kokemuksia perätila vauvoista(synnytys/sektio)+kääntämisyritykset

haluisin mahd.paljon kokemuksia et miten on toimittu jos vauva on perätilassa.minulla viikkoja 32 ja edelleen perätilassa tuo asukki tuolla kököttää.kääntämisyritys tehdään minulle kuulemma viikon 36 aikana.sattuuko se?kuinka tehdään?entäs jos ei käännykkään?saako automaattisesti ajan ultraan ja painoarvioon ja lantionkuvaukseen? kuopiossa siis synnytän tän vauvan jos sillä sairaalalla on jotain merkitystä.olen ihan paniikissa tän asian suhteen.minulla on ennestään neljä lasta jotka kaikki syntyneet normaalisti alakautta ja oikein päin.tuntuu että neuvolan tädiltä en saa vastauksia mihinkään.sanoo vaan et odotellaan voihan se vielä kääntyä ja katsotaan sit käynnistyksen jälkeen tilannetta uudestaan.
 
Omia kokemuksia:

Vauva oli perätilassa rv:stä 27 alkaen. Käännösyritys tehtiin muistaakseni rv:llä 36.
Käännösyrityksessä makasin tutkimuspöydällä, ja piti yrittää olla rentona. Lääkäri lähti käsin kääntämään vauvaa kohti oikeaa asentoa. En osannut olla rentona ja varmasti osaksi siksikin minua sattui. Hän sai vauvan aina kääntymään vinoon, mutta ei edes poikittain saati kokonaan. Lääkäri antoi periksi kun sanoin, että minua sattuu aivan liikaa. Sitten kuvattiin lantio ja ultrattiin ja tehtiin painoarvio, ja lääkäri oli sitä mieltä että vauva mahtuu tulemaan perätilassa alateitse. Itse aloin kuitenkin jännittämään tulevaa synntystä kovasti rv:llä 38 ja pääsin vielä 39+0 ultraan, missa painoarvio oli jo 3800 g, eli oli ylitetty alatiesynnytyksen raja. Vauva sektioitiin seuraavana aamuna.
Mutta mitä olen jutellut perätilavauvojen äitien kanssa, niin todella monien vauva on kääntynyt vasta rv:llä 37, 38, jopa 39. Että sinunkin vauvallasi on aikaa vielä kääntyä.
Stressaava tilanne, mutta yritä ajatella asiaa niin, että olipa vauvasi perätilassa tai raivotarjonnassa, niin Suomessa osataan hoitaa synnytys kuin synnytys. Minkä kokoisia nämä ns. normaalisti syntyneet lapsesi ovat olleet?
 
hei
mun vauva käänty perätilaan joskus rv 30 aikana käännytys yritys tehtiin 36+5 ei onnistunut joten sain samalla reissulla ajan sektioon joka tehtiin viikolla 39.
lantiokuvauksia ei tehty kun vauvan painoarvio oli noin 3800gr ja takana oli yksi vaikea synnytys mikä päätyi hätäsektioon..
alle 4kg vauvan voi viälä synnyttää jos äiti on valmis yrittään perätila synnytystä sillon kuvataan lantio.
käännytys ei sattunut vaan tuntui vähän ilkeältä, lääkäri yrittää mahan päältä käsin kääntää vauvaa oikeinpäin jos vaan viälä pystyy.
mun vauva pyöri loppuun asti oli viimesellä neuvola käynnillä poikittain.sektiossa vauva olikin oikeinpäin ja paino olikin 3310gr syntyessään.
onnea käännytykseen,yritä olla mahdolisemman rento niin ei tunnu niin pahalta käännytys ei kestä kun noin 5min.
 
Mulla sekä hyvä että huono kokemus.
Kakkonen oli perätilassa rv34 alkaen, yritettiin kääntää. lääkäri väkisin murjoi ja väänsi, eikä saanut vauvaa kymmentä senttiä enempää liikkumaan. Muhun sattui ja maha oli mustelmilla parisen viikkoa sen jälkeen. Käännös epäonnistui, ja koska vauan asento ei ollut puhdas perätila (jalat koukussa) ja vettä oli vähän päätyi lääkäri heti sektioon, eikä alatiesynnytyksen mahdollisuutta edes tutkittu. Sektiolla sitten syntyi, tosin kiireellisenä sekin kun ehti synnytys käynnistyä.

