Koira vapaana puistossa

  • Viestiketjun aloittaja ei koiraa
  • Ensimmäinen viesti
ei koiraa
Nainen ulkoiluttu koiraa vapaana yleisessä puistossa. Pyysin häntä laittamaan koiran hihnaan, koska olin pienen lapsen kanssa lähellä. Nainen vaan totesi, että koira on vapaana siksi, koska se tottele kutsua kunnolla ja hän koulutti huonosti tottelevaa koiraa. Ja ainahan nämä vapaana olevat koirat "ovat kilttejä eivätkä tee mitään". Vaikka näin olisi, lapsi voi säikähtää todella paljon, kun itsensä kokoinen tai isompi koira juoksee vahdilla kohti. Tämä kyseinen koira ei todellakaan totellut kutsua omistajan luo. Kutsui monta kertaa ja koira vaan juoksenteli omia ajuoksujaan. Asiasta keskusteltiin jo tiukkaan sävyyn mutta koira pysyi vapaana.

Kertokaas nyt koiran omistajat, miten tällaisessa tilanteessa pitää toimia. Eilen ainoa vaihtoehto oli lähteä lapsen kanssa pois puistosta.
 
Blushing
Kyllä koira kuuluu pitää kiinni paikoissa joissa on muita, tuntemattomia ihmisiä. Ja vaikka koira kuinka tottelisi, omani olen aina pitänyt kiinni, koska en halua säikyttää ihmisiä.
 
noninne
Vaarallisimpia ovat ne koiraihmisyhdistelmät, joiden koira on niin kiltti ettei mitään tee. He eivät ymmärrä, että kilttikin koira voi jossain tilanteessa tehdä jotain. Kun meidän murre ei tee mitään niin kenellekään niin se saa olla missä vain miten vain.

Poliisille ilmoitus tuollaisesta.
 
Sano, että soitat poliisit, jos ei laita liekaan =) Laissa sanotaan, ettei ko. paikoissa saa pitää koiraa vapaana. Ja taidetaanpa sanoa, että niihin puistoihin ei ylipäätään saa koiria tuoda (?).

Mä kerran sanoin eräälle äidille/hoitotätille(?), kun oli koiransa leikkipuiston puuhuin sitonut, ihan kiikkujen viereen, että voitko siirtää koiraas, ei tänne saa tuoda koiria (mm. puistossa koirat kieltävä kyltti), niin siirsi koiraansa huikean METRIN! Ja pian lähti lasten kanssa pois ja jupisi mennessään, että mennään omaan pihaan leikkimään tms...
 
Alkuperäinen kirjoittaja MinsQ:
Sano, että soitat poliisit, jos ei laita liekaan =) Laissa sanotaan, ettei ko. paikoissa saa pitää koiraa vapaana. Ja taidetaanpa sanoa, että niihin puistoihin ei ylipäätään saa koiria tuoda (?).

Mä kerran sanoin eräälle äidille/hoitotätille(?), kun oli koiransa leikkipuiston puuhuin sitonut, ihan kiikkujen viereen, että voitko siirtää koiraas, ei tänne saa tuoda koiria (mm. puistossa koirat kieltävä kyltti), niin siirsi koiraansa huikean METRIN! Ja pian lähti lasten kanssa pois ja jupisi mennessään, että mennään omaan pihaan leikkimään tms...
näimpä just, sinne omaan pihaan vain jos ei kerran suostu noudattamaan puistosääntöjä.
 
Eihän koiraa saa pitää vapaana taajama alueella muualla kun sille osoitetuissa paikoissa?
Mä ite kiehun isännälle siitä että pitää meidän koiraa irti, ok, yleensä ei ihmisiin törmää tuossa missä liikutaan, mutta valtatie menee vieressä ja mä pelkään kuollakseni koska toi aivoton idiootti juoksee auton alle..Lähellä on jo käyny, SILTI toi ukko ei tajua pitää sitä koiraa kiinni..Kiva sitten maksella muitten autoremontteja jne..Ja pahimmassa tapauksessa tuossa käy vielä nii et sattuu iso vahinko.. :snotty:
 
