Kokemuksia uudesta peruskoulu mallista jossa ei enää ole erikseen ala- ja yläastetta vaan luokat 1-9?

Meille ois semmoinen tulossa ensi syksynä ja hieman mietityttää onko muutos kokonaisuudessaan hyväksi.
Kerkiääkö yksi rehtori hoitaa kaikkien oppilaiden asiat? Lisääntyykö kiusaaminen? Miten paljon pienet alkaa ottaa mallia yläasteelaisten huonoista tavoista? välitunnit???
Onko pelkoni aiheetonta?
 
"just me"
Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti;22003976:
Meille ois semmoinen tulossa ensi syksynä ja hieman mietityttää onko muutos kokonaisuudessaan hyväksi.
Kerkiääkö yksi rehtori hoitaa kaikkien oppilaiden asiat? Lisääntyykö kiusaaminen? Miten paljon pienet alkaa ottaa mallia yläasteelaisten huonoista tavoista? välitunnit???
Onko pelkoni aiheetonta?
Ei ole pelkosi aiheeton mutta kuka nykyään suomalaisesta lapsesta välittää. Hän on säästöjen kohde.

Mutta annas olla kun jostain rajalle änkeää karvaperseinen viiksekäs turvapaikanhakija"lapsi" joka möreällä miehenäänellään ähkäisee tarvitsevansa turvapaikan ja ilmaisen ylöspidon niin ei olla maassa enää köyhiä eikä kipeitä vaan "pakolaislapsen" asiat kyllä on varaa järjestää ja roudata tänne perheenyhdistämislain nojalla vielä puoli kotikylääkin elätettäväksi.
 
No täällä ei ainakaan käytännössä mikään muuttunut, tai no, nyt muutetaan jo 6. luokalla sinne päähän koulua, missä ennen oli yläaste ja vaan luokilla 1-5 on oma luokka.
Aina täällä on luokkien välinen yhteistö toiminut hyvin, isommat kirjoittaa ATK-tunnilla pienien, viellä kirjoitustaidottomien ekaluokkalaisten tarinoita sanelusta yms.
Miksi kiusaaminen lisääntyisi tms? Eikö se ole etu, ettei enää ole kenotekoista rajaa 6. ja 7. luokan välissä, joka rikkoi jopa kaverisuhteita, kun ei välitunnilla saanu enää olla yhdessä, kuten ennen. Enää ei tarvi mopottaa seiskoja, kun ei mitään rajaa ole.
 
miw
Olen toissä hallinnollisesti yhtenäisessä peruskoulussa jo kymmenettä vuotta. Eniten muutos on näkynyt siinä, että vararehtorit ovat joutuneet ottamaan enemmän vastuuta kurinpidosta, koska rehtori on "kadoksissa" puolet päivästä. Jonkun verran esim. taito- ja taideaineissa on yhteisiä opettajia. Naapurikunnassa on fyysisesti yhtenäinen peruskoulu, mutta sielläkin piha on jaettu pienten ja suurten puoleen. Aineen opettajat opettavat pääsääntöisesti vuosiluokkia 7-9, mutta opettajat risteilevät eri vuosiluokkien välillä huomattavasti enemmän. Koulun koko ratkaisee enemmän kuin yhtenäistäminen.
 
Keittiönoita
Ei ole kokemusta tuosta, mutta on kokemusta 1200 oppilaan koulusta, jossa oli oppikoulun luokat 1-8. Eli oppikoulun ekaluokkalaiset vastaavat peruskoulun viidesluokkalaisia. Tästä on tietysti jo vuosikymmeniä aikaa eikä silloin esim koulukiusaamiseen puututtu millään tavalla. Ihan positiivinen muisto mulle on niistä kahdeksasta vuodesta jäänyt.
 
Tuossa meidän lasten koulussa on eskareista ysiin kaikki samassa. Hyvin näyttää toimivan ja kiusaamiseen puututaan välittömästi. Alakoululaiset eivät yläkoululaisia juurikaan näe, välitunneilla on omat piha-alueet. Ruokala on yhteinen, mutta eri ruokailuajat tietenkin.
 
Meillä ollut jo useamman vuoden tällainen yhtenäiskoulu, ja hyvin toimii. Vähän eri siivissä ovat isommat ja pienemmät oppilaat ja välituntipihoja on jaettu, ettei pienet jää jalkoihin. Olen antanut itseni ymmärtää että lähentää oppilaita ja helpottaa yläluokille siirtymistä. Ja isommat joutuu huomioimaan pienemmät myös käyttäytymisessään ja siinä mitä suustaan päästelevät. Huolesi on turha. Meillä oppilaita tosin koko koulussa noin 200.
 
Riippuu ihan koulun koosta nuo asiat. Jos on pieni koulu (esim. 100 oppilaan yhtenäiskoulu, jossa olin töissä), rehtorilla on aikaa tarpeeksi ja asiat sujuvat muutenkin. Mutta jos on kyse jostain 1000 oppilaan koulusta, en usko, että homma toimii kovin hyvin.
 

Yhteistyössä