Kokemuksia Norspan -kipulaastarista

..-..
Mummoni sai tuota, en tarkkaan tiedä mihin kipuihin, niitä kun oli monenlaisia,mutta toimii hyvin kipuihin, minkä lisäksi muisti parani ja pää selveni, oli ennen laastaria sekava. Olen kuitenkin kuullut, että tuo yleensä enemmänkin aiheuttaa sekavuutta kuin estää sitä, mutta olisiko tässä tapauksessa sitten kivut aiheuttaneet sekavuuden ja kipujen poistuminen selkiyttänyt.
 
, niin Tradolan 200 mg
Minulla on kohta kaksi viikkoa ollut Norspan-laastarit. Ensin 10 mg ja viikon käytön jälkeen tuplattiin 20 mg. Sen lisäksi Lyrica 300 x 2/vrk. Lisäksi jos haluan yrittää pystyä menemään kauppaan, niin Tradolan 200 mg . Ja /tai 800 mg Burana plus 1 g Panadol. Silloin tällöin yöksi Naproxen.
Mitä täällä tarkoitettiin, ettei tramal/tradolania saa ottaa paljon näiden kipulaastareiden kanssa???
Minulla kovat nivelrikosta johtuvat polvikivut ja alaselkäkivut (vuosia sitten kuvattu ja muutamassa nikamassa nivelrikko ja pari työntynyt eteenpäin)niin, etten kykene liikkumaan kuin aivan pieniä "matkoja". Noilla laastareilla plus Tradolanilla kykenin käymään Kodin Ykkösessä hiukan kiertelemässä yläkerrassa (Porttipuistossa) ja sitten oli kiireesti mentävä autoon kun kivut kävivät sietämättömiksi ja tuntui ettei jalat kestä :(
 
, niin Tradolan 200 mg
Niin jatkoa edelliseen, piti sanoa että sivuoireista ikävin on kova väsymys. Lisäksi oli alussa satunnainen ripuli ja vatsassa erikoinen tunne ja kivut. (toivottavasti ne on nyt ohi kun ei ole muutamiin päiviin ollut enää niitä tuntemuksia) , yllättävä hiki ja ikävimpänä sydämen
 
, niin Tradolan 200 mg
poikkesi..... sydämen rytmihiriöiden lisääntyminen :( kun lisäsin annoksen 20 mg:aan. Ne on onneksi hieman laantuneeet , muttei aivan.. ja vielä hengästyneisyyttäkin. Jotenkin tuntuu, että toi 20 mg:n annos auttaa enemmän polviin, kuin selkään. Jokatapauksessa ei vie vieläkään tarpeeksi kipuja pois. Katsotaan mitä lääkäri sanoo seuraavaksi. Noi rytmihäiriöt pelottaa sen verran, etten oikeen uskalla enää korottaa lääkkeen määrää. :/
 
maaret.korva@hotmail.com
Jäin miettimään..Itselle viimeisinä keinona fibromyalgiaan sain avun 5 mg Norspanilla. Aluksi kokeiltiiin, tottakai, muita tavallisia särkylääkkeitä. Ihana lääkäri kysyi, haluaisinko kokeilla Norspan laastaria. Kivut olivat niin kovat, että sanoin suostuvani vaikka mihin. SAIN UUDEN ELÄMÄN! Mulla ei ole ollut mitään suvuvaikutuksia, eikä ole tarvinnut nostaa annostusta viiteen vuoteen. Olen onnellinen, että yksi lääkäri sai tämän aikaan vuosien kärsimysten jälkeen.
 
vierailija
Moi,

Norspan 10mg kipuun. Ei sivuvaikutuksia, tai no, pupillit on neulankokoiset. Auttaa kipuun todella hyvin. Ihan pelastus omalla kohdallani. Pystyi jättämään pois entiset yhdistelmälääke yritykset, jotka eivät juurikaan auttaneet. Alasajetaan sitten joskus kun voidaan, jos voidaan.
Nyt olo on aivan mahtava, normaali sanoisin, kun ei kokoajan, 24/7, tunnu kovaa, jatkuvasti läsnäolevaa, kipua.
Ei kannata mörköillä näitä vahvempia kipulääkkeitä. Ne on pelastus silloin kun kivut ovat kovia. Tietysti kovista kivuista jos ei mitään tiedä, tai ei ole itse kokenut, niin helposti tarjoaa avuksi, antti heikkilää, yksisarvisia, enkeleitä, homeopatiaa, "otat vaan niinku rennosti" jne jne.
 
