Kokemuksia pudendaalista

  • Viestiketjun aloittaja TDK
  • Ensimmäinen viesti
Hei, kohdunkaulanpuudute on eri asia kuin pudendaalipuudute! Itse en halunnut epiduraalipuudutusta, joten minulle laitettiin sitten nuo molemmat. Kohdunkaulanpuudute ei auttanut yhtään, mutta aivan avautumisvaiheen loppuvaiheessa laitettu (omasta pyynnöstäni) pudendaalipuudute vei kivun ponnistusvaiheesta. Voi tietenkin olla, että ponnistaminen olisi voinut olla kivutonta ilmankin, mutta itse pidin puudutusta hyvänä. Pudendaalipuudute puuduttaa nimenomaa välilihan aluetta. Käsittääkseni sitä ei käytetä yleisesti ainakaan OYS:ssa, tiesin tosiaan pyytää sitä itse :)
 
Siis tarkennan vielä..

Ensimmäisessä synnytyksessä en ottanut pudendaalipuudutusta ja ponnistaminen sattui kipuasteikolla 1-10 täysin kympillä!

Toisessa synnytyksessä sain kohdunkaulanpuudutteen sekä pudendaalipuudutteen. Kohdunkaulanpuudute auttoi hyvin vähän supistuskipuun. Pudendaalipuudutus ei auttanut yhtään ponnistusvaiheeseen minulla.
 
Minäkin haluaisin tietää kokemuksia pudendaalipuudutteesta, koska sen sanotaan auttavan ponnistuskipuun. Pudendaali on eri asia kuin kohdunkaulapuudute eli paraservikaalipuudutus, joka auttaa avautumisvaiheen kipuihin.
 
Mulla on toistaiseksi vain yksi synnytys takana. Ainoana puudutuksena mulla oli pudendaalipuudute. Kaduin, että pyysin sitä: teki sen laitto sen verran häijyä ja mitään apua en siitä huomannut olevan. Mutta mistäpä sen olisi voinut ennalta tietää...
 
Tämä ketju on mielestäni hyvä osoitus siitä, kuinka erin tavalla asiat tapahtuu eri ihmisillä - myös synnytyksessä. Oikeastaan on mahdotonta antaa minkäänlaisia "ainoa oikea tapa -neuvoja" kenellekään! Itse en tosiaan tuntenut ollenkaan puudutteiden laittoa ja kuten sanoin, ponnistuvaihe oli täysin kivuton. Ainoastaan pään ulostulo hieman sattui :)
 
Mulle hieman epäselväksi jäänyt, että jos saa epiduraalin niin saahan myös tuon pudendaalin lisäksi? Kyseessä olisi TAYS. Onko kokemuksia? Olen meinaan suunnitellut jo pitkään haluavani molemmat vai onko kokemuksia pelkän epiduraalin riittävyydestä.

Nimimerkin `synnytystä jannittävä` :snotty:
 
mulla on yhdessä synnytyksessä ollut epiduraali joka oli muuten ihan mahtava,vei kaikki kivut jne mutta vei tunnon niin että ei osannut ponnistaa kun ei tuntunut tarvetta ja yhdessä synnytyksessä on ollut pudendaali ja musta se oli hyvä,vei kovimman kivun ja pysty tosi hyvin hallitsemaan ponnistusvaiheen,eikä mulla ainakaan sen laittaminen paljoa sattunut.
 

Yhteistyössä