Kokemusta perhepäivähoidosta

Alle kolmivuotiaat lapset täytyy viedä ja sielä hoitajalla lisäksi omia lapsia. Onkohan tämä sittenkään oikea ratkaisu. Ensimmäistä kertaa vien lapset jonnekkin oudolle hoitoon ja vielä jakso on pitkähkö.
Itse hoitanut kotona näitä alusta asti ja nyt näin tulee käymään, huolettaa ja vähän pelottaakin
 
Chanel 5
Heissan,

Itsellä sama homma et pakko laittaa hoitoon kun työt alkaa. Perhepäivähoitajalle en kyllä antais koskaan lastani, olen sitä mieltä että siellä ei ole kukaan vahtimassa jos hoitaja sekoais tai on muuten vain ilkeä huonona päivänä. Tarhassa kuitenkin on henkilökuntaa paljon ja näin ollen jos joku on jotenkin ilkeä tai muuten vain tekee omalaatuisia hommia niin muut huomaa ja ottaa asian puheeksi, mutta kenenkään kotiin ei nää sisäpuolelle.

On varmasti ihan hyviä perhepäivähoitajia, mutta itselle jäi vain hirvittävä pelko niitä kohtaan kun aikoinaan naapurustossa Espoossa Kirkkojärvellä perhepäivähoitaja tappoi hoitolapsensa. Näin tämän naisen monta kertaa, eikä todellakaa olisi koskaan uskonut noin päällepäin. Siksi kannatan päiväkotia ennemmin. Mutta tää on siis vain minun mielipide..

 
Kyllähän noi perhepäivähoitajat on päiväkodin johtajan kanssa tekemisissä /"alaisia,tänäpäivänä.Itsekkin pähkäilimme ukkoni kanssa aikamme laitammeko perhepäivähoitoon vai päiväkotiin päädyimme päiväkotiin juuri niinkuin tuo edellinen tekstissään mainitsi.Se on iso kriteeri ainakin mulle että on muitakin aikuisia ja näin ollen sana kiertäis jos jotain tapahtuis,mutta perhepvähoitajan kotona et sitten tiedäkkään mitä vois tapahtua :eek: mutta jokainen tekee kuten parhaakseen näkee
 
daysleeper
no mul oli tos kolmisen kuukautta sitten lapsen hoitoon vieminen.täällä päin on tosi täynnä kaikki paikat ja alueen johtaja sit ehdotti josko veisin tohon naapuri taloon perhepäivähoitajalle...ajatuskin sai mut itkemään..mä pillitin pari päivää etten haluu viiä lastani tuntemattomalle hoitoon...mut sit eräs tuttu päiväkodin työntekijä sano et alle kolmavuotiaalle pienempi ryhmä on paljo parempi ku päiväkoti ku siel on nii suuret ryhmät eikä aika riitä kaikille...vähä olo helpottu tosta mut onneks sain sit poikani ryhmäperhepäiväkotiin...se on tosi kiva paikka, hoitajia on 3, eli 4 lasta yhtä hoitajaa kohden ja kaikille lapsille on aikaa...eri asia ois ollu jos oisin entuudestaan tuntenu kyseisen pph:n mut iha tuntematon nainen oli. mut eihä kaikki oo pahoja, mun enon vaimo on toiminu perhepäivähoitajana jokunen aika sitte ja siel oli ainaki hyvä meininki.jos hän toimisi vieläkin pph:na ni hänelle olisinki lapseni voinnut viedä...
ja siitä että joku pph on tappanut hoidokkinsa, ei tarkoita sitä että jokainen pph olisi semmoinen...on maailmassa muitakin ihmisiä jotka voi tosta noin vaa seota....ja se voi tapahtua ihan hyvin päiväkodissakin, ihminen on vaa ihminen ja joskus se voi napsahtaa....
 
Meillä on ihan positiivisia kokemuksia pph:sta. Pojan vakituinen hoitaja on aivan ihana. Poika myös viihtyy hoidossa hyvin. Mielellään menee ja on ihanan reipas kun haetaan pois. Tosin joskus on kausia ettei poika halua jäädä hoitoon, mutta vastaavasti joskus on kausia ettei hoidosta haluta pois ollenkaan. Hoitajalla on 4 lasta hoidettavana: 2x2v ja 2x4v.

