Kokemuksia äitiydestä ja raskaudesta

tannn
moikka. Mä olin 18-vuotias kun aloin esikoista odottamaan. keneltäkään en saanu paheksuvia ktseita tai tylyjä kommenttejka, päin vastoin. Kaikki sano että hieno että on ihmisiä ketkä menee nuorena naimisiin ja saa lapsia nuorena.

Odotus oli aivan ihanaa. Olo oli ihan mahtava ja olin niin hyvä kuntonen et oikeestaan vaan mahan kasvusta huomas että hei, kyllä mä oon raskaana. alkuvaihe oli tietenkin piinaava mutta pian siitä rupes nauttiin ihan täysin.

Nyt mulla on 6kk ikänen tyttö ja kakkonen on tuloillaan. La 25.1.2011 :) Ikää nyt 19 marraskuussa täytän 20. Tää äitinä oleminen on ihanaa, vaikka synnytyksen jälkeen ajatukset oli tosi synkät ja vauvaa hoidin ihan kun joku kone. mutta pikku hiljaa se kiintymys kavo ja alko oma lapsi tuntuun omalta. liekö vaikuttanu kaikkeen apljolti se että lopulta päädyttiin sektioon ja tuli jotenkin epäonnistunut olo. nyt kaikki kuitenkin hyvin ja nautin kotona olosta! =)

Mitenkäs sulla, millaisia ajatuksia ja tunteita ssulla oli ja on noussut pintaan?
 
No mulle raskaus tuli ihan yllätyksenä! Mutta iloisena sellasena kylläkin.
Mä sain kyllä ihan hirveesti paheksuvia katseita ja kommentteja myös. Koulussa monet ei enää puhunu mulle mitään, kattovat vaan mahaa yms. Pahin oli oikeestaan kun äitin mies jankkas koko aika että aborttihan mun pitäis tehä ja lopulta ei puhunu mulle enää mitään. Missään vaiheessa ei se kuitenkaan vaihtoehto ollu.
Alku raskaus oli aika hämmentävää ja ahistavaa kun huomas miten ihmiset suhtautu kun olin niin nuori, 18-vuotias kun rupesin oottamaan.
Mutta loppuraskaus oli aivan ihanaa aikaa. Mua kyllä supisteli paljon ja oli välillä hankala olla mutta muuten nautin raskaudesta ihan älyttömästi.

Miksi sulla lopulta päädyttiin sektioon? Mullakin nimittäin loppujen lopuksi oli sektio. Pikkuinen poika sieltä tuli ja aah, vauvan hoito on maailman ihaninta hommaa! Alussa mulla oli kauhea babyblues, itkin melkeinpä koko ajan. Miehellä oli kauheesti kestämistä. Mutta nyt, haaveillaan kakkosesta ja varmastikkin yritettäis jo, mutta kun sektio taustalla niin ei vielä uskalleta. Mitä sulle on sanottu, kauanko pitäis odottaa? Kuinka kauan sun synnytyksestä oli kun rupesit toista odottamaan?

Todella paljon onnea odotusaikaan :heart: :hug:
 
tannn
meillä oli tyttö avosuisessa tarjonnassa ja paikat ei auennu kun 6 cm, eli pysähtynyt synnytys ja väärä tarjonta. oli se aika uutinen kun sitten lopulta päädyttiin siihen sektioon mutta kätilö oli ihana ja kerto koko ajan mitä tehdään jos ei oo auennu enempää ja mitä sektiossa tehgdään ja tälläia. Hyvä maku jäi kuitnekin synnytyksestä kiitos ihana kätilön. =) mulle ei sanottu mitään et koska sais uudestaan alkaan odottaan, eikä muutenkaan paljoa keerrottu haavan hoidosta tai muusta.. info oli tosi huonoo.. tyttö oli 3kk ja vähän päälle kun rupesin taas odottaan. ekan ja tokan ikä ero ei olis kun vuos ja 19 päivää. :D lueskelin tuolt josatin vauvakuume osiosta et teilläkin oli kait väärä tarjonta? jotenkin mä ajattelin niin et kun on nuori niin se kohtukin vois parantua hiukan nopeempaa kun vanhana enkä sillee oo ressannu siitä, neuvolassa sano vaan et loppuraskaudesta seurataan vähän tiiviimmin.
kyllä varmaan olis se leikkaava lääkäri sanonu jos ei kohtu ihan heti kestäis uutta raskautta. luulisin.
mut eiks ollu jotenki kamala ajatella et ekaa meet synnyttään ja sitten joutuukin leikkaukseen ja tuntuu jotenki niin kurjalta kun on niin nuori. mut siinä tuli sekin asia todistettua et mitään ei kannata pitä itsestään selvänä ja varmana juttuna. :) =)
 
Näinpä näin. Olin jo niin valmistautunu kauheeseen kipuun ja oikeen ootin sitä että sais synnyttää. Mut sitten meni lapsivedet ja seuraavana aamuna sitte käynnisteltiin. 12 tuntia nyhväsin siellä tippa täysillä ja kovissa supistuksissa mut mulla kans 5 cm tyssäs eli pysähtynyt synnytys. Pojalla tosiaan kans väärä tarjonta. Ne ois muuten kattonu että tulisko se sieltä nomaalista mutta mun tulehdusarvot oli nousussa koko ajan joten sektioon päädyttiin.

