Kokemuksia Tayssista?!

Olisi kiva kuulla kokemuksia Taysin lapsettomuuspolilla hoidoissa olleilta/olevilta!

Me saimme miehen kanssa juuri lähetteen Taysiin ja nyt vaan odotellaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Meillä on takana kaksi vuotta yritystä ja nyt alkuvuodesta tutkimukset on tehty oman kunnan terveyskeskuksessa. Testeissä ei löytynyt muuta, kuin mun kohonnut prolaktiiniarvo, joka kuitenkin laski kontrollissa. Arvo on kuitenkin vieläkin hieman koholla.

Lapsettomuushoidot on mulle vielä melkoista hepreaa, jonkun verran oon tutkinut eri ketjuja täälläkin, mutten oo oikeen löytänyt sellaista vasta-alkajien pinoa :)

Olkaa ihania ja jakakaa kokemuksenne, uskon ettemme voi olla ainoa pari tässä tilanteessa! :)
 
Taysilaisia ei täällä joko kovin paljon ole, tai sitten ovat hissuksiin. Johonkin kolmannelle sivulle on nimittäin painunut yksi taysilaisten oma ketju. Itse olen Seinäjoen keskussairaalan asiakas, mutta sieltä käydään Taysissa IVF:n punktiossa ja alkion siirroissa.

Olin vähän samassa tilanteessa vähän yli vuosi sitten, mutta tosiaan eri sairaalassa. Pääsimme tk:n lähetteellä (+täällä piti olla siemenneste tutkittuna yksityisellä) parissa kuukaudessa lisätutkimuksiin ja kun syytä ei löytynyt, nopeasti myös inseminaatioihin. Niitä yritettiin kolme kertaa tuloksetta ja siirryimme syksyllä IVF-hoitoon eli koeputkihedelmöitykseen. Tuolla lailla kun kirjoittaa, tuntuu että olisi nopeastikin tapahtunut, mutta kyllä siinä monta odotteluntäyteistä viikkoa ja taukokuukauttakin on ollut.

Minäkään en siis ole enää vasta-alkaja, ja Taysistakaan en paljon tiedä, joten ei minusta taida paljon hyötyä olla. ;) Toivon kuitenkin teille voimia ja jaksamista! Minun kokemukseni mukaan vaikeinta ei ole operaatiot tai lääkkeiden pistämiset vaan odottaminen, toiveiden herääminen ja pettyiminen jälleen. :hug:
 
Kiitos vastauksesta! Taitaa Taysilaiset olla piilosilla tai jossain muualla, potilaita/asiakkaita siellä kuitenkin on.. ;)

Kiitos myös tsempeistä ja jaksamisia teillekin, toivottavasti saisitte pian jo hyviä uutisia! :hug: :)
 
Minä olen yksi taysilainen, mutta eipä ole tullut kirjoiteltua. Varmaan sama voi olla monella muullakin ja siksi ketju pysyy hiljaisena.

Me ollaan oltu taysin asiakkaina 10/2011 alkaen. Tähän mahtuu yksi sponttaani raskaus joka meni kesken 8+ ja toinen hoitojen kautta alkunsa saanut raskaus joka meni kesken 15+4. Lisäksi endometrioosi leikkaus ja nyt jonotus IVF-hoitoihin.

Lääkäri on vaihtunut lähes joka kerta taysissa ja välillä on lääkärinä jotain oppilaita...jotka eivät siis voi tehdä päätöksiä hoitojen suhteen. Mulla on ollut tämmöisiä tapauksia esim. silloin kun ovulaation induktiohoidossa on ollut munarakkuloiden kasvun seuranta ultrauskerta. Osaavat kyllä ultrata ja voivat määrätä lisälääkkeitä, mutta hoitojen etenemiseen eivät saa (?) ottaa kantaa.

Mutta pääosin olen tyytyväinen kaikkii lääkäreihin. Mutta kannattaa muistaa kysellä itse. Kirjoita vaikka muistilappu, mitä haluat kysyä. Kyllä vastaavat ja selittävät kunhan kysyy. Muuten siellä äkkiä tuntuu käyvän niin että oletetaan että asiat on selvillä. Että tuntee eri hoitotyypit ja lääkkeet.

Lisäksi on hyvä jos muistat itse mitä kaikkea hoitoja/ tutkimuksia sulle on tehty. Aina kaikki lääkärit eivät ole vaivautuneet (?) lukemaan tietoja koneelta. Viimeksi tosin oli sellainen lääkäri joka oli perehtynyt koko kertomukseeni tämän 1,5 vuoden ajalta.

Henkilökunta on mielestäni ystävällistä pääosin. Ja empaattista vaikeissa tilanteissa (kun keskenmeno - ei sykettä todettiin).

Aikataulut ei aina päde, samat lääkäri tekee toimenpiteitä ja siksi oma vastaanottoaika saattaa myöhästyä, kun jonkun toisen tilanne on vaatinut pidempää vastaanottoaikaa tai toimenpide on venynyt. Joten varaa aiakaa käynnille. Pysäköintitilaa on huonosti saatavilla lapsettomuuspolin lähellä ja se on maksullista, kuten koko taysin alueella.