Kuopus oli myös perätilassa/poikittain oikeastaan koko raskauden(niin kauan kuin asia pystyttiin toteamaan) , kunnes käännökseen taas rv36. Tällä kerralla asiat sujui hienosti, lääkäri tutki perustellisesti ja käännökseen tuli paikalle vanhempi lääkäri joka saikin vauvan kiepautettua kevyesti ympäri! Käännös siis onnistui, ja vauva myös pysyi pää alaspäin.
Käännös siis tehdään mahan päältä. Aluksi saat pari suihkausta supistuksia estävää lääkettä suuhun (ainakin K-Sks:ssa) ja sit otetaan käyrää puolisen tuntia niin, että makaat hiukan pää alaspäin asennossa sängyllä. Tämä siksi, että vauva nk. valuu lantiosta ulos, ja käännös helpottuu. Sit lääkäri käsin työntää vauvaa oikeean suuntaan, ja mulla ainakin vauva itse teki varsinaisen kääntymisen kun pikkasen avitettiin. Suotta ei kannata pelätä etukäteen, jos käännös ei ala sujua, tai jos äidistä tuntuu pahalta tai sattuu se lopetetaan heti. Ja täällä ainakin tutkitaan tarkkaan ennenkö annetaan lupaa edes yrittää alateitse, pitää monen asian loksahtaa kohdalleen. Ja sittenkin ollaan vielä normaalia kärkkäämpiä kärräämään leikkuriin jos siltä näyttää.

Tsemppiä loppuodotukseen, ja turha stressi pois! Kyllä kaikki menee ihan hyvin! :hug:
 
Mulla oli esikoinen pt:ssä ihan loppuun saakka. En uskaltanut tuohon käännökseen
-olen kuullut tosi ikävän kokemuksen käännösyrityksestä, ei siitä enempää...
-olisi pitänyt kaikenlisäksi lähteä uudelleen joku toinen päivä ajamaan Kuopioon eikä mulla ois ollut edes kyytiä kun autolla ajokaan ei oikein tuntunut niillä viikoilla hyvältä.
-lisäks tilannetta ois pitänyt seurata monena kertana vielä sen jälkeen että onko mitenpäin ym.
- ja ajattelin et jos vauva on ollut viikolta 30. lähtien pt:ssä, kai sillä on jokin tarkoitus ettei itsestään alkanut kääntymään

Enkä halunnut missään nimessä lähteä änkäämään neitiä väärinpäin. Sectioon sain ajan 39+3. Tosin lapsivedet menivät sitä ennen ja leikattiin tasan rv39. Lääkäri tottakai kattoi tilanteen vielä silloin, jalat olivat tarjoutuvana osana, eli vaikka oisinkin suostunut perätilasynnytykseen, oisi se tod.näköisesti päätynyt silti sectioon kun ei pylly ollut edellä.

Ja synnärinä mullakin myös KYS. Aika hyvin kuuntelivat minua, eivät siis mitenkään pakottaneet koittamaan alakautta. Tottakai olivat koko ajan sen kannalla. Puhelimessa sain siis tuon leikkausajan, ei tarvinnut enää sen takia käydä lääkärillä erikseen.

Tää kakkonen on myös varsin kiitettävästi viihtynyt pää mun kylkien alla :kieh: Viikkoja nyt 30+3, eli aikaa on kääntyä, mut kylläpä jo nyt jännittää valmiiks et miten meinaa olla lopussa! Huh huh, voi tää joskus olla hankalaa :kieh:
 
Lisään vielä ap.lle kun kerta sama sairaala meillä.
Eli mulle tehtiin synnytystapa-arvio joskus 36.viikolla, ja siitä oisivat jo laittaneet käännökseen jos ois synnytyssali ollut vapaana. Ei siis ollut ja ois pitänyt soittaa seuraavana päivänä oisko silloin ollut tilaa. Ja kai ne sen käännöksen jälkeen olisivat kuvanneet lantion jos ois ei ois onnistunut.
Sain lääkärille soittoajan että kerron päätökseni käännöksestä ja synnytystavasta. Lääkäri soitti mulle ja kertoi siinä vielä molemmista asioista, ja lopulta sitten kerroin että haluan mieluummin sen section jollei käänny itsekseen ennen sitä. Sain ajan valmiiksi ja jos synnytys käynnistyisi ennen sitä, katsottaisiin tilanne vielä. Eli kun ei ollut päätä näkyvissä, leikattiin :D
 