Poika oli 10kk kun aloitti hoidossa. Ensin oli 2kk varahoidossa (vakituinen sairaslomalla). Sitten vasta meni oikealle hoitajalle. Siirtymisessä ei ollut mitään ongelmia. Myöhemmin pojalla on ollut yhteensä 3 varahoitajaa lisää eli meillä on kokemusta 5 pph:sta. Näistä yksi on sellainen jolle en veisi poikaa uudelleen. Hoitaja oli ihan hapannaamainen ja kun vein pojan niin otti sen vain ja murahti jotain. Onneksi oli sillä hoitajalla vain muutaman tunnin. Muuten kaikki hoitajat ollut todella mukavia.

Kokemusta on myös päiväkodista. Viime kesänä poika oli siellä kuukauden ja tässä tällä viikolla 2 päivää. Hyvin oli mennyt päiväkodissakin.

Kuitenkin kun meillä sairasteltiin koko viime talvi, niin onneksi poika oli pph:lla. Sillä vaikka sieltäkin tauteja saa, silti päiväkodissa on enemmän taudintuojia. Poika ei varmaan olisi ollut viime talvena yhtään päivää hoidossa, jos olisi ollut päiväkodissa (ihan vain jälkeen päin ajateltu olettamus, olisi tilanne voinut olla erilainenkin).

Nyt jos tulisin raskaaksi, niin varmaan siirtäisin esikoisen päiväkotiin. Syynä se ettei mukavan hoitotädin tulot tippuisi puolipäiväisen takia vaan saisi otettua tilalle toisen koko päiväisen.
 
Itse ajattelen täysin päinvastoin kuin näköjään moni muu eli ehdottomasti veisin lapseni perhepäivähoitajalle päiväkodin sijaan. Ensiksi toivoisin lapselleni yhtä aikuista hoitajaa, johon tukeutu ja turvautua äidin ja isän poissaollessa. Infektioriski on myös huomattavasti pienempi pienessä ryhmässä. Lisäksi kodinomaisuus on mielestäni ehdoton etu. Päiväkodit ovat aina enemmän laitosmaisia "säilytyspaikkoja", pph kun tapahtuu toisen omassa kodissa.

Täällä ainakin perhepäivähoitajat ovat kunnan valvonnassa (siis kunnalliset pph:t) eli alueen päivähoitovastaava on liki viikottain heihin yhteydessä. Lisäksi pph:t tapaavat toisiaan päivittäin, joten lapsella on usemapia "valvovia silmiä" ympärillään. Myös ulkoilut tapahtuvat yleisissä leikkipuistoissa, joihin kuka hyvänsä on vapaa menemään "tarkastuskäynnille".
 
ensivaikutelma
on tärkeä. En sitten tiedä saako vaihdettua jos ensikontaktilla tulee tunne että ei tänne, ei tämä hoitaja.

Kunnallinen "valvonta" ei takaa mitään hyvää hoitoa. Perhep-hoidon esimies on AINA hoitajan puolella. Hoitja osaa kertoa yksipuolisesti ja vaikuttaa valvojan aikana hyvältä hoitajalta, vaikka sitten normaalioloissa ei olisikaan.
 
No voi laupias taivas, täällähän liikkuu vallan vainoharhaista porukkaa. Joku jopa kommentoi että eivät kaikki pph:t ole pahoja !! Herranen aika, valtaosa heistä on VARMASTI motivoituneita ja osaavia ja luotettavia, ehkä joku voi olla jopa PAHA. Meidän vesseli, 1 v 7 kk aloitti vasta pph:ssa ja olen ollut todella tyytyväinen. Hoitajalla ei ole enää omia lapsia kotona, hänellä on ihana, kaunis, siisti, tilava koti jossa oman poikani lisäksi on kolme poikaa. Näistä pojista kyllä näkee että hoito on hyvää. Mikäpä sen paremmin sen paljastaa kuin lapsi. Lapset kyllä kertoo jos jotain on pielessä. Talossa on myös kissa ja koira, erittäin lapsiystävällisiä, joiden näkeminen on meidän pojun aina saanut rauhoittumaan. Hoitaja on vuosikausia tehnyt tätä työtä, eräskin lapsi on ollut hänellä 4 vuotta joten eiköhän sekin kerro jotain...
Kyllähän nyt ihmisestä päällepäin näkee mikä hän on, ensivaikutelma on oikea. Harvoin niitä sellaisia yllätyksiä tulee että oma lapsi hoidossa tapetuksi tulee, yhtä hyvinhän voi jäädä auton alle tai esim. jompi kumpi vanhemmista voi pimahtaa, kaikkihan on periaatteessa mahdollista. Mutta että nyt pph:t juuri olisivat ammattikunta johon ei voi luottaa on täysin syvältä !
 
