kokemuksia synnytyksen käynnistyksestä?

Saattaapi olla että sellainen on edessä viikon kahden päästä jollei tää synny ennen sitä..Mulla on mielikuva jossa kalvot puhkaistaan, ja supistukset alkaa heti kovina ja kipeinä..Ei kuulosta kovin kivalta, varsinkin kun kipulääkettä et kai saa heti?
Kertokaa viisaammat kokemuksianne :)
 
"Lissu"
Mulla käynnistettiin tipalla rv 41+5. Kipuun tarjosivat alkuun ilokaasua. En muista enää niin tarkkaan... mutta säännölliset supistukset alkoivat noin kuutisen tuntia tipan aloituksen jälkeen ja synnytyksen kesto oli vajaat 11 tuntia, tosin päättyi ihan loppumetreillä hätäsektioon. Ei se loppujen lopuksi niin kivuliasta ollut kuin pelkäsin, siis ne supistukset.
 
"nuuh"
Mulla käynnisteltiin oksitoniinitipalla, vedet oli jo menny mun ei muuta. Supparit oli kipeitä ja kipeyty nopeasti. Sain tarpeeksi kipulääkettä ja epiduraalin. Ihan hyvä maku jäi siitäkin touhusta.

Toinen syntyi paljon pehmeämmin, vaikka kyllä sekin sattui ihan v..kovasti paljon.
 
"vieras"
mun synnytys käynnistettiin niillä lääkemuruilla,yks murunen laitettiin emättimeen joka kolmas tunti,no niistä supistukset ei oikeen kunnolla alkanu joten sitte seuraavana päivänä käynnisteltiin sillä suonen sisäisellä aineella,sori mä oon tosi huono muistamaan niitten nimiä.annosta nosteltiin aina ja mitä enemmän nosteltiin sitä kivuliaampia supistukset oli,mä olin kauhuissani kun oltiin vasta johonkin puoleen väliin nostettu sitä annosta ja mä olin kuolemankielissä,ilokaasu autto aika pitkälle ja kun en pärjänny enää sen kanssa sain epiduraalin ja sitten aukes taivas,se oli ihanaa niin kauan kun autto.mulla sitten kuitenkin jouduttiin pitämään muutaman tunnin tauko ja taas alotettiin alusta ja sitten vasta rupes paikat aukeamaan.en voi verrata millasia olis ns.luomu supistukset ku toi oli eka synnytys.
 
yksi kokemus
Mulla käynnistettiin cytoteceilla kohdunsuulle. 2 vuorokautta kärvistelin niiden suppareiden kanssa ja sen jälkeen mut raahattiin synnytyssaliin, että voitiin antaa tehokkaampaa kivunlievitystä. Huone pyöri ympyrää, olin ihan ulalla, en tajunnut mitään. Juuri ja juuri kuitenkin tajusin vaatia kutsumaan miehen paikalle. Mies sitten ehtikin loppumetreille mukaan, kun olin jo saanut epiduraalin ja ilokaasut. Täyspöhnässä olin, en jaksanut mitään, lopulta vauva autettiin imukupilla ulos, mutta sitäkään en oikeastaan silloin tajunnut. Ja todella toivon, etten joudu kokemaan samaa uudelleen.
 
"vieras"
Minulla on yksi käynnistetty oksitosiinilla ja epiduraalin sain melkein heti, sanottiin, että nyt on anestesialääkäri paikalla, sen saa nyt tai sitten joskus tosi paljon myöhemmin (oli sunnutai). Käynnistyksen syynä oli vesimeno vuorokautta aikaisemmin.

Toisessa synnytyksessä on kalvot puhkaistu. Kätilö totesi, että muuhun kivunlievitykseen ei ole aikaa, saat ponnistaa.

Minä olen kyllä ymmärtänyt, että tuo kalvojen puhkaisu on sieltä hellimmästä päästä käynnistystä, sen kanssa kai annetaan alapäähän tabletti sulamaan. Oksitosiini on sitten se kovimman luokan käynnistäjä, minulla sitä ruvettiin tiputtamaan vauhdilla, kun hitaampi alku ei näyttänyt toimivan.
 
Mulla kaksi käynnistystä takana. Molemmissa aloitettu paikkojen kypsyttelyllä cytoteceilla, ne siis laitettu kohdunsuulle. Esikoista kypsyteltiin kaksi päivää ja kolmantena laitettiin tippana oxsitosin(vai miten se nyt kirjoitetaaaan...) Toisessa kypsyteltiin yksi päivä ja illalla synnytys käynnistyi ikäänkuin itsellään.

Riippuu se käynnistystapa ihan siitä millainen se kohdunsuun tilanne on.
 
anna ajan hoitaa
Ensimmäinen oksitosiinil-tipalla ja oli suht ok vaikka supparit oli aivan hirveitä, silloin. Toinen mulla käynnistetttin cytotecilla ja kahen murusen jälkeen kohtu repesi ja istukka irtosi.Sipistikset ei lakannut ollenkaan. Tosi hätähätäsektioon ja lapsi selvisi just ja just.
Toivottavasti lähtee itsekseen käyntiin etttei ikäviä käynnistyksiä tarvita.
 