Mullakin poika perätilassa vkolta 32 asti.Yrittivät kääntää (tämäkin Kys:ssä) muistaakseni viikolla 35.Aamulla äitipolille ja tutkimuksia ja selvitystä asiasa ja kyselivät mitä mieltä olen synnyttämisestä, eli haluanko sektion vai koettaa synnyttää alakautta.
Mulla vauva oli siis ihan jalat edellä tulossa ei siis pylly.
Sitt saliin ja sängylle pää hiukka alaspäin ja vauvasta hiukka käyrää.Sitten paikalle 2 lekuria ja kätilöitä.Yksi kätilö ultrasi koko ajan ja 2 lääkäriä yritti vatsan päältä kääntää vauvaa.Sattui aivan kamalasti ja tuli huono olo (olin ollut jo 8 h ilman ravintoa) ja siinä vaiheessa kun multa meinas lähteä taju niin kätilö sanoi että nyt ei jatketa enää!
toinen lääkäri sanoi että juu tää rouva kyllä voi synnyttää alakautta johon kätilö vastas että hän on kyllä ilmoittanut halukkuutensa sektioon.
Poitsu ei siis kääntynyt ja sain ajan sektioon 39+5 jolloin leikattiin.Kokoajan kotona piti olla vaan varuillaan että jos synnytys alkaa sitä ennen käynnistymään niin on mentävä ambulanssilla sairaalaaan sillä kun on tolleen jalat eellä tulossa niin napanuora voi kuristua kaulan ympärille ja tulee tosi hätä.
Suunniteltu sektio muuttui sitten vielä hätäsektioksi kun en puutunut kunnolla joten joutuivat nukuttamaan ja leikkaamaan nopeasti.
Kaikki meni kumminkin ihan hyvin toivuin tosi nopeasti leikkauksesta.

Nyt pelottaa tuo alatiesynnytys mutta ottaisin sen toki mielummin kun on tuo pieni ihminen kotona ja sen leikkauksen jälkeen kun ei saisi nostaa vauvaa painavampaa 8 viikkoon :|
Jokainen tietty itse päättää mutta mä olin tosi kipeä sen kääntämisyrityksen jälkeen ja supistelikin ihan kunnolla, siinähän on se vaara että synnytys käynnistyy....
 
Mulla oli tyttö poikittain mahassa, ja yritettiin useampaan kertaan kääntämistä. Neiti ei hievahtanutkaan, maha tuli vaan mulla kipeeksi ja hiton huono olo siitä mahan murjomisesta. Kätilö ultralla koko ajan seurasi vauvaa, kun lääkäri yritti kääntää, ja ennen käännösyritystä otettiin vauvalta sydänkäyrä ja myös tuon käännös yrityksen jälkeen aika pitkään sydänääniä seurattiin. Ensimmäisessä käännösyrityksessä sain dinit suihkeita suuhun ehkäisemään supistuksia ja piti maata sängyssä pää hieman alaspain, muut käännösyritykset tehtiin ilman makuuttamista ja suihkeita. Vauva sitten syntyi sektiolla, koska tosiaan oli poikittain mahassa, eikä saatu käännettyä.
Jos tämä tulevapienokainen on perä/poikkitilassa, valitsen suoraan sektion, vaikka se oli kauhea kokemus, mutta toi kääntäminenkin oli
:x
 
Olipa mielenkiintoista lukea teidän kokemuksia! Olen taas paljon viisaampi. Mulla on nyt rv 36+1 ja vauva on perätilassa. Neuvolan terkkarina on sijainen joka ei oikein tiedä mistään mitään. Tämä on toinen raskaus ja esikoinen oli poika, 4320g ja 53cm.

Terkka sanoi mulle viime viikolla että ei tässä ole mitään hätää vaikka vauva olisikin perätilassa, pystyn kuulemma uudelleensynnyttäjänä sen hyvin alakautta synnyttämään. Hän ei itse ole ollenkaan varma vauvan tarjonnasta mutta olen tullut siihen tulokseen että se on välillä perätilassa, välillä poikittain. Mistään kääntämisistä tai painorajoista ei terkka ole puhunut mitään.

Sf-mitat on nyt huomattavasti isompia kuin ekassa raskaudessa, olleet niin siitä asti kun alettiin mitata. Esim viikolla 35 mitta oli 36cm. Terkka ei ole niistä ollenkaan huolissaan, mutta sain ekan raskauden perusteella ajan painoarvioon ensi viikolla.

