Kokemuksia korvien puhkomisesta kaivataan!!

Käytiin lääkärissä 8kk ikäisen kuopuksen kanssa, ja hän sai taas lääkekuurin kun oikea korva ei ota parantuakseen.
Lääkäri ehdotti korvan puhkomista että sais mädän pois korvasta, ja samalla näytteen siitä jotta löytyisi se bakteeri joka tulehduksia aiheuttaa. Meillä on nyt siis kuudes lääkekuuri alkanut...

En antanut puhkaista, koska kuulemani jutut asiasta on negatiivisia!

Haluaisin nyt kuulla kaikenlaisia kokemuksia, aikuisen, vauvan, isomman lapsen ja/tai nuoren korvan puhkomisesta.

Oliko kivuliasta hommaa? Auttoiko puudutus? Loppuko tulehdukset? Entä sitten jos jollain on lapsena korvat puhkottu niin onko vielä "oireita", esim. kylmällä tai tuulisella säällä korvan kipeytymistä tms.??

Mulla on viikko aikaa päättää mitä tehdään. Maanantaina on mentävä uudestaan lääkäriin jotta se näkee onko korva edes yrittäny parantua tämän kuurin aikana!
 
Minulla ei ole puhkottu mutta itsekseen on puhjennut. Oli yön aikana puhjennut ja muuten ei olisi edes huomattu mutta oli hiukset täynnä märkää. Eli ei ainakaan kovin kivuliasta ollut eikä ole jäänyt oireita. Kaverilla 90-luvun alussa puhkottiin muutaman kerran eikä hänellekään mitään ole jäänyt, kivuliaisuudesta en tiedä.
 
Blue
Meillä tytöllä korvalääkäri (en antaisi muun sitä tehdä) puhkaisi korvan kun hitaasti tulehdus parantui. Tyttö ei edes huomannut toimenpidettä, puudutus oli hyvä, jälkeenpäinkään ei ollut mitään vaivoja. Uimista ja saunomista kehoitettiin välttämään viikon ajan. Siinä ajassa reikä umpeutuu takaisin. Sen jälkeen ei tietty mitään oireita tms. kun korvaanhan ei jää pysyvää reikää.
 
määä vaan
Suosittelen sillä lapsellasi on todella ikävä olotila, korva lukossa ja naksuu sekä nitisee kokoajan.
Puhkaisun jälkeen kuulo paranee ja paraneminen voi alkaa.

Itseltäni on puhkottu pari kertaa ja voin suositella ihan aikusellekin ja lapselle myös.
Kestää kauan, 4-6 viikkoa että se märkä korvasta kuivuu ihan ab-kuurilla ja se vasta ikävää on.
Antibiootin vaikutukset näkyy suolistossa 3 kk kuurin jälkeen ja altistaa lapsesi muille viruksille ja bakteereille laskemalla elimistön normaalia puolustuskykyä.

Eli ehdottomasti ennemmin puhkaisu kuin monta turhaa kuuria. Kohta bakteeri on resistenssi eikä siihen tehoa enää mitkään antibiootit.

Muista antaa maidon juomisen jälkeen aina vettä päälle, toisinaan toisilla lapsilla nenänielu on sen mallinen että maito jää elatusaineeksi sinne ja bakteerit pesii helpommin kun maito elatusaineena.

Meillä 2 v lapsen korvakierre päättyi kun aina flunssassa jätin maidon pois kokonaan. Maito lisää limaisuutta ja näin me pelastuttiin.
Samoin nasolin käyttöön että nenänielussa toimii tuuletus, nenä ei saa olla tukossa koskaa.
 
