koira vetää

siis huonon koulutuksen tuloshan se on, tiedetään.... :ashamed: , mutta siis tilanne on tämä; koira on 7 v kultsu, ja ollut paljon vapaana (asutaan metsän laidalla) eli hihnakäyttäytyminen on vähän mitä on. tavallisesti pärjätään ihan hyvin, mutta nyt kun oon raskaana, niin se ajoittainen rempominen käy tosiaan mun voimille! (olen kokeillut että kun koira juoksee vapaana jaksan paljon paremmin, ja koira hihnassa mua rupee supistelee tosi helposti :eek: )
elikkä oon miettiny sitä kuonohihnaa. onko jollain kokemusta, oiskohan se paras ratkaisu täs tilanteessa? koiralla on aina ollu tavallinen panta, ei ees kuristus- mut jotenkin tuntuu et pelkkä sellanen ei riitä...

mitä mieltä ootte?
 
Miun dobberi poika myös vetää. Pelottaa että jos se vetää mut kumoon, nyt kun on liukastakin. Meidän poika on vasta reilun vuoden, joten kouluttaminen ei varmaan vielä olisi niin vaikeeta, mutta tuntuu silti ihan mahdottomalta..
Sitä kuonohihna-juttua oon mäkin miettinyt, vois sitten turvallisin mielin olla talvellakin.
 
Sidney
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 12:37 -mä- kirjoitti:
meillä auttoi valjaat niin hullulta kun se kuulostaakin..
Jälkeen päin musta tuntui että noutajataluttimen kiristyessä koira kiskoi itseään ikään kuin irti.
Joo mä oon kanssa huomannu, että noi valjaat auttaa tuossa asiassa ihan hyvin...Meillä kanssa koiran vetäminen rauhottui kun ostettiin valjaat =)
 
noutajatalutin on semmoinnen "naru" jossa on ikäänkuin panta ja hihna samassa eli ei erillistä pantaa. Se vetäessä kuristuu - tuikkenee kaulan ympäri ja sitten taas löystyy kun koira kävelee kauniisti. Jollakin jo tommonen kuristavatalutin auttaa vetämisessä.
 
Ihaaliina
Meil on kuristavat ketjut käytössä noilla mein tanskandoggitytöillä ja kun jo pienenä on oppinut että kun vetää niin henki menee aika ahtaalle niin ei sit isompana oo mitään vetohaluja. :)
Ja sanotaanhan sitä et kyl se vanha koiraki uusia temppuja oppii. ;)
 
kannattaa hankkia sellaiset vedonestovaljaat. Meillä niistä on ainakin ollu apua. Niissä menee narut kaikaloiden alta ja jos koira vetää niin ne kiristyy ja tuntuu epämiellyttäviltä. Fiksu koira ei vedä silloin :D
 
Scarpetta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 13:11 nanna81 kirjoitti:
kannattaa hankkia sellaiset vedonestovaljaat. Meillä niistä on ainakin ollu apua. Niissä menee narut kaikaloiden alta ja jos koira vetää niin ne kiristyy ja tuntuu epämiellyttäviltä. Fiksu koira ei vedä silloin :D
Vedonesto valjaissakin on riskinsä. Eli varsinkin koira, jotka vetää silloin kun toinen koira tulee vastaan, voi yhdistää sen valjaiden aiheuttaman kivun siihen toiseen koiraan ja se voi sitten aiheuttaa agressiivista käytöstä. Muutenkin mun mielestä on järkevämpää kouluttaa se koira kävelemään kunnolla, niin ettei mitään pakotteita tarvita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 13:05 kikka3 kirjoitti:
noutajatalutin on semmoinnen "naru" jossa on ikäänkuin panta ja hihna samassa eli ei erillistä pantaa. Se vetäessä kuristuu - tuikkenee kaulan ympäri ja sitten taas löystyy kun koira kävelee kauniisti. Jollakin jo tommonen kuristavatalutin auttaa vetämisessä.
nii joo onhan meillä tuommonen. näyttelyssä ja koulutuksessa käytettiin. ne molemmat jäi vaan silloin vähän alkutekijöihinsä.....
 
kikka3 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 13:32 marimint kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 13:05 kikka3 kirjoitti:
noutajatalutin on semmoinnen "naru" jossa on ikäänkuin panta ja hihna samassa eli ei erillistä pantaa. Se vetäessä kuristuu - tuikkenee kaulan ympäri ja sitten taas löystyy kun koira kävelee kauniisti. Jollakin jo tommonen kuristavatalutin auttaa vetämisessä.
nii joo onhan meillä tuommonen. näyttelyssä ja koulutuksessa käytettiin. ne molemmat jäi vaan silloin vähän alkutekijöihinsä.....
Ei se koulutus vieläkään myöhäistä ole. Kultsut on tunnetusti vähän herkkusuita niin kokeiles niin että otat vähän makupaloja lenkille mukaan ja kun kävelee kauniisti palkitset heti kun aikaa kuluu vähennät sitten palkintojen määrää. En tiedä odotatko ensimmäistä, mutta meidän koirat säntäilivät esim kissojen perään lenkillä - sitten kun alettiin kulkea vaunujen kanssa niin kaikki vetäminen ja kiskominen jäi unholaan silloin vain tepasteltiin vaunujen vierellä melkein nokka kohti taivasta. Tosin auta armias jos joku toinen koira yritti lähennellä meidän vaunuja.
 
