Kokemuksia, lapsen sairastuessa saa vain yhden palkallisen vapaapäivän/sairaus...

  • Viestiketjun aloittaja vesirokko
  • Ensimmäinen viesti
vesirokko
...jonka olen jo käyttänyt. Ja sen lisäksi oon ollut kipeän lapsen kanssa nyt kaksi palkatonta kotona. Ja nyt toinenkin lapsi kipeä. Eli periaatteessa kyseessä on uusi sairaus, vaikka toinen, ensin sairastunut, ei ole vielä hoitokunnossa. Eli mitenkä homma teidän mukaan menee, pitäiskös mun saada tämän toisen lapsen sairastumisen johdosta uusi palkallinen kotipäivä?
 
aloittaja
Mun mielestä pitäisi. Se päivä "kuuluisi" käyttää siihen, että etsin jonkun hoitajan lapsille loppusairauden ajaksi.
Näin minäkin ajattelin, mutta työnantaja taitaa olla toista mieltä... Varsinkin, kun en ensimmäiselle potilaallekaan oo hoitajaa onnistunut löytämään.

On tämä hankalaa, kovin montaa palkatonta ei olisi varaa pitää, mutta kun hoitoapua en mistään saa edes silloin, kun lapset ovat terveinä. Pitää varmaan hakea itselle sairauslomaa.
 
"Harmi"
Erilaiset on eri toimialoilla säädökset - meilä saa 4 , siis neljä palkallista päivää hoitaa sairasta lasta .
Ja edellämainitussa vielä se päivä jona lähdet kesken päivän, sitä ei lasketa mukaan.
Ei kai mikään sairaus ole ohi yhdessä päivässä ?
 
[QUOTE="jaana";22091423]3 päivää maksetaan suomessa alle 10-vuotiaan lapsen äkillisen sairauden hoidon järjestämisestä.[/QUOTE]

Ei makseta. Lain mukaan pitää saada yksi palkallinen vapaapäivä juuri tuon hoidon järjestämiseen. Kaikki muu on työnantajasta kiinni.
 
aloittaja
[QUOTE="jaana";22091423]3 päivää maksetaan suomessa alle 10-vuotiaan lapsen äkillisen sairauden hoidon järjestämisestä.[/QUOTE]

Meillä ei makseta kolmea päivää, vaan yksi päivä on palkallinen/sairaus+maks. neljä palkatonta. On kuulemma ihan laillinen juttu ja lukee työehtosopimuksessa. Turha varmaan kertoa, että kyseessä on alle 20 hengen firma ja naisvaltainen ala...
 
"vieras"
Meillä saa olla kolme palkallista päivää omalla ilmoituksella hoitamassa sairasta alle 10 vuotiasta lasta. Ja ainahan sulla on mahdollisuus saada lääkärintodistus lapselle, että saat kelasta sairaspäivärahaa tosin siinä taitaa olla se 7pv omavastuu. Mutta meillä meni pitkälle yli toista kuukautta lasten vesirokossa, eka tuli rokko, sitte tuli kuume+korvatulehdus jälkitautina ja molemmille peräkkäin :/
 
"hep"
Niin lain mukaan vanhempi saa pitää kolme päivää vapaata, mutta se siis saa olla myös palkatonta eli kunhan on oikeus olla töistä pois kolme päivää jos lapsi on kipeä. Ei se lapsen tai sairauden vaihtuminen sitä miksikään muuta koska tämä vapaa on sitä varten että järjestetään lapselle hoitaja.

Vakavasti epäilisin alaiseni pystymistä työhönsäkään jos ei yhdessä päivässä löydä hoitajaa lapselleen, saati kolmessa.
 
ei nyt sentäs
nää on vissiin jotenkin muuttunu?
eikös lääkäri tai sairaanhoitaja voi lapsen sairastuessa kirjoittaa saikkua vanhemmalle? sen 3 pvää?
No ei todellakaan oikeasti noin mene eikä ole koskaan mennytkään. Em immeiset kirjoittaa sen todistuksen lapsen sairaudesta jolla vanhempi sitten saa omasta työpaikastaa vapaata sen mukaan mitä hänen tesinsä sanoo palkatonta tai palkallista.

Voihan sitä tietysti esittää masentunutta lapsen sairauden vuoksi...
 
[QUOTE="hep";22092203]Niin lain mukaan vanhempi saa pitää kolme päivää vapaata, mutta se siis saa olla myös palkatonta eli kunhan on oikeus olla töistä pois kolme päivää jos lapsi on kipeä. Ei se lapsen tai sairauden vaihtuminen sitä miksikään muuta koska tämä vapaa on sitä varten että järjestetään lapselle hoitaja.

Vakavasti epäilisin alaiseni pystymistä työhönsäkään jos ei yhdessä päivässä löydä hoitajaa lapselleen, saati kolmessa.[/QUOTE]

Ei se aina siitä ole kiinni. Mun työpaikalla saa olla sen 3 pvää palkallisella, mutta en koskaan ole yhtäkään minuuttia niistä käyttänyt hoitajan etsimiseen. Minä haluan olla itse hoitamassa lasta kun hän on kurjassa kunnossa.. Vaikka sitten prkl ilman palkkaa jos se siihen menis. Periaatekysymys.
 

Yhteistyössä