vierailija
reipas 30 vuotta selkä kiusannut pikkuhiljaa paheten, alussa kokeiltiin buranaa,
sen jälkeen ollut kaikenlaisia kipu lääkkeitä, panacod tahi tramal polttaa mahan
siksi sain norspan lappuja, 6 kohtaa kuluma mutta pahin ylä ja alaselkä
nykyään nukun öisin vain pari tuntia, kaikkeen tottuu,,ens viikolla taas töihin
vähemmän virkeenä
 
vierailija
terve mulla on kans kaularangas luupiikki ja kaikki hermot meni niskasta toissa syksynä eli käsi ei noussut yli 8kk ja kivut älyttömät levossa varsinkin vuoden tappelin tkn kans sain vaa tramalia 3 kertaa 50 ja buranaa eihän se tehonnut juuri yhtään..sitten sain oikean lääkärin joka otti asiakseen ees lukea kunnolla kertomuksen ja sain jopa ensin norspan 5mg ja gabrion 300 kolmesti päivään ja burana 800mg kolmasti..ei tosin vieläkää lepokipu antanut nukkua puhettakaan..nyt toisen melkeen vuoden rampattuani parhaillaan 3 viikos lääkärillä annos on jo nostettu 40mg norspan viikkoon,gabrion aamul 900mg päiväl 1200mg ja illal 1200mg,burana 800mg kolmasti päivään illal ketipinor 100mg ja tenox 20mg nukahtamiseen saan jopa välil nukuttua muutaman tunnin tosin toi hermokipu raastaa hermoja välil niin että itkeä saa yöllä..käyn fysioterapeutilla kerran viikkoon,mutta taitaa olla leikkaus tai kuolema joka lopettaa kivut..multa leikattii vuos sitten käsi ja sain siellä norspanin sijaan oxyconttiineja ei ollut niskakipua viikkoon mut sen jälkee ku taas palasin norspaniin tuli takasin kivut hyvä lääke se on ilman noita oisin kai jo poissa keskuudestamme on tää niin hirveetä elämää kivun kans..yritin ehdottaa oyksissakin tutkimuksis lääkärin juttusil etteikö vois kokeilla vaihtaa mut eipä siellä potilasta otettu kuuleviin korviin..onko muilla tuttua toimintaa
 
vierailija
Itsellä menee 30mg n.neljän päivän välein.
On hyötyä sillon kun se toimii ja pysyy kiinni nahassa. On litku kutinaan. Mut vanhoja jälkiä että yksi hoitaja luuli palovammoiksi.
Itsellä nivelrikkoa ja kulumaa ja niskat pamahtanut = Atlantoaksiaalinen subluxation.
Olen myös tk:n varainen. Ellei ole rahaa yksityiselle puolelle.
Laastarin vaihtaisin oksykonttiin (sairaalan kivunhoidon kokemuksen perusteella, minne vahingossa jouduin ivattavaksi ja kidutettavaksi auttoi) Saako perus tk lääkäri kirjoittaa reseptiä ilman erikoislääkärin aloitusta? Sairaalassa oli et kotia ei huumaavia lääkkeitä.. Ja en huomannu sen vaikuttavan päähän, ehkä rauhoitti hieman.
Ja norspan on yhtä lailla huumaava jos toleranssi ei ole kasvanu.

Elän kodin ja ruumini vankina kipujeni kanssa ja ikää vasta 30.
 
