Kokemuksia palkkatuesta? Palkkatuella työelämään... saako sitä helposti?

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja työtön nyt, 31.01.2013.

1. työtön nyt

työtön nyt Vieras

Eli kuinka helposti työkkäri myöntää tuon palkkatuen työnantajalle? Sehän olisi päivää kohden vähintään sen 36 euroa, joka maksetaan työnantajalle. Ja työnantaja sitten maksaa "normipalkkaa". Millaisia kokemuksia ihmisillä tästä on? Saako sitä helposti? Kuinka pitkäksi aikaa? Mitä "ehtoja" pitää täyttyä? Mollin sivuilta katselin, mulla ainakin täyttyisi tuo pitkäaikaistyöttömän ehto, eli olen ollut yli 6 kk työttömänä (tarkemmin ajateltuna jo pian pari vuotta pätkissä, lukuun ottamatta välissä olevaa äitiyslomaa).

Sinänsä en kaipaa kokemuksia siitä, millaisena työntekijää kohdellaan, kun on puoli-ilmaista työvoimaa, sillä kyseinen työpaikka olisi minulle jo entuudestaan tuttu. Mutta kokemuksia, kannattaako tuota mennä työkkäristä kyselemään tarkemmin? Kyllähän tässä jo joutais työmarkkinoille.

2. työ

työ Vieras

siitä en tiedä miten herkkään ne yksityisille näitä myöntää. Mutta kaupungit ja kunna käyttää tätä hyväkseen kyllä paljon. Oon yhellä yksityisellä ollut palkkatuella. Mielestäni se sai sen aika helposti.

3. työtön nyt

työtön nyt Vieras

Aivan. Eli valtion rahoja kierrätetään vaan :D Ja yksityisille ei myönnetä, kun sehän on suoraan valtion kassasta pois :D

Tosin, eikö se olisi ihan sama, otanko valtion kassasta vaikkapa 800 euroa työmarkkinatukea ja lorvin kotona, kun taas menisin palkkatuella töihin, jota valtio tukisi 800 euroa ja saisin sentään työkokemusta.

4. Poignant

Poignant Jäsen

Rekisteröitynyt:
    30.01.2011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mie oon ollut kaksi kertaa palkkatuella ja molemmilla kerroilla yksityisellä ja helposti sai sen koska ehdot täyttyivät, mutta parhaiten saat selvyyden ku menet työkkäriin ja kysyt suoraan sieltä.

5. työtön nyt

työtön nyt Vieras

Juu, ajattelin nyt maanantaina mennä, kun on käyntiä siellä joka tapauksessa. Voisin sieltä kysellä ko. tuesta. Tukiko ne miten hyvin sitä sun työpaikkaa? Siis saitko sitä lisäosaa? Palkkahan kuitenkin kai oli normipalkka?

Kauanko sitä voi saada? Voinko olla tuella ensin toisessa paikassa ja sitten toisessa paikassa?

6. "akka"

"akka" Vieras

Saat siis ihan normaalin palkan, työnantajalle maksetaan korvausta siitä että pitää sinut töissä. Korkeampaa palkkatukea maksetaan työnantajalle jos olet pitkäaikaistyötön eli ollut työttömänä yli 500 päivää.

7. työtön nyt

työtön nyt Vieras

[QUOTE="akka";27972732]Saat siis ihan normaalin palkan, työnantajalle maksetaan korvausta siitä että pitää sinut töissä. Korkeampaa palkkatukea maksetaan työnantajalle jos olet pitkäaikaistyötön eli ollut työttömänä yli 500 päivää.[/QUOTE]

Joo noi muut asiat tiesinkin, mutten tuota että korkeampi tuki edellyttää 500 työttömyyspäivää. Mulla tulee 500 päivää täyteen heinäkuussa.

Miten muuten, onko työsuhde ns. normaali, eli nollaako se esim. ansiosidonnaiset päivät, siis jos sais vielä jatkoa siten että päivät nollaantuisi (mitähän siihen vaadittiinkaaan, kaikkiaan 10 kk?).

8. "akka"

"akka" Vieras

Vuosi ja 2kk vaaditaan että päivät nollaantuu taas.

9. työtön nyt

työtön nyt Vieras

[QUOTE="akka";27972801]Vuosi ja 2kk vaaditaan että päivät nollaantuu taas.[/QUOTE]

Löysin itse asiassa itsekin tällaisen. Eli kyllä käsittääkseni on 10 kk tuo "nollausjakso" ja sitten jos on maksettu palkkatukea, niin pitää olla töissä 20 kk eli reipas 1,5 v että päivät nollaantuu. Korjaa, jos ymmärsin väärin.

Ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan on oikeutettu henkilö, joka on ollut vähintään kymmenen kuukautta työttömyyskassan jäsenenä ja täyttänyt työssäoloehdon. Työssäoloehdon täyttymisnopeus riippuu siitä, onko työnantajalle maksettu täyttä palkkatukea. Jos täyttä palkkatkea ei ole maksettu, työssäoloehto täyttyy, kun työntekijä on ollut tarkastelujakson eli 28 edellisen kuukauden aikana yhteensä 8 kuukautta palkkatyössä. Jos työnantajalle on maksettu täyttä palkkatukea, työssäoloehdon karttumiseen vaadittava työssäoloaika kaksinkertaistuu

10. työtön nyt

työtön nyt Vieras

11. "..."

