Kokemuksia vauvavakuutuksesta?

Laitanpa tämän saman kysymyksen tänne puolelle jos täällä olisi enemmän kokemuksia :)

Olen tässä nyt pähkäillyt kannattaako vauvalle ottaa vakuutus vai ei? Luettuani netistä aiheesta alan kallistua siihen ettei oteta vakuutusta. Onko jollain kokemusta vakuutuksesta niin että on todella kannattanut ottaa? Kunnallisessa kuitenkin maksukatto sekä lääkekatto, kelakorvaukset saa jos joutuu joskus käydä yksityisellä ja vakavat sairaudet hoidetaan kuulemma julkisella puolella joka tapauksessa. Niimpä en näe järkeä maksaa montaa sataa vuosittain vakuutusyhtiöön + mahdolliset omavastuut. Sen saman rahanhan voisi laittaa sivuun ns. pahan päivän varalle. Mutta jos jollain kokemuksia vakuutuksen kannattavuudesta ja kuluista yms. olisin erittäin kiitollinen :)
 
Meillä on vakuutus kaikilla kolmella lapsella ja tyytyväisiä ollaan. Kun lapsi sairastuu niin voin vaikka yöllä varata yksityiseltä netissä seuraavan meille sopivan ajan erikoislääkärille eikä tarvitse aamulla alkaa soittamaan ajanvarausnumeroon kunnallisella ja mennä ensin yleislääkärille.

Meillä oli korvatulehduskierre esikoisella niin siinä vaiheessa kun putkituspäätös tuli niin lääkäri katsoi kalenteristä ja kysyi että ensi viikolla vai kahden viikon päästä. Samaan aikaan ilman vakuutusta samassa tilanteessa ollut tutun lapsi meni putkitusjonoon ja odotti lähes puolivuotta putkitusta ja söi välissä monta antibioottikuuria tulehtuneitten korvien vuoksi.

Varmasti riippuu myös asuinpaikasta tuo vakuutuksen tarpeellisuus, jos yksityislääkärit paljon kauempana kuin terveyskeskus niin varmaan tulisi käytettyä terveyskeskusta.

Ilman vakuutusta oltaisiin varmasti selvitty halvemmalla mutta nopean hoidon vuoksi olen valmis maksamaan. (en tosin tiedä paljonko noista putkituksista joutuisi maksamaan kunnallisella puolella, meillä niitä on tehty jo 2 vakuutusyhtiön maksamana)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä myös vakuutus ja olen ollut tyytyväinen. Esikoinen nyt 6kk ja takana 1 korvatulehdus ja nuha. 3 Kertaa olemme lääkärissä käyneet, joten ei varmasti vielä rahallista hyötyä ole ollut, mutta joka kerta olemme saaneet ajan lääkäriltä tunnin-parin tunnin päähän soitosta. Eli todella nopeasti pääsee aina hoitoon. Nyt kun omavastuuraja 150€ on ylittynyt niin maksamme lääkärikäynneistä itse 10%, vakuutusyhtiö loput.
 
Vakuutuksiahan on myös erilaisia, kannattaa miettiä haluaisiko yleensä käydä yksityisellä, jolloin kerran vuodessa menevä omavastuu on kannattava. Sitten jos yksityistä ei ole lähellä tai oma terveyskeskus toimii hyvin niin kannattaa ottaa vakuutus jossa omavastuu menee per sairaus. Silloin vakuutuksesta menee vain yhden kerran omavastuu sanotaanko korvakierteen tai astman alkaessa, ja tämän jälkeen kaikki lääkärit ja lääkkeet ovat ilmaisia kunnes vauva täyttää 18 tai korvauskatto tulee täyteen. Tällainen vakuutus on hyvä kroonisempien ja isompien juttujen varalle.

Vakuutus on yleensä halvempi, jos muutkin vakuutukset on samasta paikkaa, kannattaa kilpailuttaa kerralla koko paketti. Ja vakuutuksen saa joistain yhtiöistä jo ennen vauvan syntymää, jolloin on turva myös sen varalle, jos lapsi syntyykin vaikka vammaisena tai jonkun sydänvian tms kanssa.

Ite oon tehny näitten parissa töitä, joten myös omalle vauvalle vakuutus on, niin kuin itellekin. Eipähän oo hädän hetkellä hoito sitten rahasta kiinni, jos joskus jotain ikävää tulee kohdalle. Ainahan sen voi irtisanoa jos tuntuu että ei tätä tarvitse.
 
Otin pojalle vakuutuksen heti kun ensimmäinen flunssakuume iski..poika oli 2kk ikäinen ja soitin terkkariin lääkäriaikaa..mulle sanottiin että voi voi ku ei nyt ole antaa aikaa että soittele vaikka huomenna uudestaan jos tuntuu että tarvii?! Olen niin kyllästynyt terveyskeskuksiin että maksan mielelläni vakuutukset lapselle niin tarvittaessa saan palvelua ja asianmukaisen hoidon heti kun haluaa :) Kaikki vakuutukset on samassa vakuutusyhtiössä niin hyvät alennukset tuli pojan vakuutuksiin..ja omavastuu 100e on kokovuodelta..loput vakuutus korvaa lääkkeineen..:) Suosittelen vakuutuksen ottamista, varsinkin jos sattuu tulemaan esim.korvakierre..
Itse olen hyvin tyytyväinen :)
 
Kiitos paljon vastauksista!
Mekin päädyttiin nyt ottamaan vakuutus koska pääkaupunkiseudulla ei tuo neuvolan takaisinpalvelu toimi ollenkaan. Sieltä soitetaan AINA vasta seuraavana päivänä takaisin ja jos satun soittamaan perjantaina niin joku palailee asiaan vasta maanantaina enkä tiedä saako edes sitten aikojakaan samalle päivälle. Parempi olla tuo vakuutus niin pääsee hoitoon samantien :)
 

Yhteistyössä