koiran omistajille?muillekin...

  • Viestiketjun aloittaja roosa
  • Ensimmäinen viesti
roosa
heips en tiedä löytyykös täältä, koiraimmeisiä?
Pitimäni kysyä että mulla on koira joka nyt 8kk, enkä ole saanut kynsiä leikattua kun pentuna muutaman siitä lähtien ei ole onnistunut?
olen kynsistä tosi huolissani?mites ne saisi lyhyemmäksi??onko liiiian myöhäistä totuttaa itse vai eläinlääkärille?
mitä kunnallinen maksaa / yksityinen?
kiitos etukäteen...
 
Meillä vajaa 5kk saksanpaimenkoiran pentu,kerran leikattu kynnet.Kaksi ihmistä siihen tarvittiin..toinen rauhoitteli koiraa ja antoi namupaloja ja toinen leikkasi kynnet.

Minkä rotuinen koira,kuinka suoritatte kynnenleikkaukset?Miten koira käyttäytyy silloin?
 
roosa
ei millään, ei anna edes tassuja nähdä, eoi pysy paikallaan, murtoosa sekunttiakaan ja näykkii mua kokoajan kun yritän katsoa sen kynsiä, se on ollut tällänen ihan pienestä , ja en ole sitten vaaan osannut toimia, ja nyt ne on hurjan pitkät jo...
 
totuta
Koiran kynsiä on vaan leikattava, pienestä pitäen. Tarvittaessa juuri 2 hlön ja makupalojen avulla. Meillä kasvattaja sanoi, että jos leikkaamisen jättään kesken, koira on voitolla ja seuraavan kerran vaikeampaa.
Trimmaaja kehoitti ( kylläkin tassun karvoja leikatessa, mutta sopinee kynsiinkin ) yksinkertaisesti laittamaan koiran kyljelleen, ottamaan alemmasta takatassusta kiinni ja nostamaan sitä hiukan ylöspäin. Samalla tassusta pitäjä silittää koiraa ja toinen hoitaa leikkaamisen. Kokeile. Ei se siitä karkuun pääse, eikä satuta eikä pelota koiraa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja roosa:
ei millään, ei anna edes tassuja nähdä, eoi pysy paikallaan, murtoosa sekunttiakaan ja näykkii mua kokoajan kun yritän katsoa sen kynsiä, se on ollut tällänen ihan pienestä , ja en ole sitten vaaan osannut toimia, ja nyt ne on hurjan pitkät jo...
Onko koira muuten sua kohtaan tottelevainen vai jotain muuta perheenjäsentä enemmän?Se vaikuttaa asiaan paljo.Mulla ollu pienestä asti koiria ja ne johon koira luottaa/uskoutuu/turvautuu niin saa koiran kynnetkin helpommin leikattua.Mutta toki voi olla niin,että koira ei yksinkertaisesti pidä siitä ja silloin voi olla helpompaa mennä eläinlääkäriin.Hinnoista en tiedä.
 
roosa
toisen syliin on laitettu ja annettu herkkuluuta kokoajan etä malttaisi, nyt olen muutamana päivänä tässä yrittänyt ottaa syliin silitellä ja koskea kynsiä ja katsastaa ne tänään sain sen tehtyä ja kehuin, ajattelin että tottuis kopelointiin sieltä suunnasta, mutta toi pureminen on paha juttu, mua niin harmittaa kun olen ollut tyhmä ja jättänyt ne kynnet, muka niinkuin unohduksiin? Eli kun on ongelma niin se vaan pois mielestä...tyhmää mutta näin vaan on!!!!ja nytten jelppejä vai onko liian myöhäistä jo?
 
Hui, ovat varmaan tosi pitkät kynnet, haittaavat varmaan koiraa itseäänkin jo ?

Oman koiran kynsiä olen aina saanut leikata hyvin, tosin siskoni vie koiransa eläinlääkärille kynsien leikkuuseen - kun se ei onnistu kotosalla.
 
Lyylikki harmaana
Jos on päässyt tosi pitkiksi, voisi viedä eläinlääkärillekin leikattavaksi, myös tietääkseni trimmaajat leikkaavat kynsiä.