Puhkominen tuntuu sen kerran - muutenhan tulehdus paranee hitaasti ja on kivulias. Itsellä on myös näin aikuisiällä ollut korvatulehduksia ja puhkomalla päässyt aina vähimmällä. Lapsilla ei tuota puhkomista enää usein tehdä, mutta puudutuksilla sitä tuskin tuntee. Olo helpottuu kuitenkin välittömästi toimenpiteen jälkeen. Kyllä mä nyt kuuntelisin lääkärin mielipidettä.
 
nykyään iso
Mulla on puhkaistu korva lapsena, lähemmäs 20 vuotta sitten. Silloin oli paha korvatulehdus ja puudutusta ei muistaakseni ollut. Ja se sattui kovasti. Mutta kai ne tekniikat on siitä parantuneet ja jos puudutuksenkin saa, niin ei varmaan tunnu missään. Muistan vielä että se kipu hävisi aika nopeaan siitä korvasta johon puhkaisu tehtiin.
 
"vieras"
Meidän korvalääkäri sanoo ettei korvia enä puhkota, puhkaistu reikä umpeutuu niin nopeasti. Meilummin korvat putkitetaan, jotta ilmastoituu ja mahd. liimakorva paranee kunnolla. Mutta korvalääkäreitäkin on erilaisia, toiset suosittavat toista, toiset toista.
 
saman kokenut
Ei niitä nykyään puhkota eettisistä syistä, putket voi sinne laittaa mutta ei ainakaan puhkomaan kannata alkaa, antibiootti kuuri ja putket on kivoton toimenpide, puhkominen ei, se sattuu ihan sikana!
 
Mulla on puhkottu n.25 vuotta sitten. Sattui hirvittävästi. Tarvittiin monta ihmistä pitelemään kiinni.
Kaipa se sitten auttoi, en muista kärsineeni mistään korvakierteestä pienenä (toisin kuin veljeni jolla oli krooninen korvatulehdus 8-vuotiaaksi asti).
 
Joo, siis putkitukseen on koitettu päästä! Mutta kun kuulema olis hyvä olla se mätä näyte...

plus sit kuulin että meidän terveyskeskuksen oma korvalääkäri laittais tuubit puudutuksessa! Onko sellasesta mitään kokemusta??
 
Multa on puhkottu kakruna kerran tai pari ja samaten mieheltä. Mitään vaivaa ei oo meille jääny ja vaikka toimenpiteenä oli sangen ikävää niin oloa helpotti suuresti+parani yhellä kuurilla. Pojalla ei mätää oo ollu tulehuksissa.
 
"Josa"
Tytöllä puhkastiin molemmat korvat reilu pari vuotta sitten. Puudutettiin ja puhkastiin. Tytön mukaan puhkasu ei sattunut, mutta se imeminen sattui. Korvalääkärin mukaan 8v ei putkia enää laiteta. Pojan 1v korvat puhkastiin, kun oli koko ajan tulehtuneet ja putkitukseen pääsyyn meni aikaa. Oloa helpotettiin puhkasulla.
 
kätilö
jos kävitte ihan tk-lääkärillä niin vaadi päästä korvalääkärin arvioon. ja anna vain korvalääkärin tehdä toimenpiteitä korvaan. täällä yleensä käytäntönä on se että jos tarvitsee lapsen korva puhkaista ja noin paljon jo kuureja takana, se tehdään nukutuksessa ja samassa putkitetaan korva. tuo puhkaiseminen tuo vain väliaikaisen ilon, reikä umpeutuu pian ja kierre vain jatkuu. kuulostaa nyt siltä että tarvitsette erikoissairaanhoitoa ja putkituksen. tärykalvon puhkaiseminen on kivulias toimenpide ja en antaisi lapselle sitä tehdä kylmiltään. korvalääkäriin yhteys jos ette jo siellä hoidossa ole, heihin voi näissä asioissa luottaa. tsemppiä pikku potilaalle! :)
 
siksi niitä ei puhkota enää
Joo, sitä se lääkärikin meinas ettei ite puhkominen satu mut se imeminen on ilkeän tuntuista...
Eikun se on just toisinpäin, se tärykalvon puhkaiseminen sattuu aivan sairaan paljon mutta pillillä imeminen ei, voihan korvat käydä pudistuttamassa ilman puhkaisuakin sillä imupillillä eikä se satu, puhkominen kyllä sattuu ja kovasti.
 