kaveri
Mun yks kaveri pitää koiraansa aina auki, jopa ihan keskusta-alueella. Olen sanonut sille siitä monesti mutta kuuroille korville menee... Koira menee lastenkin tykö haistelemaan ja kaveri vain hissukseen löntystelee perässä. Ihme ettei kertaakaan ole sattunut koiraa pelkäävä lapsi! Koira on siis iso belgian paimenkoira, kiltti kuin mikä mutta eihän sitä koskaan tiedä, eikä ne muut ihmiset tiedä että se on kiltti. On koira kiltti tai ei, se on pidettävä kiinni. Metsässä on eri asia mutta kaverini ei tajua että se vaarantaa oman koiransa kun pitää sitä aina vapaana. Jos joku kommentoi että pistä se koira kiinni, kaveri hihkaisee vain "joo joo" ja hissukseen pistää koiran kiinni, ja päästää vapaaksi seuraavan kulman takana. Ja tietysti jupisee miten idiootteja ne muut ihmiset on. Olen todella raivosta kihissyt hänelle jo monta kertaa!
 
vieras
No kyllä sen koira ihmisen olis pitänyt tajuta laittaa koira kiinni. tosin sitä tais ottaa pattiin se että hän ei sitä itse huomannut vaan joku muu huomatti asiasta. Itsekkin omistan koiran ja kun pidän vapaana esim. metsässä ja kuulen tai nään ihmisiä niin pyydän koiran luokseni jotta voin pitää siitä kiinni tai jos koira ei tottele niin juoksen koiran kiinni jos huomaan tilanteen olevan toiselle pelottava. Ja meillä myös lapsi joka pelkää isoja koiria, meillä siis itsellämme pieni koira joten lapsi pelkää nimenomaan isoja. Kyllä itsekkin huomauttaisin jos tuollainen tilanne sattuisi minulle lapseni kanssa.

Mutta muistakaa älkää lytätkö meitä KAIKKIA koiraomistajia koska niitä fiksujakin löytyy ;)
 
sghhshs
Täälläpäin sama juttu riesana. :/ Tuollaiset ihmiset ei kyl tajua koirista yhtään mitään, joo on meidänkin koira kiltti mutta se on koira, eläin, sillä on vaistot joten saattaa yhtäkkiä tehdä jotain, mitä ihmiset eivät osaa odottaa. Siksi ne kiltitkin koirat kuuluu hihnaan ihmisten ilmoilla!

Poliisille tuosta voisi soittaa, ihan eri asia sitten tekevätkö mitään, varsinkin suuremmassa kaupungissa heillä varmaan 'parempaa' tekemistä. :/
 
Tossa tilanteessa meidän 3v olis huutanut niin hysteerisenä että olis ollut kans pakko poistua paikalta. Muuten olisin kyllä luultavasti soittanut poliisille siltä seisomalta ellei pyynnöstä huolimatta koiraa laiteta kiinni ja pois leikkipuistosta.
Ärsyttäviä ihmisiä.
 
ev
ihan kuin mun äiti. voi vitsit mua hävettää olla sen kanssa joskus lenkillä kun se pitää missä vaan koiraa vapaana kun sitä kuulemma niin ahdistaa pitää koiraa kiinni. ymmärrän äidin pointin, onhan se kiva et koira voi olla vapaana, mutta kun se nyt vaan ei ole hyväksyttävää joka paikassa. sitten äiti nurisee ihmisistä jotka valittaa koiran vapaana pidosta....

itsekin saatan pitää koiriani vapaana ns kielletyissä paikoissa, mutta vain silloin kun muita ei ole. jos joku tulee vastaan tai sille alueelle missä olen, koirat menee kiinni.
 
