koiraihmisille, mielipiteitä

  • Viestiketjun aloittaja inger
  • Ensimmäinen viesti
inger
No niin koiraihmiset, kertokaapa mistä tässä on kyse!

Ollaan odoteltu narttupentua syntyväksi tietystä rodusta. Viime viikolla syntyi narttu, jota kasvattaja lupaili meille. Eilen hän kuitenkin laittoi minulle mailin, että jos aion pennuttaa nartun niin hän ei annakaan sitä meille.
Minulla ei ollut suunitelmaa pennuttamisesta, mutta tämä sai minut miettimään, että mitä hän ajaa takaa, kun hän ei tahdo nartun saavan jälkeläisiä?

Kysymys, joka pyörii mielessäni on, että onko taustalla jotain perinnöllistä sairautta? Vai mikä tässä on?
 
inger
Laitoin eilen kyselyn kasvattajalle, että miksi?
Molemmat vanhemmat on muotovalioita ja toinen vielä käyttövalio.
Pennun pitäsi olla lupaava ja kasvattaja haluaa sen käyvän näyttelyssä. Miksi näyttelyyn jos ei saa käyttää jalostukseen?
 
inger
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos kaikki on muuten ok niin voithan luvata ettet pennuta. Jos paperille ei laiteta mitään niin sitten sillä lupauksella ei ole edes väliä.

Mieheni sanoi ihan samaa! Mutta, kun ihminen on luonteeltaan rehellinen, niin meinasi mennä yöunet tämän asian kanssa ;)

 
omituinen juttu kyllä. :| Kyllä mullakin tulee heti mieleen, että koirassa ei ole kaikki kunnossa. Mutta mikä on tuollanen vika, että koira ois hyvä ja terve, mutta sen pennut ei? Kyllä mä ainakin oottaisin että mitä se kasvattaja vastaa, mikä on syy tuohon. Jos ei mitään pätevää syytä löydy, niin mä harkittisin toista kasvattajaa, koska sehän on kuitenkin sitten teidän koira. Kyl omaa koiraa pitäis saaha pennuttaa jos tahtoo.
 
inger
Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:
omituinen juttu kyllä. :| Kyllä mullakin tulee heti mieleen, että koirassa ei ole kaikki kunnossa. Mutta mikä on tuollanen vika, että koira ois hyvä ja terve, mutta sen pennut ei? Kyllä mä ainakin oottaisin että mitä se kasvattaja vastaa, mikä on syy tuohon. Jos ei mitään pätevää syytä löydy, niin mä harkittisin toista kasvattajaa, koska sehän on kuitenkin sitten teidän koira. Kyl omaa koiraa pitäis saaha pennuttaa jos tahtoo.
Kieltämättä on käynyt mielessä, että yrittäisi vielä löytää pentua muualta. Mutta noitakaan ei kasva joka oksalla, ja on jo niin kova kuume saada taas nelijalkainen taloon.
Kun on se niinkin, että jos me joskus haluttaisiin toinen koira samaa rotua, niin mikä olisi mukavampaa kuin OMAN koiran pentu.

 
vieras
Katso Kennelliiton Koiranet-jalostustietokannasta. Sieltä näkee mm viralliset terveystulokset. Katso pentueen vanhenpien osalta onko kaikki kunnossa ja onko vanhemmat keskenään läheistä sukua tms. Jotain häikkää on, jos kasvattaja tuollaisia ehdottelee.
 
En ymmärtänyt, että miksi et kysynyt perustelua?
Oliko teillä jossain vaiheessa puhetta, että hän olisi sijoittanut nartun sinulle? Sitten ymmärtäisi, että ei voisi antaa sijoitukseen, jos ei haluakaan pentuja siitä. Kyllähän periaatteessa saat omalle koirallesi tehdä mitä haluat. Tietysti joku raja siinäkin, että kenellä astuttaa, mutta silti.
 
inger
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
En ymmärtänyt, että miksi et kysynyt perustelua?
Oliko teillä jossain vaiheessa puhetta, että hän olisi sijoittanut nartun sinulle? Sitten ymmärtäisi, että ei voisi antaa sijoitukseen, jos ei haluakaan pentuja siitä. Kyllähän periaatteessa saat omalle koirallesi tehdä mitä haluat. Tietysti joku raja siinäkin, että kenellä astuttaa, mutta silti.