Saraldo
Mulla puhkottiin lapsena ja pistin kuulemma niin paljon hanttiin, että siihen tarvittiin useampi ihminen pitämään kiinni. Lisäksi potkin ja löin hoitajat mustelmille...

Sama tehtiin mulle viime keväänä. Mullahan ei ole todellista muistikuvaa siitä lapsuuden kokemuksesta, että sattuiko vai pelottiko vaan. Multa vielä kysyttiin, että haluanko että puhkaistaan... Se oli muuten viimeinen kerta, kun mulle niin tehdään. Tärykalvon päällä oli jotain karstaa, mikä piti poistaa ennen kuin puudutus tehoaisi. Ja se poistaminen sattui aivan sairaasti. Puudutuksen laitto ei ollut yhtään sen kivuttomampaa ja puudutuksesta huolimatta puhkaiseminen sattui niin paljon, että se sai aikuisen ihmisen itkemään. Mun korvat oli pitkään todella kipeät, menivät koko ajan lukkoon ja naksuivat, siis sen puhkomisen jälkeen. Edelleen kun mulla on flunssa, korvat menee herkästi tukkoon. Mutta mun tärykalvojani ei kukaan koskaan ikinä milloinkaan tule enää puhkaisemaan. Tai jos on pakko, niin nukutuksessa.
 
kätilö
no kieltämättä aika hurjalta kuulostaa... :( älä anna tk:ssa puhkaista korvaa. lähetettä voi kiirehtiä ja sinun kannattaa aloittaa siitä että soitat itse korva-, nenä- ja kurkkutautien yksikköön omaan sairaalaanne ja kerrot tilanteestanne. Ja tarvittaessa tosiaan sinne pkl:lle/osastolle pääsee nopeastikin. en tietysti tiedä koko suomen tilannetta mutta täällä ei yhtiäkään putkia laiteta nukuttamatta, se on ihan selviö. jos siellä joku sellainen korvalääkäri teillä onkin että harrastaa puudutusputkituksia niin kieltäydyt. lapselle on tärkeää että kokemus on niin hyvä kuin mahdollista, se jää kummittelemaan loppuiäksi. nopea humautus on matalan riskin hommaa ja putkituksessa ei kauan mene, se on paljon miellyttävämpi lapselle niin. ja ne työkalutkin on niin pieniä ettei tuon ikäisen kanssa voi puudutuksen kanssa edes toimia. mutta soita ja kiirehdi aikaa että pääsisitte pian kierteestä eroon :)
 
kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja siksi niitä ei puhkota enää;22310392:
Eikun se on just toisinpäin, se tärykalvon puhkaiseminen sattuu aivan sairaan paljon mutta pillillä imeminen ei, voihan korvat käydä pudistuttamassa ilman puhkaisuakin sillä imupillillä eikä se satu, puhkominen kyllä sattuu ja kovasti.
ei sitä märkää saada imettyä jos ei ensin mennä tärykalvosta läpi. erite on välikorvassa, ei korvakäytävässä.

mutta, itse olen kuullut että sekä puhkaiseminen että imeminen sattuvat. ja lasta pelottaa myös se ääni.
 
korva
Mulle itselleni laitettiin kesällä putket ihan poliklinisesti... Siis pelkkä puudute tärykalvoon ja putket kiinni. Aivan järkky kokemus!! Tai oikeastaan se puuduttaminen oli kamalinta Ei se imeminen ja putken laitto niinkään mutta ei sekään herkkua ollut Korvalääkärikin sanoi että seuraavalla kerralla mulle laitetaan putket nukutuksessa kun olin kuulemma kivuliain potilas =/ Nyt sitten odottelen kutsua kirurgiselle että saisin uudet putket korviin
 

Yhteistyössä