Soittaminen polille on helpottunut viime aikoina, siellä on automaatti johon annetaan oma numero ja saa tiedon koska todennäköisesti soittavat takaisin päin. Aiemmin joutui itse roikkumana linjoilla tai soittamaan uudestaan ja uudestaan kun linjat oli varattuna. Ei töissä välttämättä voi paria tuntia yrittää päästä läpi johonkinnumeroon. Joten parempi näin. Sitten kun tietää arvioidun soittoajan voi vetäytyä omaan rauhaan puhumaan puhelua.
 
Lisää kokemuksia mäkin olisin kiinnostunut kuulemaan, kun ollaan siirtymässä yksityiseltä julkiselle kustannussyistä. Nykyisen klinikan toimintaan olen ollut erittäin tyytyväinen ja siirtyminen julkiselle harmittaa. Hieman mietityttää, tuleeko palvelu huonontumaan merkittävästi ja saako jatkossa yhtä hyvin aikoja.
 
Olen ollut asiakkaana vuosia, nyt tosin täysin yllätyksenä alkunsa saaneen luomulapsen äiti. Päädyin asiakkaaksi munasarjakystan ja lapsettomuuden vuoksi. Kysta operoitiin ja samalla tutkittiin munanjohtimien aukiolo. Leikkauksen jälkeen ei raskautta kuulunut, joten päädyimme hoitoihin. Toisesta inseminaatiosta tulin raskaaksi, mutta raskaus päättyi keskenmenoon 16-viikolla. Sen jälkeen otettiin aikalisä ja sitten taas uusi yritys. Keväällä 2011 jatkettiin, ei raskauksia. Kesällä sain sumutettavan lääkkeen, joka ei kuitenkaan toiminut halutulla tavalla. Seuraavaksi olisi ollut ivf edessä, mutta jotenkin turhauduin enkä varannut aikaa alkusyksystä. Muistaakseni loppuvuodesta soittelin puolille, että haluaisin tulla käynnille. Tammikuulla kuitenkin totesin olevani raskaana.

Olen ollut tyytyväinen saamaani hoitoon ja henkilökuntaan. Polille soittaminen oli ärsyttävää, kun soittoajat olivat aika lyhyet ja työn vuoksi oli välillä hankala soitella. Hyvä, jos asiaan on tullut muutos. Jonkin verran oli vaihtuvuutta lääkäreissä, mutta kaikki ovat hoitaneet asiani hyvin. Minulla ei juuri ole negatiivista sanottavaa. Tietysti joskus käynnit venyivät, kun ei päässyt ajallaan vastaanotolle.
 
Täällä myös yksi Taysin asiakas.
Aiemmin tehty 1 inssi, 1 IVF ja 1 ICSI yksityisellä (+ 2 x PAS). Näistä ICSI:n tuoresiirrosta plussa, joka piti keskeyttää vkolla 12 sikiön vaikean poikkeavuuden vuoksi.
Siirryimme Tayssiin kustannussyistä myöskin.
Tähän mennessä takana on 1.11 ensikäynti ja 19.1. suunnittelukäynti. Suuniteltu ICSI helmikuulle piti siirtää, koska olin pistosviikolla influenssassa. Nyt sitten eka hoito käynnistyy Tayssilla pistoksilla huomenna. Meillä myös eri lääkäri molemmilla kerroilla, mutta hoitsu on ollu useimmiten sama.
Erilaiset lääkkeet tähän ICSiin kuin aiemmin, eivät käytä Elonvaa tms, vaan munikset kasvatellaan Puregonilla/menopurilla. Toisaalta ottivat kaikki loputkin verikokeet, joissa löytyi se lapsettomuuden syy myös minusta. Aiempi diagnoosi siis siemennesteen heikko laatu.. siihen lisättiin alhainen anti-Müller -hormooni, joten meillä ICSI ainoa vaihtoehto.
Uusi soittosysteemi on kyllä hyvä. Ei tartte itte puhelimessa venailla ja soittavat suunnilleen arvioituun aikaan takaisin. Yksityiselle sai jonottaa ja jonottaa ja jonottaa puhelimessa. Myös siellä ajat ei pitäneet toisten toimenpideiden vuoksi, mutta katson sen vähän samoin kuin esim. eläinlääkärissä: akuutit tapaukset ensin :)
 
Myöskin yks TAYSilainen.
Lääkärit on mielestäni pääsääntöisesti mukavia, yhtä poikkeutta lukuunottamatta. Hoitsut on kivoja ja heillä tuntuu olevan paremmin aikaa kuunnella kun lääkäreillä, pääasia että joku kuuntelee paljon mieltä askarruttavia kysymyksiä selviää sitäkin kautta.
Itse taas en ihan täysin pidä tuosta puhelinsysteemistä. pari kertaa on käynyt niinkin, että heidän puoleltaan soitto on venyny yli tunnin myöhäsemmäks kun mitä on sanottu. Mulla taas ei töissä ole mahdollisuutta singahtaa millon vaan puhumaan pitkän matkan päähän missä ei olis ylimääräsiä korvia kuuntelemassa.

Kaikin puolin olen kuitenkin tykänny :)
 

Yhteistyössä