Supistuksia on aika paljon jo, mutta sekin on kuulemma normaalia eikä edellytä mitään tarkastuksia. Terkka vain totesi että suurin osa uudelleensynnyttäjistä on tässä vaiheessa jo vähän auki joten ei sitä tarvitse tarkistaa. Viimeiselle raskauskuukaudelle hän varasi mulle vain yhden neuvola-ajan ja senkin viikolle 38. Nyt neuvolassa on sijaisen sijainen ja häneltä sain tälle viikolle "ylimääräisen" ajan että tulee edes rutiinitarkastukset tehtyä.

Vähän alkaa kyllä hermostuttaa kun meillä on sairaalaan matkaa 70km ja tuntuu etten saa mihinkään kunnon vastauksia. Kauhuskenaariona on äkillisesti tapahtuva synnytys, perätila ja iso lapsi...
 
heip vaan taas.alan olla nyt sit sitä mieltä et en anna kääntää kun kaikki sanoo et se sattuu ihan sikana.ja kait siitä sektiosta selviää hengissä vaikka aina oon alatiesynnytyksen kannalla ite ollu mutta nyt hirvittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KolmePrinsessaa:
Omia kokemuksia:

Itse aloin kuitenkin jännittämään tulevaa synntystä kovasti rv:llä 38 ja pääsin vielä 39+0 ultraan, missa painoarvio oli jo 3800 g, eli oli ylitetty alatiesynnytyksen raja. Vauva sektioitiin seuraavana aamuna.

Mikä se alatiesynnytyksen raja on? Tuli vain mieleen että mulla esikoisen paino arvioitiin max 3700g ja hän oli 4320g. Itse en luota yhtään noihin painoarvioihin joten aika turvaton olo olisi sen perusteella lähteä yrittämään alakautta perätiesynnytystä. Toivottavasti vauva vielä kääntyy, en millään haluaisi sektioonkaan.

 
Mulla on taasen ihan erilainen kokemus kääntämisestä. Meidän vauveli viihtyi perätilassa ja käännös tehtiin rv 37+1. Ennen käännöstä lääkäri ultrasi ja totesi, että jos ei käänny, edessä on sektio. Seuraavaksi makoilin noin puoli tuntia synnytyssalissa ja samalla otettiin vauvan sydänkäyrää. Kun siinä kaikki oli ok, niin kaksi lääkäriä tulivat ja ultrasivat uudestaan. Sitten toinen lääkäri yritti ulkokautta kääntää vauvaa ja muutaman minuutin häärättyään vauva suostui kääntymään. Käännös ei tehnyt yhtään kipeää, vaikka minua jännittikin aivan kamalasti. Minulla on siis käännöksestä hyvin positiivinen muisto ja suostuisin siihen myös uudelleen.
 
Täällä myös hyvä kokemus! :wave:

Kakkonen oli sitkeästi perätilassa viikolta 30 asti. Kääntöyritykseen lähdettiin (jorvi) kun oli rv37. Ihan mielelläni suostuin kääntöön, koska perätilavauvaa en olisi uskaltanut alakautta synnyttää ja sektiota pelkäsin ihan hulluna. Lääkäri rupesi sitten yrittelemään, päästä ja pepusta vaan vauvaa kiinni... Oli aika pontevat otteet, mutta yhtään ei sattunut. Lääkäri yritti aikansa ja sanoi, että haluaa yrittää vielä uudelleen, koska vaavi oli suht pieni ja pitäisi mahtua kääntymään. Odottelin sit hetken ja toisella kerralla vauva muljahti ympäri. Sen jälkeen lepäilin ja otettiin sydänäänikäyrää, kaikki ok.

Vauva syntyi sitten 39+2 pää alaspäin tosi helposti! Pystyin heti synnytyksen jälkeen istumaan yms. Arvatkaa olenko kiittänyt mielessäni sitä lääkäriä, joka vielä yritti toisenkin kerran.

Joten suosittelisin kyllä luottamaan lääkäreihin ja suostumaan käännösyritykseen, mikäli sitä ehdotetaan. Sehän voi olla, ettei käänny, tai kääntyy takaisin perätilaan, mutta ainakin on sitten yritetty.

