Kokemuksia vauvavakuutuksesta?

Olen tässä nyt pähkäillyt kannattaako vauvalle ottaa vakuutus vai ei? Luettuani netistä aiheesta alan kallistua siihen ettei oteta vakuutusta. Onko jollain kokemusta vakuutuksesta niin että on todella kannattanut ottaa? Kunnallisessa kuitenkin maksukatto sekä lääkekatto, kelakorvaukset saa jos joutuu joskus käydä yksityisellä ja vakavat sairaudet hoidetaan kuulemma julkisella puolella joka tapauksessa. Niimpä en näe järkeä maksaa montaa sataa vuosittain vakuutusyhtiöön + mahdolliset omavastuut. Sen saman rahanhan voisi laittaa sivuun ns. pahan päivän varalle. Mutta jos jollain kokemuksia vakuutuksen kannattavuudesta ja kuluista yms. olisin erittäin kiitollinen :)
 
Moi!!

Me otettiin esikoisesta silloin v. 2006 raskausaikana vauvavakuutus ja ihan turhaan, ekana vuonna ei ollut mitään mihin sitä oltais tarvittu.. poika tais yhden korvatulehduksen silloin sairastaa ja silloinkin menin automaattisesti terveyskeskukseen :D eli meille siitä ei ollut mitään hyötyä ja lopetimmekin sen aika nopeesti.. monesti ajatellaan, tai ainakin näin mä olen huomannut, että esim. julkista päivystystä haukutaan yms ja siksi kannattaisi olla tuo vakuutus että voi sitten mennä jonottamatta yksityiselle ja en sano; näinhän se voi monessa paikassa ollakkin.. mutta ainakin täällä turussa on päivystyksessä erikseen lasten puoli ja ollaan aina päästy sinne nopeesti ja kaarinassa päivystys on kanssa todella nopea :)
 
Me ollaan oltu tosi tyytyväisiä että otettiin vakuutukset molemmille lapsille ja otetaan nyt kolmannellekin. Molemmilla kunnon korvakierteet, putkitukset ja lääkärissä käyntejä jatkuvasti. Esikoiseni korvakierre äityi niin pahaksi, että kuulo alkoi heikentyä, eikä pienen lapsen elimistö kestänyt enää antibioottikuureja. Kaikki tuli ulos vesiripulina jne. Mikään muu ei auttanut kuin putkitus, julkisen hoitotakuun piirissä oltaisiin päästy toimenpiteeseen kolmen kuukauden päästä. Yksityiseltä saimme reilun 1000€ toimenpiteen kahden päivän päähän ja maksettiin koko rrumbasta 43€ omavastuu. Kuopuksella ihan sama kierre + ahtaat kynelkanavat, jotka vaativat ekan erikoislääkärikäynni 6 vuorokauden ikäisenä. Kun lapset sairastaa kunnolla on meille ainakin ollut helpottavaa kun saa ajat käden käänteessä ja varmuus siitä että hoito on asiantuntevaa.

Vakuutuksia on vaan tosi vaikea verrata keskenään, niissä menee pää pyörälle. Voimia päätöksen tekoon. :)
 
Suosittelen ehdottomasti. Meillä myös koiralla ko. Vakuutus ja sitä ei olla niinkään tarvitti, mutta tytöllä ollut ehdoton. Meillä tytöllä ollu korvakierre ja aina oon yksityisellä käyttäny, koska tk:ssa ei ole vain tarpeeksi tietoa/taitoa katsoa lapsen korvia ja arvioida tulehduksia jne. Tk:n puolella annetaan kierteen jatkua luvattoman pitkään, varsinkin jos lääkärit vaihtuvat. Meillä tosiaan kaks putkitusta takana ja risojen poisto ja kaikki tullu vakuutukšesta takasi. Vuoden aikana meillä on menny reilu 2000e lääkkeisiin, leikkauksiin ja lääkärikuluihin, mutta tuosta summasta ollaan maksettu ite 100e, muut tullu takaisin. Ikinähän ei voi tietää ottaako vakuutuksen turhaan, mutta meillä se on ollut hdoton ja tuleva masuasukkikin on jo vakuutettu.

