Koiran eroahdistus

Hei koiranomistajat, oletteko tietoisia itse jos koiranne ahdistuvat erossa olemisesta ja huutavat koko päivän asunnossa itsekseen?

Oletteko saaneet tiedon naapureilta, vai kuulleet ulvonnan itse kotiin tullessa / kotoa lähtiessä? Mietin, osaako koira aistia emännän tulon niin, että lopettaa ulvonnan jo etukäteen eikä omistaja kuule millaista showta koira yksin ollessaan pitää...

Naapurustossa siis tällainen ikäväänsä tauotta työpäivän ajan itkevä koira, ja mietin tulisiko tästä jotenkin ilmoittaa naapurille (jos naapuri ei itse tiedäkään tilannetta), vai olisiko se aivan turhaa (koska tietäisi tilanteen tasan tarkkaan?)

Itse en ole koiriin perehtynyt, ja siksi mietin tätä voiko koiranomistaja oikeasti olla tietämätön eroahdistusulinasta, jolloin ilmoituksestani voisi olla jotain hyötyäkin ja omistaja voisi lähteä koiran oloa helpottamaan jotenkin, vai tietääkö jokainen omistaja koiransa ahdistuksen tasan tarkkaan, jolloin voisin saada jonkinmoista negatiivista kitkaa naapurisopuun ottaessani asian ns. turhaan esille.

Mielipiteitä? Miten koiranomistajana itse reagoisitte, jos naapuri kertoisi koiranne ulisevan teidän ollessanne poissa? Ja kertoisi nimenomaan siksi, että koiran oloa saataisiin helpotettua, eikä siksi että haluaa valittaa häiriöstä.
 
Mullakaan ei ollut aavistustakaan. Koira oli hiljaa kun lähdin ja hiljaa kun palasin. Sen koko muun ajan se olikin sitten huutanut tauotta.

Mä kiittelin kovasti naapuria, koska oli kiva saada tietää asiasta. Näin siihen pystyi puuttumaankin.
 
"ccc"
No minä ainakin olisin tyytyväinen, jos joku ilmoittaisi koiran ulvomisista. Laita ystävällisessä sävyssä kirjoitettu kirje luukusta, missä ilmoitat mitä koira tekee sillä aikaa kun omistajat eivät ole kotona.
 
Me epäiltiin meidän koiran pitävän melua yksinollessaan kun tuhosi paikkojakin. Ratkaistiin se silä,että laitettiin valvontakamera päälle aina kun jäi yksin kotiin. Siis ihan web-kamera kiinni läppäriin ja painettiin reciä. Sillä se selvis ja osattiin puuttua. Itse olisin erittäin iloinen jos naapuri kertoisi asiasta. Eihän sitä koiran oloa voida parantaa jos ei tiedä,että joku on vialla. Meillä ei siis naapuriin kuulunut koiran ulvonta ja haukkuminen niin eivät osanneet tulla kertomaan.
 
"vieras"
[QUOTE="ccc";25829089]No minä ainakin olisin tyytyväinen, jos joku ilmoittaisi koiran ulvomisista. Laita ystävällisessä sävyssä kirjoitettu kirje luukusta, missä ilmoitat mitä koira tekee sillä aikaa kun omistajat eivät ole kotona.[/QUOTE]

Ei kirjeitä, ei viestejä. Ne on niin helppo käsittää väärin!
Suoraan vain kertomaan.
 
Ehkä uskallan siis lähteä lähestymään naapuria asiasta, jos tuo on yleistäkin että omistajalla ei ole mitään tietoakaan eroahdistuksesta :) Mulla ei vaan tosiaan ole koirista juurikaan kokemusta, niin piti varmistaa että voiko näin olla että tuollainen käyttäytyminen olisi täysin omistajan tietämättömissä.

Onni onnettomuudessa, että sattui nyt lomaviikko kohdalle ja olen tuota itkua kuunnellut nyt joka päivä miettien että saisipa koiran oloa jotenkin helpotettua. Tuntuu pitävän meteliä niinä aikoina jolloin olen itsekin normaalisti pois kotoa, joten tiedä häntä kuinka kauan tilanne olisi voinutkaan jatkua kenenkään huomaamatta, jos muutkin naapurustosta tekevät virastoaikaduunia...

Toivottavasti tämä koiran omistaja ottaa tiedon vastaan yhtä hyvin kuin te vastaajat olette/olisitte ottaneet :)
 
"vieras"
Ja voithan siis sanoa, jos ulvominen ei varsinaisesti haittaa sinua. Itsellänikin oli eroahdistuksesta kärsivä koira tai siis yhden naapurin mukaan (muut eivät olleet kuulleet ulvontaa). Mut siis itselläni ei ollut mitään aavistusta asiasta. Valituksen jälkeen (joka ei ollut kovin ystävällinen) jätin koiralle aina radion auki, kun joutui jäämään yksin kotiin (ettei kaikki porraskäytävän äänet kuulu) ja hommasin sille eläinkaupasta sellaisen koirien feromodeja sisältävän kapistuksen, joka laitetaan pistokkeeseen ja yritin sit välillä viedä koiraa hoitoonkin, jos joutui olemaan pitempään yksin.Mut ilman muuta kannattaa kertoa tästä koiran omistajalle, koska vaikuttaa, että koira on stressaantunut.
 
"vieras"
Mulle lähetettiin nimetön kirje. En ottanut pahalla, mutta jos naapuri olisi tullut suoraan sanomaan, niin olisin voinut kertoa, että koira ei ollut omani. Vaan oli tosiaan vaan yhden päivän mun luona. A
 
"mie"
Itse olen piilottanut tyhjiin maitotölkkeihin nakkeja ja nappuloita ympäri kämppää. Voisit tällästä ehdottaa? muiden puruluiden ohella vaikka ensihäätään, kunnes tottuu yksinoloon? Oikeasti koiran pitäisi rauhottua nukkumaan yksinään eikä vauhkota ympäri tölliä namujen perässä. Voin kuvitella sitä ulvomista =/ meilläkin oli yksinhuutaja mutta kyseessä ei ollut oikea eroahdistus (jota ammattilaisten avulla hoidetaan tiukalla harjoittelulla ja rauhottavilla) ja naapurit sieltä mulkuimmasta päästä.. netistä löytyy myös tietoa ongelmakoirakoulutuksista jos uskallat sellasta ehdottaa hyvässä hengessä? ilmottele miten otti ehdotukset :)
 

Yhteistyössä