Mulle se oli ihan kauhee kokemus ku ihmisiä oli kauheesti ympärillä, kukaan ei oikeen kunnolla vastaillu ku kyselin. Mies vietiin valmistautumaan leikkaukseen nii olin ihan yksin siinä mut kyl se kaikki sit unohtu ku pääs kunnolla jalkeille ja hoitamaan omaa vauvaa.

Miten sulla nyt tää toinen raskaus on sujunu?

Mulla ihan kauhea vaavikuume, haluisin niin paljon jo toista. Oon aina aatellu että lapsilla pitää olla vähän ikäeroa. Nyt täs reilun viikon ajan on ollukki omasta mielestä raskausoireita mut eilen tein testin ja negatiivinenhän se oli. Taidan haluta toista niin paljon että kuvittelen sitten varmaan vaan kaiken :D
 
tannn
toinen raskaus opn mennyt hyvin, alussa oli ihan pikkusen etovaa oloa mutta se on nyt hävinyt, mutta nyt on sitten tullu ihan kamala väsymys... :| |O mä muistan kans kun ruvettiinmiehen kans kuumeileen heti kun tyttö oli syntyy niin toisesta.. ja ehdinkin tekeen jo yhden negan kun en malttanu olla ihan varma. =) mulla ehti tulla yhdet menkat ja sitten heti tärppäs. :p se olik kyl aikamoinen pettymys kun se nega tuli, mujt ei sit kuitenkaa menny kauaa kun sain plussan. =)

tosi töyketä toimintaa. :kieh: siel leikkaus salissa.. meillä oli viel sillee et oli loppiainen eli pyhä kun tyytö päätti syntyä, ja oli myös sen laskettu aika sillon, lääkärit piti sitten soittaa kotoota töihin kun ei siel ollu paikalla ketään.. siin oli sellai tunnin verran aikaa valmistautua henkisesti siihen koitokseen.. ja kaikki meni hyvin, haava mulla sitten kyl tulehtu ja oli niin vietävän kipee.. mut onneks asuu molempien perheet tääl niin on aina joku auttamassa. tytttö ooli jo 3,5 viikon ikäsenä äitellä yötä, mä olin niiiin väsyny et yks kunnolla nukuttu yö oli tarpen. =) onks sulla paljon tukiverkkoa? :)
 
Mä olin jo 10 minuutin sisällä sektiopäätöksestä leikkaussalissa etten oikeen kerenny tottua ajatukseen :D Mut onneks kaikki meni hyvin. Mulla kyl tosin kans kohtutulehdus :)

Asuttiin miehen kanssa sillai, etten tuntenu paikasta ketään ja apua sain tasan sen omalta äidiltä (joka on kyllä ihan hirvee, en antais lastani sille hoitoon). Mut nyt ollaan muutettu ja nyt on mulla täällä apua. Mies vaan päätti että muutetaan lähemmäs mun omaisia ja hankki työpaikan sitten sieltä. Nyt meillä on muuttorumpa just käynnissä. :)
Kun poika synty nii olin kyllä sitä mieltä että meille ei toista tule vähään aikaan. Meille kun sanottiin että puolvuotta - vuosi ois suositeltavaa odottaa. Mut jälkitarkastuksessa neuvolatäti ja -lääkäri sano et vaikka heti voi tulla raskaaksi jos haluaa. Sillon kyllä otin minipillerit ja niitä nyt reilun kuukauden syöny. Mutta vähän mietityttää että jos vaan jättäsin ne pois ja toista yritettäis. Kuitenki näin nuorena jaksaa ihmeen paljon ja paremmin ku vanhempana joten mitäs se haittaa vaikka lapsia tulis heti montakin?! :D

Pitäisköhän siirtyä yksityisviesteihin? =)
 
tannn
mietin ihan samaa... mä voin laittaa vaik seuraavan yksärin tuleen kun nyt meen styöttää likkaa. me otetaan netti pois käytöstä m,ut kirjotan iana kun pääsen konjeelle. Nyt toi likka hermostuu niin mä meen! =) kirjotellaanÄ! =)
 

Yhteistyössä