Koiran kyynelkanava tukossa

Eläinlääkäri yritti kanyylineulalla puhkaista tukosta, mutta ei onnistunut. Nytten tippa + antibiottikuuri reilun viikon ajan, jospa auttaisi.
Onko kellään kokemusta kirurgisestä toimenpiteestä millä kyynelkanavan saisi taas kuntoon?
 
Ei ole kokemusta hoidosta, mutta tukketuneista kanavista kyllä. Millaisia oireita koirallasi on? Jotain tulehdusta ilmeisesti? Meillä koiran molempien silmien kyynelkanavat ovat tukossa, olleet ihan pienestä asti. Oireena on vain silmien vuotaminen. Eläinlääkärimme sanoi että hän voisi ne avata mutta pienellä rodulla (mittelspitz) kyynelkanavat ovat niin pienet että todennäköisesti ne tukkeutuvat pian uudelleen, eikä hän siksi suositellut niihin toimenpiteitä. Olen sen jälkeen katsellut tarkemmin pienten koirien naamoja ja tosiaan aika monella on kosteat vanat silmien alla.
 
Silmät punoittaa ja verestää aina välillä. Ennen myös rähmivät sellaista ruskeaa ja haisevaa vuotoa.
Eläinlääkäri silloin sanoi meille, että usealla kääpiärodulla on ulkonevat silmät, jotka sitten rähmii helposti, esim kun ärtyy tuulisella säällä.
Eläinlääkäri yritti sitä tukosta irrtoittaa sieltä kyynelkanavasta, mutta kanava on niin ahdas, ettei sinne mahtunut kanyylineula.
Tippoja on huomenna mennyt viikko ja vieläkin punoitus jatkuu... kai sitä pitää vielä käydä näyttämässä. :|
 
Meidän vuffella ei onneksi ole ulkonevat silmät. Eikä ne ole ärtyneetkään, vielä ainakaan. Meillä tuo vuoto on ihan vetistä mutta kovettuu sitten naamakarvoihin jos sitä ei pyyhi pois. Pahan hajuista se kyllä on. Koira selvästi tykkää kun pyyhin nestettä sen silmien alta pois. Välillä se hieroo itse kuonoaan mun kättä vasten ja nuolee sitten sattumat pois.
 

Yhteistyössä