Laitoinkin hänelle eilen mailina kyselyn, että miksi ei saa pennuttaa? en ole vielä saanut vastausta. Ja koira olisi nimenomaan minun omistama koira, ei sijoituskoira.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Tietysti joku raja siinäkin, että kenellä astuttaa, mutta silti.
Tässä tapauksessa rajahan on siinä nartussa.
Joo, mutta siis yleensä, kun astuttaa. Tässä tapauksessa siis ko. nartussa. Outoa vaan ettei kertonut muka syytä. Yleensä kasvattajat ovat rehellisiä ja myöntävät suoraan virheet ja muut. Muakin kiinnostais rotu??

 
clivia
Unohda,odota että saat muualta toivomasi pennun.Tuo kuulostaa jo siltä että ongelmia on tiedossa.Ei olis tullu mieleenkään kieltää pennuttamista kun myin pennut.Jotain häikkää nyt on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Mahtaisko tässä olla kyse siitä että kun on harvinainen rotu niin kasvattaja ei halua kilpailua markkinoille?
Varmaan jotain tällaista. Toisaalta, olishan se nimeä ja mainetta hänelle ja hänen koiralleen, jos tulisi menestyksekkäitä jälkeläisiä. Sehän se on yleensä pyrkimys .
 
Jos sillä koiralla on vaikka napatyrä. Astuttamista ei silloin suositella. Eikä halua sanoa sitä, koska sit ei yleensä enää saa teettää pentuja, jos jollain pennulla on ollut mahdolliesti geneettinen napatyrä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Mahtaisko tässä olla kyse siitä että kun on harvinainen rotu niin kasvattaja ei halua kilpailua markkinoille?

Mutta en oo kyllä koskaan kuullu kasvattajasta joka ei haluais sitä omaa "sukulinjaansa" lisätä. Eihän siinä oikein ole jalostustyön kannalta mitään järkeä, että ensin hankitaan koirille nimikkeitä ja tunnustusta kovalla työllä ja hommataan mahd. hyväsukuiset pennut, ja sitten sukua ei jatketakaan. Ja jos ei haluais itelleen markkinoille kilpailijoita, niin silloin narttu annettais varmaan sijoitukseen, eikä myyntiin ollenkaan. EI ole mitään järkeä hassata hyväsukuista ja hienoa, tervettä narttua siksi, ettei markkinoille tulisi kilpailijoita.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Mahtaisko tässä olla kyse siitä että kun on harvinainen rotu niin kasvattaja ei halua kilpailua markkinoille?

Mutta en oo kyllä koskaan kuullu kasvattajasta joka ei haluais sitä omaa "sukulinjaansa" lisätä. Eihän siinä oikein ole jalostustyön kannalta mitään järkeä, että ensin hankitaan koirille nimikkeitä ja tunnustusta kovalla työllä ja hommataan mahd. hyväsukuiset pennut, ja sitten sukua ei jatketakaan. Ja jos ei haluais itelleen markkinoille kilpailijoita, niin silloin narttu annettais varmaan sijoitukseen, eikä myyntiin ollenkaan. EI ole mitään järkeä hassata hyväsukuista ja hienoa, tervettä narttua siksi, ettei markkinoille tulisi kilpailijoita.
Kust sen takiahan tuo lust onkin epäilyttävää.Yleensä vastaan tullut päinvastaisia toiveita.
 
Pistetääs nyt vähän koirankasvattajan näkökulmaa myös tänne. =)
Minulla on tällä hetkellä ainakin neljä kasvattinartun omistajaa, joiden suunnitelmissa on tehdä koiralleen pennut. Ei siinä mitään, mutta täytyy myöntää etten kovin riemuissani ole muutaman aikeista. Koirilla ei ole käyttötuloksia, eikä omistajilla ole _vielä_ sellaista tietoa ja kokemusta käyttökoirarodun kouluttamisesta, suvuista, genetiikasta ja kokeista. Eli lyhennettynä; toivoisin itse, että kasvattini omistajat tuntisivat rodun, ennen kuin ryhtyy kasvattajaksi. Koskaan en ole kieltänyt ketään etteikö koiraa saisi käyttää jalostukseen. Kasvattini ei ole minun koiriani, joten en niitten mahdollista jalostuskäyttöä voi estää. Onneksi joukossa on erittäin potenttiaalisia, mahdollisesti, jalostukseenkäytettäviä koiria.

Sori, meni vähän ohi aiheen. Aloittajan tapauksessa jättäisin koiran hankkimatta kyseiseltä kasvattajalta, ellei tule sellaista perustelua kasvattajan taholta, että olette edelleen valmiit ottamaan pennun, mahdollisista tietoisista riskeistä huolimatta.
 
vieras
Jospa pentu ei sovellu jalostukseen, syy? Jalostukseen sopimatton pentu on yleensä edullisempi!
Älä sitoudu pentuun ennenkuin kuulet riittävän perustelun. Tarvittaessa ota yhteys rotuyhdistykseen tai kennelliittoon.
Onnea koiran hankitaan!
 

Yhteistyössä