On kyllä ehdottoman tärkeää totuttaa koira käsittelyyn (just kynsienleikkuu, korvien ja hampaiden tarkastaminen). Näykkimistä ei tule hyväksyä, koiraa pitää pystyä käsittelemään! Totuta pikkuhiljaa (kun kynnet on nyt jollain keinolla saatu leikattua), ihan jalkojen silittelyllä, siitä tassuihin. Kun koira on näihin tottunut (runsaiden kehujen ja namienkin voimalla), niin sitten kynsien koskettelua, saksien ihmettelyä ja leikkausta. Pyydä vaikka toinen tuttu ihminen aluksi avuksi.
 
roosa
kyllähän se mun toveri niin on, ja arka ollut aina. sen kanssa on niin ´paljon tehty töitä ja sarkaa vielä edessä, että se on jäänyt varjoon, ollaan edistytty luottamisessa ja muussa mutta ei vielä tarpeeksi...koitan tota kylkiasentoa seuraavaksi...ja kyllä annoin sen viimeksi voittaa niin kai se nyt dominoi mua ... ja näyttää mulle kuka on pomo!mutta on keinot aika hukassa,,,mutta tuo kynsien leikkaus nyt päälimmäisenä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja totuta:
Koiran kynsiä on vaan leikattava, pienestä pitäen. Tarvittaessa juuri 2 hlön ja makupalojen avulla. Meillä kasvattaja sanoi, että jos leikkaamisen jättään kesken, koira on voitolla ja seuraavan kerran vaikeampaa.
Trimmaaja kehoitti ( kylläkin tassun karvoja leikatessa, mutta sopinee kynsiinkin ) yksinkertaisesti laittamaan koiran kyljelleen, ottamaan alemmasta takatassusta kiinni ja nostamaan sitä hiukan ylöspäin. Samalla tassusta pitäjä silittää koiraa ja toinen hoitaa leikkaamisen. Kokeile. Ei se siitä karkuun pääse, eikä satuta eikä pelota koiraa.
Just tolla "otteella" meilläkin tehty,muuten ei onnistu,koira pistää hanttiin ja yrittää näykkiä.Meillä annettu vain pieniä makupaloja..koska muuten koiralla ei ole mitä odottaa jos luuta saa koko ajan.En tiedä onko ajatus ihan väärä,mutta toimii.

Teidän koira kuitenkin vielä nuori..niin sen saa luultavammin vielä totutettua kynsienleikkuuseen.Harjoitelkaa vaikka juuri makuulle laittoa ja käpälien koskemista alkuun,ilman leikkausta..muistaen makupalan anto.

Koiran pito on jo muutenkin tyyristä ja jos eläinlääkärille täytyy kynsienkin leikkaus maksaa..niin aika hintoihin tulee.
 
Anna koiran haistella kynsisaksia kun itse silität tassua- älä leikkaa vielä, tee näin muutamana iltana ja palkitse koira. ja sitten aloitat leikkaamisen yhdellä kynnellä per ilta vaikka ja aina palkitset. Tsemppiä!
 
Onko se narttu?Meillä narttu ja luonteeltaan arka...komennat niin heti korvat luimussa,vaikka et kovasti komennakkaan.Mutta se on tavallista monella narttukoiralla.

Pitkää pinnaa tarvitaan,mutta myös se palkitaan.
 
roosa
eläinlääkärille viennissä on ongelmana vaan tuo koiran arkuus...miten ne sen siellä tekee nukuttavatkos aina?ja mitenkehön koira sen jälkeen suhtautuu kynsien leikkaamiseen?
 
finttu
Leikkaa yks tai kaks kynttä päivässä aluksi. Ja hirveet makupalat sen jälkeen. Tottuu nopeesti siihen ja "turtuu" kun se ei kestä niin kauan aluksi. Sitten jo viikon-parin päästä voit leikata koko tassun kerralla ja kohta jo kaikki tassut kerralla.
Meillä tulee pikana luokse, kun näkeekin kynsisakset. Seisoo kiltisti paikallaan niin kauan, että kaikki on leikattu. Ja saa vieläkin namia sen jälkeen, vaikka on jo tottunut.
 
