Koiranäyttelyistä tietävät!

Mitä meinaa merkintä SA arvostelussa? Katoin takaa että se tarkottais sertifikaatin arvoista, mutta mitä se meinaa?

Arvostelu:

This is a lovely example of the breed Good ears and expression Good body shape Moved well Excellent coat

Laatuluokassa on ruksit kohdassa JUN ja ERI

Kilpailuluokassa JUK ja 1 ja sitten tosiaan ruksi tossa SA kohdassa. Muut kohdat tyhjiä. Mitä nää meinaa?
 
"Mii"
[QUOTE="Mii";24106062]SA on sertifikaatin arvoinen eli voi saada sertifikaatin, jos tuomari haluaa antaa koiralle sen.[/QUOTE]

Niin siis tuomari saattaa laatuarvostelussa antaa vaaleanpunaisen nauhan joka tästä SA:sta kertoo. Ja niitä voidaan jakaa monelle koiralle. Mutta vasta jatkoon päästessä tuomari päättää mille koiralle sertifikaatit jakaa.
 
Mikä on sertifikaatti? Mitä se käytännössä meinaa? Tää on mun eka koira ja oon vielä vähän pilalla. Kasvattaja vei sitä näyttelyyn ja mies oli kotona kun se toi sen niin en kerinny kyseleen. Mitä nuo muut merkinnät meinaa?
 
Koiranäyttelyt
JUK tarkottaa, että koira kilpaili junioriluokassa. Ja 1 sitä et se voitti luokkansa. Jatkoon päästäkseen koira tarvitsee SA:n. Kun kaikki urokset on luokittain arvosteltu, kaikki luokissaan sijoittuneet, jotka ovat SA:n saaneet pääsevät parasurosluokkaan, josta sitten sijoitetaan neljä parasta.
Tämän jälkeen käydään nartut luokittain läpi ja lopuksi samallailla parasnarttukehä.
 
"..."
Sertifikaatin tuomari jakaa pu/pn-luokassa ensimmäiseksi sijoittamalleen, mikäli koira sen saa ottaa vastaan. Mikäli ei saa, niin siirtyy aina seuraavalle jne. Ja toisinaan sertifikaatti voi mennä pu/pn-sijoitusten ulkopuolelle, mikäli kukaan sijoittunut ei sitä saa ottaa vastaan.
 
....
Sertifikaatteja kun kerää kolme, kolmelta eri tuomarilta ja koira on suorittanut valionarvoon vaadittavat käyttötulokset (jos niitä vaaditaan), tulee koirasta Suomen Muotovalio. Yhden sertin pitää olla saatu yli 2-vuotiaana.
 
....
Onneksi olkoon, hyvin meni :). Käsittääkseni tipsuja on kehissä aika paljonkin yleensä. Että luokkavoitto ei ole itsestään selvyys :). Ja tipsuista siis tulee valioita ilman mitään käyttötulosta.
 
"vieraS"
Voiko kuitenkin saada vaikka neljä sertiä ennen tuota kahden vuoden ikää? ja sit kun yli kaks vuotiaana saa sen yhden niin sit saa sen muotovalion arvon? Mä kans vasta yritän perehtyä noihin koiranäyttely juttuihin, vasta oltiin ekassa näyttelyssä josta tulikin heti se eka serti.
 
"Mii"
[QUOTE="vieraS";24106189]Voiko kuitenkin saada vaikka neljä sertiä ennen tuota kahden vuoden ikää? ja sit kun yli kaks vuotiaana saa sen yhden niin sit saa sen muotovalion arvon? Mä kans vasta yritän perehtyä noihin koiranäyttely juttuihin, vasta oltiin ekassa näyttelyssä josta tulikin heti se eka serti.[/QUOTE]

Voi saada kuinka monta vaan ehtii ennen kahden vuoden ikää, mutta tosiaan koiran täytyy saada serti myös yli 2-vuotiaana että pääsee Suomen Muotovalioksi. Ja ei ole väliä jos esim. saa vaikka kaikki sertit yli 2-vuotiaana.
 

Yhteistyössä