Kokemuksia steriloinnista?

Olen tässä pohtinut, että jos emme lapsia enempää hanki, niin hommaisko steriloinnin.
Miten se käytännössä tapahtuu? Onko se julkisen sektorin heiniä vai täytyykö mennä yksityiselle? Muuttuko kuukautiset tai kierto jne?
 
Mulle ei ole ( vielä ) tehty, mutta jotakin luulen siitä tietäväni, koska eräälle kaverilleni juuri tehtiin se. Hän kävi omalla terveyskeskuslääkärillä hakemassa lähetteen keskussairaalaan ko toimenpiteeseen ja muutaman kuukauden päästä pääsikin jo. Hän meni aamulla polille ja pääsi pois iltapäivällä kahden aikaan ja vatsassa oli yksi pieni viilto navan alapuolella. Eikä hän ainakaan ollut kovin kipeä ja on nyt tosi tyytyväinen oloonsa. Ainoa, että hänellä on melkoiset kivut kuukautisista ja ne jatkuvat. Minä en halua mennä koska minulle on gyne sanonut, että vuodot saattavat liisääntyä sen myötä ja sitä riskiä en ota, kun nytkin saisi istua saavissa pari viikkoa kuukaudesta... :snotty:
 
Älä vaan tee,jos olet vielä suht nuori.Elämä voi muuttua kuitenkin jossain vaiheessa.En itsekään uskonut,mutta näin vaan kävi.26-v tehtiin mulle,sain siksi,koska oli 3 lasta.8v päästä elämä muuttui,löysin uuden kumppanin,jolla ei ollut omaa lasta ja olisin ollut valmis antamaan hänelle lapsen.Mitään muuta vaihtoehtoa ei ollut,kuin keinohedelmöitys.Ja Kelahan ei korvaa mitään,jos olet steriloitu.Onneksi muutaman yrityksen ja mahtavan rahamäärän jälkeen meillä tärppäsi.Rankkaa oli,mutta nyt ollaan onnellisia!Ja kuukautisvuodot+kivut lisääntyivät myös,eli vielä kerran:ÄLÄ TEE;ELLEI OO IHAN PAKKO!!!!!!
:hug:
 
Mama -68
Kun mä täytin 30v. menin omalle lääkärille ja sanoin, et haluun steriloinnin. No, lekuri kirjoitti lähetteen sairaalaan ja sain ajan 9:n kuukauden päähän! 12.2.99 mut steriloitiin, aamulla polille, navan kautta tähystyksellä klipsit ja neljän aikaan kotiin. Ei mitään isompia kipuja, ainoo juttu, kun tähystyksessä vatsa täytetään kaasulla operaation helpottamiseksi, niin meni päivän verran tosi pömppönä. Menkat ois pitäny alkaa sterilointipäivänä, mut alko vast 1.11.2000! olin meinaan raskaana!!! Terve tyttö syntyi 27.10.99. Sterilointi on muuten ihan hyvä juttu, mut jos on vähänkin taipumusta kivuliaisiin menkkoihin yms. niin se ei ainakaan helpota!! Sitä paitsi yks kätilö kerto, et klipsit ei oo varmat kuin 5 vuotta! Silti suosittelen sterilointia! ;)
 
Steriloitiin kuukausi sitten. Lapsiluku täynnä ja ikä tulee vastaan. En halua yli 40 v enää synnyttää. Nopea toimenpide. Ainoa, että siitä kaasusta tuli hartiat kipeeksi. Olivat pari päivää kipeät ja maha ei lainkaan? Outoa. Maha oli turvoksissa pari viikkoa ja nyt navassa vain pieni arpi. Yhden menkat ollut ja ihan samanlaiset kun aiemminkin.
Joo, sanoivat että hormonikierukka on varmin. Tulee 1/1000:sta raskaaksi kun steriloinnista 3/1000:sta..et silleen..Silti en halunnut kierukkaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2005 klo 00:55 Mama -68 kirjoitti:
Kun mä täytin 30v. menin omalle lääkärille ja sanoin, et haluun steriloinnin. No, lekuri kirjoitti lähetteen sairaalaan ja sain ajan 9:n kuukauden päähän! 12.2.99 mut steriloitiin, aamulla polille, navan kautta tähystyksellä klipsit ja neljän aikaan kotiin. Ei mitään isompia kipuja, ainoo juttu, kun tähystyksessä vatsa täytetään kaasulla operaation helpottamiseksi, niin meni päivän verran tosi pömppönä. Menkat ois pitäny alkaa sterilointipäivänä, mut alko vast 1.11.2000! olin meinaan raskaana!!! Terve tyttö syntyi 27.10.99. Sterilointi on muuten ihan hyvä juttu, mut jos on vähänkin taipumusta kivuliaisiin menkkoihin yms. niin se ei ainakaan helpota!! Sitä paitsi yks kätilö kerto, et klipsit ei oo varmat kuin 5 vuotta! Silti suosittelen sterilointia! ;)
:eek:
Miten ihmeessä noin voi käydä? :)
 