Ehdottomasti laastari
kumpikohan on vahvempi norspan 5 vai 400mg tramalia.
Itsellä menee 20 mg norspan mut sanon silti et 400 mg tramalia on voimakkaampi täräys kuin nää hitaasti imeytyvät laastarit.
Itsellä olisi ollut mahdollista saada 200 mg x2 tramal retard, mut otin tän laastarin koska uskon et vaikka siintä hitaasti lääkeaine imeytyykin elimistöön, on se tramalia parempi kivun poisto, koska panacoditkin on tehokkaampia kivun poistamiseen kuin nää viihdearvoa enempi täyttyävät tramalit...
 
vierailija
Vuosien kokemus nimimerkkin kirjoitti "Kouri määrää laastarin aiheuttaman kutinan vähentämiseksi toiseen tarkoitukseen määrättyä tippaa, jota laitetaan 1 pisara laastarin alle. "
Minua kiinnostaa mikä tuo tippa-lääke on? Itselläni tulee tarkkarajainen ihottuma-alue tuon laastarin kipuaineen kohdalle. Kutiaa aika paljon ja kestää monta viikkoa jäljen parantuminen.
En haluaisi muuttaa lääkitystä, sillä tämä vie kivut niin hyvin ja sopii yhteen muiden lääkkeiden kanssa.
Siis mikä on tuo tippa?
Vahva kortisoni liuos.
 
vierailija
Aloitin tänään tuon kipulaastarin 5mg... Vielä ei ole tullut haittavaikutuksia. Minulla on krooninen unettomuus kipujen takia. Apteekissa sanoivat että stilnoct nukahtamislääkettä saa käyttää yhdessä laastarin kanssa, kunhan pitää viikossa sen 2 välipäivää ettei mene teho... Tuleekohan näistä nyt jotain kauheita yhteisvaikutuksia? Kuulisin jokatapauksessa tästä laastarista lisää kokemuksia :)
5mg? Tappava annos. Noin tuhat kertaa, mitä voisi kestää!
 
vierailija
[QUOTE="Nainen";27740169]Vuosien kokemus nimimerkkin kirjoitti "Kouri määrää laastarin aiheuttaman kutinan vähentämiseksi toiseen tarkoitukseen määrättyä tippaa, jota laitetaan 1 pisara laastarin alle. "
Minua kiinnostaa mikä tuo tippa-lääke on? Itselläni tulee tarkkarajainen ihottuma-alue tuon laastarin kipuaineen kohdalle. Kutiaa aika paljon ja kestää monta viikkoa jäljen parantuminen.
En haluaisi muuttaa lääkitystä, sillä tämä vie kivut niin hyvin ja sopii yhteen muiden lääkkeiden kanssa.
Siis mikä on tuo tippa?
Dermovat Scalp[/QUOTE]
 
JointVenture
Hydrokortison, liuos iholle 10 mg/ml
tuo on hyvä laastarin alle, laitan noin 5 tippaa ja kuivattelen sitä noin puoli tuntia ennen laastarin laittoa. Ei niin kova aine kuin dermovat scalp.
Ei voi käydä suihkussa, jos ei laita läpinäkyvää tarrakelmua laastarin päälle, muuten hydrokortison huuhtoutuu pois ja alkaa kutisemaan ja kirvelemään. Tarraa löytyy hyvin varustetuista apteekeista. On noin 10cm leveätä ja rullassa on noin metri.
 
vierailija
Vuosien kokemus nimimerkkin kirjoitti "Kouri määrää laastarin aiheuttaman kutinan vähentämiseksi toiseen tarkoitukseen määrättyä tippaa, jota laitetaan 1 pisara laastarin alle. "
Minua kiinnostaa mikä tuo tippa-lääke on? Itselläni tulee tarkkarajainen ihottuma-alue tuon laastarin kipuaineen kohdalle. Kutiaa aika paljon ja kestää monta viikkoa jäljen parantuminen.
En haluaisi muuttaa lääkitystä, sillä tämä vie kivut niin hyvin ja sopii yhteen muiden lääkkeiden kanssa.
Siis mikä on tuo tippa?
Lääkkeen määränneen lääkärin "touhutippa" kenties...
 
