Kokemuksia OYS:sta

Hei!

Minulla olisi muutama kysymys ja toivoisin lähivuosina siellä synnyttäneiden kokemuksia. Itse olen synnyttänyt esikoiseni sektiolla aikoinaan Kätilöopistossa, joten OYS on täysin tuntematon paikka.

Millaista oli olla vuodeosastolla? Olitko kuinka pitkään? Oliko vierailuajat tiukat?

Erityisesti minua kiinnostaa ruokailupuoli. Minulle on tehty vatsalaukun leikkaus enkä pysty syömään määrällisesti paljoa kerralla vaan useita kertoja päivässä vähän kerrallaan. OYS:n sivujen perusteella siellä tarjottaisiin aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala, mikä on minulle aivan liian vähän. Syön 6-7 ateriaa päivässä. Onko osastolla vaikka jääkaappia minne voi tuoda lisää eväitä?
 
IMN
OYS on ollut mukava paikka synnyttää :) kätilöt on ystävällisiä ja asiansa osaavia, erityisesti imetysohjaus siellä on kehittynyt paljon esimerkiksi vuodesta 2009. Itse olen synnyttänyt siellä viimeksi vuonna 2016. Joistain asioista, kuten kylvetysohjauksesta on jouduttu tinkimään, mutta sitäkin saa halutessaan. Itse synnärin puoli on mielestäni myös tosi viihtyisä. Salit eivät näytä leikkaussaleilta kuten joissain muissa sairaaloissa, vaan niissä on maalatut seinät, kiikkutuoli ja sohva, säädettävine valaistuksineen ja radioineen. Osastolla huoneissa on jonkin verran vaihtelua. Huoneet ovat 2-3 hengen huoneita, vain tarvittaessa järjestetään yhden hengen huone. Lisäksi toki 1-2 perhehuonetta/osasto. Vierihoito-osastoja on siis kaksi, toisiaan vastapäätä.

Osastolla tarjotaan tosiaan nuo mainitsemasi neljä (XL-kokoista) ateriaa päivässä, mutta päivähuoneesta saa vapaasti käydä hakemassa mehua, jogurttia, kahvia, leipää ym. halutessaan. Myös omia eväitä saa toki viedä, mutta ne kannattaa näkyvästi nimikoida.
 
  • Tykkää
Reactions: Jenvy ja anscu
OYS on ollut mukava paikka synnyttää :) kätilöt on ystävällisiä ja asiansa osaavia, erityisesti imetysohjaus siellä on kehittynyt paljon esimerkiksi vuodesta 2009. Itse olen synnyttänyt siellä viimeksi vuonna 2016. Joistain asioista, kuten kylvetysohjauksesta on jouduttu tinkimään, mutta sitäkin saa halutessaan. Itse synnärin puoli on mielestäni myös tosi viihtyisä. Salit eivät näytä leikkaussaleilta kuten joissain muissa sairaaloissa, vaan niissä on maalatut seinät, kiikkutuoli ja sohva, säädettävine valaistuksineen ja radioineen. Osastolla huoneissa on jonkin verran vaihtelua. Huoneet ovat 2-3 hengen huoneita, vain tarvittaessa järjestetään yhden hengen huone. Lisäksi toki 1-2 perhehuonetta/osasto. Vierihoito-osastoja on siis kaksi, toisiaan vastapäätä.

Osastolla tarjotaan tosiaan nuo mainitsemasi neljä (XL-kokoista) ateriaa päivässä, mutta päivähuoneesta saa vapaasti käydä hakemassa mehua, jogurttia, kahvia, leipää ym. halutessaan. Myös omia eväitä saa toki viedä, mutta ne kannattaa näkyvästi nimikoida.
Kiitos viestistäsi. Kiva kuulla, että välipalaa saa halutessaan käydä hakemassa. Sinänsä harmi, etten xl-kokoista ruoka-annoksista pääse hyötymään, koska kerrallaan syötävä ruokamääräni on 2-3 dl maksimissaan, joten suurin osa ruoka-annoksista menee haaskuuseen. :(
 
IMN
Kannattaa toki kertoa kätilölle ettet syö niin suurta määrää kerralla! :) Vojvat tilata pienemmän annoksen eikä tule niin paljoa hävikkiä. Tekevät sen varmasti mielellään. Ateria koostuu usein lämpimän ruuan lisäksi leivästä, mehusta ja jälkiruuasta, joista ainaki kaksi ensimmäisenä mainittua voit jättää vaikka pöydällesi odottelemaan, että syöt ne myöhemmin :)
 
  • Tykkää
Reactions: lihavuusleikattu
Hei ! Itsekin oysissa olen synnyttänyt 2016, kuten IMN . Esikoisemmr syntyi siellä huhtikuussa 2016, ja jäi tosi hyvä kuva sekö henkilökunnasta että palvelusta ja tiloista ylipäätään :)
Itseasiassa kohta oon menossa sinne taas synnyttämään , tänään just rv 39+0 :D sieltä sai kyllä hyvin ruokaa, sai hakea muistaakseni kahvia, välipalaa jne milloin halusi ja ateriat oli hyvät :) ja just toi synnytyssali oli myös kiva semmonen kodinomainen :)
 
IMN
Perhepedin vaaroistahan on varoiteltu jo pitkään ja OYSissakin ohjeistetaan välttämään sitä (jo ennenkin tätä vuotta). Eihän aikuista ihmistä kukaan voi "kieltää" ja jokainen toimikoon oman lapsensa kanssa kuinka haluaa, mutta tämä on suositus.
 
vierailija
Mulla ikävä kokemus. Vauva syntyi hätäsektiolla aamu kahdelta. Heräsin yksin ja kysyin monta kertaa miten hän voi. Kätilö soittii joskus kahden tunnin päästä teholle mihin vauva joutui ja minulle kerrottiin, että hän voi hyvin, mutta oli stressaantunut synnytyksestä. Minun tavarat ja puhelin jäi synnytys saaliin ja kun ei ollut henkilökuntaa ja en edes voinut soittaa puolisolle. Pääsin vauvan luokse teholle vasta puolen päivän päästä synnytyksen jälkeen.
 

Yhteistyössä