Mulla käynnistettiin cytoteceilla. Ekasta lääkkeestä vauva oli maailmassa kymmenen tunnin kuluttua, synntyksen kesto 5,5h. Oli rajut, tiheät ja lyhyet supistukset. :x Ihan ok kokemus, sitten kun sai epiduraalin.
 
...
Mulle tehtiin se kalvojen puhkaisu, joka sattui ihan järjettömän paljon!!! En voinu muuta ku huutaa ja itkee, ku se lääkäri räpelsi siellä alapäässä, mieskin katsoi avuttomana vieressä, kun ei pystynyt mitenkään olemaan avuksi :( Seuraavana päivänä kysyinkin kätilöltä, että onko ihan normaalia, ettei puhkaisuun saa mitään puudutusta, johon kätilö vastasi, että normaalisti sen ei pitäisi sattua ollenkaan, mutta ko. lääkäri on todella kovakourainen...
 
3vkoa sitten
Mulla käynnistettiin tipalla ja kun suppareita oli tullut noin 4h puhkaistiin kalvot. Kivut olivat ihan normaaleja synnytyskipuja koko ajan. Aika nopeasti kyllä teki tehtävänsä tuo kalvojen puhkaisu ja paikat aukesivat nopeasti. Mini spinaalin sain heti kun kivut rupesivat olemaan kestämättömiä ja kun spinaalin teho oli loppumassa ni pääsikin jo heti ponnistamaan. synnytyksen kesto oli 2h44min ja ponnistus 2min.
 
"nuuh"
[QUOTE="nuuh";22531296]Mulla käynnisteltiin oksitoniinitipalla, vedet oli jo menny mun ei muuta. Supparit oli kipeitä ja kipeyty nopeasti. Sain tarpeeksi kipulääkettä ja epiduraalin. Ihan hyvä maku jäi siitäkin touhusta.

Toinen syntyi paljon pehmeämmin, vaikka kyllä sekin sattui ihan v..kovasti paljon.[/QUOTE]

Jatkan sen verran että mulla epiduraali vei kaikki kivut pois ja ponnistusvaiheessakaan en tuntenut lainkaan supistuksia, kätilö katsoi käyrältä että nyt vois ponnistaa.

Käynnistetys supistukset on kipeämpiä, mutta kyllä niihinkin lääkkeet auttaa.
 
kokenut myös
Mulla käynnisteltiin kohdunsuun epäkylpsän tilanteen vuoksi cytotecilla(?) ja siinä meni vuorokausi. Supistukset sattuivat, mutta jos luomu on hellempi niin mä tuun pääsemään niiiiin helpolla. Eli ei se kovin kamalaa ainakaan itselläni ollut. Ja se kalvojen puhkaisu tehdään sitten, kun paikat ovat jo sen verran auki. Se ei satu (tai siis sen ei pitäisi sattua), enkä itse tuntenut ollenkaan.
 
hm
Mulle tehtiin se kalvojen puhkaisu, joka sattui ihan järjettömän paljon!!! En voinu muuta ku huutaa ja itkee, ku se lääkäri räpelsi siellä alapäässä, mieskin katsoi avuttomana vieressä, kun ei pystynyt mitenkään olemaan avuksi :( Seuraavana päivänä kysyinkin kätilöltä, että onko ihan normaalia, ettei puhkaisuun saa mitään puudutusta, johon kätilö vastasi, että normaalisti sen ei pitäisi sattua ollenkaan, mutta ko. lääkäri on todella kovakourainen...
Mitähän se lääkäri on oikein hommannut... Se kalvojen puhkaisu ei kyllä satu tippaakaan.
 
"Vierailija"
Mulla takana 5 synnytystä, joista 2 käynnistettyä. Vauvan ison koon takia. Mulla synnytykset olleet kivuiltaan samaa tasoa kaikki. Ja kaikissa olen kerennyt kipulääkkeet saamaan mitä tarvitsen. Mulla siis ihan hyvät kokemukset käynnistyksistä :)
Toisille käynnistys voi tehdä rajumman synnytyksen (nopeamman ja kipeämmän) mutta ei kaikille! Ei pidä yleistää tässäkään asiassa suuntaan eikä toiseen.
 
"vieras"
Kalvot puhkaistiin ja sen jälkeen kyllä alkoi melkein heti kovat kivut, oli kyllä aika järkyttävää. Mutta onneksi sain epiduraalin aika nopeasti. Aikaa en osaa sanoa, mutta voisin veikata noin puolta tuntia. Epiduraalin jälkeen noin puoli tuntia aloinkin ponnistamaan, se ei sitten tuntunut missään epiduraalin ansiosta. Eli nopea synnytys oli, ei ne kaameat kivut maailmaa kaatanut vaikka tuntui, että miten tästä voi selvitä. Onneksi siis sain epiduraalin todella nopeasti.
 
