Kokemuksia perhekerhoista?

Siinähän se lyhykäisyydessään :D Meillä on nyt puolitoistavuotias poika ja lähipiirissä hänellä lapsikontakteja niin vähän ja niin harvoin, että ollaan mietitty josko perhekerho olis hyvä juttu? Poitsu on ihan innoissaan aina, kun kaupoissa sun muissa yhteyksissä nähdään muita taaperoita ja hieman pettyneen oloinen, kun nämä "kohtaamiset" on niin lyhyitä...

Olis hienoa, jos jollakulla ois jakaa kokemuksia tuollaisista kerhoista - onko siellä vain ohjattua toimintaa vaiko vapaamuotoista ja kuinka eri-ikäisiä kerhoissa on ollut?

kaneliomena jälkikasvuineen =)
 
En tiedä minkälaisesta perhekerhosta sinulla on ajatus, mutta me olemme käyneet Helsingissä leikkipuistoissa vauva- ja perhekahvilassa. Näissä ei ole ollut mitään toimintaa varsinaisesti. Vanhemmat ovat voineet juoda kahvia ja joskus joku lastenvaate tms. esittelijä on saattanut käydä.
Lisäksi olemme olleet MLL:n pitämässä perhekahvilassa. Ne ovat varmasti kovin vetäjiensä näköisiä. Tampereella näytti toimivan muutamia. Me aloitimme käynnit, kun poika oli n. 5kk ja jatketaan niin pitkään kuin olen kotona hänen kanssaan. Suosittelen lämpimästi :)
 
Me asutaan pienellä paikkakunnalla.Täällä on kerran viikossa seurakunnan järjestämä perhekerho,jossa käytiin kerran.Ohjaajat oli kyllästyny työhönsä ja kaikki muut lapset isompia.
Ei ollut meidän juttu.Jos täällä olis avoin pk niin varmasti käytäis siellä.Enempikin vapaa seurustelu olis meidän juttu.Poika ei hirveästi kaipaa lapsi seuraa,mut äiti kyllä kaipais aikuisten seuraa.
 
Käydään kerran viikossa seurakunnan perhekerhossa ja sit hiukka vastaavassa äitilapsikerhossa,mikä pyörii vapaaehtoisväellä...
Mun eka reaktio tota seurakunnan kerhoo kohtaan oli paeta paikalta,kun siinä on aina aluks hartaus ja sit ohjattua piirimistä... mut sen jälkeen olikin vapaata toimintaa,kahvit jne... me ollaan aina muodikkaasti hiukan myöhässä,kun lapsi ei vielä jaksa istuu niin kauaa aloillaan/välitä piirileikeistä.
Enempi tossa äiti-lapsi kerhossa on ollut pojan ikäsiä kavereita,mut ei tuo kyl niinkään toisten lasten seuraa hae...kai se on enempi oman pään tuuletusta.. ja saahan poika vähän muita virikkeitä,uusia leluja yms.

Kai ne pitää köydä itte kattomassa ja kokemassa,on monenlaista tarjolla ja varmaan jokaikinen kerho on erilainen...yleensä noissa on ohjattu toiminta hetki ja loput vapaata... jossain toi ohjattu hetki on pidempi,joissain lyhyempi ja kovin eri-ikästä lasta on ainakin tääläpäin kerhoissa...vauvasta alle kouluikäsiin =) Kannattaa käydä tutustumassa =)
 
meillä ei matkaa perhekerhoon kun 1,5km ja meillä ei autoo likan kans käytössä niin menee hyvin kävellen mutta kun ne alkaa niin aikasin ettei jaksais lähtee talsimaan..Muutamana kertana oon käyny.Luetaan tarina,leikitään,syödään välipala ja lähdetään.Siinä oppis kyllä lapsi vähän puolustamaan itteensä ja näkeen muita pieniä.Mein tyttö on kans melkein koko ajan vaan aikuisten kans.
 
Meillä kerhoilut aloitettiin kanssa siiän 1,5v. Meillä on mll:n kahvila, jossa alkuun käytiin, mutta siellä käy niin paljon vauvoja äiteineen, että se jäi meiltä vähemmälle. Seurakunnalla meillä on aivan mahtavia kerhoja; ensin alkulaulut, sitten leikkiä/askartelua, välipala ja lähtölaulu. Tyttö tykkää aivan mahdottomasti.

Mutta varmasti ne vaihtelee paikkakunnittain millaista missäkin. Mut kannustan kokeileen.
 
me myös käymme perhekerhossa. Nyt tyttö pian 2v ja varmaan 7 kk ikäinen oli ku alotettiin... sielä hyvin oppii toimin muiden lasten kanssa, kun ainoani on :saint:
Ohjelmana pieni tarina/hartaus hetki ja esim isänpäivänä askarrellaan kortti =)
Tarkkana saa kyllä olla lapsestaan ku sielä paljo muita ja jotku vanhemmat vaan höpöttelee vaikka oma lapsi tekisi jotain tumaa tai kiusaa.....
Mutta kyllä tykkään ja sielä aijon käydä.. myös 2v. kuva saadaan sielä hyvin ku valokuvaus on keväällä... paljo halvemmaksi tulee saatikka jos kävis valokuvaus liikkees ottamas...
 
Sydämelliset kiitokset teille jokaiselle :heart: =) Käytiin poitsun kanssa perhekerhossa ja tykättiin kovasti. Asutaan Tampereella ja tuo kerho missä käytiin oli suht pieni eikä sillä kertaa ollut kuin kolmen perheen lapsukaisia lisäksemme. Siellä on kuulemma myös ohjattua toimintaa yhden tunnin ajan, mutta muuten saa leikkiä vapaasti. Ohjaaja oli myös tosi kiva ja osasi ottaa jokaisen lapsen huomioon erikseen. Mennään siis varmasti toistekin =)
 
Kyllä uskoisin, että jos sellanen kahvittelu ja juttelu kiinnostaa, niin perhekerho on paikka johon kannattaa mennä. Me käytiin n.puolivuotisena pojan kanssa muutaman kerran ekavauva-ryhmässä, joka on seurakunnan järjestämä. Mentiin vähän niin kuin kesken kauden sinne eli kaikki olivat jo kerenneet tutustua ja itse sain sitten istuskella hiljaa ja yrittää päästä juttuun muiden kanssa ja mulle tuollainen ei sovi, koska helposti alkaa tuntua ettei mua kaivata sinne jos kukaan ei mulle juttele tai edes yritä jutella. Muskarissa käytiin myös ja se oli oikein kivaa :) Vannon siis sellaiseen ajanvietteeseen missä on jotakin ohjattua toimintaa eli muskari tai jumppa tms. :)
 

Yhteistyössä