Jos on jo oikein pitkät niin ensiavuksi eläinlääkäriin! Ei maksa varmasti kovin paljon yksi kynsien leikkaus, sen sijaan vakavaa on jos ehtivät ihan liian pitkiksi. Veikkaisin noin 40e, mutta vaihtelee varmasti.. Soita ja kysy! Eläinlääkäri voi varmasti antaa jatkovinkkejäkin.

Alkaisin ehkä itse totuttamaan niin että opettaisin ylipäätään siihen tassujen käsittelyyn ensin. Koira istumaan/makaamaan rauhassa paikallaan vaikkapa makupalan avulla ja samalla pidät tassua kädessä. Makupala vaikka siinä vaiheessa kun koira pysynyt rauhassa esim. 10sek. Tästä sitten aina hiukan pidemmän aikaa ja vähitellen niitä kynsisaksia kehiin. Kaikkia kynsiä ei oo loppuvaiheessakaan pakko saada leikattua samana päivänä, vaan leikkaat vaikka tassun kerrallaan (ja tietty painat mieleen mikä tassu on leikattu). Kärsivällisyyttä ja johdonmukaisuutta vain, niin onnistuu. Kunhan aloitat tarpeeksi vähästä, niin saat palkittua koiraa ja alkaa tajuta mikä on homman nimi (=pysyä rauhassa paikallaan).

Tsemppiä! :)
 
vieras
Siis ihan oikeesti, kaikki sitä koiria ottaa! Pentua totutetaan kynsien leikkaamisen päivittäin siitä lähtien kun se tulee kotiin. Yksi kynsi päivässä ja jos leikkaamista ei ole niin kynsiä vaan kosketellaan. Kai sitä ongelmia tulee jos tohon ikään mennessä ei ole totutettu. Ton ikäisellä ja rotuisella on jo voimaa vastustella. Kannattaa ehkä jutella jonkun ammatikseen koiria kouluttavan ihmisen kanssa...
 
Mä lähtisin siitä, että koira saa joka kerta makupalan ku näkee kynsisakset, makkaraa tai juustoa, niin on varmasti hyvää. Koira siis haistaa saksia, saa makupalan. Sitten toinen ottaa koiran syliin ja rauhottelee niin kauan, että koira rauhottuu. Ei siis anneta periksi, ei huudeta, vaan kehutaan jos on vähänkään rauhallinen ja sillon annetaan taas juustoa suuhun. Silitellään kaulalta pitkin vedoin ylhäältä alas, puhutaan rauhallisella, matalalla äänellä. Toinen jatkaa tuota koko ajan ja toinen leikkaa YHDEN kynnen ja kauheat kehut päälle + se juusto tai makkarapala.

Sit annetaan koiran mennä ja otetaan jonkin ajan päästä taas kiinni ja rauhotellaan ja leikataan YKS kynsi. Seuraavana päivänä taas samaa hommaa ja kun menee hyvin sen yhden kynnen kans, niin otetaan sitten kaksi kynttä kerralla, jossain vaiheessa koko tassullinen kynsiä jne. Ja tärkeää on, että se koira ei saa periksi, mutta niitä ei leikattas myöskään väkisin. Eli siis koiraa ei päästetä pois vaan rauhotellaan paikalleen ja sitten leikataan. Kehutaan, silitetään jne. ja aina se makupala.

Ja kun noin hankalaa kuullostaa olevan, niin ota joka päivä sitä leikkuuta, vaikka vain yksi kynsi ja leikkaa vaikka puoli milliä jos ei enempää enää ole leikkausvaraa, jotta tottuisi. Ja lisäksi kun on noin kauan ollu leikkaamatta, niin olis varmaan senkin vuoksi hyvä leikata usein ja läheltä "verikynttä", jotta se "verikynsi" lähtis palautumaan takaspäin, on varmaan aika pitkäksi kasvanu jo. Toki nyt ekan kerran voi vaikka eläinlääkäri leikata, jotta saatte ne kynnet kuntoon eikä mitään tulis.
 