"mahtisonnitar"
toinen raskaus käynnistettiin 39+1 tipalla (oli 8cm auki), noin tunti meni, kun lähti käyntiin. kolmas käynnistettiin 38+6 tipalla, mutta ei lähtenyt sillä, niin puhkasivat kalvot, 10min meni ja kipeenä alko supparit heti. 4cm oli kolmannessa auki, kun käynnistelivät.
 
"mahtisonnitar"
[QUOTE="mahtisonnitar";22531513]toinen raskaus käynnistettiin 39+1 tipalla (oli 8cm auki), noin tunti meni, kun lähti käyntiin. kolmas käynnistettiin 38+6 tipalla, mutta ei lähtenyt sillä, niin puhkasivat kalvot, 10min meni ja kipeenä alko supparit heti. 4cm oli kolmannessa auki, kun käynnistelivät.[/QUOTE]

luomuna tuli nuo kummatkin, mutta kyl olis varmaan saanu heti puudutuksen. synnytykset ollu nopeita, sen takia en puudutusta pyytäny, tokalla en olis edes saanu, mut kolmannella odottelin niin kauan, ku kestän, mutta pian saiki jo ponnistaa, ni ei sit puudutusta tarvittu :)
 
Mulla
on kaikki neljä käynnistetty yliaikaisuuden takia, ensin on laitettu niit pilereitä jonka jälkeen on parilla saatu kalvot puhkaistua, mutta jokaisella on kyllä laitettu myöskin tippa jotta supistukset tulisi voimakkaampina. Ja kivuliasta on ollut, mutta en toki pysty vertaamaan luomuun kun niin ei kenenkään kohdalla ole tapahtunut. Viimeisin synnytys oli kyl kaikkein kivuliain kun epiduraalipuudutus meni päin mäntyä, vaik piti niin noi kivunlievitykset hyvin hoitaa ku jäi siit 3:mannesta synnytyksestä aivan törkeet synnytyspelot, mut kummasti noi unohtuu kun se pieni käärö siihen syliin annetaan :)
 
"tina"
Itsellä kolmas on syntynyt oksitosiinitipalla, koska omat supistukset loppuivat. Oksitosiinilla tuotetut supistukset on mielestäni kivuliaampia kuin luonnolliset, mutta kestettävissä. Tiputusnopeudesta riippuu, että mihin tahtiin niitä supistuksia tulee. Synnytys kesti sitten 4,5h kaiken kaikkiaan ja mukavat muistot jäi.

Neljättä kypsyteltiin cytoteceillä kaksi päivää, koska paikat olivat epäkypsät. Supistuksia tuli vain muutama noiden kahden päivän aikana. Viimein puhkaistiin kalvot (mikä ei satu) ja odoteltiin tunti supistusten alkamista, joita ei kuulunut. Laitettiin tippa ja supistukset olivat kyllä helliä, jos näin voi sanoa. Viimeinen 10min oli sitten ryminää ja supistuksissa voimaa, kun paikat aukesi vauhdilla ja ponnistusvaihe oli parilla työnnöllä ohi. Hyvät muistot jäi tästäkin vaikka lopussa en meinanut pysyä mukana. Synnytys kesti kaikkiaan 1 h 45 min.

Esikoinenkin tavallaan käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi hormonigeelillä, joka sitten saikin aikaan synnytykseen johtavat supistukset (kesto 5h 45min). Toinen lapseni on ainoastaan syntynyt ilman ulkopuolisia apuja ja synnytys kesti 7h.
 
sjk
Käynnistys Cytoteceilla, suun kautta. Neljän tunnin välein ehdin kolme puoliskaa saamaan, n. 9 tuntia ensimmäisestä voi sanoa synnytyksen käynnistyneen. Aika rajut supistukset melkein heti, ja synnytys ei kestänytkään kuin neljä h. Kalvojen puhkaisusta varmaan alle 5 min kun aloin ponnistamaan.
 
Mun synnytykset :

1. Vedet meni kotona, sairaalaan oottelemaan et jotain tapahtuisi. Supistukset ei tahtoneet alkaa, tipalla käyntiin kun vesien menosta vuorokausi. Synnytyksen kesto 5,5h, lääkityksenä epiduraali. Ei mitään valittamista.

2. Synnytys käynnistyi itsekseen, kesto 5,5h. Ei lääkitystä koska kätilöllä aina kiire jonkun toisen synnyttäjän luo. Toivottavasti emme tapaa ikinä.

3. Synnytys käynnistyi itsekseen, kesto 5,5h. Spinaali, oikein ajoitettuna oli ihan täydellinen kivunlievitys.

4. Käynnistetty, cytotec. Klo 10 ensimmäinen muru, klo 14 toinen. Käynnistyi 17, kesto alle 2h. Kivunlievityksenä kohdunkaulan puudute (viimeisen 20 min aikana) , mut helpotti ja antoi hetken hengähtää siinä lopussa.

Jos näistä saisi valita jatkossa niin valintani olisi 4. :D
 

Yhteistyössä