yhdenkään koiran syy, jos joltakulta venähtää jalka. Eri asia selvät puremistapaukset.

Mä en ap:lle korvais jos mun koirani hyvässä tai pahassa on mahdollisesti aiheuttamassa pennun jalan revähtymää. Mutta ihan takuuvarmana korvaisin, mikäli koirani puree jotakuta, naarmuttaa jonkun auton tms. joka ihan oikeasti on koirani syy.
Siis sinä et korvais jos sun koira hulluuttas hyökännyt toisen koiran kimppuun raivon vallassa?? Mut pureman kyllä?
hmm... mikä meni tässä nyt pieleen..
 
Lenna_töissä
Se on vaan vähän niin, että sinne puistoon mennään omalla vastuulla. Puistoilussa on aina omat riskinsä, kun laumallinen toisilleen vieraita koiria tungetaan pienelle alueelle kädettömien omistajiensa kanssa.

Mä en myöskään ymmärrä, miksi pitää antaa vieraan koiran höykyttää omaa pentuaan? Ja sitten vielä ihmetellään, että voivoi kun tuli pipi ja rahaa pitäis saada. Jos siellä joku kädetön ja aivoton omistaja katselee, että "voi kun meidän musti leikkii nyt pennun kanssa vähän kovasti, se on sellanen se meidän must, eikä se kyllä koskaan ennen tolleen ooi", niin voi joko itse puuttua asiaan ja suojella omaansa - vaikka sitten lähtemällä pois, jos tilanne ei muuten rauhoitu.
 
"vieras"
En minäkään olis menemättä puistoon jossa tuttu porukka ja kaikki leikit sujuneet. Tän uuden olis sen sijaan pitänyt kertoa et hänen koirallaan tälläiseen taipumusta ja kysyä voiko tulla ja HÄNEN olis kuulunut lähteä jos kerta hänen koira siellä öykkäröi, ei suinkaan se koira jonka kimppuun hyökättiin.

Ja jalkaakin seuraisin huomiseen.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Lenna_töissä;24939768:
Se on vaan vähän niin, että sinne puistoon mennään omalla vastuulla. Puistoilussa on aina omat riskinsä, kun laumallinen toisilleen vieraita koiria tungetaan pienelle alueelle kädettömien omistajiensa kanssa.

Mä en myöskään ymmärrä, miksi pitää antaa vieraan koiran höykyttää omaa pentuaan? Ja sitten vielä ihmetellään, että voivoi kun tuli pipi ja rahaa pitäis saada. Jos siellä joku kädetön ja aivoton omistaja katselee, että "voi kun meidän musti leikkii nyt pennun kanssa vähän kovasti, se on sellanen se meidän must, eikä se kyllä koskaan ennen tolleen ooi", niin voi joko itse puuttua asiaan ja suojella omaansa - vaikka sitten lähtemällä pois, jos tilanne ei muuten rauhoitu.
No jopa on juttuja.

Ensinäkin: mistä päättelit et siellä käy vaan kädettömiä omistajia?

Toisekseen: minkä perusteella minä olen kädetön?

Kolmanneksi: missä vaiheessa olen ihmetellyt et voi voi kun pitäs rahaa saada? Taisin sanoa jos tarve tulee tiedän kyllä mistä tämän kyseisen henkilön tavoittaa ja voin häneltä asiaa kysyä.

Neljänneksi: missä kohtaa olen kertonut etten tehnyt asialle mitään tai kukaan muukaan?

Kauheasti kaikke perätöntä vaan kirjoitit etkä mitään asiaa.
 
Blue
Juurikin näin. Tosin mä en olisi alunperinkään ottanut sitä riskiä että noin pääsee käymään, eli mun pentuni leikkii vain tuttujen (ja itsensä kanssa samankokoisten) koirien kanssa.

Mutta mitä siihen tuli, että oliko koira hyvä vai paha...niin se jalka olisi kyllä voinut mennä minkä tahansa leikin tiimellyksessä. Eli ei se mun nähdeäkseni oli yhdenkään koiran syy, jos joltakulta venähtää jalka. Eri asia selvät puremistapaukset.

Mä en ap:lle korvais jos mun koirani hyvässä tai pahassa on mahdollisesti aiheuttamassa pennun jalan revähtymää. Mutta ihan takuuvarmana korvaisin, mikäli koirani puree jotakuta, naarmuttaa jonkun auton tms. joka ihan oikeasti on koirani syy.
TOisella hyökkäyksella ap:n koirasta tuli jo vertakin. Ei musta ihan normaalia leikkinahistelua enää.
 