Mä olen opettanut koirat aina näin:

Otan syliin tai lattialle makaamaan (itse myös lattialla ). Napakka ote tassusta, ettei rimpuile irti. Joka kynnen jälkeen makupala ja kun kaikki kynnetleikattu kehun kovasti ja annan lisää makupaloja. Ensimmäisillä kerroilla olen aloitellut väsyneen koiran kanssa (ei jaksa niin rimpuilla vastaan ) ja uskollisesti leikannut kaikki kynnet kerralla ja aikaa on mennyt yleensä ensimmäisillä kerroilla jopa tunti. Nyt kaikki koirat antaa leikata kynnet todella nätisti, eivät tappele ollenkaan ja yleensä jopa nukkuvat toimituksen ajan.
 
roosa
meillä uros arka rotunen, paljon oeln sen arkuutta saanut jo pois ja kyllä vielä selvitään tästäkin, se vaan dominoi mua niin kauheesti, taitaa olla murrosikä, muutaman kuukauden oli käytökseltään jo parempi....mutta nyt on taas mennyt vähän alas päin, mutta kai sekin on normaalia siis tuo koiran murrosikä?ja kun on niin päkki koira niin on...menossa ollaan kyllä koulutukseen muutaman viikon kuluttua justiinsa tuon arkuuden takia, niin saa kokemuksia, ja minä tietoa, kun taisi tulla liian vaativa koira hankittua,ns. ekaksi koiraksi. niin tässä sitä nyt sitten ollaan, vaikka toisistamme kovasti pidetään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis ihan oikeesti, kaikki sitä koiria ottaa! Pentua totutetaan kynsien leikkaamisen päivittäin siitä lähtien kun se tulee kotiin. Yksi kynsi päivässä ja jos leikkaamista ei ole niin kynsiä vaan kosketellaan. Kai sitä ongelmia tulee jos tohon ikään mennessä ei ole totutettu. Ton ikäisellä ja rotuisella on jo voimaa vastustella. Kannattaa ehkä jutella jonkun ammatikseen koiria kouluttavan ihmisen kanssa...
Ja miltähän koiralta sä leikkaat kynnet päivittäin???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja roosa:
meillä uros arka rotunen, paljon oeln sen arkuutta saanut jo pois ja kyllä vielä selvitään tästäkin, se vaan dominoi mua niin kauheesti, taitaa olla murrosikä, muutaman kuukauden oli käytökseltään jo parempi....mutta nyt on taas mennyt vähän alas päin, mutta kai sekin on normaalia siis tuo koiran murrosikä?ja kun on niin päkki koira niin on...menossa ollaan kyllä koulutukseen muutaman viikon kuluttua justiinsa tuon arkuuden takia, niin saa kokemuksia, ja minä tietoa, kun taisi tulla liian vaativa koira hankittua,ns. ekaksi koiraksi. niin tässä sitä nyt sitten ollaan, vaikka toisistamme kovasti pidetään...
Nyt alkoi jo kuulostaa provolta. Tai sitten vaan totta tuo viimeinen lause. Jos oikeasti haluat apua, niin sitten kunnolliselle kouluttajalle (rahalla saa) Tossa tilanteessa jonkun seuran harrastelijakoluttajat todennäköisesti saa vain enemmän haittaa aikaiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja roosa:
meillä uros arka rotunen, paljon oeln sen arkuutta saanut jo pois ja kyllä vielä selvitään tästäkin, se vaan dominoi mua niin kauheesti, taitaa olla murrosikä, muutaman kuukauden oli käytökseltään jo parempi....mutta nyt on taas mennyt vähän alas päin, mutta kai sekin on normaalia siis tuo koiran murrosikä?ja kun on niin päkki koira niin on...menossa ollaan kyllä koulutukseen muutaman viikon kuluttua justiinsa tuon arkuuden takia, niin saa kokemuksia, ja minä tietoa, kun taisi tulla liian vaativa koira hankittua,ns. ekaksi koiraksi. niin tässä sitä nyt sitten ollaan, vaikka toisistamme kovasti pidetään...
Sellastahan se on.Vaikka kokemusta olisi koirista millä mitalla,niin ei se auta.Kun luonne se on koiralla se vahvin asia ja se määrää aika paljon.Aralle koiralle ei saa olla liian rankka.

Onko koira ollut teilla alusta asti?
 

Yhteistyössä