vierailija
Vuosien kokemus nimimerkkin kirjoitti "Kouri määrää laastarin aiheuttaman kutinan vähentämiseksi toiseen tarkoitukseen määrättyä tippaa, jota laitetaan 1 pisara laastarin alle. "
Minua kiinnostaa mikä tuo tippa-lääke on? Itselläni tulee tarkkarajainen ihottuma-alue tuon laastarin kipuaineen kohdalle. Kutiaa aika paljon ja kestää monta viikkoa jäljen parantuminen.
En haluaisi muuttaa lääkitystä, sillä tämä vie kivut niin hyvin ja sopii yhteen muiden lääkkeiden kanssa.
Siis mikä on tuo tippa?
Hei
Sain itse tänään reseptin laastareihin. Samalla lääkäri kirjoitti reseptin Dermovat scalp 0,5mg/ml liuos iholle Glaxosmithkline. Ohjeena kirjoitti: Muutama tippa laastarin laittokohdalle edeltävästi.ihoreaktion hoitoon.
 
vierailija
Norspan laastareissa vaikuttava aine on puprenorffiini joka on myöskin subutex tablettien vaikuttava aine. Panacod tableteissa taas vaikuttaa paracetamol 500mg ja pieni määrä 30mg kodeiinia. Puprenorffiini täyttää kaikki opioidi reseptorit aivoissa kun taas kodeiinia muuttuu elimistössä morffiiniksi täyttää vain muutaman reseptorin. Tästä syystä puprenorffiini aiheuttaa myös pitkäaikaiset vieroitusoireet kun taas Panacod taas vieroitus onnistuu muutamassa päivässä.
buprenorfiini salpaa muut opioidireseptorit eli panacodit ei auta yhtään eikä tramalit jos olen oikein ymmärtänyt!!!!
 
vierailija
Minä olen eka viikkon käyttäny laastaria,ei ole sivuvaikutuksia ollu.Minulla on neuropaattinen hermosärky,ei ole mikään auttanu,nyt kokeillaan tätä.En ole kyllä vielä huomannu että helpottas,tai on niin pieni apu ettei huomaa.Kokeilu jatkuu.Kipupotilas.
Minä aloitin 5mg sitten lisäsin aina yhden lisään. Lopputuloksena 20 mg. Sillä pysyy kipu pois. Laastari lisäämisen väli 3vrk.
 
vierailija
Norspan laastarista tulee etova olo, vaikka on pahhoinvoinilääkeet.Voiko kyseisen laastarin
leikata kahtia ja laitaa normaali laastarin sen päälle jos haluaa alkuvaiheessa pienemmän vaikutuksen.Ennen oli abalgin lääkitys joka sopi kuin nappi silmään hermosäryt kovia
välillä jopa niin kovia että silmistä valuu tuskan vesi
ÄLÄ hyvä ihminen ala leikkelemään mitään ja olemaan "tee-se-itse-lääkäri"!!!
Miedoin Norspan on 5 mg. Keskustele lääkärin - ei tällaisten palstojen välillä!!!! 🙄
 
vierailija
Jatkuuko loppuelämän? Sairastuin toukokuussa laaja-alaiseen vyöruusuun, josta jäi pitkäkestoinen ruusun jälkeinen hermokipu. Lääkitys: Norspan 10 mikrog, Lyrika 300 mg, Noritren 10 mg 4 kpl illalla + muut päivittäiset verenpaine-kolestroli jne. Lisäksi tarvittaessa ParaTabs 1gr. En osaa sanoa, mikä vaikutus milläkin on kipuihin, sillä aivan kivutonta päivää ei ole ollut lähes 6 kuukauteen. Olisiko ketään muuta, joka olisi sairastanut vyöruusun ja kivut olisivat jatkuneet näin pitkään? Lääkkeet ovat kalliita. Minäkin olen ylittänyt jo 700 euroa.
Hei Maija, sairastuin v.2014 vyöruusuun joka aiheutti jalkaterään hermovaurion. Sen diagnosointi kesti pari vuotta. Säryt oli kovat ja käveleminen välillä vaikeaa. Lyricaa syötettiin suuria määriä monta vuotta huonoin tuloksin. Vaihdoin lääkäriä 2022 ja samalla vaihdettii lääkitys myös. Nykyään melkein 8 vuoden jälkeen on jalkasärky lähes poissa ja kävely melkein normaali. Lääkitykseni on Norspan 20 mikrog/t laastari viikossa ja Caprion 600 mg x 5 taplettia päivässä.
Toivottavasti sinä Maija sait lääkityksesi kohdalleen nopeammin kui minä.
Terv. Erkki
 

Yhteistyössä