meillä oli kans belgi joka veti työkseen, ei auttanu kuristuspanta,kuonohihna panta, valjaat eikä vedonesto valjaat. koulutusta harrastettiin ja kentällä se meni hyvin mutta normaaleissa oloissa ei. en tiedä sitten miksi. vierellä se kulki nätisti jokapaikassa mutta heti kun päästi narua vähänkin pitemmälle niin heti alkoi vetäminen. kokeilkaa sellasta että otatte tyhjän tölkin jonne sisälle vaikka kiviä, ja heti ku koira vetää niin heitätte sen tölkin koiran viereen, tai toinen on sellanen että heti ku koira vetää niin käännytte ja vaihdatte kävely suuntaa, tiedän... saatatte joutua kävelemään edestakas liikettä tosikauan, mutta mulla se auttoi yhdellä koiralla :)

nyt meillä on vain pikkukoira joka tottelee hyvin vaunujenkanssa ku kävelee, jos vetää niin kerranku kiskasee, niin koira lentää parinmetrinpäässä takana :D no ei vaiskaa..
 
kahden äitee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 13:09 Ihaaliina kirjoitti:
Meil on kuristavat ketjut käytössä noilla mein tanskandoggitytöillä ja kun jo pienenä on oppinut että kun vetää niin henki menee aika ahtaalle niin ei sit isompana oo mitään vetohaluja. :)
Ja sanotaanhan sitä et kyl se vanha koiraki uusia temppuja oppii. ;)
Heips!
Meilläkin tanskandoggeja! Tiikerijuovainen narttu, kohta 3 v ja keltainen uros 5 kk. Ihanaa että muillakin täällä sama rotu!
 
joo ihan hyviä vinkkejä on tullu, kiitos niistä. tää on toinen tulokas meillä tää maha-asukki, eli rattaitten kanssa on jo kävelty ja välillä kävelee hyvin siinä vierellä ja välillä ei. ei oikein mulla enää vaan riitä kiinnostus tohon kouluttamiseen, kun tiiän että siihen menee aikaa...

hmm... taian kokeilla sitä kuonopantaa.
kun joka kerta lenkillä kun ollaan oltu niin tottakai komennan ettei vedä ja kiskon takasin, mut ei se oo auttanu... ja kun musta tuntuu et se koira ei kuuntele ollenkaan puhetta kun on hihnassa. vapaana kulkiessa kyllä tottelee kun sanon että odota ja tänne reunaan (jos meinaa pomppia keskellä tietä) mut sit hihnassa ei mitään :/
 
Ihaaliina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 16:36 kahden äitee kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 13:09 Ihaaliina kirjoitti:
Meil on kuristavat ketjut käytössä noilla mein tanskandoggitytöillä ja kun jo pienenä on oppinut että kun vetää niin henki menee aika ahtaalle niin ei sit isompana oo mitään vetohaluja. :)
Ja sanotaanhan sitä et kyl se vanha koiraki uusia temppuja oppii. ;)
Heips!
Meilläkin tanskandoggeja! Tiikerijuovainen narttu, kohta 3 v ja keltainen uros 5 kk. Ihanaa että muillakin täällä sama rotu!
:wave: Heips!!!
Meilläki noi likat on samaa väriskaalaa. Mummo on tiikerijuovanen, kohta 8 v ja nuorempi "hönttänä" reilu puoltoista vuotta, keltanen. Ja tää rotu on ihan totaalisesti vieny mun :heart: !!!
 
Taika-Pilvi
Mun ei pitäis varmaan vastata tähän kun joskus joku kysyi samaa ja kerroin miten itse olen toiminut vastaavassa tilanteessa niin johan joku sanoi ettei se toimi :eek: :headwall:
Mutta kerrompa nyt sitten vaikka ihan kiusalla, nimittäin meillä ja monella muullakin tutullani jolla koira on niin tää tapa on oikeesti tehonnut.
Eli käsketään koira seuraamaan ja lähdetään liikkeelle. Jos koira alkaa heti vetämään toistetaan käsky "seuraa" ja tehdään täyskäännös. Tätä jatketaan niin kauan kunnes koira todellakin seuraa katseellaan omistajaa.
Toinen tapa on myös pysähtyä heti kun koira vetää. Jossain vaiheessa koira taatusti kääntyy katsomaan "että mitäs siinä tollotat" ja siinä vaiheessa kehutaan makupaloin. Ja tästä myös toistoja.

Tietty pitää muistaa ettei anna sitten missään tilanteessa koiran vetää. Ellei sitten anna käskyä "vedä" tms. Mutta ilman lupaa koiralla ei ole lupaa vetää.
 
hennukka78
Kuonopanta on erittäin hyvä. Hommasin koiralleni (berni) sellasen kun se nuoruuden innolla oli kaikkia tervehtimässä. Koulutuksessakin kun on pitänyt niin saa lopputunnista jo ottaa pois kun on jo rauhoittunut.
Kuonopannan kanssa ei suositella käytettäväksi fleksiä koska on vaarana niskojen taittuminen jos koira lähteekin vauhdilla ja sitten tulee äkkipysähdys.
Suosittelen kuonopantaa :wave:
 
Laitanpa minäkin toisena Belgi-ihmisenä kommentttini.Meillä väheni vetäminen huomattavasti kuonopannalla mutta nykyisin ei tarvita mitään kun koira(lue vanhus) seuraa käskystä,enpä tiedä oliko koulutuksen tulosta vai iän tuomaa viisastumista.
Moni on todellakin saanut avun myös aiemmin mainitusta tölkki hommasta mutta siinäkin on ajoitus kaiken A jaO ja en kyllä suosittelisi herkälle koiralle..
Mutta vain harjoittelua ja taas harjoittelua,kyllä vanhakin koira uusille tavoille oppii,vie vaan vähän kauemmin aikaa!
 

Yhteistyössä