Koiran haukku kuriin?

  • Viestiketjun aloittaja Eepos
  • Ensimmäinen viesti
Eepos
Neuvokaa kokeneemmat miten lemmikin jatkuvan "ilmoittamisen" saa loppumaan tai edes vähenemään. Koira (4v.) on alkanut urahdella, haukkua ja suorastaan räksyttää kaikesta mikä vähänkään viittaa jonkun tulemiseen, lähtemiseen tms. Jo innostuneella äänellä puhuminen saa aikaan koiran levottomuuden. Mihinkään ääniinkyllästyttämiseen tai jokaisen vieraan saapuessa namujenantamiseen minulla ei kertakaikkiaan ole resursseja. Huomioimattomuuskaan ei oikein suju kun pieniä lapsia jotka juoksevat vieraita vastaan. Onko sitruunapanta ainut keino? Asumme omakotitalossa.
 
noapurin kaesa
Haukunestopanta on varmaan toimivin vaihtoehto, tepsii tosin ehkä paremmin sisäkoiriin.

Saatavilla sitruuna-/pippurisuihke pantoja, jotka suihkaavat hajustetta koiran naamalle aina jos se haukkuu ja ultraäänipantoja jotka antavat ultraääni/tavallisen äänimerkin koiran haukkuessa. MolemmaT perustuvat koiran kurkun värähtelyyn eli eivät suihki/ääntele yleensä muista äänistä.

Omalle koiralle ei tosin tehonnut tuo sitruunapanta niin pitää kokeilla tuota ultraäänipantaa.
Lisäksi on olemassa "sähköpantoja", jotk antavat pienen impulssin koiran haukkuessa, käy varmaan vain todella vaikeille tapauksille, enkä itse ainakaan noita sähköpantoja suosittele.
Googlettamalla "haukunestopanta" löytyy lisää :)
 
Eräs naapuri kertoi hiljentäneensä kaksi koiraansa suihkauttamalle sellaisesta suihkepullosta sitruunavettä koirien nenille, juuri sillä hetkellä kun räkyttivät milloin postinjakajalle, milloin millekin. Tehosi kuulema ja halpa keino :)
 
Eepos
ihan sisäkoira on. Tavallista vesisumutuspulloa olen jo kokeillut, tykkää huonoa mutta kipaisee karkuun kun en ehdi olla tarpeeksi nopea. Tiedän että on omistajan oma virhe jos ei "kouluta" koiraa kasvuvaiheessa mutta alan olla jo ihan täynnä tätä, seuraava vaihe on varmaan koirasta luopuminen...
 
sitruunapanta
Minäkin suosittelen tuota sitruunapantaa. Sen saa myös jostain eläinliikkeistä vuokralle, niin ei tarvitse välttämättä omaksi ostaa. On kuitenkin aika kallis.
Meillä se tehosi koiraan, joka on paljon ulkona. Sisällä ei hauku, mutta ulkona melkeinpä kaikkea mikä liikkuu :D
Panta tehosi ja enää ei tarvita sitäkään :)
 
Minä kyllä annan meidän koirien ilmoittaa ovelle / sisään tulevista ihmisistä, mutta heti kun minä asiaan reagoin on koirien hiljennyttävä. Se ilmoittaminenhan on nimemomaan koirien tehtävä ja lajin omaista käyttäytymistä... antaa hälytys, kun jotain tapahtuu.

Mutta jos tuo vesisuihku ei tepsi, niin kokeile kolinapurkkia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 15:46 Eepos kirjoitti:
olen jo sitä pantaa metsästellyt, harmi vaan kun tällä paikkakunnalla niitä ei saa vuokralle. Yritän etsiä jos joku käytettynä myisi tai lainaisi.
Missä asut, meinaan jostain eläinliikkeistä saa pantaa vuokrattua.
 
Eepos
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 15:52 Peppari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 15:46 Eepos kirjoitti:
olen jo sitä pantaa metsästellyt, harmi vaan kun tällä paikkakunnalla niitä ei saa vuokralle. Yritän etsiä jos joku käytettynä myisi tai lainaisi.
Missä asut, meinaan jostain eläinliikkeistä saa pantaa vuokrattua.
tällaisella surkean pienellä paikkakunnalla jossa tasan kaksi eläinliikettä, soitin ne jo läpi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 15:55 Eepos kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 15:54 Matami-Mutkula kirjoitti:
Meillä ei ainakaan tuosta sitruunapannasta ole ollu yhtään mitään hyötyä!
ai jatkoiko koira haukkumista se kaulassaankin?
Kyllä! se haukku ja haukku ja lopulta säiliö oli tyhjä ja se haukku lisää ja täytettiin säiliö ja se haukku sen taas tyhjäksi
 
Sitten voisit kokeilla ihan koiran totuttamista ärsykkeisiin. Eli koiraa ei huomioida ollenkaan kotiin tullessa ja niin kauan kuin koira höyryää ja haukkuu niin siihen ei oteta mitään kontaktia.
Lapsiperheessä on vaikea kouluttaa koiraa jos mukulat torpedoi koulutustilanteet.

Toinen vaihtoehto on altistaa koira ärsykkeille niin että mahdollisimman paljon kaikkea ja kukaan ei kiinnitä koiraan mitään huomiota. Vie koira kaupungille kävelylle vilkasliikenteiseen paikkaan ja palkitse hyvä käytös.

Telkkarissa tulee englantilainen koirankoulutusohjelma, Victoria Stillwell muistaakseni on naisen nimi, siinä on hyviä vinkkejä koirankoulutukseen ja juuri sellaisiin tilanteisiin missä on jo ongelmia.
 
Dogs 4 ever
HERRANJESTAS! Kuinka moni teistä haluaisi että sumutettaisii sitrusta nenään?? Ja viellä sellaiseen nenään joka sattumoisin on monia monia kertoja tarkempi hajuaistinen kuin omanne?????

ETENKÄÄN MINKÄÄNLAINEN SÄHKÖPANTA EI OLE KOIRALLE HYVÄKSI näistä molemmista saattaa jäädä koiralle pahat psyykkiset arvet koko koiran loppuelämäksi! Ultraäänipannasta luin juuri ja se on 100% turvallinen... Toivottavasti ette edes ajattele enää sähkö tai hajuspray pantoja! On myös pantoja jotka suihkaisevat.

Koira saattaa hakea myös huomiota haukkumisellaan, ja siksi sitä ei tule huomioida sen haukkuessa. Komentaa toki kannattaa... Mutta jos se ei auta lopeta komentaminenkin ja hakeudu koulutukseen :) Sillä jos koira haluaa huomiota ja jos annetaan negatiivista palautetta, on se koiralle huomiota jota se lopulta saa.
 

Yhteistyössä