[QUOTE="vieras";24939770]En minäkään olis menemättä puistoon jossa tuttu porukka ja kaikki leikit sujuneet. Tän uuden olis sen sijaan pitänyt kertoa et hänen koirallaan tälläiseen taipumusta ja kysyä voiko tulla ja HÄNEN olis kuulunut lähteä jos kerta hänen koira siellä öykkäröi, ei suinkaan se koira jonka kimppuun hyökättiin.

Ja jalkaakin seuraisin huomiseen.[/QUOTE]

Eli sinne puistoon jäädään oman koiran terveyden kustannuksella, koska MINULLA ON OIKEUS? Kuten sanottu, koirapuistoihin jostain kumman syystä eksyy kaikki taliaivot ja kädettömimmät koiranomistajat ikinä, joilla ei ole minkäänlaista koiranlukutaitoa ja tilanteen hallintaa ja jonka koira "on ihan kiltti". Ei tulisi mieleenkään jäädä paikalle polkemaan jalkaa ja penäämään oikeuksiaan, kun samaan aikaan jonkun hurtta pieksee omaani.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Lenna_töissä;24939768:
Se on vaan vähän niin, että sinne puistoon mennään omalla vastuulla. Puistoilussa on aina omat riskinsä, kun laumallinen toisilleen vieraita koiria tungetaan pienelle alueelle kädettömien omistajiensa kanssa.

Mä en myöskään ymmärrä, miksi pitää antaa vieraan koiran höykyttää omaa pentuaan? Ja sitten vielä ihmetellään, että voivoi kun tuli pipi ja rahaa pitäis saada. Jos siellä joku kädetön ja aivoton omistaja katselee, että "voi kun meidän musti leikkii nyt pennun kanssa vähän kovasti, se on sellanen se meidän must, eikä se kyllä koskaan ennen tolleen ooi", niin voi joko itse puuttua asiaan ja suojella omaansa - vaikka sitten lähtemällä pois, jos tilanne ei muuten rauhoitu.
Meidän kunnan puistoissa on selvät säännöt jo ihan nettisivuilla ilmoitettuina. Niitä jokainen puistossa käyvä sitoutuu noudattamaan. Eräs säänöistä on se että vähääkään agressiivisia koiria ei saa puistoon tuoda.

Eli jos mun koira on puistossa ja sinne tulee koira joka hyökkää koirani kimppuun ja satuttaa sitä niin kyllä, hän on korvausvelvolllinen. Jos taas kohno koirani satuttaa jalkansa juostessaan/leikkiessään kilttien koirien kanssa niin silloin mun on ihan ite kärsittävä vahinko. Musta on ihan selkeä ero näissä jutuissa.
 
[QUOTE="aloittaja";24939808]No jopa on juttuja.

Ensinäkin: mistä päättelit et siellä käy vaan kädettömiä omistajia?

Toisekseen: minkä perusteella minä olen kädetön?

Kolmanneksi: missä vaiheessa olen ihmetellyt et voi voi kun pitäs rahaa saada? Taisin sanoa jos tarve tulee tiedän kyllä mistä tämän kyseisen henkilön tavoittaa ja voin häneltä asiaa kysyä.

Neljänneksi: missä kohtaa olen kertonut etten tehnyt asialle mitään tai kukaan muukaan?

Kauheasti kaikke perätöntä vaan kirjoitit etkä mitään asiaa.[/QUOTE]

Eläpä nyt lue rivien väleistä sellaista, mitä sinne en ole kirjoittanut. Enemmän kritisoin kädettömäksi yleisellä tasolla monia koirapuistoilijoita (aloittaja saa itse päättää, lukeeko itsensä tähän joukkoon vai ei), ja ennen kaikkea tätä tyyppiä, joka antaa oman koiransa höykkyyttää toista.

Olen itse käynyt koirapuistoissa kyllä aikoinaan, ja tullut siihen tulokseen, että meno siellä on kuin villissä lännessä. Omalla porukalla ok, mutta vieraiden koirien kanssa aika isoja riskejä sisältävää puuhaa.
 
Meidän kunnan puistoissa on selvät säännöt jo ihan nettisivuilla ilmoitettuina. Niitä jokainen puistossa käyvä sitoutuu noudattamaan. Eräs säänöistä on se että vähääkään agressiivisia koiria ei saa puistoon tuoda.
Se vaan on myös niin, että yhdestäkään koirasta et voi sanoa varmaksi, etteikö se olisi "vähääkään aggressiivinen". Kun puhutaan kuitenkin helposti viidestätoistakin toisilleen vieraasta koirasta pienellä alueella, mitä vaan voi tapahtua. Kemiat ei aina koirillakaan kohtaa.
 

Yhteistyössä