äeppä-73
Kokemuksia on, kolmannen sektion yhteydessä otin sterilisaation.
Piti laittaa klipsit, mutta leikkaava lääkäri oliki eri, kuin piti,leikkasi sitten putket kokonaan poikki.
Ihan suoraan sanoen kadun sitä että sterilisaation otin.
Ensinnäkin, viimeisimmästä sektiosta on jo puolitoista vuotta, eikä hormonit ole tasaantuneet vieläkään.Kuukautiset ovat muuttuneet erittäin runsaiksi ja kivuliaiksi.Sekä oviksen.
Nyt sitten mietitään mitä tehdä...???
Kovin kummosia ei voi tehdäkään ja ainakaan kovin pienin kustannuksin, enkä tässä nyt puhu uusista raskauksista, vaan ihan normaaliin olotilaan pääsemisestä.Aikaisemmin kuukautiseni kestivät 3-4 pv, vuoto suhteellisen niukkaa ja kivutonta, tilanne kääntyi päälaelleen sterilisaation jälkeen...muuta syytä en keksi.
En suosittele!!!!!
 
herpertti
Mulle tehtiin n. 2-vuotta sitten sterilisaatio. Napaan ja vasemmalle puolelle vatsaan tuli arvet. Kuukautiset ovat todella runsaat ja kestavät viikon, kipuja ei ole, ainoastaan silloin kun on ovis. Operaation jälkeen olin melkein viikon tosi kipeä. Nuorin oli vasta silloin parin kuukauden vanha, joten jouduin paljon kantelemaan sitä ja kaasu jota käytettiin operaatiossa tuntui hartia kipuina. En kuulemma oppinut palleahengitystä siitä johtui. Päivääkään en ole katunut vaikka ikää ei ole kuin vähän yli kolmekymmentä. Kannattaa kuitenkin hyvin tarkkaa harkita ja miettiä ennen kuin ryhtyy siihen. Varsinkin jos on vielä "nuori", voi tulla vielä katumapäälle.
 
jerejajarno
Minullekin piti tehdä sterilisaatio nyt viimeisessä synnytyksessä, mutt osaston lääkäri sai puhuttua yli ettei tehtykään koska ennestää runsaat ja kivuliaat kuukautiset niin ei suositellut, laitatan seuraavista kuukautisista hormonikierukan ja jos se käy niin kivut pitäisi hävitä kokonaan ja vuodotkin voi loppua! Kannattaa harkita tosi tarkkaan onko niin valmis lopulliseen ratkaisuun!!!! ymmärrän jos ikää on jo 40 tai yli ja edelliset lapset jo isoja! minäkin sanoin joskus kun toisen tein etten tee ikinä nyt jo kolmas kasvamassa tuossa! :ashamed: enkä pois sulje ettenkö vieläkin tekisi sen pienen tytön joskus aiemmat 1tyttö ja 2 poikaa!
 
Mama -68
Helposti voi käydä niin, koska mulle ei tehty raskaustestiä ja Hyvinkään aluesairaala ei ole niitä kaikkein tarkimpia tutkimuksissaan. (Koskee myös esim. sydän- ja rintasyöpäpotilaita.) :/
 
Mulle tehtiin sterilisaatio 1.5 v. sitten kolmannen sektiosynnytykseni yhteydessä eli napsaistiin sentin pätkät munanjohtimista pois. En osaa vielä "sivuvaikutuksia" kommentoida kun on noin lyhyt aika. Mutta kuukautisten pituus hieman lyheni, kivut lisääntyi (täytyy ottaa huomioon myös nuo sektioarvet kohdussa) ja kuukautiset kerrankin ovat tulleet säännöllisemmin, aina ennen ovat olleet epäsäännölliset.

Emme enää halua lapsia, kiintiö on täysi, toivottavasti sterilisaatio pitää. Aina on kuulema 1 %:n mahdollisuus... :attn:
Mutta minulle eivät ole koskaan mitkään hormonit sopineet joten tämä oli minun/meidän ratkaisumme, ja hyvä on ollut näin. Ei tarvitse sählätä mm. kumien kanssa mikä on aivan ihanaa vuosien taiston jälkeen niiden kanssa...
 

Yhteistyössä