Ja mun mielestä tuokin on ollu kuin ois pankkiin laittanu rahaa, sillä en oo joka lääkäri käynnin jälkeen ottanu rahoja takasi vaan kerryttäny useamman käynnin, josta kertyny useempi satanen. Kun rahat on maksettu takaisin vakuutuksesta, niin oon saanu suurimman osan säästöön :D
 
Kiitos paljon vastauksista! :)

sebu joo tunteja olen viettänyt lueskellen vakuutusehtoja eri yhtiöillä! Eroja on todella todella paljon ja tuntuu että toiset yhtiöt sulkee pois vaikka mitä sairauksia yms. Tässä alkaa kohta viikot tulemaan täyteen kun tarpeeksi mietin ja pähkäilen :D
 
Meillä oli ensin Fenniasta, jossa omavastuu oli 43€/ sairaus
. Eli korvakierteistä selvittiin yhdellä omavastuulla. Alkuun vuosimaksu oli ~300€ mutta puolittui lapsen ollessa noin kolme vuotias. Siirrettiin vakuutukset Pohjolaan kun saatiin sieltä hyvä pakettitarjous (liittyen asuntolainaan ja muihin vakuutuksiin). Saatiin pitää samat vakuutusehdot ja homma on toiminut hyvin. Erona tuo korvausten haku, siellä omavastuu/hakukerta. Muut kaikki meillä on korvattu paitsi perusvoiteet ja relatipat. Panadoliakin on kaapit pullollaan kun lääkkeet kuuluu aina samaan pakettiin. ;)

Tutuillamme on pitkäaikais sairautta sairastava poika, jonka sairaus todettiin syntymän jälkeen. Hoito järjestyy lastenklinikalla koska siellä ainut osaava lääkäri. (On siis harvinainen sairaus). Vaikka kunnallinen hoitaa, niin lääkkeet tulee silti kalliiksi, 200/kk. Ovat usein harmitelleet etteivät ottaneet vauvavakuutusta.
 
Meilläkin on vakuutus pohjolassa ja meillä on niin, että yks omavastuu maksetaan vuodessa ja siite saat hakea joka lääkäri käynnin jälkeen rahat pois, jos haluut ja tosiaan oli sairaus mikä hyväänsä, nii yks omavastuu vain menee vuoden aikana. Meillä on korvattu relatipat/tabletitkin, jos on liittyny ab-hoitoon. Rasvat ei kuulu korvattaviin
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
^ lääkekatto sisältää mun tietääkseni Kela-korvattavat lääkkeet. Tässä tapauksessa lääkkeet joudutaan tilaamaan ulkomailta. Lääkekatto on aikuisella yli 700€, en tiedä onko lapsilla sama. Sillä hinnalla saa jo parin vuoden vakuutusmaksut + omavastuut.
 
Tää on kyllä niin lottoarvontaa. Luulen että jos otetaan vakuutus niin lapsi on perusterve tai toisin päin. Ehkä voisi ottaa vakuutuksen alkuun ja jos alkaa parin vuoden iässä näyttää siltä ettei vakuutusta tarvitse niin sitten lopettaa se.. Olisi ainakin jonkinlainen turva jos sattuu huono mäihä.
 
^Noin mekin se ajateltiin ja ollaan oltu tyytyväisiä että otettiin. Lasten kanssa elämä on muutenkin monimutkaisempaa ja kaikki lähtemiset ja odottelut haastavampia. Ollaan oltu kiitollisia että lääkäripalvelut ovat helpottaneet elämäämme, ei olla jouduttu jonottamaan ja kotiin päästy luottavaisin mielin.

Kyllähän sairaat lapset saavat Suomessa hoitoa, mutta esim. korvatulehduksen toteaminen ei aina ole niin ykinkertaista kuin luulisi. Kerran kävi niin, että yleislääkäri totesi korvat terveiksi, ja viikon sisällä korvalääkäri totesi korvissa olleen jo pitkään tulehdus. Sen takia ihana päästä aina erikoislääkärille, niin ei tarvitse itse arvuutella onko lapsi sairas vai ei. Tsemppiä pähkäilyihin.! :)
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
Me ollaan kyllä oltu tyytyväisiä, poika ollut suht terve muutamia korvatulehduksia lukuunottamatta mut silti vakuutuksesta on kyllä saanu ihan kivasti takasin kun on yksityisellä käytetty. Meillä vakuutus LähiTapiolasta ja siellä ei tapaturmissa oo ollenkaan omavastuuta. Kun pojalta murtui solisluu menin vielä tyhmänä polille kun kuvittelin et siellä päästään heti tutkittavaks mut eikä mitä. Päivystyksen puolelle passittivat kipeen lapsen kans, aikamme siellä odoteltiin kunnes saatiin yksityiseltä aika. Vakuutus korvas käynnin kokonaan. Mut onhan tuo vakuutus kallis jos sitä ei ikinä tarvii.
 