Kössi ja kolmas joka pyörii vielä masussa väkkärää =)
 
meillä poika viihtyi tiukasti perätilassa viikolta 30 alkaen.
synnytystapaultrassa rv36 lääkäri kokeili alakautta lapsen asentoa ja oli sitä mieltä, että
vauva oli niin totaalisessa perätilassa ja tiukasti vieläpä, ettei kääntäyritykseen edes kannattanut ryhtyä. sen jälkeen lantiosta otettiin kuvat ja lantio todettiin hyvän kokoiseksi perätilan alatiesynnytykseen. mutta lapsi oli pienikokoinen viikkoihin nähden (syntyi 39+4 2765g) ja vauvaa ei ruvettu rasittamaan alatiesynnytyksellä, joten sektioon mentiin.

itse olin aluksi sitä mieltä, että haluan ehdottomasti yrittää alatiesynnytystä, kun olisi vielä pieni kokoinen lapsi tulossa, mutta viisaammat jo synnyttäneet tiesivät kertoa että tiukkaa se on oikein päinkin ekaa synnyttää, joten tyydyin sitten lääkärinkin suosituksesta hyvillä mielin sektioon. ja se onnistui erinomaisesti. sellainen "onni onnettomuudessa" vielä oli, että napanuora oli tosi lyhyt, 50cm, ja se oli vauvan kaulan ympäri kerran. alatiesynnytyksessä olisi saattanut koittaa vaaran hetket...kauheeta. ja se selittää sen tiukan perätila asennon myös hyvin, eli napanuora oli niin tiukalla ettei vauva pystynyt millään kääntymään toistepäin.

onneksi luotin lääkäriin ja kaikki meni oikein hyvin :heart:

tsemppiä koitokseen ja KYS on varmasti turvallinen paikka synnyttää :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mspitz:
Alkuperäinen kirjoittaja KolmePrinsessaa:
Omia kokemuksia:

Itse aloin kuitenkin jännittämään tulevaa synntystä kovasti rv:llä 38 ja pääsin vielä 39+0 ultraan, missa painoarvio oli jo 3800 g, eli oli ylitetty alatiesynnytyksen raja. Vauva sektioitiin seuraavana aamuna.

Mikä se alatiesynnytyksen raja on? Tuli vain mieleen että mulla esikoisen paino arvioitiin max 3700g ja hän oli 4320g. Itse en luota yhtään noihin painoarvioihin joten aika turvaton olo olisi sen perusteella lähteä yrittämään alakautta perätiesynnytystä. Toivottavasti vauva vielä kääntyy, en millään haluaisi sektioonkaan.

Siis siinä sairaalassa, missä minä synnytin, raja oli juuri tuo 3800 g. Se kait vaihtelee vähän sairaaloittain. Tämä painoarvio tehtiin siis 39+0 tehdyssä ultrassa. Syntyessään 39+1 paino oli kuitenkin 3380 g, eli metsään mentiin.
Mä pidän myös näitä painoarvioita lähinnä suuntaa antavina, ts. onko 2,3 vai 4 kiloinen..
 
onpa mukava lukea välillä mukaviakin kokemuksia kääntämisestä.omat mielialat kun vaihtelee tän asian suhteen ihan kauheasti.yhdellä hetkellä olen sektion kannalla kun taas jo hetken päästä mietin kääntämistä.toivotonta.toivottavasti kääntyis itse ja alakautta saisin synnyttää,kivutontahan se ei ole sekään mutta siitä paranee niin paljon nopeemmin kun sektiosta ja jos tuo alakautta raja perätilassa on tuo 3800g niin ei ne varmaan anna minun sitä sieltä edes tehä kun tuo edellinenkin poika oli melkein sen neljä kiloo ja tästä on veikattu samankokoista tai hiukka isompaa pojan vesseliä.
välillä tuntuu et kun vaan olis ohi jo koko touhu ja vauveli maailmassa.tää on kauheeta kun koko ajan miettii tätä asiaa.noilla muilla raskauskerroilla kun ei oo tarvinnu tälläsillä asioilla mieltään stressata kun edelliset on olleet lähtöasennossa jo viikosta 25 eyteenpäin kaikki.
 
Olin tänään neuvolassa ja perätilassa ollaan edelleen, rv 36+2. Ensi viikolla ultrataan ja jos ei ole kääntynyt niin voidaan koittaa kääntää. Terkka meinasi ettei mun varmaan anneta yrittää alakautta perätilasynnytystä kun esikoinen oli niin iso.
 

Yhteistyössä