Kokemuksia 4 lapsisesta perheestä ja sen arjesta!!

  • Viestiketjun aloittaja vauvakuumetta
  • Ensimmäinen viesti
Hyvä aloitus, haluan minäkin kuulla kokemuksia ja muita, kuin että auto piti vaihtaa (meillä ei meinaan sitä ongelmaan ainakaan vielä ole, kun ei ole autoa :)).

Miten muut suhtautui asiaan (vaikkei toisten mielipiteillä olekaan väliä, mutta silti)? Tuntuu että nykypäivänä 3 lasta on jotenkin hyväksyttävä määrä, mutta 4 on jo yli rajojen.
 
Meillä ei ole lähipiiri yhtään ihmetellyt kun ilmoitimme neljättä odottavamme.
Osa oli sitä mieltä että jo oli aikakin ja sain sen mielikuvan että oli vain ajankysymys koska meille se neljäs tulee heidän mielestä.

Auto menee vaihtoon ja ehkä talokin, sitten kun se neljäs on kolme-neljä vuotias, koska isommat tarvitsee silloin jo koulurauhaa vähän enemmän.

Meillä nämä 4 lasta tulee olemaan 5,5v sisällä.
 
Ap
Meilläkään ei olisi auton vaihtoa edessä,koska tila-auto jo on.Molemmilla kova vauvakuume.Nyt olisi oikeastaan viimeinen aika tehdä neljäs.Itseä pelottaa muiden suhtautuminen,koska vastaanotto oli jo kolmannen kohdalla todella viileä.Vaikka itse ollaan omat hoidettu ja vain harvoin tarvittu apua.
 
vieras
Yli rajojen, kuka niin määrää!?:)Voi kuusikin täällä menee:) kaikki on niin tahdottua mutta onhan arki aina teinejen ja murkkujen ja vauvojen sekamelskaa toisinaan mutta hyvin arki pyörii.
Juuri itse astuin töihin ! Meillä ei tarvitse isoa tila-autoa kun meillä on jo kuskikin...(esikoinen), näin se aika menee.........

Toi auto on murheista ja hankinnoista pienin mutta tilaa pitää olla. Meillä rakennettiin talo, neliöitä yli 200 ja kaikki käytössä.
 
Meidän neljäs lapsemme on nyt 8 kk. ja kaikki on mennyt tosi hyvin.autoakaan ei olla vielä vaihdettu,farmari on edelleen johon mahtuu vaan se 5 henkeä...Se on kuitenkin edessä vielä se autonvaihto =)
Muut lapset eivät kyllä ole enää niin pieniä,edellinen kuopus on ekaluokkalainen ja isommat jo 14v. ja 12 v. Sekin osaltaan varmaan helpottaa arkea kun eivät ole enää pieniä.
 
vieras
Meille neljäs tulossa, tila-auto on ollu jo pari vuotta. Talo piti myydä, vaikkei tämä mikään hirveän pienikään ole, mutta meidän perhe tarttee tilaa ja säilytystiloja ei ole :/ Nyt vuokralla vähän aikaan ja sit muutto isompaan taloon =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yli rajojen, kuka niin määrää!?:)Voi kuusikin täällä menee:) kaikki on niin tahdottua mutta onhan arki aina teinejen ja murkkujen ja vauvojen sekamelskaa toisinaan mutta hyvin arki pyörii.
Juuri itse astuin töihin ! Meillä ei tarvitse isoa tila-autoa kun meillä on jo kuskikin...(esikoinen), näin se aika menee.........

Toi auto on murheista ja hankinnoista pienin mutta tilaa pitää olla. Meillä rakennettiin talo, neliöitä yli 200 ja kaikki käytössä.
Siis tarkoitin lähinnä, että kolmea lasta ei vielä "kauhistella"..tai aikoinaan, kun odotin kolmatta, niin kyllä sitäkin pikkuisen kauhisteltiin, että "Tuleeko teille vielä kolmaskin lapsi?!?!"

En mitenkään pahalla tarkoittanut tuota "yli rajojen"-kommenttia.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Meilläkään ei olisi auton vaihtoa edessä,koska tila-auto jo on.Molemmilla kova vauvakuume.Nyt olisi oikeastaan viimeinen aika tehdä neljäs.Itseä pelottaa muiden suhtautuminen,koska vastaanotto oli jo kolmannen kohdalla todella viileä.Vaikka itse ollaan omat hoidettu ja vain harvoin tarvittu apua.
Älä hyvä ihminen ajattele, mitä muut ajattelevat! Tehkää juuri niin kuin teistä oikealta tuntuu. Eihän teidän onnenne ole toisilta pois <3.
 
vieras
Ei mitään hätää, mä ymmärsin sen! Mua vain toisinaan ärsyttää kun monet päivittelee suurperheiden arkea kun ne on omia valintoja. Meilläkin on kaksi jo lukiossa ja tottakai rahaa menee ja sitä täytyy olla, samoin isossa kattilassa ruokaa mutta hirveen hyvin olen saanut mieheni kanssa tätä orkesteria vietyä eteenpäin.

Rohkeasti vain, ken lapsukaisia tahtoo. Surujen rinnalla on onneksi ilonkin päiviä!!
 
äiti x4
menee siinä sivussa. Vauvan kasvaessa viihtyy paremmin kun on sisaruksia viihdyttämässä. Enkä ole koskaan törmännyt kauhisteleviin asenteisiin, kai se näkyy päällepäin että tämä perhe toimii ja pärjää, miksi silloin kukaan kauhistelisi. Kouluiässä tosin alkaa kaiken maailman vanhempainillat yms. viehättävyydet viedä aika paljon aikaa, varsinkin jos kaikki ei ole ihan "normikoululaisia".
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rohkeasti vain, ken lapsukaisia tahtoo. Surujen rinnalla on onneksi ilonkin päiviä!!
Peesi! On usein rankkaa, mutta usein on ilonkin hetkiä! Onni kertautuu lasten lukumäärän mukaan (ihan niinkuin huolet ja murheetkin :D)
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitenkäs ihmiset suhtautuu ihmisiin jotka ovat monia vuosia kotona lasten kanssa ?
No kyllä minuun ainakin ihan ihmisenä suhtaudutaan :D. En vaivaa päätäni ajattelemalla, mitä muut ajattelevat. Kuitenkin saan ihmisarvoista kohtelua, siitä päättelisin että kai ne ihmisenä mua pitää vielä 8 kotiäitivuoden jälkeenkin.
 
Kyllä mä olen nauttinut neljännestä lapsesta jo ihan senkin takia koska enempää lapsia ei meille synny ja en ole kokenut työnmäärään nähden hirveen suurta muutosta enempi tuntui tulevan muutosta kun meille tuli kolmas, mutta se varmaan johtui siitä, että kahden ensimmäisen lapsen jälkeen oli kolme vuotta taukoa kunnes tuli vauva.
Tila-auto tietty piti ostaa ja tämä meidän rivariasunto tuntuu entistäkin pienemmältä kun neljäs tässä hyörii myöskin :D
 
Meillä neljännen kans kävi niin että lähipiiri teki selväksi sen että oli vain ajankysymys koska se tulee, ei tainnu kukaan oikein odottaakaan että lapsiluku 3een jäis. Meillä 4 lasta tuli 4.5vuoteen. Kyllähän se lisää työtä tekee monessa muodossa, enemmän sylitettävää, kotitöitä, ajan kanssa on menemisiä ja tulemisia ja äidillä muistamista mutta on se palkitsevaakin.
 

Yhteistyössä