nyt menee vaikeeks :/ miehellä kotivakuutus pohjolassa ja huomasin että vauvavakuutuksen omavastuu on aina 10% vakuutuskaudessa eli voi siis pahimmassa tapauksessa nousta moniin satoihin euroihin. Tapiolassa taas olisi kiinteä 100e/kausi mutta se tietäisi sitten koti ja koiravakuutuksenkin siirtoa, ähhh hermo menee!
 
Kakspiippunen juttu... Itse ehkä olen sitä mieltä, että koko vakuutus juttu on rahastusta amerikan malliin , jossa siis saatetaan kuoleman sairaatkin käännyttää sairaalan ovelta jos ei oo vakuutusta. Me täällä suomessa maksetaan veroja sen takia, että meillä on lähes ilmainen terveyden huolto ja kaikki hoidetaan oli vakuustusta tai ei ja lääkärit sekä yksityisellä että julkisella puolella kouluttaa samat yliopistot ja usein läääkärit toimivat kummallakin puolella. Terveyskeskuksissa tosin on yleensä ne juuri valmistuneet, ettei sitä kokemusta ole välttämättä karttunut ja virheiden riski tietysti kasvaa.

Ja usein ajatellaan, että jos sulla ei oo vakuutusta niin et voi yksityistä käyttää... itse olen aika monta kertaa kuullut juurikin tuon lauseen, että "ei tarvi jonottaa vaan saa suoraan mennä yksityiselle". No jos ajatellaan, että on sellainen perusterve lapsi, joka tarvii lääkäriä vaikka kolme kertaa vuodessa. Otat vakuutuksen joka maksaa vaikka 270 ja lisäksi siihen omavastuu, yleensä 100 euroa niin se tekee 370 euroa ennen kuin alkaa rahaa tulemaan. No jos käytät lapsen kolme kertaa yksityisellä ilman vakuutusta niin se on 210 euroa (täällä per kerta maksaa noin 70 euroa) eli halvemmaksi silti tulee... ja jos käyt tk:s hakemas samat kuurit niin et maksa mitään.

Itsellä siis kolme lasta ja kahdella vanhimmalla ollut vakuutus pidempään ja nuorimmalle otettiin ekaksi vuodeksi. Ja olen kyllä todennut ne turhiksi, tosin meillä ei korvakierteitä ole ollut. Ja meillä itseasiassa vielä kävi niin että vanhin poika sai sellaisia oireita että luulin sillä olevan jonkun aivokasvaimen. Varasin tietty yksityiseltä ajan alan spesialistille ja päivittelin itsekseni, että onneksi on vakuutus... no kuinkas sitten kävikään... tämä lääkäri huolestui oireista ja laittoi samantien lähetteen erikoissairaanhoitoon (eli siis julkiselle puolelle) jossa siis tehtiin kaikki magneettikuvat ja muut mahdolliset ja maksoihan se kaikki 26 egee eli perus polimaksu... no ei saatu takaisin rahaa kun ei omavastuu täyttynyt =)

Mutta on niitä varmaan sellaisiakin tapauksia, jossa vakuutuksesta on ollut hyötyä... eli kakspiippunen juttu=)
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
Sehän tässä just mietityttää kun ei voi tietää onko perusterve lapsi vai ei. Itsellä ei koskaan ole ollut korvatulehduksia, allergioita, ihottumaa yms. Miehellä taas lapsena ollut todella paljon ruoka-aine allergioita, iho-oireita, korvatulehduksia (putkitettu myös). Nykyäänkin pölypunkille, varastopunkille, siitepölylle jne allerginen ja astmakin puhkesi. Veljeni oli lapsena todella allerginen myös ja hänen kolmesta lapsestaan kaksi on perinyt huonon ihon ja allergiat. Mietin nyt että ottaisin vakuutuksen alkuun ja purkaisin sen sitten muutaman vuoden iässä jos ei ole ollut tarvetta. Pääkaupunkiseudulla kun ei tuo neuvolan takaisinsoittopalvelu toimi ollenkaan :( pääsisi sitten edes sairaanlapsen kanssa hoitoon.
 

Yhteistyössä