Meillä vain positiivista kokemusta pph:sta, tosin vasta 3 kk:n ajalta. Poikamme aloitti perhepäivähoitajalla 1 v 2 kk iässä. Käytiin ensin kaksi kertaa yhdessä tutustumassa sinne ja olin varautunut etsimään muun hoitopaikan jos en pidä paikasta. Hoitaja osoittautui todella hyväksi, ja myös muut lapset (tyttöjä 1x2 v ja 2x3 v) ovat mukavia. Poikamme viihtyy hoitopaikassan todella hyvin. Ei ole itkenyt hoitoon jätettäessä kuin parina ekana päivänä. Toki ongelmia aiheutti kerran hoitajan sairastuminen, mutta onneksi saatiin järjestettyä silloin hoito kotona, järkkäilemällä mieheni kanssa työaikoja (ei onnistu kaikilta, tiedän). olisi meillä ollut päiväkodissa varapaikkakin, mutten isoon uuteen paikkaan halunnut näin pientä viedä.

Haluaisin vielä lisätä, että niiden jotka vastustavat näin pienten hoitoon viemistä, pitäisi nähdä poikamme ilme kun vien hänet aamuisin hoitoon :). Kun innosta nauraen hihkuva pieni poika ei tahdo malttaa että irrottaisin hänet turvaistuimesta, jotta pääsee kaverien luokse. Onneksi poika on myös iloinen kun äiti/isi hakee hänet kotiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2006 klo 22:01 77mm kirjoitti:
Meillä vain positiivista kokemusta pph:sta, tosin vasta 3 kk:n ajalta. Poikamme aloitti perhepäivähoitajalla 1 v 2 kk iässä. Käytiin ensin kaksi kertaa yhdessä tutustumassa sinne ja olin varautunut etsimään muun hoitopaikan jos en pidä paikasta. Hoitaja osoittautui todella hyväksi, ja myös muut lapset (tyttöjä 1x2 v ja 2x3 v) ovat mukavia. Poikamme viihtyy hoitopaikassan todella hyvin. Ei ole itkenyt hoitoon jätettäessä kuin parina ekana päivänä. Toki ongelmia aiheutti kerran hoitajan sairastuminen, mutta onneksi saatiin järjestettyä silloin hoito kotona, järkkäilemällä mieheni kanssa työaikoja (ei onnistu kaikilta, tiedän). olisi meillä ollut päiväkodissa varapaikkakin, mutten isoon uuteen paikkaan halunnut näin pientä viedä.

Haluaisin vielä lisätä, että niiden jotka vastustavat näin pienten hoitoon viemistä, pitäisi nähdä poikamme ilme kun vien hänet aamuisin hoitoon :). Kun innosta nauraen hihkuva pieni poika ei tahdo malttaa että irrottaisin hänet turvaistuimesta, jotta pääsee kaverien luokse. Onneksi poika on myös iloinen kun äiti/isi hakee hänet kotiin.



Niinpä... aamulla kun vie tytön niin hymy pääsee hälläkin kun näkee hoitajan ja kaverit. =) Ja päivällä kun hakee kotiin niin hymyillen kädet ojossa tullaan äitin syliin vaikka hoidossa onkin mukavaa.
Suosittelen pienille pph:ta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2006 klo 22:25 Nunneliini kirjoitti:
Suosittelen pienille pph:ta.
Yleensä käy niin, että ne, joilla pienet taaperot ovat pph:lla, suosittelevat pph:ta ja vastaavasti päiväkotilaiset suosittelevat päiväkotia.

