koiran puolustaminen

  • Viestiketjun aloittaja tyttönen
  • Ensimmäinen viesti
tyttönen
Ai että mulla napsahti päässä tuossa tiistaina.
Olin tekemässä ruokaa, poikani oli nukkumassa ja siskoni lähti koirani (jackrusselterrieri) ulos lenkille. Hetken kuluttua kuului mieletöntä haukuntaa ja ulinaa.. katsoin olkkarin ikkunasta että missä he ovat, mutta en nähnyt.. sit kuului vähän lisää älämölyä ja siinä vaiheessa tajusin/arvasin että meidän yläkerran ämmä on taas 6-7 koiran kanssa lenkillä ja törmänneet siskooni.

Vauhdilla juoksin rappuset alas ilman kenkiä, näin ku akka meni takakautta koiriensa kanssa pihalle ja huomasin siskoni etupihalla. Siellä oli myös vapaana sen akan corgi. Sit näin että tää vapaana oleva juoksee takapihalle ja itse juoksin perässä ja aloin huutaa kuin hullu sille akalle näin: S*atana pidä ne v*tun koirat KAIKKI kiinni. Jos ei onnistu noin monen koiran taluttaminen ni käytä ne erikseen lenkillä. Ja vielä perään huusin S*atana!!! Ai että suututti. Pizzerian omistajakin tuli oikein päivittelmään tilannetta.

Torstaina sain kuulla alakerran mieheltä että sil akal on oikein *kenneli*
Hänellä on oikein yli 15koiraa siellä. Ja oikeesti en ole koskaan nähnyt niitä muita koiria/pentuja ulkona!!!!! Terveyslautakunta on kuulemma siellä käynyt katsomassa tilanteen, akka oli sullonut 10pentua komeroon piiloon!!!

Samat koirat on meinannu käydä minun ja lapseni kimppuun. Ensimmäisen kerran törmäsin heihin koirapuistossa, sanoin ettei päästä koiria heti vapaaks että saan omani pois sieltä, mutta akka tuli kuin maailmanvalloittaja ja päästi koiransa vapaaksi.. onneks mullakaa ei sit kestäny ku 15minuuttia saada oma koira kiinni.

Seuraavan kerran kun häneen törmään, aion varoittaa hänelle että älä mulle tuu sit itkee jos mun koira tappaa sun vapaana olevan koiran jos se viel kerranki tulee ärhäntelee meille. Mä rakastan eläimiä, mutta tuommoinen käytös siltä akalta ettei edes anteeksi pyydä mistään *vahingosta* niin enpä mäkään kovin kauaa ole kiltisti.

Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Onko se edes kovinkaa sallittua pitää niin montaa koiraa kerrostalossa. En tiedä kuinka suuri asunto hänellä on, tässä kerrostalossa isoimmat ovat kolmioita 75m2.
Hissi haisee karseelle aina kun hänen koiransa siinä on ollut. Hänen mielestään ykkös kerrokseen ei saa edes mennä hissillä, oli kuulemma valittanut asiasta ykköskerroksilaisille. Totta kai, että itse pääsee mahdollisimman nopeasti vitoskerrokseen.

Pitkä stoori taas, mutta toivottavasti ymmärsitte!


 
Hei ota heti yhteyttä paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen ja kerro tilanne. Sehän on eläinräkkäystä pitää noin montaa koiraa pienessä asunnossa! Koirat itse kun eivät pysty apua pyytämään...
 
tyttönen
niin.. tämmöistä tilannetta kun ei ole koskaan aikaisemmin tullut vastaani, niin olen ihan tietämätön mitä teen..
Alakerran ukko kyllä sanoi että ilmoittaa taas sinne terveyslautakuntaan (tai jonnekin), koska hän ei voi enään hissiä käyttää niitten koirien hajun takia. Siis kun itsekin menen hissiin ja jos kyseiset koirat ovat olleet siinä hetki sitten on pakko ottaa isosti happea keuhkoihin ja hissiin hengittämättä.
Eli niin kamala haju niistä lähtee!!

täytyy selvitellä asioita..
 
Kymenlaaksossa oli noin vuosi sitten tapaus jossa nainen harrasti pentutehtailua ja hänellä oli noin 100 koiraa omakotitalossa. Jutusta kirjoiteltiin silloin ainakin lehdissä jonkin verran. Eläinsuojeluyhdistys oli monta kertaa käynyt viranomaisten kanssa siellä, mutta vasta pitkän ajan kuluttua ne koirat saatiin pois sieltä ja oikeus tuomitsi ne valtiolle. Valtio luovutti ne Kouvolan eläinsuojeluyhdistykselle, joka hoiti koirat kuntoon ja etsi uudet kodit. Muutama koira jouduttiin myös lopettamaan. Se nainen oli kans tunkenu koiria kaappiin tai sohvan alle kun joku oli käyny siellä tutkimassa tilannetta. Tai kun se ei jaksanut/viitsinnyt hoitaa jotakin sairautta niin koira kaappiin vaan... Kamala tapaus!

Mutta siis vaikka siinä menisikin aikaa että se sun naapuri saadaan "kuuriin" niiden koirien kanssa, niin silti kannattaa ilmoittaa eläinsuojeluyhdistykselle tms, jotta he tietävät ja osaavaat seurata tilannetta. Koska ne koirathat eivät ole syypäitä tilanteeseen, vaan se ajattelematon ihminen! :/
 
Olisi mielenkiintoista tietää missäpäin asutte? Onko akalla vaan corgeja?
Tosi ärsyttävä tilanne. Ei ole kellekkään kivaa tuollainen. Jos pitää haalia noita koiria tollanen määrä niin muuttaisi omakotitaloon!!
 
tyttönen
Vantaalla asustellaan.

1x corgi, 1x mäyris, 3-4x jotain erittäin karvaisia otuksia.. :D en tiedä rotua. ja tietty en tiedä niistä pennuista, mutta luulen että ne on näitä erittäin karvaisia otuksia. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 19:33 Sartzu kirjoitti:
Hei ota heti yhteyttä paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen ja kerro tilanne. Sehän on eläinräkkäystä pitää noin montaa koiraa pienessä asunnossa! Koirat itse kun eivät pysty apua pyytämään...
Valitettavasti eläinsuojeluyhdistyksen oikeudet on vielä huomattavasti pienemmät kuin lastensuojeluviranomaiset. Itse tiedän kun yhdistyksellä olen töissä ollut, joitakin todella vaikea saada pois. Eläintenpito kietoa vielä vaikeampi saada eli mikään ei estä ottamasta uusia. Ja vaikka kielto saataisiin, ei sen valvominen Suomessa ole ku vasta vauvan ensikengissä. hyvin valitettavaa mutta totta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 19:33 Sartzu kirjoitti:
Hei ota heti yhteyttä paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen ja kerro tilanne. Sehän on eläinräkkäystä pitää noin montaa koiraa pienessä asunnossa! Koirat itse kun eivät pysty apua pyytämään...
Valitettavasti eläinsuojeluyhdistyksen oikeudet on vielä huomattavasti pienemmät kuin lastensuojeluviranomaisilla. Itse tiedän kun yhdistyksellä olen töissä ollut, joitakin eläimiä todella vaikea saada pois huonoilta omistajilta. Eläintenpito kietoa vielä vaikeampi saada eli mikään ei estä ottamasta uusia. Ja vaikka kielto saataisiin, ei sen valvominen Suomessa ole ku vasta vauvan ensikengissä. hyvin valitettavaa mutta totta.
 

Yhteistyössä