"..." Vieras

....

12. Ansiosidonnaista ei kerry palkkatukityöstä samalla tavalla kuin normityöstä. En ole nyt ihan varma miten meni, mutta muistaakseni vain joka toiselta viikolta. Kysele työkkärissä tästä, ne eivät tätä miinuspuolta pahemmin mainosta. En tosiaan muista tarkkaan, mutta pidentää joka tapauksessa työssäoloaikaa, jotta on taas oikeutettu ansiosidonnaiseen.

13. "Jotain"

"Jotain" Vieras

Kaikille ei myönnetä palkkatukea. Kannattaa ottaa työkkärissä ensi kerralla asia puheeksi jos virkailija sitä voisi puoltaa. Palkkatukea voi saada sekä yksityiseen sekä valtion että kaupungin työhön kunhan firmassa muuten asiat on kunnossa eli ei viimesen vuoden aikana lomautuksia eikä irtisanomisia.

14. Rollolainen

Rollolainen Vieras

palkkatukityössä saat kuitenkin vian minimipalkan, enntään 1200e/kk ja palkkatukityössä teet ENINTÄÄN 6 tunnin työpäivä. Viikonlout ja pyhtä vapaat.

15. "vieras"

"vieras" Vieras

Itse olin hyvin aktviinen työnhakija. Tein monta työnharjoittelija työtä eri firmoilla kunnes yhdessä olivat valmiita ottamaan töihin palkkatuella. Työkkärissä sitten olivat sitä mieltä, että olen niin aktiivinen, etten tarvii mitään palkkatukea. Työ sitten jäi saamatta.

16. Ja taas sellasta puppua ettei tosikaan. Palkkatuella työnantaja voi maksaa erotuksen omasta pussistaan jos näin haluaa ja silloin palkka on täysin normaali ja työtunnit 8 tuntia. Voisit joskus ottaa asioista ensin selvää ennen kun totuutena täällä kaikenlaista kerrot.

17. ---

--- Vieras

Höpöhöpö. Mulle on laskettu palkkaan kokemuslisät ja teen 8 tunnin päivää.

18. :D :D

:D :D Vieras

Sun tietoihin ei kannata yleensäkään luottaa :D Mikään noista ei pidä paikkansa.

19. työtön nyt

työtön nyt Vieras

Juu. Ei taida ihan näin mennä. Sen verran minäkin olen jo ottanut asioista selvää. Se on toki totta, että ne voi lätkäistä työvuoroksi 6.15 h, mutta siihen en tule suostumaan, että tekisin noin 80% työaikaa, mulle kelpaa vain kokoaikatyö. ja työnantaja on tuttu, kuten sanoinkin, joten voin heidän kanssaan sumplia tämän niin, että teen vain kokoaikaista työtä.

Ja höpsis tuolle myös, että saa minimipalkkaa. Valtio voi myöntää tuota tukea käsittääkseni 50% palkasta, mun tapauksessa palkka varmaan tulee olemaan 2000-2500 euron välillä, josta siis valtio tukisi korkeintaan puolet, eli korkeintaan 1250 euroa. Mutta voi olla että tukee vain sen 36 euroa päivässä eli 36x21,5= 770 euroa.

20. "vieras"

"vieras" Vieras

Mä sain yhden tutun kautta töitä niin, että se haki palkkatukea mun palkkaamiseen ja ihan helposti sai. Normaali työpäivä ja taulukon mukainen palkka.

21. "Jorma"

"Jorma" Vieras

Terveydellisistä syistä saat jo aijemmin ja vaikka koko elämäk jos terveyden tlasi näin vaatii. Näin ainakn minulla. 60% palkkatukea.
    Joskus on hyötyä siitä, että viiraa päässä

22. Itse olin 8kk palkkatukityössä. Työkkärissä selailtiin avoimia paikkoja ja hain mieleisiin. Palkka riippuu ihan paikasta. Eli tavallisiin työhaastatteluihin menin ja pääsin paikkaan, jossa oli suurin palkka. Eli palkkatukiduunareiden työaika on 80-85% normaalista työajasta (jos menee kahdeksaan - pääsee 13.30). Jos olisin tehnyt täyttä päivää palkkani olisi ollut muutaman satasen yli 2000, mutta bruttona mulle tuli n. 1879.

Hyvät fiilikset jäi ja yksi mukavimmista töistä!
    Toisaalta kuulin myös, että jotkut palkkatukityöt ovat erilaisia. Huonoa palkkaa ja lisäksi Kelalta tukia. Itse suosittelen menemään työkkäriin ja selaamaan tyypin kanssa avoimia paikkoja :)

23. vierailija

vierailija Vieras

Joensuun te toimisto järjestää kyllä töitä ulkomaalaisille palkkatuella mutta kantaväestölle keksitään vaikka mitä rajoitteita ettei työhönmeno onnistuisi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri