kokemuksia puheterapiasta

kuinka nopeasti puheterapia käynnit on alkaneet "vaikuttaa" lapsiinne?? mun 2,6 vuotias lapsi nyt luultavasti joutuu puheterapiaan, kun puhetta tai oikeestaan sanoja tulee niin harvakseltaan. kielijänne leikkauksesta on aikaa muutama kk, ja tuo kielen toiminta ylös ja alas on ei oikeen luonaa eli L-kirjain on ainakin yksi mitä ei osata sanoa ja niin yleinen kirjain kyllä vaikuttaa puheeseeen todella paljon. kertokaa omia kokemuksia esim. minkä ikäisenä puheterapia alkoi, miten siellä toimittiin, opeteltiinko viittomia vai mitä keinoja käytettiin ja kuinka pian tuli ratkaiseva käänne puheessa ym ym.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2004 klo 09:26 minä vaan kirjoitti:
kuinka nopeasti puheterapia käynnit on alkaneet "vaikuttaa" lapsiinne?? mun 2,6 vuotias lapsi nyt luultavasti joutuu puheterapiaan, kun puhetta tai oikeestaan sanoja tulee niin harvakseltaan. kielijänne leikkauksesta on aikaa muutama kk, ja tuo kielen toiminta ylös ja alas on ei oikeen luonaa eli L-kirjain on ainakin yksi mitä ei osata sanoa ja niin yleinen kirjain kyllä vaikuttaa puheeseeen todella paljon. kertokaa omia kokemuksia esim. minkä ikäisenä puheterapia alkoi, miten siellä toimittiin, opeteltiinko viittomia vai mitä keinoja käytettiin ja kuinka pian tuli ratkaiseva käänne puheessa ym ym.
Mun tutun lapsi pääsi aloittamaan tänä syksynä puheterapian 3 VUODEN odottamisen jälkeen. Aika kamalaa, että joutuu noinkin kauan odottamaan. Ja lapsesta itsestäänkin varmasti kamalaa, kun puhe niin epäselvää, vaikka ikää jo 6-vuotta. Äkkiä vaan jonoon, ettei mene liian myöhäiseksi terapian aloitus. Terapia kertoja hänellä ollut vasta muutama, mutta L-kirjain onnistuu jo. Silti on vielä paljon matkaa kunnon puheeseen. Toivottavasti onnistuu ensi syksynä, kun koulun pitäisi alkaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2004 klo 09:33 miikku kirjoitti:
Meillä poika oppi vasta 3 vuotiaana puhumaan, yrittivät neuvolasta saada puheterapiaan mutta eivät ottaneet ja oppihan tuo puhumaan ilman sitäkin.
Meilläkin kaksoset, tyttö ja poika oppivat vasta 3v puhumaan, meidätkin meinattiin jo lasten ollessa vuoden laittaa puheterapiaan, mutta ei meitä huolittu, enkä kyllä sinne halunnutkaan. Kun menivät päiväkotiin tasan 3v niin jopas alkoi puhetta tulla, aluksi epäselvää, mutta nyt kohta 4v, puhetta tulee jo suorastaan välillä rasittavuuteen asti.
Ja nyt päiväkodissa pakottivat meidät puheterapiaan, mutta onneksi emme pääseet, koska puheterapeutin mielestä lapseni puhuu aivan kuin kohta 4v puhuu, eikä hän huomannut puheessa mitään väärää. Siis äänteet tietysti vähän hukassa, mutta normaalia tuon ikäisellä.
Sanoi että katsotaan uudestaan joskus 5-6v, riippuu miten lähtevät kouluun.
Olin todella helpottunut asiasta.
Päiväkodin hoitajat vaan vertasivat lapseni puhetta 5 vuotiaisiin, ja sitähän ei olis saanut missään tapauksessa tehdä koska 3v ja 5v ovat aivan eri planeetalta.
Että näin meillä, tulipas romaani
 
Vaimo-otus
Meillä 5v. kävi noin puoli vuotta puheterapiassa kerran viikossa. Oli tosi paljon apua. Nyt on tauko ja katsotaan tuleekoo puuttuva s kirjain omia aikojaan vai jatketaanko terapiaa 6v neuvolassakäynnin jälkeen. Suosittelen kyllä terapiaa jos vain vähänkin tarvetta minä itse olen ollut puheterapiassa vasta koulun alettua ja silloin se ei enää tuntunut kivalta. Yrittäkää saada lapsenne puheterapiaan ennen kouluikää. Säästyy vähemmältä kiusaamiselta.
 
Meidän poika aloittaa nyt puheterapian ensi viikolla. Hän on 2,5 eikä puhetta tule vielä, vain pari sanaa jotka poika on osannut jo monta kuukautta. Meillä kovasti odotetaan että josko nyt sit puhe lähtis tulemaan kun ollut paljon haastavia tilanteita tämän asian tiimoilta. Me saatin aika 1,5kk päähän siitä kun lähete puheterapiaan oli laitettu, joten jonotusajat on onneksi lyhyitä. Harmittaa pojan puolesta se miten ympäristö suhtautuu häneen syrjivästi kun höpöttä vielä omaa kieltään. Varsinkin saman ikäiset ja vähän vanhemmat lapset helposti syrjivät häntä puheen takia :( On ollut ikävä huomata että myös niiden last4en vanhemmat jotka ovat oppineet aikasin puhumaan katsovat meitä aina alta kulmien ihan kuin oltaisiin huonompia vanhempia sen takia kun meidän lapsi ei vielä puhu.
 
kerro ihmeessä kokemuksiasi imppu-83. meillä myös 2,5-vuotias poika, jolta ei puhetta tule. marraskuun alkuun saatiin ensimmäinen aika, onneksi suht pian. meillä lapsi oppi äiti-sanan ennen kun täytti 1-v. sitten tarhaan lähdön ja korvatulehduskierteen jälkeen katosi se äitikin :(

musta kans välillä tuntuu, että oon niin eri tasolla muiden samanikästen lasten äitien kanssa. heillä on selkeästi puhuvia ja omatoimisia leikki-ikäisiä. meillä ollaan vielä vauvoja siinä mielessä, ettei vastaa kun kysytään yms. (kärjistetysti sanottuna)

tosi kiva olisi kuulla muidenkin kokemuksia.
 
Meillä on nyt toinen puheterapia käynti takana ja saatiin "kotiläksyksi" ottaa videokuvaa lapsen leikeistä kotana ja ensi kerralla aletaan kartoittamaan testien avulla sitä että millä tasolla miedän 2,5 vuotiaan ymmärtämäinen on. Meillä kovasti odotellaan että taas päästään pikku huiljaa asiassa eteenpäin ja pojalta alkaisi tulemaan enemmän sanoja.
 

Yhteistyössä