Ehdotan, että tutustut sekä alueesi pph:hin että päiväkoteihin ja teet sitten päätöksen ihan itse.

Ja ai niin, meillä ollaan päiväkodissa ja tykätään paljon...
 
Meillä on tyttö ollut perhepvhoitajalla 8 kk:n iästä lähtien ja on heille kuin oma lapsi, koko perheelle, kun asuvat tässä aika lähellä maaseudulla. Välillä kun hoitaja oli kipeänä, oli toisella tosi mukavalla hoitajalla hoidossa ja sielläkin kovasti kaipasivat, kun lähti pois. Kolmas paikka missä on joutunut olemaan on ryhmäperhepäiväkoti, siellä oli jotain 15 lasta ja usein oli lapsemme nuhassa. Nyt on taas tuolla ekalla perhepvhoitajalla ja on viihtynyt hyvin siellä ! Luulen, että se on aika paljon ihmisen/hoitajan luonteesta kiinni miten pärjää erilaisten lasten kanssa eli jos ei eka paikka hyvä tai tulee jotain ongelmia, kannattaa kokeilla jotain toista hoitopaikkaa. Lapsi viihtyy jos on kavereita ja muutakin seuraa kuin vaan oma perhe !
 
Chanel
On se vain kumma juttu??????

Täällä kysellään ihmisten omia kokemuksia ja mielipiteitä.. ja kun ne sanoo niin ne otetaan sitten sellasena ett ai jaa siis oot sitä mieltä ett perhepäivähoitajat on syvältä.. Mistä ihmeestä tää mustavalkoinen ajattelu oikein tulee.

Tottakai voi olla hyviä ihmisiä hoitamassa jne.. kyse oli omista kokemuksista ja siitä mitä itse tekisi..
Olisi hyvä muistaa tän palstan tarkoitus.. :)
 
ei niin helppoa
Olisihan se luksusta, jos vaan voisi valita, että viekö pph:lle vai päiväkotiin!!! Kaupungissamme on sellainen tilanne, että jonot ovat päivähoitoon tosi pitkät ja nyt järjestellään täyttä häkää uusia ryhmiksiä ym. että saataisiin jonossa olevat hoitoon. Kaikille hoitopaikka kuuluu, mutta täällä sanotaan, että "saa olla onnellinen kun paikan saa". Toivoakseni saamme ajoissa paikan ja sellaisen, jonne voin lapseni ahdistumatta viedä. Aikaisemmin mullakin oli hurjat vaatimukset, mutta kummasti ne on tässä karisseet.
Älkääkä sanoko, että jää kotiin, sillä töihin pitäisi ilmoittaa kaksi kuukautta aikaisemmin hoitovapaan jatkamisesta.
 
Itse päiväkodissa töissä olleena, en halua lastani päiväkotiin. Tyttö menee yksityiselle pph:lle kun mulla alkaa koulu. Voihan se olla, ettei se yksityinen pph ole yhtä hyvä kuin päiväkoti/kunnallinen pph, mutta omat kokemukset (myös tuttujen lasten kautta) yksityinen pph on ollut paras...

Toki jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta itse katsoin että yksityinen pph on meidän tytölle paras vaihtoehto kotona olemisen jälkeen. =)
 
lappi
Minulla 4 lasta, kaikki olleet pph, en veisi muualle. Pph on paras, lähi kontakti vanhempien ja hoitajan kanssa toimii. Aina on sama hoitaja.
Pienemmät ryhmät ja tiivis yhteistyö.
vanhin lapsistani on 15v ja käy edelleen kylästelemässä hoitajan luona.
Samaa tuttua perhe elämää, mutta vaan toisessa kodissa. :heart:
 
Nyt tutustuttu pph:n n. 3kk. Olen ollut tyytyväinen. Olen sitä mieltä, että varsinkin pienet lapset kokee sielä niitä tuttuja ja turvallisia kokemuksia, joita kaipaavat. Päiväkodissa muut lapset ja hoitajat vaihtuu. Voihan jokainen, joskus seota- hoitaja kummassa hoidossa tahansa - tai sinä itse? Parhaaseemme pyritään.
 

Yhteistyössä