ap
Tämä koira oli vapaana siis koulutustarkoituksessa: että oppisi tottelemaan kutsua omistajan luo. Sitä suuremmalla syyllä luulisi koiran olevan hihnassa, jos ei tottele omistajaansa. Koulutus kuuluu tehdä muualla kuin yleisessä puistossa!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Eihän koiraa saa pitää vapaana taajama alueella muualla kun sille osoitetuissa paikoissa?
Mä ite kiehun isännälle siitä että pitää meidän koiraa irti, ok, yleensä ei ihmisiin törmää tuossa missä liikutaan, mutta valtatie menee vieressä ja mä pelkään kuollakseni koska toi aivoton idiootti juoksee auton alle..Lähellä on jo käyny, SILTI toi ukko ei tajua pitää sitä koiraa kiinni..Kiva sitten maksella muitten autoremontteja jne..Ja pahimmassa tapauksessa tuossa käy vielä nii et sattuu iso vahinko.. :snotty:
Eikö koirallanne ole vakuutusta? :eek:

 
fhhhsh
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
ihan kuin mun äiti. voi vitsit mua hävettää olla sen kanssa joskus lenkillä kun se pitää missä vaan koiraa vapaana kun sitä kuulemma niin ahdistaa pitää koiraa kiinni. ymmärrän äidin pointin, onhan se kiva et koira voi olla vapaana, mutta kun se nyt vaan ei ole hyväksyttävää joka paikassa. sitten äiti nurisee ihmisistä jotka valittaa koiran vapaana pidosta....

itsekin saatan pitää koiriani vapaana ns kielletyissä paikoissa, mutta vain silloin kun muita ei ole. jos joku tulee vastaan tai sille alueelle missä olen, koirat menee kiinni.
Joo, koirat on tietty onnellisia jos sais juosta vapaana, mutta niitä voi mennä juoksuttamaan vapaana koirapuistossa tai metsässä, jossa ei muita kulje. Samalla saa myös vähän muuta kuin asvalttia jalkojensa alle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkainen:
Mä oon ottanu koiralle vakuutuksen ihan tollasen takia, että jos joutuu auton alle, tekee toiselle koiralle jotain yms. Turvallisempi olo kun tietää että vakuutuksesta menee jos esim. siihen autoon tulee jotain. :)
Mä taas oon sillä linjalla että tollasia tilanteita ei pitäis päästä tulemaan, eli mä juoksutan koiran metsäs tai montulla, sillä mua kypsyttää toi ukon menttaliteetti siitä et koiran voi pitää irti melkein missä vaan... :/
 
Mä olisin soittanut poliisit paikalle. Mä en oikein koskaan luota vapaana kulkeviin koiriin, mä olen tavannut vaikka kuinka monta hyvin koulutettua, heti tottelevaa koiraa, jotka on kuitenkin vapaana ollessaan käyneet sitten mun kiinni olevan koiran kimppuun ilman mitään provosointia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkainen:
Mä oon ottanu koiralle vakuutuksen ihan tollasen takia, että jos joutuu auton alle, tekee toiselle koiralle jotain yms. Turvallisempi olo kun tietää että vakuutuksesta menee jos esim. siihen autoon tulee jotain. :)
Mä taas oon sillä linjalla että tollasia tilanteita ei pitäis päästä tulemaan, eli mä juoksutan koiran metsäs tai montulla, sillä mua kypsyttää toi ukon menttaliteetti siitä et koiran voi pitää irti melkein missä vaan... :/
Niin minäkin. Mutta tuo meidän haukku saa päähänsä aina välillä lähteä omille teilleen.. Yleensä sillon kun on vieras ja minä en ole vieressä rääkymässä, että ulko-ovesta sitten tarkasti ettei toi koira lähde evakkoon. :p

 
Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Moni kotivakuutus sisältää sen osan, että korvaa mikäli koira aiheuttaa ulkopuolisille vaurioita esim. koiran aiheuttama kolari tai koira puree jotakuta.
Meillä juurikin koiravakuutus osana kotivakuutusta.
Koira on vakuutettu sairauden tai tapaturman aiheuttamien lääkäri kulujen varalta, sairauden tai tapaturman aiheuttaman kuoleman varalta ja anastuksen tai katoamisen varalta. Sitten tosta kotivakuutuksesta vakuutusyhtiö korvaa, jos eläin aiheuttaa vahinkoa kodin ulkopuolella.

Omasta mielestä oli vaan "pakko" ottaa juurikin tuon karkailun takia ja kun on tulossa kuulemma helevatan moinen kyykesä. :)
 

Yhteistyössä